Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Jeg leverte inn våpen søknader (1 rifle, 1 salong, og 1 halvauto hagle) 15 september 2010, ikke noe respons fra Heimdal politi siden da.

Nå sendte jeg epost til politiet der, regner med å få svar på at dette blir behandlet fortløpende.

Men det må være en grense på hvor lenge de kan ha søknaden inne?

 

Hvorfor leverte du den ikke på lensmannskontoret på Melhus i stedet?

Jeg leverte en der på 6,5X55, og fikk den innvilget etter en halv time 8)

Link to comment
Share on other sites

Neida, det er tilsvarende kaliber så det går nok bra selv om du skrev .222 :)

Men står bak på søknaden at " det er for eksempel ikke tilstrekkelig å oppgi kaliber"7,62" når den korrekte betegnelsen er 308w eller 30-06... Så lurte på hvor medgjørlig lensmann kan være eller noen andre her har på tampen ombestemt seg på kalibervalg etter innvilget søknad og har førstehåndskunnskap om videre praksis for hva jeg må gjøre nå videre? Litt kjipt om jeg må søke på nytt:/

Link to comment
Share on other sites

Jaja, det er kanskje det som står og det som er "riktig" fremgangsmåte, men for meg har det ikke vært noe problem her i Trondheim eller rettere sagt på Heimdal politikammer.

Jeg skulle kjøpe dobbelrifle og skrev 9,3x74R og kjøpte istedet 7x65R og det gikk helt fint. Om du er usikker, så ring dine lokale helter på heltekontoret da vel så får du vel svar.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Søndre Buskerud har nå begynnt å kreve litt mer for å få igjennom en søknad. Vet ikke om det er andre distrikt eller om det bare er noen der som er litt overivrige i jobben sin. Dette tiltross for at søker bare har to registrerte jaktvåpen på nåværende tidspunkt.

 

Der kreves det dokumentasjon fra EIER av skytebane. Dette finnes det ikke hjemmel for.

Betalt jegeravgift for inneværende år. Dette finnes det ikke hjemmel for. Hjemmel finnes for dokumentasjon av at man er innført i jegerregisteret (ett hvilket som helst tidligere betalt jegeravgiftskort holder i lange baner).

Dokumentasjon jegerprøve. Dette finnes det ikke hjemmel for. Hjemmel finnes for dokumentasjon av at man er innført i jegerregisteret (ett hvilket som helst tidligere betalt jegeravgiftskort holder).

Startkort for inneværende år (2010) Dette skal forevises for å dokumentere forbundstilhørighet for de som søker på konkurranse våpen.

Dokumentasjon av starter. Konkurranse aktivitet må man dokumentere, men kun om man skal ha flere enn 4 håndvåpen. Ellers holder det med aktivitetsbekreftelse fra klubb (4 oppmøter for 4 eller færre håndvåpen). For rifle uten om t.d praktisk (noe mere omstendeligt), kun krav til medlemskap i skytterlag ( ved søknad om en konkurranse rifle til t.d DFS, eller jaktfelt NJFF).

Behov for omsøkte våpen. (Jakt og konkurannse) Selvfølgelig, skrives alltid på søknad (jakt eller Ø/K + + om nødvendigt).

Behov for allerede erhvervede våpen Kun om man skal over 6 jaktvåpen, eller man skal søke på flere konkurranse våpen.

Dokumentasjon fra klubbtilhørighet. Gjøres ved å forevise medlemskort for aktuell klubb.

Dokumentasjon av forbunds tilhørighet. Gjøres ved å forevise startkort.

 

Og litt til som jeg ikke husker...

 

Noen andre som har det sånn?

Ikke her ihvertfall, og bra er det (ille nok som det er med annen kunskapsløshet).
Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte inn våpen søknader (1 rifle, 1 salong, og 1 halvauto hagle) 15 september 2010, ikke noe respons fra Heimdal politi siden da.

Nå sendte jeg epost til politiet der, regner med å få svar på at dette blir behandlet fortløpende.

Men det må være en grense på hvor lenge de kan ha søknaden inne?

 

 

HAR nå endelig fått svar, og fikk godkjent på våpensøknader, nå blir det ny grubling på hva slags merke rifle jeg skal kjøpe, men først skal jeg ta jegerprøve som holdes nå, og er ferdig i 10 februar.

Link to comment
Share on other sites

Sitter hjemme med en syk datter og bruker tiden (når hun sover) til og lese våpenloven osv.

 

Startet opp med pistolskyting for 3måneder siden i en mindre klubb i östfold. Har vel nå forstått det som så att klubben ikke er den mest aktive og da har jeg noen spörsmål.

Hadde tenkt legge meg selv på en litt höyere nivå, dvs delta på en del stevner utenfor klubben, også i andre grener enn bane og feltskyting med fin og grov som vel er det klubben bedriver i dag. Jeg kunne tenkt meg militärfelt, magnum1 og eventuellt spesialpistol/revolver. Anledningen til att skyte flere ulike grener er for att få litt variasjon og ikke gå lei.

 

Spörsmålet mitt er da om det finnes mulighet og erverve våpen også i disse klassene, eller om jeg er låst til kun fin og grov bane/felt? Vill helst fortsette i "min" klubb da stemmningen er meget god og vi har det meget hyggelig en gang i uken.

 

Eller er det som så att jeg kan foholde meg til alle de klassene som forbundet har, uansett vad "min" klubb skyter og arrangerer stevner i? (vi snakker NSF tilslutet klubb)

Link to comment
Share on other sites

Søndre Buskerud har nå begynnt å kreve litt mer for å få igjennom en søknad. Vet ikke om det er andre distrikt eller om det bare er noen der som er litt overivrige i jobben sin. Dette tiltross for at søker bare har to registrerte jaktvåpen på nåværende tidspunkt.

 

Der kreves det dokumentasjon fra EIER av skytebane.

Betalt jegeravgift for inneværende år.

Dokumentasjon jegerprøve.

Startkort for inneværende år (2010)

Dokumentasjon av starter.

Behov for omsøkte våpen. (Jakt og konkurannse)

Behov for allerede erhvervede våpen

Dokumentasjon fra klubbtilhørighet.

Dokumentasjon av forbunds tilhørighet.

 

Og litt til som jeg ikke husker...

 

Noen andre som har det sånn?

 

Var å leverte søknad på mitt lokale "torturkammer" for en halvautomatisk rifle, var forholdsvis rolig (eller blekkstille som man kan kalle det) der. hun som satt ved skranken geleidet meg gjennom søknaden og godkjente den mens jeg bladde opp lappene som trengtes, fikk nesten inntrykket av at alt hun ville ha var underskrift og jegernr mitt. :mrgreen: synd det ikke er sånn over alt, tror jeg hadde blitt gal av "statens håndhevere" om jeg hadde fått noe i nærheten av den lista der. :shock: får da være måte på nidkjærhet i jobben... :|

Link to comment
Share on other sites

Andre opplysninger:

1) Skal søke på en .45 til militærfelt, har en 9mm registrert som grov. Burde det holde å skrive at forskjellige krav til avtrekksvekt gjør at 9mm ikke kan brukes til begge?

2) Søker også en ny 9mm til Praktisk/Production, siden min 9mm ikke er godkjent der. Det burde holde å nevne at ervervet 9mm (og våpenkortnr) ikke er godkjent til Production?

 

Svarer megselv:

 

1) Fant ut at min 9mm var registrert på militær, så jeg fikk den overført til grov, og godkjent .45 som militær uten å skrive noe som helst tilleggsinfo.

2) Holdt å skrive at den ikke var godkjent, og la med godkjenningslisten til Production fra IPSC. Det står da spesifikt på den godkjente søknaden at jeg bare kan erverve en av de på listen.

 

Tok 5 uker (Oslo).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal sende inn søknad nå på en eller annen rifle i .308, men er det da evt. mulig at jeg legger til f.eks .17HMR, eller .22WMR da i søknaden eller mår jeg isåfall levere en søknad hver for seg? For om jeg ikke får tak i noe .308 og ha lyst på 17hmr eller 22wmr er det kjett å måtte sende ny søknad om jeg vil ha noe annet en .308?

 

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal for en sjelden gang selge ei rifle. Har skrevet på alt som skal på søknaden fra kjøper. Men, det som skal sendes til politiet, skal det sendes til mitt (selgers) lokale lensmannskontor eller til kjøpers lensmannskontor. Eller spiller det ingen rolle?

 

Håper på kjapt svar da jeg tenkte å gjøre meg ferdig med all post i morra...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal for en sjelden gang selge ei rifle. Har skrevet på alt som skal på søknaden fra kjøper. Men, det som skal sendes til politiet, skal det sendes til mitt (selgers) lokale lensmannskontor eller til kjøpers lensmannskontor. Eller spiller det ingen rolle?

 

Håper på kjapt svar da jeg tenkte å gjøre meg ferdig med all post i morra...

 

Det spiller faktisk en rolle hva du gjør, du skal alltid sende våpenkontorets gjennpart/er til ditt våpenkontor (selv om det kun står til politiet på søknadene).

Dette da de er de som skal ta våpenet bort fra ditt våpenkort, og så sende papirene videre til søkers våpenkontor (om dette ikke er samme kontor). Som så utsteder våpenkort til søker/kjøper.

 

OBS! Husk å legge ved våpenkortet på rifla, da dette skal leveres inn sammen med gjennpart/ene av våpenøknad (dette gjelder også om du har ett samle våpenkort, men sørg da for å få tatt en kopi av våpenkortet. Slik at du har noe å vise for deg til du får igjen de nye våpenkortene).

Om du lurer på hvorfor jeg veksler mellom ental og flertal når jeg skriver om gjenpart av våpensøknad, er det fordi praksis med å rive av rosa eksemplar (innvilgende våpenkontors gjenpart) varierer. Slik at noen søknader kommer tilbake til søker med rosa gjennpart, og andre ikke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei, jeg er 17 år, har ei 308 win ståendes i navnet mitt. Nå skal jeg sende inn søknad på ei 12/76 jeg fikk av foreldrene mine i konfirmationen min, ei 220 swift som var farfar sin. Han er død, så da fikk jeg den. eller lettere sagt pappa fikk den, men gidder ikke registrere den på seg. og en 22 lr.

 

Tenkte å sende søknad på alle 3 på en gang. Blir dette for mye våpen for en 17 åring? :o kan det hende han gir meg avslag på en av søknadene men godkjenner de andre? jeg søker med unntak fra 18 årskravet. dvs med verge.

 

jeg er ikke sikker på hvilken salong jeg kjøper enda, da må jeg vel ikke skrive skrive inn noe annet enn kaliber og "salongrifle"

 

og et litt dumt spm jeg tror jeg vet svaret på selv,men blir usikker nå som jeg sitter med søknadene. Over-under hagle er vel ikke halvautomat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forresten snakket med våpenkontoret i Søndre Buskerud nå.

De sa det var nye regler på gebyret av våpensøknader.

 

Nå har det blitt slik at man IKKE betaler gebyr FØR søknaden er godkjent.

Så snart søknaden er godkjent, får man tilsendt en faktura med et referansenummer.

Denne betaler man, så får man den godkjente søknaden tilbake i posten.

 

Synes dette var ganske lurt jeg, så slipper man penger frem og tilbake hele tiden hvis det skulle bli noe kluss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alarm m/overføring til alarmsentral, er et krav som kun gjelder når man har 25 ellere flere våpen i hus. Og gjelder samtlige registreringspliktige våpen i bopel, som til enhver tid måtte være i huset. Kan bli aktuelt der mange bor i samme boenhet (t.d generasjons boliger, der bestefar, far/mor og barn bor samme), eller ved våpensamling.

Link to comment
Share on other sites

Haha, alle i huset har heldigvis ikke våpen. Meg og huseier har allerede bestemt at vi skal åpne opp veggen inn til deres kjeller, hvor vi kan få vårt eget avlukke. Her er det en fin murvegg vi har funnet til våpenskapet 8) .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg skal kjøpe min første rifle og lurer på en ting;

 

Jeg må jo søke om tillatelse før jeg kjøper, men hva om jeg plutselig kommer over en rifle jeg har lyst på som er i et annet kaliber enn det jeg har søkt om og fått godkjent?

 

Noen som vet hvordan dette funker? Slik som det er nå så vil jeg helst ha 6,5x55 eller 308, men så ser jeg plutselig en brukt på finn.no i 30-06 som jeg har lyst på også og da ville det jo vært dumt om jeg hadde tillatelse på 6,5 eller 308..evt. om jeg søker på den 30-06 også går det noen uker til jeg får tillatelsen og da er den brukte på finn.no solgt i mellomtiden, og jeg sitter med en tillatelse til et kaliber jeg helst ikke foretrekker :-/

 

Synes dette er litt vanskelig...kan jeg kanskje søke om 2-3 tillatelser samtidig?

 

 

Håper på noen tips her :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte først på .223, men ombestemte meg, og gikk bare til lensmannen og ba han endre til 6,5X55. Du trenger bare en, og gjør om hvis du finner noe i et annet kaliber ;) Du kan jo snakke med han som evt selger rifla i et annet kaliber, og få han til å holde den av til du har fått gjort om søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til temaet:

Jeg har nå gjort avtale om kjøp av en Sauer & Sohn sideligger og må sende papirene til selger per post. Nede til venstre på søknaden i rammen for Påtegning av selgeren, så står det: Kjøpers legitimasjon, Type legitimasjon, Nr. Hva skal jeg gjære med dette? sende ved kopi av legitimasjon? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Som den noob'en jeg er, stiller jeg et spørsmål eller to til :-)

 

Har akkurat sittet og fylt ut søknaden, og lurer på om jeg skal fylle ut alle feltene ang rifla, da det i hovedinnlegget her står at man skal det, og særlig om det er halvautomat man skal kjøpe. Andre skriver derimot at det ikke trenger å fylles ut, til tross for at også instruksene på baksiden sier at man skal fylle ut alt.

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ikke ønsker å låse meg ytterligere til en bestemt rifle, da ting kan skje slik at det ikke blir den likevel.

 

Jeg tenker å kjøpe en brukt halvautomat i 30-06, men om den skulle falle bort av en eller annen grunn ønsker jeg å kunne bruke samme godkjennelse til å kjøpe en annen halvautomat i samme kaliber.

 

Er det noen som har noe tips ang dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk avslag på forlengelse av våpensøknad . Søknaden var innvilget den 27.04.10 og jeg var på det lokale kontoret den 26.04. 11 og fikk avslag på forlengelse, med begrunnelse om at søknaden var BETALT 22.04.10, og dermed var utgått.

 

Når går egentlig en våpensøknad ut? når den er innvilget(dato) ,eller datoen gebyret er betalt?

 

Hvor står dette i hjemlet?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da svarer jeg på siste spm selv;

 

Ja man må fylle ut produsent og modellbetegnelse dersom man søker halvautomatisk våpen. I hvertfall i Asker og Bærum. Har akkurat levert søknad på halvauto rifle og halvauto hagle, og måtte fylle ut dette på begge to.

Link to comment
Share on other sites

Til blaseren skal du kun søke på løpet.

Det er ikke nummer på sluttstykket, og det er derfor ikke søknad/reg pliktig.

 

Du søker på låskasse og evt de løpene du skal ha.

Eller bare løp om du kun skal kjøpe det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg fikk avslag på forlengelse av våpensøknad . Søknaden var innvilget den 27.04.10 og jeg var på det lokale kontoret den 26.04. 11 og fikk avslag på forlengelse, med begrunnelse om at søknaden var BETALT 22.04.10, og dermed var utgått.

 

Når går egentlig en våpensøknad ut? når den er innvilget(dato) ,eller datoen gebyret er betalt?

 

Hvor står dette i hjemlet?

 

Jeg har også gått i denne fellen, hadde noen søknader som gikk ut tidlig i mai som jeg trodde varte til juni. Regner med at en da må søke på nytt?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å skjønne at jeg snart må få ut fingeren og faktisk kjøpe ei rifle enn å bare sikle/sutre hjemme.

Jeg er åpen for både 6,5x55 og 308win. Når jeg finner noe jeg liker oganser som et kupp tenker jeg å slå til.

 

Greit å ha godkjente søknader klare hvis jeg skal kjøpe brukt. Ender da opp med å betale en avgift på søknader.

 

Åssen er normen for å søke på to ulike kalibre når jeg antageligvis bare ender opp med å kjøpe ei? Er det "fy" ?

:?

Link to comment
Share on other sites

Litt enklere å søke på rifle i "kaliber godkjent til storvilt", Det har jeg gjort et par ganger og det har gått greit. Men som vanlig kan det være lurt å foirhøre seg med bevilgende myndighet først, og spåørre om en slik løsning er greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå avtalt kjøp av Finn Classic 512 Ultra Light via forhandler. Godkjent våpensøknad fra 2008 da jeg har lånt hagle siden denne tid til nå da jeg endelig har tatt meg råd til å kjøpe meg ei skikkelig hagle. Ser nå at søknad den gang ga mulighet for ervervelse INNEN 6 mnd! :shock: Betyr dette nå at jeg må igjennom en helt ny søknadsprossess og ikke får meg hagle til jakta i høst ??? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...