Jump to content

Mauser M98 i 30-06 bytte løp (1943 modell)


SW586

Recommended Posts

Hei

Jeg har en M98 i 30-06 med trappeformet løp som er veldig slitt.

Bygd om til jakt Mauser i 1983 ,kikkert og vridd ladearm ( kjøpt for 250kr i Forsvaret).

 

Ønsker å bytte løp på denne hvis mulig for en rimelig kostnad.

 

Prisforslag jeg har fått ligger på rundt 4000-5000kr.

 

For denne prisen kan jeg evt kjøpe en brukt Brno eller Remington ?

 

Hva syns dere ?

 

Mvh,

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en tilhenger av gjenbruk så jeg mener du skal koste på den gamle mausern litt.. men så er ikke jeg helt god da :roll::mrgreen:

Har nettopp levert mausern til børsemaker for å skifte løp, fant tilfeldigvis et billig 9,3x62 løp. det kan du lese litt om her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=32485&st=0&sk=t&sd=a

 

Du kan få billig løp hvis du undersøker litt.. hør med din lokale børsemaker om ikke han har noe liggende....

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet løp på min gamle utskutte mauser.(som jeg fikk av min bestefar) Derfor brukes det noen kroner på den. Jeg betalte den nette sum av 2500 for løp og skifte, samt satt på nye leupold baser. Dette var ett nytt militær løp(trappet) som ble fjernet jernsiktene og dreid ned og brunert.

 

Følte det var en bra pris for alt. I tilegg monterte han og justerte et timney avtrekk jeg hadde ligende.

Link to comment
Share on other sites

Har selv vært innom det samme dilemmaet: 1) modde (enda mer) på mauseren, 2) bruke den slik den er, med en vond stokk og et våpen som samler jevnt 5 cm / 100 meter og veier 4,5 kg, eller 3) "pensjonere" våpenet og kjøpe (enda ei) ny storviltrifle.

 

Jeg landet til slutt på det siste,- og flyttet kikkertsiktet fra mauseren over på den nye rifla.

 

Det hadde selvsagt vært moro og sett om våpenet samlet bedre med et nytt løp, en bedre stokk o.s.v. Samtidig er jeg redd en slik "prøve og feile" strategi hadde fått en sur ettersmak i form av fortsatt laber presisisjon og færre kroner enn opprinnelig på kontoen.

 

Fikk meg nytt våpen til 45% avslag (betalte ca 10.000), så da valgte jeg det.....men må leve videre i uvisshet om, kanskje, tja, ha,- mauseren hadde blitt bedre ved skifte av løp o.s.v. :?

Link to comment
Share on other sites

Her må hjertet ditt avgjøre. Er din "gamle" M98 en kjær og trofast jaktkompis, så kan en jo legge noen kroner i det. Klart det mest fornuftige er jo å kjøpe feks ei ny Remington eller ei fin brukt for den saks skyld. Så faktisk ei lite brukt og fin Remington 700 BDL på Finn igår til 3500 kr med montasjer og. Jeg og holder på å skal "pusse" opp en gammel Mauser etter min bestefar. Skal prøve å holde meg under 3000 kr. Er og på utkikk etter et brukt løp(som ikke er utskutt), men ikke lett å finne n oe. Blir vel å beholde løpet i 30.06, heller kappe litt å dreie av det. Da blir det ikke så dyrt. Nå har jeg ikke trålet alle forhandlere og prislister, men virker som om prisene ligger på 4000-6000 kr, så kommer montering i tillegg. Skal en få ei sånn rifle til å ikke overstige prisen av feks Remington & Howa, kan en ikke gjøre for mye med dem.

Link to comment
Share on other sites

Landrø har CZ jaktløp til 2200,- med skifte av gammelt løp blir det rett i underkant av 3000,-

Liker du børsa,så er det verdt det. En gammel,brukt brno/remington kan ha slitt pipe den også.... Mauserne jeg har hatt/har har aldri samla dårligere enn 30-35 mm på hundre meter. Med riktig ammo (hjemmeladet) av og til bedre.Gjelder bare å finne den ladning/fabrikkammo som børsa liker. Gammel kriger går gulle godt! Trenger ikke tømme visakortet for grei jaktpresisjon!

 

Liker du børsa og evt har et forhold til den(arv etc) Go for it! :D

Link to comment
Share on other sites

Landrø har CZ jaktløp til 2200,- med skifte av gammelt løp blir det rett i underkant av 3000,-

Liker du børsa,så er det verdt det. En gammel,brukt brno/remington kan ha slitt pipe den også.... Mauserne jeg har hatt/har har aldri samla dårligere enn 30-35 mm på hundre meter. Med riktig ammo (hjemmeladet) av og til bedre.Gjelder bare å finne den ladning/fabrikkammo som børsa liker. Gammel kriger går gulle godt! Trenger ikke tømme visakortet for grei jaktpresisjon!

 

Liker du børsa og evt har et forhold til den(arv etc) Go for it! :D

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Takk til dere alle for mange gode tips og råd.

 

Vi har kommet fram til følgende:

Sønnen min overtar M98 slik den er og jeg kjøper ny/brukt rifle.

Må vel bytte fra 30-06 til .308 evt andre siden onkel i Oslo ikke liker to i samme kaliber...

Har ladeutstyr for begge kalibre da.

 

mvh,

Nils

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...