Jump to content

Pris og tilgjengelighet på Hardox


Tika

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt hardox 400. Lokalt sveiseverksted hadde kun 8 og 15mm. Vi skyter primært 6,5x55 og 308. Derfor ble det 8mm plater. Testet på 190 meter. ble merke i stålet og man kunne kjenne en liten bul på baksiden. på 380 meter prellet kulene av og ikke et eneste merke. skutt på med 6,5x55 diamondline felt.

 

betalte ca 3-400 kr pr plate. 30x30 og 40x40

 

Jeg er også interessert i å vite hva som skal til for å takle 338LM fra 400 og utover.

 

Jeg er ikke noe ekspert på metall, men jeg har spekulert litt på følgende.

hvis en kule lager merke i en 8mm plate vil det da bli et tilsvarende merke på fremsiden av en 15mm plate? Kun resultatet på fremsiden av platen som er interessant. Jeg tenker at hardheten i stålet er lik på hardox 400 og at samme kule vil gi samme effekt i begge platene..

vet ikke om det var bra formulert, men hardheten i metallet er vel i utgangspunktet likt og resultatet vil bli det samme?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg er også interessert i å vite hva som skal til for å takle 338LM fra 400 og utover."

 

På 400 meter blir det ca 3-4 mm dype bulker (scenar 250gr 915m sek) i 8mm hardox

 

Selv har eg brukt bladfjører fra lastebil som eg kappa opp i passelige lengder og sveist

kjetting. 10 cm brede.

dette er matrialer som du får gratis på et lastebil verksted.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg pratet med Norsk Stål og skal stikke innom de i morgen for å se om de har noe kapp jeg kan bruke.

Hvis ikke skulle de hjelpe meg med å lage de platene jeg ønsket i valgfri størrelse.

 

Ble litt lettet over at jeg slapp å kjøpe en hel plate på 500kg.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tilbud på følgende:

 

Hardox 450 10mm

2 stk 20x20cm

2 stk 30x30cm

2 stk 40x40cm

 

Pris inkl kapping er kr 1850 inkl mva.

 

Er dette en grei pris?

 

Ja, det skulle ikke være noe å si på.

Det kan hende du kan finne noe som er billigere, men tatt i betraktning at du får 6 ferdigkappede plater, så høres det helt greit ut.

Kjøp du, og kom med tilbakemelding på hvordan det går!...

Link to comment
Share on other sites

Ja, de skal ordne med hull i platene.

Vet at det er noe herk å borre i Hardox. Det er jo tross alt panserstål.

 

Men hvilken diameter trenger jeg på hullene? 15mm?

 

Hva er best for å henge opp platene med?

Sjakkel og kjetting eller armeringsjern som er bøyd?

Link to comment
Share on other sites

Hull på 15-20mm holder.

 

Kjetting og sjakel holder ikke

Armeringsjern holder ikke

 

Begge disse er for bløte. Jeg fikk tak i noen "malingskroker" i rustfrittstål, ikke spør om type stål det aner jeg ikke. Disse holder forbausende bra. Ved direkte treff blir de skadet selvfølgelig, men mantel/bly sprut holder de lenge.

Dette er ikke malingskroker fra butinox eller hva det står på de første vi prøvde, som var bløte som fy.

 

De som skaffer deg plater, kan kanskje bøye til S-kroker fra ei rustfri stålstang.

Link to comment
Share on other sites

Vet at det er noe herk å borre i Hardox. Det er jo tross alt panserstål.

 

Men hvilken diameter trenger jeg på hullene? 15mm?

 

Hva er best for å henge opp platene med?

Sjakkel og kjetting eller armeringsjern som er bøyd?

Vanlig sjakkel og kjetting er helt greit det, kjøpte en "god neve" av slike på Jula for å bruke til slikt...

Diameter? Bare "noe" større enn bolten på sjakkelen. (Eller, "man tager hva man haver". Bruk det som "ligger der", eller står i chukken...)

Går helt greit å bore med vanlig HSS (selv om HM i ei solid maskin er bedre...), bruk litt olje eller skjærefett. Og, ei rimelig god søylebormaskin er greit å bruke, håndholdt bormaskin blir for vinglete for slike ting...

Som du sikkert forstår, så kan dette gjøres på flere måter, så gjør det som passer deg...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Lapua Lock base plyster fint igjennom 10mm hardox på 100m - i allefall i 338 lapua

Scenar og Sierra HPBT går fint, men plata buler litt ettehvert.

 

(300 win mag med 130 grs Barnes i 3500fps gikk igjennom som smør)

8)

 

 

Det er vel ikke saa goy aa skyte paa staal paa 100 meter vel?? Da vet man jo at det blir odelagt, eller?? Mine plater henger fra 600 og utover, og disse er ikke noe Hardox greier, ingen hull, men smaa bulker ut til 850 meter. Etter dette, blir det bare graa merker i malinga. Dette skutt med 140grs kuler i 6.5 950 m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Dere som driver og skyter gjennom Hardox 400/450 med alt på denne siden av AP-ammo. Plata ser slik ut når den er ubehandlet:

hardox-01.jpg

Gjør den ikke det er det ikke Hardox.

 

Om du selv har sett at plata virkelig ER Hardox, og du har skutt hull i den, så tror jeg mange med meg vil være interessert i å se bilder, og høre hva det var som gikk igjennom.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 7 months later...

Om det er Hardox eller ikke, kan jeg ikke svare på. Men det duger ihvertfall som Gonger, har satt opp slike på 3 hold, ( 4-600m ) funker fjell det! sveiset sammen 2 stk til 600m holdet.

Blir ikke kratring av 308/6,5.. selv på kort hold.

 

Priser kan jeg ikke si noe om, har fått mine hos entrepenører..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 9 years later...

Jeg kjøper gonger til skytterlaget på nortech.no på Skotselv. 16mm hardox 450 med hull til M16 bolter 5cm fra hjørnene varer evig. 50cmx50cm x 16mm med to opphengshull kostet 1105,- + mva. Send prisforespørsel til ordre@nortech.no.

Med jaktammo på 100m i 6.5x55 kan du gå ned til 8mm, eller 6mm om du vinkler 45 grader.

Det holder kanskje med 4mm også, men plutselig drar du av en helmantel og da er det greit å ha litt å gå på.

Bruk brann eller hydraulikkslanger til å henge opp gongene, M16 bolt med hodet mot skytter, deretter gong, slange og mutter til slutt - varer lenge...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei 6mm plate vil du fort ete hull i på 100m. Jeg brukte 4-5 skudd på å komme gjennom ei på 1000m, med 338LM riktignok... 4mm tålte ikke 6.5x55 på 1000m mer enn ca en halv dag.

Våre 6mm plater som har hengt rundt på 4-900m er forlengs pensjonert, de ser ut som suppeskåler, og er flere har hull.
Vi bruker av og til 8 og 10mm på 2-300m i div PRS, og - de får juling. Den lave vekten gjør at festene får juling, og i det hele tatt...

På 100m - bruk minst 20mm - minst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

20mm hardox 450 på 100m er unødvendig. Vi har brukt 16mm, og etter 1 år og tusenvis av skudd med alt fra 22lr til 338lm er det ingen merker i stålet. Før brukte vi 12mm, og plata holdt i et år omtrent før ørene ble skutt av - nå er hullene 5cm fra hjørnet. 12mm på 200m tåler også alt vi slenger etter den, mens 8mm skytes i stykker på 400m etter noen måneder.

 

Men trådstarter sier jo tydelig at det kun skal skytes med 6.5x55 blykuler på 100m og plata skal vinkles 45 grader... Da kreves det ikke stort...

Link to comment
Share on other sites

Just now, Wintel said:

Men trådstarter sier jo tydelig at det kun skal skytes med 6.5x55 blykuler på 100m og plata skal vinkles 45 grader.

Jeg tenker på kulefang. Storparten er matchkuler som brukes i DFS fra 6,5 grams rekrutt til 9,3 grams Sierra MK.

Link to comment
Share on other sites

Kulefang?
Jeg skjønner ikke hvorfor du skal vinkle 45 grader, eller hvordan du skal få hengt opp gongen slik... Gå heller opp 2mm og la gongen henge tilnærmet rett ned (noen graders vinkel blir det om du henger opp slik jeg beskrev lengre opp). 

 

FMJ i 6.5x55 på 100m og 90 grader rett på bør du opp i 10mm, eller 12mm om det skytes tusenvis av skudd. Med 16mm tåler plata alt du har lov til å skyte med på en DFS-bane.

Edited by Wintel
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

nhd treffer nøyaktig samme plass hver gang, og da gnager det seg gjennom. 16 er sikkert nok, men 6 er en vits. nhd er konkurranseskytter, og 1000-vis av skudd er en vits. På en skytebane snakker vi om 100 000 vis av skudd. Bare ungdomsgruppa vår skyter >100 000 skudd på et år.
De gamle runde "THLR"-gongene, jeg tror de er 6mm, mulig er er 8, men de holder IKKE, ikke på 500m engang. Vi har >60 gonger i SSK, og det er en grunn til at alt under 8 er vekk fra banene.

 

Som kulefanger ville jeg brukt 8-10mm til ei stor bakplate, og vinkla 45 grader. Så ville jeg sveist ei 20x20cm 20 eller 30mm plate i senter av treffområdet. Laget sidekanter og oppfang av vanlig stål. Vinkelrett plate får mye mer juling, og lager mye mer småfragmenter og sprut. Heng brukt transportbånd foran.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@Wintel Om du leser på sidene til NSF og DFS, vil du se at vi kan få utfordringer med å samle opp bly. Jeg prøver å tenke ut hva vi kan sette bak skivene i front på volden som leder kulene ned i en eller annen oppsamler. Jeg vet hvordan jeg skal få festet dem/hengt dem opp. Jeg har en privat pistolbane i skogen der jeg skyter 9mm. Der har jeg fått det til å fungere. Men rifle 6,5 og en bane der det skytes tusenvis av skudd i sesongen krever mer enn den stålplata som fungerer helt greit til pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...