Jump to content

"Suhl" hagle


persik

Recommended Posts

Hallo,Godtfolk.

jeg lider valgets kvaler og må søke råd hos forumvennene mine))))

Saken er den at jeg skal ha meg en sxs hagle for fugl og harejakt. og jeg har funnet en eldre hagle merket (kun) Suhl.

jeg har forsket meg frem til at den også heter "modell 1275" er i kal. 12/70 og har 1/4 og 1/2 boring . Her er bilde av tilsvarende hagle : http://www.widfeldts-vapen.se/files/221 ... 2_1200.jpg.

 

Den jeg har sett er omtrent som ny, skarpe nettskjæringer,trang toplever samt noeslags voks/fett på forskjeftet som ser ut som lagringsfett. det er litt rustpitring et sted oppå løpet,men kun overfladisk.

Dette er en helt simpel modell uten kryssbolt,signalstifter eller gravyre,men flammeherdet låskasse.

Ettersom jeg har forstått er dette en modell som blei laget innimellom de mer populære seriene (Sauer/Merkel osv.) hos Teilwerke i Suhl.

Iflg. onde tunger er disse haglene så dårlige at ingen børsemaker ville sette sitt navn på de...derav intet annet navn enn "Suhl".

så:..

Er der noen av dere der ute som kan gi meg råd,veiledning samt kansje dele erfaringene deres viss dere har hatt en slik en...

 

P.s jeg synes hagla er fin nok,men vil nødig gjøre flere bomkjøp))))

 

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en Suhl 127 S. En rimelig modell fra dengang Sauer & Suhl fabrikken i Øst-Tyskland. Norma tok den inn på 80 tallet. Ikke noe smykke, men ei god,solid hagle. Mange harejegere som har en sånn en :) . Ikke noe gæren't om den børsa, men harejegere er jo som regel ikke særlig opptatt av våpen, så da er det gjerne rimelige hagler som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

I ei slik hagle ville jeg nok gått for Vismut-ammo. Alle hagler som tåler røyksvakt krutt tåler Vismut. Stål og Heavy-Shot ville jeg ikke brukt. Tungsten-Matrix er en annen god erstatning for bly, som kan brukes i alle hagler av overnevnte kvalitet. Altså: Perfekt for harejegere, som skyter 3-4 skudd annethvert år ;)

Link to comment
Share on other sites

takk for gode råd. Da var hagla i hus,og jeg har vasket den med rødsprit for å få av eit fettlignende stoff den var satt inn med. Har lagt på eit strøk schaftol med gyllen farge,men jeg har problemer med og separere stokken fra baskylen((. under bakkappen er der hull som på andre hagler,men ingen skrue inni :roll: . er der noen som har separert slike hagler før?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott brukshagle. :)

 

Sjekk under leveren, om det er skrue der, i tillegg må du kanskje skru opp den skrua bak avtrekkerbøylen, for så å snurre den forsiktig rundt, den er skrudd i framkant av bøylen ( forsiktig, så du ikkje riper opp pistolgrepet med den spissen som er bak skrua ). På enkelte hagler så er det både skrue under den avtrekkerbøylen og under leveren, som du må skru ut, for å få baskylen løs.

Enkelte hagler må du også skru opp det dekselet under avtrekkerbøylen, og vippe forsiktig ut med skrujern, for å få dette til.

Bruk god tid, et godt skrujerm, så du ikkje skader metall, treverk eller skruer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mine første vilt med en fars Suhl, den er glimrende på rypejakt. Våpenet er nok sikert like "gammelt" som meg og har vært utrulig driftssikkert. Hvor mange ryper, harer, grågås og otere(var jaktbar engang i tiden) den har på samvittigheten vet jeg ikke men det er maaange etter ca.40 års drift. Selv om jeg selv bruker halvauto på jakt hender det at jeg låner hagla på "småturer". Og ikke minst, jeg har fått noen blåmerker på skuldra ved bruk av 42 grams ladninger skal vite :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg endelig ferdig :) . Jeg har liksom den syken som virker slik at ved innkjøp av nye våpen , må de plukkes i småbiter,sjekkes og evt. preppes etter alle kunstens regler. uten dette blir det dårlig med nattesøvnen)))))

Ifølge serienummeret er denne produsert i 1985. Er dette bra eller hadde kvaliteten begynt og dale i GDR i disse tider??

Jeg måtte innom claes ohlson og kjøpe en dremel multi med flexiaxel og ekstra tilbehørskoffert( 8) ),for å konfigurere flatjernbitsa slik at de passet i de meget spesielle skruehodene rundt om på børsa. Nå er alt rengjort og satt inn med sprayfett innvendig og treverk oljet x-antall ganger.

Nok en gang takk til dere som har bidratt med gode råd. Jeg er overbevist om at denne hagla kun har vert avfyrt "prøveskudd". det eneste som taler for at den er brukt er avtrykk etter patron på baskylen samt litt kruttslam i løpa(som forøvrig er speilblanke).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

har søkt etter suhl 125 på nettet og kan ikke se noen forskjell på den og 127 som jeg nylig har kjøpt. børsa kjennes veldig "handy" ut sammenlignet med min winchester o/u. har bare prøveskutt den hittil så vet ikke helt hvordan jeg treffer med den ennå.. var bare det at sideligger var noe jeg savnet etter jeg solgte star s/s jeg hadde for noen år siden. børsa er ikke veldig luksus som du sier men 2 kjenninger av meg hadde slike kommunist sauere,og det var vel den børsa jeg egentlig hadde lyst på dengangen i stedet for star 58mod (forløperen til ij43). fikk tak i et så og si ubrukt eksemplar hos pedersen vaapenlager.

var endel stemplinger osv på børsa som jeg ikke fant alle svara på på nettet,men suhl børsene sine røtter er vistnok ganske krokete.....

samma det, nå har jeg i hvertfall funnet et fint eksemplar av arten - kanskje ungdoms ønsket endelig gikk troll i ord?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Forskjellen på suhl 125 og 127, er at 127 har "tradisjonell" fortre mekanisme. Med det mener jeg,utløser spak festet mitt på fortre. Noe mod 125 ikke har. Ellers kan ikke jeg huske noen forskjell,på de 2. Rimelige men gode hagler,du sikkert får glede av i mange år :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...