Jump to content

"spekt" hagle... tips??


sportsman500

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg ny hagle. En Yildiz P56 halvautomat.

Her om dagen var jeg på jakt. Det var ganske kaldt ute, og¨jeg stod på post ca en times tid.

Da jeg skulle tømme hagla for patroner, så skulle jeg bare ta ladegrep to ganger, og på den måten tømme magasinet.

Da jeg dro sluttstykket tilbake, så kom det ingen ny patron ut fra magasinet. prøvde flere ganger, med samme resultat...

Når jeg kikket nærmere på det, så jeg at det var en "låseklakk" som skulle frigjøre en patron fra magasinet når sluttstykket

ble dratt tilbake. Denne løste ikke ut, og patronen ble sittende i magasinet.

Jeg har skjønt at dette må skyldes kulden. Ettersom hagla er ny, er det sikkert en del fett i mekanismen som blir tregt i

kulden.

Kan dette være årsaken???

Må våpenet pusses helt tørt i kulden for å virke, eller finnes det noe man kan smøre med???

Tenkte på f eks låsolje... det skal jo tine og smøre låser i kulden???

Silikonspray?????

Håper på noen gode råd, slik at jeg kan stole på at våpenet fungerer selv om det er vinter :P

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du er inne på noe når du sier dette med smøring. Jeg har selv halvauto, og hagla hiver all ammo i alt vær(værste har vel hvert 15-) jeg tørrpusser hagla hver eneste gang. Jeg setter den inn med olje, lar oljen få gjøre jobben og tørker lett av med papir:-)

Drit i alt dette nye "stæsjet", bruk 5,56! Den kan brukes til hele våpenet(untatt stokken da).

Sett inn med olje, vent 15-20 min, tørk av....ferdig :D

 

PS: veldig viktig at sluttstykket er helt tørt, da dette bør demonteres minst hver 4 puss.

Link to comment
Share on other sites

når du har tømt kammeret,skal du prøve å ta avtrekk. deretter vil "låseklakken" slippe forbi neste patron når du tar ladegrep. slik fungerer noen typer halvauto hagler,og som regel blir det både banning og klemte fingre før det blir automatikk i dette. :?

en liten historie om smørning og frost...... for mange år siden satt jeg og ventet på gåsetrekket om ettermiddagen.....ca -2 grader og vind. hagla var en remington 870 supermag pumpe som var sausa inn etter alle kunstens regler over alt....

P lutselig kom det en flokk på 10 gjess glidende over meg i ca 20 meters høyde.....sikte avsikre ..og KLIKK.....Faen....omlading og nok et klikk. og gjessene var borte((((

Problemet var at tennstempelet var dynka med WD-40 og i slik temperatur blir den såpass stiv av kraften i fjæra ikkje klarte og avfyre patronene. Det var en av de sureste jaktopplevelsene i mitt liv :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvd dette på bevegelige våpendeler, men jeg ville kanskje prøvd teflonspray.

Jeg bruker det en del på hengelåser om vinteren, og jeg har faktisk brukt det utapå våpen hvis jeg skal jakte i regnvær. Det blir en glatt film slik at vann lettere renner av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...