Jump to content

Browning T-Bolt 22 LR.


jerognal

Recommended Posts

Som flere har fått med meg har jeg etter klusset med CZ VArmint og presisjonsproblemer gått til anskaffelse av en Browning T-Bolt 22LR. Denne tråden blir en liten "test" av børsa.

Kikkert ble kjøpt fra opticswarehouse. nikko Sterling Nighteater 6-24x44, med parallakse ned til 10 mtr.

Kikkert kom på 1400,- inkl. frakt.(Midway tar tett oppunder 3K).

Rifla ble kjøpt heldempet fra Alms. Pris inkl. Weaver montasje og frakt 11.250,-.

Slik ser den ut:

normal_006~0.JPG

 

Rifla er UTROLIG lett. Faktisk for lett for å klare å treffe noenlunde skikkelig. Vekt uten kikkert 1,8 kg. Med kikkert 2,4.

Totallengde er 92 cm.

Rent teknisk: Dette er en rett-trekker med to 10 sk. magasin. Det er en ny type magasin kalt Helix. Patronene går i to tromler inni slik at det blir et utrolig kompakt magasin som forsvinner helt inn i skjeftet. Ekstramagasin står i kolbekappen.

Skjeftet er skikkelig plastik og hult, slik at det blir mye ko-ko lyder. Her må noe gjøres. Samt at vekten må opp. Midlertidig løser jeg dette raskt med å dissekrere noe gammel "miljøammo", samt donere noe rundkuler fra kortpangene.

normal_001~3.JPG

normal_002~2.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her ses ekstra magasin brønn i kolbekappen.

normal_004~1.JPG

 

Neste bilde viser låskasse med avtrekker-hus.

normal_002~1.JPG

 

Dette har jeg smurt litt i dag. Ble litt skuffet her. Det meste er i plastik og det synes jeg ikke er positivt. Faktisk bare to fjører i stål samt utløser\hake for oppspenn av tennstift.

Avtrekket er justerbart. Det er faktisk veldig bra til en ny am. 22 ??. Fullstendig uten kryp, men likevel noe tungt.

 

Her ses sluttstykket:

normal_003~1.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rifla har såvidt vært en runde på innebanen og skutt litt med.

Den gikk meget bra. CCI Standard gikk fullt ut akseptabelt.

Lapua Super Club gikk i ett lite hull. 15 ganger på rad. :mrgreen: Ikke tendens til å kaste første skudd noen steder foreløpig. Men vi får se til våren når jeg kommer meg ut på lengre hold. Uaktuelt foreløpig pga rundt 1 mtr. snø på banen.

 

Det greie med denne rifla er jo meget raske ladegrep. Gikk litt trått i starten, men etter litt skyting og polering kommer nok det seg.

Mating foregår helt knirkefritt og uten noe tull. Utdragere funker også som de skal. Å dra ut en patron av kammer som ikke er avfyrt går også uten noe tull, slik som CZ'en har hatt mye tendenser til.

Fylling av magasin lurte jeg på hvor lett det var, men faktisk helt supert. Setter inn 10 skudd på no time.

 

Har tenkt å duracote løpet utvendig inni demper for å eliminere rustproblemer på det. Rød duracoat er innkjøpt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag satte jeg meg ned og plukket avtrekket i molekyler. Tok det som en utfordring. Syns det etterhvert meldte seg litt knirk og heng som jeg ville ha bort.

Tok en fin smergelstein fra Drehmel'en og pusset lett for hånd. Det var en tydelig grad på kontaktflaten. Tok litt av vandring også. Ble faktisk meget fornøyd. :mrgreen:

Nå er avtrekket nesten som glass som brister. Helt supert.

Fjøren er vanskelig å ta av noe på, da det er en fjør som går to omdreininger rundt en låsepinn og jeg lar den være foreløpig. Etter polering av kontaktflatene ble avtrekket faktisk en god del lettere.

 

Samtidig har jeg blanda en del epoxy og limt fast blyhaglene som jeg lå i skjeftet. (Nå er det ingen baby-rangle lenger som folk på chatten kalte børsa). :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He, he, det er iallefall den mest ekslusive og lekre babyrangla eg har klådd på.. Kjempebra at du fekk tuna avtrekket ditt, det tenkjer eg du har mykje igjen for, og at du fekk fiksa den sluttstykke gangen var flott, den var litt treig der ja.. Og må sei igjen, det var ei flott børse det der. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har endelig dradd børsa fram igjen iom kråkejakt nært forestående...

Testet mye forskjellig ammo i dag.

Rifla går ikke på 1 cm med all standard ammo iallefall.

 

Jeg tester med vilje ikke dyr match-ammo da det ikke er aktuelt å bruke til plinking. Målet er å finne en forholdsvis rimelig ammo som går rimelig greit og kan brukes til både jakt og bane. Hulspiss lager jeg selv med egnet verktøy.

 

SK Standard Plus gikk meget bra. Alt i et raggete hull på 50 mtr. Denne ammoen står høyt på innkjøpslisten.

 

Testet i dag:

Remington Target. Håpløs.

Winch. Super-X. Ikke værst, men noen smalt i demperen.

Eley Sport. Noenlunde akseptabelt, men SK Standard Plus var adskillig bedre.

Lapua SUb. HP. Dårlig.

SK Rifle-Match. Ikke direkte dårlig men ikke godt nok heller.

Federal Champion. Dårlig.

CCI standard. Håpløs.

Fiocchi MAXAC Sport. Dårlig.

Fiocchi Biathlon. SUPER pres., men 2,- pr skudd er uaktuelt.

 

Ellers kan nevnes at Eley Biathlon donert av Mauser 68 går i et rent kulehull. Men FY for en pris....

 

Gjenstår å teste endel Lapua og Eley som jeg er tom for på nåværende tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da er det tid for litt mer stasj.....

 

Nytt skjefte bestillt fra Johhny Boberg i Sverige... Ca 1200,- svenske pluss moms... :mrgreen:

Nytt_bilde_%281%29.bmp

 

Bestiller det som blindskjefte og får det frest og beddet her av kompetent børsemaker.

 

Leupold QR-montasjer bestillt og en stor gummikule på Ladearm montert.

 

Ellers er stort parti SK standard plus innkjøpt og kråker\skjor detter som fluer.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har Nissen fra Sverige vært her:

boberg-skjefte.jpg

 

Inkl. kolbekappe i gummi og tol og gebyrer til staten kommer den tett oppunder 2K.

 

 

Så går turen til børsisen for utfresing og bedding. (Ytterligere 2K).

Leupold QR montert.

 

Etter bedding blir det tilpassing og pussing i en del timer tenker eg.

Lurer på å beise den blå, sånn psycedelic blue-farge om mulig. Får tråle malerforretninger og høre hva de har....

Så blir det vel en omgang med diverse oljer med en herdende olje-finish.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Da er det tid for jobbing. I går kom børsa hjem med søylebeddet skjefte og den er nå blitt voksen.

takk til Børsemaker Andre Michelsen for exxellent jobb.

DSC_3683.JPG

 

Det må taes ut endel virke bak tangen. Den forsvinner helt i skjeftet. Men skal vel få det til...

DSC_3684.JPG

 

I tillegg må eg ta av litt i forkant av kolbeforhøyer. Trangt å rekke sikringa. :mrgreen:

I tillegg skal en enkel gummikappe monteres.

Tenkte å beise den i en fin blåfarge og så oljes med nøytral olje. Lurte på True Oil, men redd den gir brunlig skjær på grunnfarge, så finnes det en helt fargenøytral olje?

 

Noen spør om pris her.... :oops:

Listepris på riflen er 8990,-

Link to comment
Share on other sites

I dag har vært en produktiv dag på høvelbenken...

Først slipte jeg ned med plansliper til tangen fluktet med treverket.

Så tok jeg litt av forskjeftet. Var litt langt..

dsc3695.jpg

 

Så var kolbeforhøyer litt for høy. Den måtte planes av litt i bunn så den kom lavere.

Her monterte jeg slipemaskin opp ned i høvelbenken og slipte i vei.

dsc3694y.jpg

 

Dernest var kolben noe lang så den måtte kappes litt og.

Kjøttsagen min var fin til dette.... :D

dsc3688k.jpg

 

Så var det tid for montering av kolbekappe og slipe den til. Fant ut at bandsliperen funket best til dette og.

dsc3692.jpg

 

Et bilde av inlet-jobben og søylebedding.

dsc3697u.jpg

 

Dernest har jeg vært på hobbybutikk og kjøpt litt farge og treolje..... :mrgreen:

dsc3687t.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har "Crystle" fått rouge på seg. Blandet fargepulver i rødsprit. Testfarget på en planke for å finne rette fargen.

dsc3703c.jpg

 

Har pusset ned med stålull og farget inn en gang til. Den mister mye farge på etterpussing, så den blir lysere enn på bildet. Virker som den ikke tar så mye farge, så det blir skikkelig Psycedelic blåfarge. :mrgreen::mrgreen: Tøft.

Spent på hvor mye olje forandrer på fargen.

Link to comment
Share on other sites

Da har Crystle fått noen strøk med olje og et døgn på varmekablene på badet. nå svetter det ikke farge lenger, og dette ser ut til å funke meget bra. Fargen ble nok en toning grønnere i skjæret og ikke rent kongeblått. Men stiilig blir dette.

Ble engstelig da stokken svertet MYE farge på hendene, mer det var kun litt varme som skulle til.

 

Noen som trenger litt blåfarge til et prosjekt?.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Grunnen til at den er så lett er jo demperkonstruksjonen til Alms som de nå har forandret. Vekt på nye demperen er sikkert ikke mye mer.

 

For: MEGET presis, ingen kasting av 1. skudd(CZ-psyke), lynraske ladegrep(retttrekker) uten tull, to magasin (11 skudd), ikke tull med at ikke skarpe skudd trekkes ut igjen(CZ-psyke). VELDIG stille. :mrgreen:

 

Imot: Avtrekk og låsebolt gikk tregt, men det fikses med litt polering som du ser i tråden. Mye plast i avtrekkerhus.

 

Ikke pipeskift på den.....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

fikk min T-bolt for fire dager siden og er kjempefornøyd!! :D sendte avgårde 450 skudd første dagen :D sluttstykket blir litt skittent og tregt etter 250-300 skudd, men etter en sylrask puss går alt glir det lett igjen. det kan hende jeg kommer til å prøve å polere det etter vært... avtrekket er mye bedre enn jeg hadde forventet, men litt hardt, en rask titt i innstruksjonsboka forteller at avtrekket er justerbart og etter justering er avtrekket nesten lett nokk . (er vant til 700gram) avtrekket har ikke kryp og brekker som glass :D stokken er litt kort så jeg må nok lage meg en forlenger som passer, hvis jeg finner ett passende meterial. børsa er voldsomt lett så jeg tror jeg blir å ofre noen blyhagl i forskjeftet jeg også.

 

jeg har en Vortex viper 6,5-20x44 på toppen. innskutt på 100m har jeg 5 MOA justering igjen :shock:

finnes det 60 MOA skinne til disse eller må jeg jukse det til? 0moa skinne virker sikkert også, er jo bare å bygge opp bake.

hvis jeg ikke får tak i skinne blir jeg nødt til å tilpasse og lappe ringene. (leupold QRW)

 

har skutt ca 800 skudd CCI std til nå og børsa virker meget presis, har bare prøvd en serie på papp 7skd innenfor 5cm med bitende knott og mygg på alle kanter :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Valget falt på en Browning t-bolt for meg også, men i kaliber 17 HMR.

For ei snasen lita og lett rifle, med Meopta Meopro 6-18x50 (mil-dot retikkel) og A-tec CMM med 6 moduler (17 demper) så veier den 3060 g. Med reim og alt.

Ikke fått testa den ennå, men så langt fornøyd. Eneste jeg tror jeg må få gjort noe med avtrekket, synes det er litt tungt.

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere velger T-bolt ja....

Dere blir nok ikke misfornøyd.

 

Eneste skåret i gleden her er at Alm's demperen jeg har nå jo er forbudt. Så OM jeg skulle selge riflen en gang MÅ demper byttes.

Snakket med Alm's om dette. De kunne bygge om for 2500,-. Det syntes jeg var direkte dårlig av dem. Syns godt de kunne gitt meg en ny lovlig demper etter forliket med POD. men men. Ikke aktuelt å selge :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...