Jump to content

66 vs 71 cm løp


gunleil

Recommended Posts

Spørs kva rifle det er snakk om, korting av løp kan også føre til betre balanse i våpenet. Normalt vil du miste fart og kanskje litt presisjon, alt etter kor mykje ein kapper av. Normalt med so få cm du snakker om, so er de snakk om marginale ting som skjer og alt etter kva kaliber du har. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, slik jeg leser det er vel dette en hagle.

 

Jeg liker godt å bruke 71cm løpet da børsa får litt mere tyngde fremme, synes jeg får litt finere sving ved fluktskyting og på leirduebanen. Likevel er 66cm mest brukt på jakt i fjellet da børsa blir litt mer håndterlig da. Nå skal det da sies at en 870 som jeg har vel aldri blir et smekkert våpen, men særlig i vintertida når jeg har 22wmr i sekken kommer det korte løpet på.

I ettertid synes jeg likevel at det ekstra løpet ikke var verd pengene, har ingen problemer med bare 71cm løpet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel hagle det snakkes om...

 

Fordel med kortere løp :

-kan være enklere og gå med i tett skog på feks. støkk skogsfugl

-kan være enklere og benytte for posteringsjakt bak skjul etc

-Lettere vekt

 

Ellers er det vel ingen fordeler som jeg ser og ville ikke gjort det da jeg personlig liker lang løp pga. litt lang skinne, fint til trap og skudd på litt lengre hold over 25 m

MEn klart, føler du at hagla er fortung så kan det jo ha en hensikt

Link to comment
Share on other sites

Har selv ei hagle med 66 cm løp (Yildiz SPZM), men tror jeg ville valgt med 71 i dag.

 

Fordeler med kort løp er raskere skudd i skogen og på korte hold. Den blir litt lettere og mer hendig.

 

Ulempen sånn jeg ser det er at det kan bli for raske skudd. I min er det nok også dårligere balanse enn i tilsvarende med 71 cm løp, i hvertfall når den er så lett som min er (2,8 kg). Jeg bommer i hvertfall mer enn jeg treffer, også på leirduebanen.

 

Hadde for øvrig en kombi, og den hadde 56 (eller var det 60 mon tro) cm løp. Den var tyngre og hadde mer balanse av den grunn, og den traff jeg bedre med.

 

Dette er i hvertfall mine teorier. Rask hagle, men flere bomskudd for min del i hvertfall. Har ikke prøvd mye med hagler med langt løp, men føler at jeg har bedre kontroll med de 5 cm'ene ekstra.

 

Men folk er forskjellige, og skyteferdighetene er forskjellige. Om du står og skal velge i butikken er det jo greit å ha to like med ulik løpslengde for hånda for å "prøvemontere" hagla om du ikke har mulighet til å prøve på bane. Det viktigste er at hagla passer til nettopp deg.

Link to comment
Share on other sites

Kortere løp føles veldig kjekt og hendig når du håndterer våpnet.

Lengre løp gir bedre sving når du skal skyte.

 

Fikk kuttet løpet på min halvauto for et par år siden for å sette inn choker. Ettersom utvalget i rare-dinger-du-kan-skru-på er stort, så har jeg et sett normale choker og en sak med variabel choke og rekyldemper. Sistnevnte gir 7 cm ekstra lengde og endel ekstra gram ytterst på løpet. Stor forskjell på hvordan svingen føles mellom de to ulike chokesystemene.

 

Ellers skal det med moderne ammunisjon være minimal til null forskjell i hastighet og rekkevidde på haglene som kommer ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Er 16 år og anskaffet en Yildiz SP2 ME med 71 cm løp, noe jeg bare ser fordeler med, siden låsekassen til en o/u hagle er betydligere kortere enn en halvauto. treffer svært godt med våpenet og kjenner folk som angrer sterkt at de kjøpte 66cm løp. Hagla kostet 5550 på Jarles jakt og våpen på sport1 i Kongsberg.. det følger med 5 utskiftbare choker og den har enkel avtrekker. det virker som om delene er svært godt tilpasset, og det er jo Yildiz`varemerke! :D anbefaler våpenet sterkt for de som skal kjøpe sin første hagle til en rimelig penge!

Link to comment
Share on other sites

Vurdere selv bytte fra 66cm til 76 cm nå,men litt engstelig det blir for langt for meg og stor i fjelle. Nå er jeg 1,87 så kanskje like greit jeg har en lang hagle.... Synes rypene alltid er på lang avstand uansett så, jeg er nok dårlig til å snike kanskje;)

 

Egentlig fornøyd nå da, men er vel bare at man får lyst på noe nytt innimellom:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...