Jump to content

shimsing av kikkertmontasje, hva er egnet materiale

pejo

Recommended Posts

Jeg brukte ølbokser, ser veldig bra ut så langt. Kikkerten får kanskje litt juling av å spennes fast i en shimset montasje, nedre halvdel av ringen får litt mindre diameter enn den skal ha, så røret ligger litt i spenn akkurat der det er omsluttet av ringen. Optilock-ringene tar seg av eventuell mismatch mellom ringene, da kikkerten ligger i en sfærisk nylonforing inni ringen.

shimset opp med tre lag ølboks-aluminium. Det ble 0.3mm. montasjene er 10 cm fra hverandre. Treffpunktet endrer seg etter denne formelen: treffpunktendring = shimshøyde * (avstand til blinken/avstand mellom ringene) på hundre meter utgjør dette 30cm, altså rundt 10moa.

Hva slags montasje dreier det seg om? Er det Leupold sin så finnes det ferdige stålshims tilpasset montasjen. Disse finnes i diverse tykkelser og sendes fra f.eks J&F for en slikk og ingenting. Disse er beregnet på å ligge mellom basen og låsekassa.

Synes ikke det høres bra ut å bruke noe inni ringane da kikkerten fort kommer i spenn. Styr også unna mykplast og bly om du skal lage noe selv. Velg heller ølbokser som en del har foreslått.

Bruk slippmiddel på kassen, avfett basen og kjør aralditt eller mer egnet(devcon ol)på basen. Skru til, tørk vekk overfløig aralditt og du har hel ved i basen, mye bedre enn bare løse shimser. Øllbokser er fine, plast er bad, har sett shimser av tynnplate som ruster - ikke bra.

Når jeg skal shimse ting, som ikke skal så mye "opp", så bruker jeg vulk teip. Den blir som holder seg stabil i mange manns aldre. Bruker vulk teip når jeg lager/bygger mine dykker lykter. DVS legger vulk teip på overgangen ledning fra batteripakke til lykte hode. Aldri hatt lekkasje, selv ikke på 50 meters dyp, å der begynner det å bli trykk.

for noen måneder siden shimsa jeg opp litt kikkerten på salongen med vulkteip, da rota på hevarmen tok borti kikkerten. Nøyaktig 1 runde på kikkerten, både på foran og bakre ring. Vips!, der gikk hevarmen forbi som en drøm, å kikkerten satt som støpt.

Papp og Araldit. Papp finnes i mange tykkelser, og gir en god klebevirkning mot metall ved bruk av Araldit. Kanter kan lett skjæres vekk, og svertes.

Har montert mange Weaver-klakker på mausere. Selv om en borer med jigg, så er det sjelden resultatet blir korrekt når en sjekker med linjalene i de tre obligatoriske posisjoner. Papp fra klakk-posen - utmerket å klippe til. Å file er selvsagt profft, men himla mye arbeide når en skal være nøyaktig. Og resultatet neppe bedre.