Jump to content

Volumlading av rifle patroner


Flashman

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt tips&triks om volumladingav riflepatroner..

 

I utgangspunktet er jeg ikke spesielt begeistret for å lade, jeg lader for å skyte, ikke ha det som side hobby og har ladd til pistol i mange år/kalibre, men rifleladnig har jeg ikke drevet noe særlig med da jeg av en eller annen pussig grunn har holdt meg mye i kaliber .308..

 

Nå har jeg handlet AR15 og hvis jeg skal få brukt denne så mye jeg ønsker er volumet viktig, det er ikke uhørt at det i løpet av en helg kan gå mellom 500 og 1000 nogenlunde vettuge skudd og da er det å lade 50 skudd i timen relativt lite aktuellt..

 

Jeg har en Hornady L&L progressiv presse, så å få opp hastigheten skulle være nogenlunde greit, samtidig vet jeg jo at det er forskjeller i prossesene mellom rifle og pistol lading, også utstyrsmessig..

 

Tips/triks/råd og veiledning for å sette opp en "produksjonsline" taes imot med takk.. Kaliberet er .223 så er det sagt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hornady L&L progressiv presse, så å få opp hastigheten skulle være nogenlunde greit, samtidig vet jeg jo at det er forskjeller i prossesene mellom rifle og pistol lading, også utstyrsmessig..

 

Tips/triks/råd og veiledning for å sette opp en "produksjonsline" taes imot med takk.. Kaliberet er .223 så er det sagt..

Siden du skal lade progressivt, vil jeg på det aller sterkeste anbefale deg å kutte ned på så mange momenter du bare kan, og en av dem er smøring av hylser ved helpressing. Prøv om halspressing holder til våpenet ditt uten å få for mye funksjoneringsfeil - bruk LEE Collet Die, eller Redding halspressedie med belagte (TiN) bøssinger. Ppass bare på at hylsene du begynner å bruke i denne linjen er skutt i ditt våpen, ellers må du helpresse dem første gangen. Har du ei enkeltstasjonspresse, er denne ypperlig til formålet - ha den stående permanent - du vil få ofte bruk for den. En annen fordel med halspressing er at behovet for hylsetrimming går drastisk ned ettersom metallet ikke strekkes/presses ogg i dien som ved helpressing. I denne operasjonen støtes hetta ut, og halsen presses inn til korrekt diameter.

 

Så settes ny hette i, og hylsa er klar for kruttpåfylling gjennom egen die. Etter dette setter du i kula, og vips; er patronen ferdig - hver gang du drar i spaken. 4 operasjoner, med andre ord;

 

1. Hetteutstøting/halspressing

2. Hetteisetting

3. Kruttpåfylling

4. Kuleisetting

Link to comment
Share on other sites

Hei, må bare si meg enig med Morten Vinje, bruk færrest mulig operasjoner på pressa. Jeg benytter meg av etpar Rock Chucker og ei Lee Loadmaster, har ennå ikke brukt den så mye. Jeg gjør det på følgende vis: trykker ut hetta med en egenutviklet utstøter, vibrerer de, presser hylsene i RCBS'en (med Lee NS) og setter i hetter, hetteisettinga vil nok etterhvert bli gjort i Loadmasteren. Jeg trykte ut 50 stk 308win på 15min uten å stresse, selvsgt har jeg ikke regnet med tiden jeg brukte på utstøtinga, pressinga og hetteisettinga og heller ikke oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsket på dette, og kommet fram til følgende oppsett(kaliberet er 6BR)

En Lee Loadmaster KUN til denne ene patronen. ALLE operasjoner på denne med ingenting tidskrevende ting.

 

Da blir det som følger; En liten runde med 200-300 hylser i tumbleren(kan skippes hvis du garantert har RENE hylser, dvs. de ikke har vært i bakken)

Deretter fylles hylsemagasinet opp. Jeg vet det står at kun "de og de" hylsene fungerer, og 6BR var ikke av de, men det fungerer prikkfritt.

Stasjon 1; RCBS smøredie :arrow: Hette ut og smører hylsa.

Stasjon2; Necksizing med enten Collet(utstøterpinne kappet) eller redding med bøssing(utstøterpinne demontert), hetteisetting.

Stasjon 3; Kruttpåfylling i et av de to kruttmål(jeg bruker det justerbare LEE)

Stasjon 4; Kuleisetting(også her tenker jeg å modifisere en LEE kuleisetter, men har ikke kommet så langt)

Stasjon 5; Redding body die, justert til å ta det "lille lille" hver gang. :arrow:

50-100 hylser på et håndkle :arrow: Biltema bremsevask :arrow: Rulle, rulle 5 sek med bretten på hånkle :arrow: I esken.

 

Med dette er det bare "å lø i og dra". pga den geniale smøredien smører jeg likegodt hver gang da det ikke er arbeid å ta det av, men dette kan skippes, hvis du kutter smøring, men den er grei å ha som utstøterpinne uten smøring i likevel.

Da gjør loadmasteren ALT.

 

Kan i grunnen ikke se at jeg kan gjøre noe raskere. 50 hylser fylles på 10 sek. Du kan kjøpe 10 ekstra hettemagasin, og ha 1000 hetter i de, og bare lø på etterhvert som du går tom. Dette LEE hettesystemet er det raskest ladbare JEG kjenner til :arrow: I med 200 og 5 rist.

 

Du lader så raskt med dette at det du må følge med på er; Er det hetter i magasinet, er det krutt i målet, renner patrontrauet over snart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...