Jump to content

.308 eller .223?


MrControl

Recommended Posts

til uken skal jeg levere inn søknaden på våpen til politiet, men jeg er fortsatt litt usikker på hva slags rifle jeg vil søke på nå som dpms har fått godkjent .308..

hadde først tenkt bushmaster .223 men ble som sagt litt mer usikker nå.

hva tenker dere rundt saken ?

hvis dere skulle valgt?

i rifle så er det såvidt jeg fikk med meg ikke noen minor og major klasse?

Link to comment
Share on other sites

Av 308 og 223 vill jeg valgt 223. 308 gir større ulemper pga mer rekyl enn hva majorfaktoren gir av fordeler tilbake. Om du trekker inn kaliber som 260 rem eller 6,5 Grendel, som lettere kan lades til akkurat å tippe majorkravet, er jeg ikke fullt så sikker...

 

For all del, det er folk som hevder seg med 308 og, men langt de fleste bruker 223, i alle fall i open division. Mer 308 i omløp i standard division er mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

er veldig usikker men heller litt mot .223

 

Skal du ha deg første praktiskrifle, så skal du ikke være usikker; velg .223!

 

.223 fordi:

 

- det er billigere

- lettere å kontrollere mtp rekyl. Dermed mye raskere å skyte med.

- lettere platform.

- høyere magasinkapasitet.

 

Om Major i det hele tatt er en fordel i IPSC-rifle, er et åpent spørsmål. Jeg heller til at det sannsynligvis IKKE er noen fordel av betydning (trolig gjelder dette de fleste matcher). I alle fall ikke om man tar kostnader med i bildet!

Link to comment
Share on other sites

jeg er jo 308 mann av natur. (ikke det at jeg skyter praktisk rifle, men jeg skyter mye med halvautomater) men selv jeg vil anbefale 223 femfor 308w til praktisk rifle. hovedargumentene mine er pris på ammo, pris på ladekomponenter og rekyl. alle disse tre faktorene er mye mindre på det lille kaliberet ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...