Jump to content

Traphagle vs. Sportinghagle


vømmøl

Recommended Posts

Jeg rekker faktisk å komme meg hjem fra arbeid før solen går ned nå om dagen. Det tyder på at det nærmer seg vår igjen, og jeg begynner å bli småyr!

 

For min del, medfører dette at havesyken kommer og tar meg. Og nå er det ny hagle som frister. Sist ble det en rifle med kkc-stokk og en svær kikkert med elgbanedotter.

Det som utløste anfallet denne gangen, var reklamen på baksiden av bladene Jakt, og Jakt&Fiske. Der var det en Berettareklame som fikk meg til å surfe litt etter hagler på nettet. Jeg endte opp med å forelske meg i blandt annet en Beretta 682 Gold E med justerbar kolbe.

 

Har fra før en Benelli Comfort og en Remington 870 Supermagnum pumpe. Begge har skutt fullt hus på trap-banen flere ganger, og det begynner å komme seg på skeet-banen også. Benellien er egentlig litt for kort for meg, og jeg mistenker at jeg skyter litt bedre med den svære pumpehagla. Dette gjelder både på bane og jakt.

 

Som så ofte før, når jeg har surfer etter hagle, så ender jeg opp med samme spørsmål: Kommer jeg til å skyte bedre med en konkurransehagle? Og jeg vet ikke svaret.

Neste spørsmål som dukker opp er: Hva er egentlig forskjellen på haglene som heter Trap og de som heter Sporting?

Kan en av dem, eller begge typene brukes til både trap og sporting? Egner de seg på jakt? Hva med løpslengder?

 

Er det noen hagleskyttere her som kan dele sine erfaringer og kunnskaper med meg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virker som du skyter bra med de du har, så om en konkuransebørse gjør deg bedre,tja... Til trap er vel en spesialbørse en fordel, med gjerne lang pipe, og høy stokk. Og tyngden gjør vel 'trapsvingen' roligere vil jeg tro. Til sporting og skeet, funker vel jakthaglene veldig bra.

Som sagt traphaglene er gjerne tunge med piper over 80 cm. Sportinghaglene blir noe litt i mellom. Man kan jo godt jakte med de, om man gidder og bære rundt på noe sånt.

Selv ville jeg nok heller brukt den Benneli'n du har.

Link to comment
Share on other sites

En traphagle har senter av treffpunkt noe høyt over siktepunktet, om lag 65% av svermen treffer over siktepunktet og 35% av svermen treffer under siktepunktet. Trapduer er alltig stigende og på vei bort fra skytteren. Løpet er relativt langt, og haglen har en relativt høy vekt - gjerne over 3,5 kilo.

 

En sportinghagle har senter av treffpunkt nærmere siktepunktet, om lag 55% av svermen treffer over siktepunktet og 45% treffer under siktepunktet. Dette fordi sportingduer i større grad skal simulere jaktskudd, så duene er på vei mot eller fra skytteren - er høye eller lave. Løpet pleier å være noe kortere og vekten er gjerne rundt 3,5 kilo eller lavere.

 

Ut fra det ovenstående burde det enkelt utledes at en sportinghagle for mange vil være bedre til jakt enn en traphagle. Når det er sagt må jeg ile til å si at man skyter best med det man er vant til, og det er sikkert en mengde folk som skyter bra med traphagler på jakt.

 

Videre så ser du av treffpunktinformasjonen i det ovenstående at det ikke blir helt det samme å skyte trap med sportinghagle eller omvendt, i tillegg så vil en sportinghagle gjerne være tyngre enn en dedikert jakthagle, som ofte veier noen hundre gram mindre.

Link to comment
Share on other sites

En traphagle har senter av treffpunkt noe høyt over siktepunktet, om lag 65% av svermen treffer over siktepunkte

 

En sportinghagle har senter av treffpunkt nærmere siktepunktet, om lag 55% av svermen treffer over siktepunktet og 45% treffer under siktepunktet.

 

Så du mener da at løpene skyter oppover :shock:

 

Nei dette kommer an på hvor høy kolben er i forhold til siktelinjen :wink:

 

Forskjellene på disse haglene var som regel at Trapp haglene kom uten choker og sporting haglene med choker, har du tenkt til å satse litt på skyting trapp eller sporting så vil du fort finne ut at du skyter bedre med en slik hagle bare den passer deg.

Nå i dag så har jo de fleste slike våpen justerbar kolbekappe så for en nybegynner anbefales dette da skytestillingen gjerne forandrer seg en del før man kommer ordentlig inn i dette her.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mener at sikteskinnen på de disse haglene er laget anderledesfor å oppnå differansen mellom siktepunkt og treffpunkt.

Om du mener deg å vite noe annet godeste sportskytter, så hjelp meg å se urimeligheten i min påstand :)

Og hvorfor benytter du deg av fortid i din omtale?

...kom uten...

Sportinghagler og traphagler lages fremdeles...

Link to comment
Share on other sites

For meg er i hovedsaken forskjellen:Sporting:Laget for grenen sporting,71cm løp,bred skinne,løse Choker,kraftigere/fyldigere kolbe.Trap:75-80cm løp,gjerne litt høyere skinne,men ikke alltid..gjerne justerbar kolbe.Har selv jaktet og skutt trap med Beretta 686 sporting i over 15 år nå,funker fint,men litt tung for en 8 timers dag i fjellet..men det går!(Kraftigere kolbe og breder skinne enn ren jakthagle da)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på sporting- og trapmodeller kan være stor, men trenger ikke å være det :wink:.... Jeg har prøvd noen av hver, og slik jeg har opplevd dette er forskjellen:

 

- Trap har ofte litt kraftigere stokk enn sporting, og gjerne litt brattere / kraftigere pistolgrep.

- Trap har ofte en litt rettere kolbekam enn sporting, dvs mer parallell med siktelinjen.

- Trap er ofte noe tyngre (gjerne 3,7-4,1 kg) enn sporting (gjerne 3,4-3,8 kg)

- En del fabrikkanter leverer trap-modeller uten choker, og uten løsvelger.

- Trap leveres ofte med bred (11-13 mm konstant bredde) sikteskinne helt frem, mens sporting ofte har en sikteskinne som er bred i bakkant og som smalner inn (typisk 11x7 mm).

- Trap kan leveres med høy skinne (som f.eks på en Beretta 682 Gold E X-trap), men dette er mer vanlig på det amerikanske markedet og for OL-trap.

- Trap kan ha lenger løp enn sporting. Jeg har traphagle med 74 cm løp, mens det på internasjonal sporting nok brukes svært lange løp (81 cm, og kanskje ennå lengre?). Men i Norge har kanskje hoveddelen av traphaglene 75-81 cm løp, mens sporting da har 71-76 (evt 81) cm. Men det er ingen regel uten unntak 8) ....

 

På det norske markedet er det veldig mye sportinghagler som tas inn, bl.a den trådstarter nevner. Beretta 682 Gold E Sporting har såvidt jeg vet en stokk med drop 38-60 mm. Selv om kolbekammen er justerbar, og hvis ønskelig kan heves i bakkant, vil det bli lenger avstand fra kolbekam og ned til der hagla treffer skuldra. Noe jeg mener gir mer pipevipp og dårligere rekylopptak. En tilsvarende trapversjon vil du f.eks kunne bestille med drop 35-45 mm. Min erfaring med denne er at den gir mindre pipevipp, og det er ikke så vesentlig hvor langt frem eller tilbake du treffer kolbekammen med kinnet (eller motsatt...). Og trapstokken til denne modellen har dessuten et kraftigere (og bedre) grep.

 

Den hagla jeg bruker mest nå på banen er i utgangspunktet en sportingversjon (for å få med choker og løsvelger), men med trapstokk.... Men det er smak og behag :D

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på sporting- og trapmodeller kan være stor, men trenger ikke å være det :wink:.... Jeg har prøvd noen av hver, og slik jeg har opplevd dette er forskjellen:

 

- Trap har ofte litt kraftigere stokk enn sporting, og gjerne litt brattere / kraftigere pistolgrep.

- Trap har ofte en litt rettere kolbekam enn sporting, dvs mer parallell med siktelinjen.

- Trap er ofte noe tyngre (gjerne 3,7-4,1 kg) enn sporting (gjerne 3,4-3,8 kg)

- En del fabrikkanter leverer trap-modeller uten choker, og uten løsvelger.

- Trap leveres ofte med bred (11-13 mm konstant bredde) sikteskinne helt frem, mens sporting ofte har en sikteskinne som er bred i bakkant og som smalner inn (typisk 11x7 mm).

- Trap kan leveres med høy skinne (som f.eks på en Beretta 682 Gold E X-trap), men dette er mer vanlig på det amerikanske markedet og for OL-trap.

- Trap kan ha lenger løp enn sporting. Jeg har traphagle med 74 cm løp, mens det på internasjonal sporting nok brukes svært lange løp (81 cm, og kanskje ennå lengre?). Men i Norge har kanskje hoveddelen av traphaglene 75-81 cm løp, mens sporting da har 71-76 (evt 81) cm. Men det er ingen regel uten unntak 8) ....

 

På det norske markedet er det veldig mye sportinghagler som tas inn, bl.a den trådstarter nevner. Beretta 682 Gold E Sporting har såvidt jeg vet en stokk med drop 38-60 mm.

 

Du får kjøpt den med forskjellige faste stokker også, schouvapen.no har en oversikt over de som er tilgjengelige.

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt den med forskjellige faste stokker også, schouvapen.no har en oversikt over de som er tilgjengelige.

 

Det stemmer, de har nok diverse faste stokker til både sporting og trap. Den siste 682 Gold E jeg hadde var en sporting med justerbar kam. Denne kjøpte jeg en fast trapstokk til fra Schou / Rygge Våpen, noe jeg syntes var et vellykket grep.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tenkt ferdig. Jeg vurderer det slik at sporting er typen som går best til alle leirduegrener. Er mest "universal" for å si det slik.

 

Jeg har fått lagt av en 682 gold E sporting, og levert inn våpensøknad i dag. :D

 

Spørsmålet mitt, om jeg vil skyte bedre med en konkurransehagle, vil jeg i løpet av våren få svar på. Gleder meg i allefall! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...