Jump to content

Syningfella uegnet for mår?


Fleksnes

Recommended Posts

Heisann kammerfolk!

Da har jeg vært å plukket ned min første mår fra ei syningfelle med mindre hyggelig resultat. Den har fått slaget mitt på hodet, og har nok ikke dødd av det, men antagelig av blødning. Stammen var kraftig oppkloret, så her har han kjempet for å komme fri. Utrivelige greier. Jeg kjøpte to av disse fellene nettopp for å slippe slikt. Nå er de tatt ned.

Det var en passelig stor hannmår jeg fikk i syningfellen. På samme tur fikk jeg også en litt større hannmår i ei kania. Den hadde også fått slaget mitt i hodet. Men kania har tydelig en bedre konstruksjon og mer krefter å by på så her var skallen knust.

 

Prøvde å justere syningfellen for å få slaget bak hodet og brukte den stivfrosne måren som mal. Prøvde å bøye til utløyser, men det lar seg ikke gjøre med dimensjonen på felle/utløyser. Hodet til måren kunne aldri komt langt nok inn i fella til å få slaget bak hodet. Er det meningen med denne fella at de skal få slaget mitt i hodet?

 

Kan jeg ha gjort noe galt? Eller er det som jeg tror at fellen er dårlig konstruert for mår?

 

Syning.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NEI!!dette er blandt de bedre fellene (godkjente) som finnes på markedet men, justeringa av avtrekker kan gjøre at slaget kommer litt feil :( ta en tlf til leif på syningfella så forteller han deg hva du gjorde feil!!har vært med på å få mer en 25 mår og 100 mink i denne fella og vi har ikke hatt enn feilslag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette var trist Fleksnes, men gratulerer med første måren :wink:

 

Skjønner at slik fangst gir sur ettersmak, men feilslag kan dessverre skje også med slike feller.(du er ikke de første som opplever dette) Kontakt Leif Bøe og forklar hva som skjedde med denne fella, gjerne også med bilder :!:

 

Syningfella er i utgangspunktet ei god felle.

Link to comment
Share on other sites

(...) justeringa av avtrekker kan gjøre at slaget kommer litt feil :( ta en tlf til leif på syningfella så forteller han deg hva du gjorde feil!!(...)

 

Syns igrunn du var ganske påståelig her i og med at du ikke kan påpeke noe jeg har gjort feil! :?

På papiret som følger fella står det "Gjør ingen justeringer med fella"!

 

Det virker for meg som om måren er for stor for denne fella. Var jo bare såvidt jeg fikk ut igjen hodet uten å ta fella av stammen, og da var jo heller ikke hele hodet inni! Det burde vært 4-5 cm lengre avstand fra slagets treffpunkt og frem til utløsergitteret slik jeg ser det. Og da fått tappen for oppspenning (og fjær) lenger opp/ut slik at de ikke tar slaget.

Link to comment
Share on other sites

Denne felle typen har tatt flere tusen mår/mink uten feilslag men,det vil forekomme feilslag!vær klar over at dette er en av de kraftigste fellene på markedet og fikk terningskast 5 av fem av john s oppdal for noen år siden!jeg har brukt flere forskjellige felletyper men bruker pr i dag kun syningfella da jeg personlig anser den som den beste :wink: og fleksnes dette var ingen kritikk av deg :mrgreen: vi hadde ingen feilslag under vår mårfangst men 1 mink hadde fått slaget for langt bak!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg fleksnes at syningfella er for trang i åpningen å at den slår langt fram, synes kanskje 5cm var mye men 2-3 cm hadde vært bra. synes kanskje åpning på 9 cm er mer passe.men mange har store fangsttall med syning men alle har sine meninger om feller og fangst. for meg finnes det bare en mår felle å det er kania. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, Donner, nå er igrunn terningkast fra en som selger produktet lite verdt.Og jeg skjønner godt at den har tatt mye mår også uten feilslag. Men den var ikke kraftig nok til å knuse skallen på denne måren, og fella er langt lettere å spenne opp enn ei kania felle!

Min mening er nok som Reven's her; Kania er en langt bedre mårfelle enn syningefella, og de kostet meg det samme.

Fangstgutten, denne måren var nok av de større ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Han mente nok John S, donner,- ikke deg :wink:

 

Det er veldig bra at denne diskusjonen finner sted. Folk har tydelig forskjellige syn på akkurat denne fella. Jeg har selv vært med en kompis og plukka ut en "levende mår" fra syningfella hans ! Hvis mann bruker litt tid rundt fellesettet så kan mann studere litt om måren har blitt momentant drept eller ikke. Kloremerker som trådstarter påpeker er veldig vanlig i feller hvor dyret ikke er drept øyeblikkelig. Kramper,- tja det er vell måte på hvor mye kramper et så lite dyr utgjør etter døden !?

 

Kanskje vi sammen kan formulere ett brev til produsenten hvor vi påpeker de praktiske svakhetene vi opplever slik at han kan ta stilling til eventuelt en forbedring på fella ?

Jeg trur ikke Leif Bøe vil ha det slik som flere av oss har erfart. Både vi og han ønsker en kjappest mulig død for dyret i fella.

Link to comment
Share on other sites

I hine hårde dager, da kassefellene fremdeles var lovlige oppdaget jeg at det var helt vesentlig å feste fellene godt til treet. I ett tilfelle hadde jeg kun festet fella med EN ståltråd, helt øvest. I denne satt det en liten (!) mår en gang med et perfekt treff midt på nakken/ halsen. Men når jeg skulle ta den ut, freste og klorte den som besatt. Samme fella ble festet skikkelig med ståltråd oppe og nede, så den stod bom fast på treet. Siden jeg på den tiden (i ren uvitenhet) festet fellene lavt på trærne, fikk jeg en grevling på vårparten. Den døde momentant, og på sporsnøen kunne jeg se at den ikke hadde sparket med beina engang.

 

Kan det være noe feil med selve oppsettet av fellen? at den gjør et hopp istedet for å slå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg og svigerfar fanger ikke med annet enn syning til måren. Aldri vært problemer. Ang. kloringa på trestamma, kan måren ha prøvd å "klore/grave" seg inn før den stakk hodet inn? Muligens, ikke godt å si. Men slagbøylen slår ihvertfall skikkelig kraftig i våre feller, og mårene som er tatt har fått skallen knust = død momentant.

Link to comment
Share on other sites

Ang. kloringa på trestamma, kan måren ha prøvd å "klore/grave" seg inn før den stakk hodet inn?

 

Kloring på trestammene er nok bevis på en seig og pinefull død, alt annet er nok ønsketenking...

 

Den værst oppspola trestammen jeg har sett er etter en stor hannmår som fikk et perfekt treff av en Aasbøfelle. Den hadde nesten revet ned fella fra treet, og tydeligvis klora i flere timer før den daua. Også denne fella var hengt opp for løst på treet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med "tikkat3". Er veldig viktig å feste falla skikkelig. Har ikke selv den store erfaringen med syningfella, men jeg liker den ikke. Ikke fordi jeg ikke tror den dreper bra, men syntes det er vrient å få måren i denne fella sammenlignet med andre feller. Har opplevd noe av det samme med kania-fella.

 

De av dere som har gode erfaringer med disse fellene, Hva slags fellebehandling gjør dere i forkant av fangsten?

Link to comment
Share on other sites

Fra bildet av måren og fella, synes jeg at fella ser liten ut i forhold til min felle som er beregnet for mår. Kan det være at dette er en felle som er beregnet for mink. Da vil sannsynligvis avstanden fra utløseren til slagarmen være for kort for en mår???

Jeg lurte litt på det samme, men på hjemmesidene til Syningfella går det frem at fellene for mår og mink er like store.

 

Selv syntes jeg også at slaget hadde truffet vel langt fremme når jeg plukket min første mår ut av fellen for en måned siden. Jeg forstår imidlertid av det jeg leser her på forumet at det er normalt at slaget treffer slik det gjorde i mitt tilfelle?

normal_Bilde_012_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Donner, mente John S ja. :)

Kan det være noe feil med selve oppsettet av fellen? at den gjør et hopp istedet for å slå?

Fella var frosset fast til stammen slik at jeg måtte røske den av, og det hadde da vært stabilt ver siden sist jeg såg til den med mellom 10-15 minus og null nedbør. Så fella har stått bom fast uten bevegelse.

Ang. kloringa på trestamma, kan måren ha prøvd å "klore/grave" seg inn før den stakk hodet inn? Muligens, ikke godt å si.

Som tikkat3 skriver så blir det nok ikke noe spor om han skulle prøvd å presse seg inn. Han har godt grep! :) Ser det ikke noe særlig på bildet, men stammen nedover var badet i blod og det trengs det ei blodpumpe i drift for å få til. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tror jeg skrev om det i mårfangst 2010. Men jeg fikk også en svær hann mår på 1.9 kilo i fjor i syningeella. Den fikk slaget rett bak øya midt på skallen. fella var helt ny så skallen var knust. Men jeg ser helt klart at det er for kort avstand til gitteret på de store hann mårene. Den ahdde rett og slett ikke fått hode helt inn før det smalt. Ble jo omtalt endel i fjro. Er det noen som har vært i kontakt med produsent angående dette "problemet"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...