Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Vel, å lage et PDF-skjema er vel ikke så veldig krevende. Statens Vegvesen har hatt det en god stund, før de kom med den "ekte" elektroniske løsningen. Sentralisert behandling av førstegangssøkere kan være bra, men hvis de begynner å legge til krav som bilde av våpenskap også på sentralt hold, er det litt verre. Det spørs også på behandlingstiden, går den ned eller opp, hvis den samme avdelingen skal prøve å rydde opp i våpenregisteret. 

Link to comment
Share on other sites

Her kan jo bare politiet ta et bilde av en tom søknad med mobilen og så laste bildet opp på hjemmesidene. Så kan vi laste ned bildet, skrive det ut og fylle ut på vanlig måte. Deretter tar vi bilde med mobilen og sender på epost til våpenkontoret - som da skriver ut søknaden og behandler den, før den leveres arkivet for innscanning og arkivering. Kan ikke skjønne at dette skal ta så lang tid?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel å få det til å snakke med et potensielt antikvarisk system i bakkant, men det meste kan løses med en robot feks hvis det bare skal punches.

Men det offentlige har vel tidenes minst effektive innkjøpsrutiner, så de bruker vel dobbelte av prisen (og tiden) på et sånt system på skjemavelde.

 

Førstesøker: 500k og ca 6 måneder, hvis det var i det private markedet. Dette hvis man skal legge ved "smarte felter" som kall mot Folkeregisteret, godkjente halvautovåpen og kategorier i drop-down etc. 

Link to comment
Share on other sites

Førstegangssøker i Hordaland her. Det står på Politi.no at man skal sende søknaden til nærmeste kontor. For meg er det Fyllingen. Selv om våpenkontoret er i Odda. Men. Alle kontorene har postboks i Florø. Skal jeg sende til Florø? Så er det sendt til Bergen og senere til Odda? wtf?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Våpen / våpen del fra utenlandsk nettbutikk.

 

Noe som vet hvor skriftlig og detaljert instruksjoner for søknad og søknadsbehandling for innførsel finnes?

 

 

 

Årsak til spørsmål :

Første søknad og kjøp fra utland.
-leverte inn i 2 eksemplarer med kun våpentype og kaliber opplyst, ellers alt åpent.  "gyldig ved innførsel" og "merke, type og forhandler ikke bestemt" i kommentarfelt.
Ble innvilget og fikk 1 eksemplar i retur fra våpenkontor.
Sendte dette til transportselskap som bringet dette frem for tollen . Tolletaten er visstnok den som tar forhandlers del av søknaden ved innførsel. 

 

Andre søknad.
leverte inn i 2 eksemplarer med kun våpentype og kaliber, ellers alt åpent.  "gyldig ved innførsel" og "merke, type og forhandler ikke bestemt" i kommentarfelt som første søknad.


Oppringt fra våpenkontor :
-Ved innførsel SKAL det være på spesifikt våpen merke og modell, fra oppgitt forhandler og oppgitt pris.  Gebyrer fastsettes ut fra pris på våpnet / våpendel.
Opplyste da pr tlf om forhandler, pris, merke og modell på det våpen jeg pr d.d. har mest lyst på. 
Dvs, nå er jeg låst til den forhandler og det spesifikke våpen.  Jeg må ha 2 eksemplarer i retur for å kunne foreta en riktig innførsel ble jeg og opplyst om.  

 

 

 

Synses det er litt merkelig med så forskjellig praksis fra ett og samme våpenkontor innenfor noen mnd ,  og klarer heller ikke finne noen instruksjon for hvilke av disse to fremgangsmåter som er den riktige.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Eldhannas skrev:

Gebyr er da ikke avhengig av pris? Det er ett halvt rettsgebyr for våpen, og et kvart rettsgebyr for våpendel.

Ja kjenner til gebyr satsene. 

Men hjelper lite når våpenkontor sier det er slik ved innførsel.  Finner ingen ting spesifikkt om dette i våpenforskriften eller i rettledning for våpensøknad. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

24 sider er mye å se gjennom, men skulle hatt et kjapt svar da rifla forlater meg så fort som mulig.... 

 

Har solgt et våpen og har skrevet på tillatelsene. Blå del skal til kjøper, jeg skal ha gul. Politiet skal ha hvit og rosa.

 

Jeg har fått papirene, men det rosa mangler. Er vel politiet i søkers distrikt som har dette. Men hvor sender jeg den hvite? Til mitt politikontor eller kjøpers? Husker aldri dette... Mener jeg har sendt til eget, sammen med våpenkort.  

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, ko-stens skrev:

24 sider er mye å se gjennom, men skulle hatt et kjapt svar da rifla forlater meg så fort som mulig.... 

 

Har solgt et våpen og har skrevet på tillatelsene. Blå del skal til kjøper, jeg skal ha gul. Politiet skal ha hvit og rosa.

 

Jeg har fått papirene, men det rosa mangler. Er vel politiet i søkers distrikt som har dette. Men hvor sender jeg den hvite? Til mitt politikontor eller kjøpers? Husker aldri dette... Mener jeg har sendt til eget, sammen med våpenkort.  

 

Politiet beholder en del etter godkjenning så ikke søknaden kan endres i etterkant.  Du skal sende til eget

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan man søke om erverv av salongrifle for treningsskyting i jaktsammenheng uten å måtte vise til medlemskap i klubb/forening, gitt at man har jegerprøven? Forrige salongen jeg hadde ervervet jeg på småviltgrunnlag, men dette er en eldre enkeltskudds matchrifle, så da vil jeg holde muligheten åpen for å senere erverve noe mer passende til småviltjakt i tillegg. 

Link to comment
Share on other sites

Eg er ny på forumet, og er i ferd med og handle mine fyste våpen.

Eg har søkt  om fire våpen som alle vart godkjende sist veke. 

 

Eg har søkt på eit halvautomatvåpen, i 22lr

Men har no fått tilbod om og overta ei boltrifle i same kaliber.

 

Eg har ogso søkt på rifle i kaliber 223, men har fått tilbod om og overta ei rifle i 222.

 

Er det moglegt og få endra dei allereide innvilga søknadane? Eller må det søkast på nytt?

 

Moglegt att det alt er diskutert og besvart her på forumet, men eg fant ikkje noko når eg brukte søkefunksjonen.

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har nå sendt inn søknad til Råde våpenforvaltning (behandlingstid på solide 10 uker!), men etter jeg så litt på nettet ser jeg ikke har fulgt politiets våpensøknad 101 ( https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/ ). 

 

Jeg ser jeg glemt å legge ved :

Sitat
  • kopi av legitimasjon, som førerkort, pass eller bankkort med bilde
  • bekreftelse på at du har FG-godkjent våpenskap, for eksempel kopi av kjøpskvitteringen for våpenskapet

 

Er dette automatisk avslag eller går dette fint? Jeg ser ikke meningen med å legge med legitimasjon etter jeg har skrevet inn personnummer, navn og etternavn og jegeravgitkortet mitt... Hvilken erfaring har folket?  

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Leste du det første innlegget..?

Quote

Når du skal kjøpe våpenet:

Ta med søknaden til selger/forhandler.

Det er viktig at alle rubrikker under "Påtegning av selgeren" er utfylt, hvis ikke vil papirene returneres til selger, og han får 3 uker på seg å få papirene tilstrekkelig utfylt og returnert til politiet.

Det blå eksemplaret beholdes av KJØPER og fungerer som midlertidig våpenkort, dette har du med deg (frem til du får våpenkortet) hvis du skal handle ammunisjon, eller hvis du er på jakt.

SELGER leverer det hvite og rosa eksemplaret til politiet.

SELGER beholder det gule eksemplaret.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 23.2.2019 den 18.11, Wakdar skrev:

Du trenger ikke ha kvittering for kjøp av våpenskap når du sender inn søknad. MEN du må ha våpenskap før eller senest samtidlig som du kjøper våpen.

Eg hadde med kvitering. Det vart saty pris på. Ho blei kopiert og lagt ved søknaden.

 

Eg måtte ogso vise legitimasjon og jegeravgiftkort. Det blei ogso ettersport medlemskort i skyttarlag. Det hadde eg ikkje med. Men det gjekk greit ettetsom alle våpena blei søkt på til jakt. Dersom dei skulle søkast på til trening, måtte eg ha medlemskort. Alt eg framsynte blei kopiert og lagt ved søknaden.

 

Link to comment
Share on other sites

No offence, men selvfølgelig er politiet glad for at folk kommer med slike kvitteringer, fordi det bekrefter deres krav om en slik kvittering for å godkjenne søknaden. Hvis litt flere spør hvorfor de trenger denne kvitteringen, og hvilken lovhjemmel de har for å la det innvirke på søknaden, så kanskje de slutter med det.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 28.1.2019 den 12.52, Wintel skrev:

Ja, du kan ta en telefon til ditt lokale våpenkontor og høre om de kan endre søknaden (de skriver bare over med kulepenn) - bør gå helt greit (til og med Politi øst gjør dette...)

Var ikkje tilfellet i møre og romsdal vertfall. Eg fekk ikkje tak i patriarken på våpenkontoret på tlf. Så eg sendte ein mail. (La ved foto av søknadane og skreiv utfyllande kva det var snakk om)

 

Eg Vart bortimot umiddelbart oppringt av våpensjefen som på krassaste vis fortalte att det var langt ifra godt nokk og sende ein mail. Våpensøknadane måtte returnerast pr. Post. 

😧

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kvernhuselva skrev:

Var ikkje tilfellet i møre og romsdal vertfall. Eg fekk ikkje tak i patriarken på våpenkontoret på tlf. Så eg sendte ein mail. (La ved foto av søknadane og skreiv utfyllande kva det var snakk om)

 

Eg Vart bortimot umiddelbart oppringt av våpensjefen som på krassaste vis fortalte att det var langt ifra godt nokk og sende ein mail. Våpensøknadane måtte returnerast pr. Post. 

😧

Oslo, på sin side, brukte ganske nøyaktig en virkedag på å svare på en hyggelig mail med spørsmål om å endre kaliber i en innvilget søknad (ingen foto vedlagt, men søknadsnr), og kunne fortelle at de hadde endret søknaden i sine systemer og at det kunne være lurt å vise mailen til selger. Igjen er jeg veldig godt fornøyd med servicenivået hos våpenkontoret i Oslo, nå lokalisert i Asker eller noe sånt noe. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har prøvd den nye digitale* våpensøknaden? (https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/)

 

Ser at den er satt opp litt annerledes enn papirutgaven, deriblant:

       «Har du aldrende våpen som lovlig kan benyttes til samme bruksområde?»

 

Ferdigutfylt svar alternativ:

      «Ja, begrunnelse for hvorfor det søkes om flere våpen til dette bruksområdet er vedlagt»

 

Må jeg da lage en skriftlig begrunnelse på hvorfor jeg ønsker å kjøpe inn hagle nr. 2?

Edited by Christb
skrive feil
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg oppbevarer mine våpen i FG-godkjent våpenskap (dokumentasjon må vedlegges)

 Nå er kravet om dokumentasjon på våpenskap gjort offisielt.

 

Under Våpenet skal brukes til, er det et valg som heter: "DEAKTIVERT". Betyr det at man nå må søke om å inneha deaktiverte våpen?

Edited by Eldhannas
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Christb said:

Må jeg da lage en skriftlig begrunnelse på hvorfor jeg ønsker å kjøpe inn hagle nr. 2?

Nei, dette sjekkpunktet ligger under rubrikken ØVELSES- OG KONKURRANSESKYTING, og er ikke relevant for jaktvåpen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...