Møringen Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Hei Jeg er i startfasen med planlegging av en skytebane for løpende figur på eksisterende skytebaneanlegg i Langevåg. Jeg lurer i den forbindelse på om det er noen som har noen nyttige linker som kan være aktuelle. Jeg tenker da først å fremst på: - Spesielle regelverk for denne type bane, sikkerhets soner osv. - Tegninger/bilder av skytebaneanlegg for løpende figur som kan brukes som utgangspunkt. - Elektroniske skiver for løpende figur. - Øvrig materiell for skytebane med løpende figur. Videre så lurer jeg på hva som finnes av materiell som kan kjøpes ferdig og hva som må lages. Jeg har ikke noen erfaring med skyting mot løpende figur og er derfor veldig takknemlig for alle innspill fra dere som har erfaring og tanker om hvordan en slik bane bør utformes. Jeg skal i første omgang utforme teknisk spesifikasjon og en plan for gjennomføring, samt prisoverslag på materiell. Det jeg vet så langt er; (dvs tror jeg vet. Vennligst korriger meg om jeg tar feil) - Standplass og område til målskivene ligger i horisontalplanet eller maks. 3 % helling eller stigning. - Avstanden fra standplass til skinnegang for målskiver skal være 100 meter, men kan unntaksvis variere + 5 %. (105 meter) - Skytefeltet på 23 meter, figuren skal passere dette i jevn hastighet på 4,5 sekunder +/- 5 % (4,275 - 4,775 sekunder) -Lars Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddvar Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Norges Jeger og Fiskerforbund har et regelverk for utformelse av baner for løpende elg. Dette vil du finne på hjemmesiden deres. Dersom jeg har rett i min antagelse om at Langevåg ligger på Sula i Møre og Romsdal så er det vell ikke kjempelangt for deg til Nordfjordeid? I så fall bør du ta deg en tur der, de har fått til en kjempegod løsning for sitt anlegg, med tanke på standplass spesielt. Når det gjelder hva som kan kjøpes ferdig og hva som må lages er jeg litt usikker, men antar at det meste kan kjøpes ferdig. Elektroniske skiver finnes iallefall som ferdig løsning for løpende elg. mvh Oddvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Møringen Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Norges Jeger og Fiskerforbund har et regelverk for utformelse av baner for løpende elg. Dette vil du finne på hjemmesiden deres. Dersom jeg har rett i min antagelse om at Langevåg ligger på Sula i Møre og Romsdal så er det vell ikke kjempelangt for deg til Nordfjordeid? I så fall bør du ta deg en tur der, de har fått til en kjempegod løsning for sitt anlegg, med tanke på standplass spesielt. Når det gjelder hva som kan kjøpes ferdig og hva som må lages er jeg litt usikker, men antar at det meste kan kjøpes ferdig. Elektroniske skiver finnes iallefall som ferdig løsning for løpende elg. mvh Oddvar Har du link til det regelverket? finner det ikke jeg.... Vet du hvor jeg kan finne slike elektroniske skiver? -Lars Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddvar Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Hmm.. Prøvde å søke på nettsiden deres men klarte ikke å finne det igjen. Jeg mener at jeg har sett et slikt dokument en gang, så du kan kanskje prøve å sende dem en mail? Vi har megalink skiver hos oss, men tror at Kongsberg har løsning for dette også. Link: http://www.megalink.no/EN/ProdCURun.htm mvh Oddvar Edit: I NJFFs regelverk for jaktskyting, kapittel 16 elgskyting, står følgende: Banetegninger kan rekvireres fra NJFFs sekretariat. Tror en telefon/epost til NJFF er et greit utgangspunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bojan Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Vi bygget en ny bane for løpende elg for noen år siden, og vi kjøpte da ferdig bane m/motor og vogn hos Sollid Mek. En meget god investering mener jeg ....alt har fungert utmerket i snart 10 år. Vi kjøpte også Megalink elektronikk fordi noen sa meg at dette var det eneste systemet som du kunne stille om til nordiske skiver ( 10 delt elg ) hvis det var ønskelig. Det som vi måtte gjøre om i etterkant var og minske avstanden mellom svillene fordi løpebanen er 4 m lange aluminiumslengder, men da ble den veldig stødig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts