Jump to content

RANO, hvor lenge eksisterte det?


høggern

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Snakket med en kar om det, og han mente på at det var i 1974 de begynte samarbeidet. Sikker var han ikke, men de fikk ferdig ammo som var merket dette i 1974. Før det fikk de raufoss sin korneammo som han sa. Kikket litt på nettet, men fant ikke noe historie om det. Ellers så kan du jo ringe Raufoss - NAMMO og høre - sikkert en "gamling" der som vet ;)

Link to comment
Share on other sites

Leita litt rundt, ser ut til at de tidligste ble merket i annen kode enn rene årstall.

Sjekk denne tråden hvor det forklares litt ut fra et skriv fra 1969.

Et samarbeid mellom Raufoss og Norma i Norge fra 1965 til 1989 hvis det som står der er riktig.

Håper dette var brukanes info.

 

JJ

 

Edit: Tar jeg ikke mye feil er innlegget skrevet av Morten Støen i Scandianvian Ammunition Research Assosiation

Link to comment
Share on other sites

Om de begynte samarbeidet før 70 tallet kan være mulig men jeg har som sagt hatt raufoss 6,5 kroneammo fra -71.

 

RANO ammo ble så vidt jeg vet aldri merket med årstall. De hadde koder hele tida. feks 2K2 hvor det virka som bokstaven og det siste tallet fortalte Lot nr.

Siste bunnstempling jeg har sett var 2M1 som var på raufoss super ammo fra 1989 om jeg ikke husker feil. Da var Lot nr på pakka endret fra feks xx RN 88 (xx RANO 1988) til feks xx RA 89 (xx Raufoss 1989)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...