Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Hjortefot?

Det er vel ikke jaktvåpen nr 7?

Slik jeg leser det har du registrert noe som affeksjon og fortsatt 6 jaktvåpen.

 

Uansett så er spørsmålet umulig nå besvare da det ikke finnes noe fasit. Det finnes heler ikke en ens praksis i hvordan søknader behandles i kongeriket så det eneste riktige stedet å spørre om hva som skal dokumenteres for å få innvilget et jaktvåpen nr 7 er det aktuelle våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt om folk som har fått invilget søknad på jaktvåpen nr.7. Hvordan argumenterer man?
Man godtgjør behovet for våpen nummer 7.

 

Forøvrig er det verdt å legge merke til følgende i Trons http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=35600

 

Jaktvåpengarderoben, presentert av NJFF: NJFF er overrasket over reduksjonen fra 8 til 6 våpen. Mange jegere rammes av reduksjonen. «Meget kvalifisert behov» oppfattes som en svært høy terskel. Mange grunner til å ønske flere enn seks våpen i garderoben; en driver variert jakt, mange har innregistrert eldre hagler.

 

JD: Det er adgang som før til å erverve så mange våpen en kan dokumentere at en har behov for. Praksis skal ikke legges opp til strengere vurderinger enn tidligere. Ikke aktuelt med regelendringer nå, men tolkningen av reglene skal man kunne se på og evt. Poengtere overfor kamrene.

 

PODs påstand om "meget kvalifisert behov" er etter dette bambus (rent logisk er vel behov noe man enten har eller ikke har, slik at PODs "meget kvalifisert behov" hele tiden har vært bambusaktig, men det er hyggelig å se JD påpeke det (om enn med andre ord).

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet holder det at du krysser av i ruten ved siden av "ja" på "oppbevares våpenet i FG-godkjent sikkerhetsskap". Om politiet misstenker at du juger på skjemaet kan de selvsagt kreve ytterligere dokumentasjon. (alt fra kvittering til bilde av skapet til at de (etter 48timers varsel) kommer hjem til deg å sjekker at alt er på stell.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Slenger inn et spm. her om arv etter slektninger. Har hagle registrert fra før og en ny søknad om rifle inne til behandling på andre uka nå. Fikk nettopp beskjed om tre rifler jeg har arvet en jakt rifle en banemauser og et salonggevær, vet jeg ikke overskrider 6 våpen, men hvordan foregår søknad om overtakelse etter arv og hva om jeg hadde inntil 6 våpen fra før? FANT SVAR LENGER NED PÅ SIDEN.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har et par spørsmål her;

 

Ifm. denne søknaden skal det vedlegges dokumentasjon på at man er innført i jegerregisteret.

Skal jeg sende kvittering på betalt jegeravgift, eller hva er det egentlig som skal legges ved her?

Må jeg også legge ved kursbeviset fra jegerprøven?

 

Kan jeg kopiere dette, eller må det være originalt?

 

Ang. våpenskap, jeg har all intensjon om å handle inn skap før jeg har våpen i hende, men ser på det som en litt risikabel investering om man skulle fått avslag på søknaden.

Regnes det som falske opplysninger å oppgi at man oppbevarer sine våpen i godkjent skap?

Ønsker egentlig ikke å betale masse penger for skap om søknaden ikke skulle blitt innvilget.

Link to comment
Share on other sites

Legg ved kopi av jegeravgiftskortet eller diplomet fra jegerprøva. Valgfritt og holder i massevis.

 

Ang. våpenskap: Snakk med en forhandler, f.eks felleskjøpet, få en bekreftelse derifra på bestilt skap og legg ved søknaden og fyll ut at våpen oppbevares i skap.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har et lite dilemma her. På våpenkontoret spurte jeg om det var greit ved kjøp av privatperson at man bare skrev på søknaden våpentype, bruksområde og kaliber (Jeg skal ha en matchrifle i 22 lr, til bruk ved blablabla). Jada sa de, ikke noe problem. Men så sitter jeg her og leser på baksiden av søknaden, som jeg kanskje burde gjort tidligere (jeg har aldri kjøpt brukt før). Der står det at ved kjøp hos annet enn våpenhandler må man føre på modell, merke, og våpennummer. Og det gjør det jo utrolig tungvint for meg. Og jeg tror ikke noen vil gi meg sitt våpennummer, for så å vente i 2-3 uker.

 

Kan jeg sende inn en "generell" søknad og levere denne til selger når jeg får den godkjent, eller må jeg altså få våpennummer av selger (som ingen fornuftig våpeneier gjør) og føre alt dette på FØR jeg leverer den inn til godkjenning første gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt bruktvåpen uten å vite hvilken selger det ble, så jeg søkte på våpenenet jeg ville kjøpe generelt, og leverte den godkjente søkanden til selger som vanlig, og det gikk nå i orden uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at det har vært problemer med å handle brukt på åpne søknader.

Det er vel først og fremst ved kjøp av våpen med restriksjoner (Halkvauto rifler f.eks) at det kan hende de ønsker å vite hvilket våpen det dreier seg om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det på den måten som står beskrevet på søknaden, og det fungerte også. Jeg har både kjøpt og solgt våpen på den måten. Men det er såklart bedre for kjøper å ha en åpen søknad.

 

Men jeg må innrømme at jeg skjønner ikke helt hvorfor "ingen fornuftig våpeneier" skulle ville gi deg nummeret på et våpen når dere har inngått avtale om at du skal kjøpe våpenet av han? Skulle alle tenke slik så ville det i prisippet (dersom alle fulgte prosedyren som står på søknadsskjemaet) ikke bli omsatt brukte våpen i kongeriket lengre.

Link to comment
Share on other sites

Søkte for en tid siden på et par rifler og to revolvere og fikk idag tilbake godkjente riflesøknader, mens jeg fikk et skriv om at jeg manglet dokumentasjon på revolverene. Har håndvåpen fra før og leverte som før inn søknad+ eget skjema der det står oppgitt hvor mange treninger jeg deltar på samt type våpen og våpenskap. Dette skjemaet er så påtegnet formannen i klubben. I svaret mitt fra politikammeret sier de at de MÅ ha utskrift av aktivitetsboka før jeg får søknadene utlevert, noe de ikke trengte forrige gang. I vår klubb er praksisen at vi fører inn navn og hvor mye man har handlet for hver gang vi har trening. En kopi av sidene i denne boka kan jo umulig være noen ordentlig dokumentasjon på aktivitet, da jeg liksågodt kunne skrevet fiktive navn inkludert mitt eget og deretter tatt kopi av disse?

Link to comment
Share on other sites

Ja det merkes! Aldri vært noe runde i kantene på dette kammeret heller, så blir vel neppe bedre med åra! Ja, jeg kan ikke skjønne at det ikke holder med at formannen kvitterer på at jeg har 3 treninger i måneden. Har lite stevner å vise fram dessverre, men det bør egentlig gå greit uten også. Aktivitetsboka til klubben er stort sett en almanakk der medlemmer kvitterer seg inn for hver gang. Blir noe svakt å ta kopi av disse sidene som dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg må innrømme at jeg skjønner ikke helt hvorfor "ingen fornuftig våpeneier" skulle ville gi deg nummeret på et våpen når dere har inngått avtale om at du skal kjøpe våpenet av han? Skulle alle tenke slik så ville det i prisippet (dersom alle fulgte prosedyren som står på søknadsskjemaet) ikke bli omsatt brukte våpen i kongeriket lengre.

Neinei, når selger har sjekket forholdene og alt ser greit ut er jo en ting. Det jeg mente var heller i tilfeller der man får en sms på en annonse som sier noe alla: "Hei, er interessert i å kjøpe rifla di. Send våpennummer så skal jeg sende inn søknad" - Da hadde vel du og tenkt deg litt om..?

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke for mang e håndvåpen da? du høres jo ut som du skal søke i rekreasjons skytter kategorien, som gir mulighet erverv av inntill 4 våpen

 

Niks, har kun 2 pistoler fra før og søker .357 og .44 nå så synes det burde gå greit da det ikke er mer enn 3-4 mnd siden jeg søkte på den siste pistolen. Får møte opp på kontoret i morra og høre hva de har å si. :?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg møtte opp på stasjon idag traff jeg på en annen saksbehandler enn den som hadde behandlet min søknad. Da jeg forklarte hvor tungvint og firkantet det var med de ekstra dokumentasjonene i tillegg til dokumentasjonene, var svaret at kontordamene hadde stikk motsatt syn på søknadene og at det ikke var noe problem med utskrift av aktivitetsbok likevel. Fikk da søknadene i hånda. Rart det skal være så ulik tolkning av reglene på et og samme kontor. Har nå opplevd 3 ulike dokumentasjonskrav på samme kammer. Men da får jeg nå hvertfall kjøpt meg revolver idag likevel :D

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Men det du nevner er en understrekning av behovet for en mer oversiktlig og tydligerr lov, samt bedre opplæring for forvalterene. Som våpen søker er det uansett lurt å kjenne regelverket og ikke minst, på en høfflig og grei måte gjøre oppmerksom på hva som er krevd av loven og hva som ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

ktm@

For det første har de ikke hjemmel for å kreve noe mer enn dokumentasjon på medlemskap og minimums aktivitet, når en er rekreasjonskytter.

 

Rekreasjonsskyttere kan ha inntil 4 håndvåpen, og kravet til aktivitet er 4 oppmøter i året (noe som selvsagt ligger godt innenfor under klubbformannens atestasjon på aktivitet, da han ikke kan skrive under på ett slikt papir om en ikke har 4 oppmøter).

Dette i henhold til gjeldende rundskriv fra pod (som på det nærmeste er loven i dag).

 

Her har vedkommende saksbehandler laget regler etter eget hode (ikke uvanlig). I en klage på avslaget til pod, ville du fått medhold om klubben atesterte for aktivitet (og det visste tydeligvis saksbehandler nr 2).

 

Selv er jeg i en klubb som ikke registrerer trening etter oppmøte nr 6 (noe som i regelen er oppfylt før februar er omme for en som er aktiv).

Treningsprotokoll fører jeg ikke.

Her signerer forøvrig klubbformannen for aktiviteten, og vi signerer normalt for aktivitet for rekreasjonsskytter (som hos oss betyr 6 oppmøter eller mer), eller for aktivitet for konkuranseskytter (som betyr en helsikes masse oppmøter) for de av oss med litt mere variert behov.

Skulle våpenkontoret nekte å godta dette, blir det garantert liv.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har søkt våpenkontoret i Oslo i det siste? Etter drøye 4 uker begynner jeg å bli utolmodig. Jeg forsøkte å ringe i dag men ble kun bedt om å smøre meg med tolmodighet, de kunne hverken bekrefte eller avkrefte om de i det hele tatt hadde mottatt min søknad :(

Link to comment
Share on other sites

Huff. Det var det eg frykta.

 

Eg leverte søknad i Oslo i dag (fysisk) på to våpen (eitt arv + eitt kjøp, og ville gjerne ha kontrollert at det ikkje var formelle feil ved søknaden, sidan det er fyrste gong eg gjer dette). Dama på våpenkontoret gjorde høfleg merksam på at eg måtte "smørja meg med tolmodigheit". Ho har sikkert sagt dei orda ti gonger i dag, då ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er utrolig fornøyd med saksbehandlingen i Haugesund. Sendte søknaden mandag forrige uke, mottok giro på torsdagen eller fredagen. Denne uken betalte jeg giroen på mandag, og fikk i dag(onsdag) tilbake søknadene underskrevet og stemplet.

 

Det jeg da lurer på er om jeg nå kan handle våpen. Søknadspapirene skal påskrives av selger. Må jeg vente til forhandler da har sendt inn disse papirene, og jeg mottar våpenkort? Eller kan jeg handle NÅ? Sett bortfra at sjappa er stengt akkurat nå da :D

 

Kort fortalt, må våpenkortet i hus før jeg får med meg rifla?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har søkt våpenkontoret i Oslo i det siste? Etter drøye 4 uker begynner jeg å bli utolmodig. Jeg forsøkte å ringe i dag men ble kun bedt om å smøre meg med tolmodighet, de kunne hverken bekrefte eller avkrefte om de i det hele tatt hadde mottatt min søknad :(

 

I går fikk jeg faktura :) Kan man troppe opp personlig på kontoret og betale med det samme for å spare tid eller må jeg sette inn penger på kontoen som er oppgitt?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder aktivitetskrav, holder det med utskrifter av stevneresultater (interne + åpne)?

 

Siden hovedklubben min er tilknyttet universitetet så er det ikke noe aktivitet før i august igjen.

Men jeg har fem stevner sålangt i år (jeg regner med at hver runde i et feltstevne (dvs fin, grov, militær) teller som et stevne?), og rundt 10 i fjor som jeg har resultatlister fra. Eller trenger de fremdeles aktivitetsliste fra klubben?

 

Skal søke på mitt tredje håndvåpen, og første revolver.

Link to comment
Share on other sites

Plenty. kombinert med en medlems/oppmøte bekreftelse fra klubben din, som dokumenterer at klubben din skyter omsøkte program.

 

Ett stevne teller som ett stevne, en start teller som en start. Starter er det som trengs dokumenteres for NFS skyttere. Med 5 starter, og minst 2 i åpne aprobierte stevner (ordene stevne og start brukes om hverandre i rundskriv, og ordet stevne brukes t.d i dokumentasjon av aktivitet i praktiskskyting). Har du forlengst pasert kravet for mosjonsskytter (mer enn 4 våpen). Med det 10 fra i fjor (om minst 5 er fra åpne aprobierte stevner), Har du status som konkurranseskytter (mer en 4 våpen, og det man må klassifiseres som om man har reservevåpen).

Link to comment
Share on other sites

Leverte min første søknad på våpen mandag forrige uke. Søkte på 3 våpen da det kostet like mye for 3 søknader som for 1. hagle og 2 rifler.

Eneste jeg førte inn av våpen teknisk var kaliberet og hvor kjøps stedet skulle være. ( For meg er det helt naturlig )

 

Hadde med meg kvittering for betalt jeger avgift som damen bak skranken tok kopi av.

 

4 dager senere ( på fredag ) fikk jeg søknadene i retur. Alle innvilget. Hadde ikke forventet meg så rask saksbehandlingstid.

 

Eidsvoll

Link to comment
Share on other sites

hei og hå!

har et par spm anngående de greiene her, har en gamal kongsberg 22 enkeltskudd reg på meg som jeg fikk av en eldre mann som er nær venn av famillien, han jeg var med på elgpost osv. spurte på våpenkontoret om jeg kunne registrere om denne til våpen med affeksjonsverdi siden den egentlig er "ubrukelig" men vil ikke ødelegge den ved å plombere, men jeg fikk visst ikke registrert den om til våpen med affeksjonsverdi i følge hu bak skranken, siden jeg har den som jaktvåpen nå!

er detta rektig?

i samma slengen lurer jeg på om det går å registrere om et jaktvåpen til banevåpen? eller må jeg selge den å søke om å få kjøpe en ny en??

Link to comment
Share on other sites

Det spørs om du får lov til det. nå vet jeg ikke hvilket våpen du tenker på da ,men siden våpenet er kjøpt til jakt tviler jeg på at de går med på å omdefinere det fordi du vil. Om det er et gammelt banevåpen kan det hende . politiets våpenkontor er vel beste sted å spørre.

 

Og det at den gamle 22'ern ikke kan omregistreres til affeksjonsverdi siden det er et jaktvåpen stemmer vel. siden det ikke er noe i veien med å bruke en slik på jakt .

 

 

Hassel

har hørt skrekkhistorer om slikt jeg også. derfor jeg er svært glad for at vi har en slik serviceinnstillt lensmannsbetjent. det må vel også sies at han er en ivrig jeger selv :P det hjelper jo :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg har levert inn min første søknad, fått giro å betalt.

o/u og førstesøknad for å erverve våpen.

venter på å få søknaden i posten :mrgreen:

jeg skreiv at haglen skulle kjøpes av forhandler og ikke privat.

Men nå vil eg nesten kjøpe privat, går det ann å endre søknaden på et enkelt vis eller må eg sende inn ny?

vis eg må sende inn ny så drit jeg i det, men vis det var en enkel løsning hadde det ikke vore feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...