pejo Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Må heve bakre basen på en rifle, og ønsker noen tips om egnet materiale. Bly, blikkplate, alu plate? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Vet folk har brukt blikk, alu, og plast fra Colaflaske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Ølbokser...og så får du et påskudd til å ta deg en øl og... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Ølbokser eller brusbokser, etter behov og behag, er glimrende materiale for shims. Godstykkelsen i de boksene jeg har dissekert er 0.10-0.12mm. Nokså passe tykke shims, jeg brukte 4 sånne da jeg shimmet bakre ring på salongrifla mi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mer_ammo Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Dessuten går det fint å klippe med ei vanlig saks, i ølbokser. Pass bare på å ikke skjære deg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Jeg brukte en isboks. Ble perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulle Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Jeg brukte ølbokser, ser veldig bra ut så langt. Kikkerten får kanskje litt juling av å spennes fast i en shimset montasje, nedre halvdel av ringen får litt mindre diameter enn den skal ha, så røret ligger litt i spenn akkurat der det er omsluttet av ringen. Optilock-ringene tar seg av eventuell mismatch mellom ringene, da kikkerten ligger i en sfærisk nylonforing inni ringen. shimset opp med tre lag ølboks-aluminium. Det ble 0.3mm. montasjene er 10 cm fra hverandre. Treffpunktet endrer seg etter denne formelen: treffpunktendring = shimshøyde * (avstand til blinken/avstand mellom ringene) på hundre meter utgjør dette 30cm, altså rundt 10moa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Styr unna plast, særlig isbokser, da dette er fet plast som lar seg "lett" komprimere. Hold det til metall (brus-/ølbokser) som da er mer like lett å jobbe med, men langt mer solid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurd2verud Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Forskyver ikke dette seg veldig lett da? Kan ikke helt se for meg at dette tåler like mye som en solid montasje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Hva slags montasje dreier det seg om? Er det Leupold sin så finnes det ferdige stålshims tilpasset montasjen. Disse finnes i diverse tykkelser og sendes fra f.eks J&F for en slikk og ingenting. Disse er beregnet på å ligge mellom basen og låsekassa. Synes ikke det høres bra ut å bruke noe inni ringane da kikkerten fort kommer i spenn. Styr også unna mykplast og bly om du skal lage noe selv. Velg heller ølbokser som en del har foreslått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troya2000 Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Enig med fat dog her... En del (de fleste?) typer av plast / polymer materialer har en tendens til å "flyte" under langvarig påkjenning. Plutselig er skimsen flatere enn da du monterte basen, med de problemer det vil medbringe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulle Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 filmnegativer er bra til shims Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Bruk slippmiddel på kassen, avfett basen og kjør aralditt eller mer egnet(devcon ol)på basen. Skru til, tørk vekk overfløig aralditt og du har hel ved i basen, mye bedre enn bare løse shimser. Øllbokser er fine, plast er bad, har sett shimser av tynnplate som ruster - ikke bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joggen Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Når jeg skal shimse ting, som ikke skal så mye "opp", så bruker jeg vulk teip. Den blir som holder seg stabil i mange manns aldre. Bruker vulk teip når jeg lager/bygger mine dykker lykter. DVS legger vulk teip på overgangen ledning fra batteripakke til lykte hode. Aldri hatt lekkasje, selv ikke på 50 meters dyp, å der begynner det å bli trykk. for noen måneder siden shimsa jeg opp litt kikkerten på salongen med vulkteip, da rota på hevarmen tok borti kikkerten. Nøyaktig 1 runde på kikkerten, både på foran og bakre ring. Vips!, der gikk hevarmen forbi som en drøm, å kikkerten satt som støpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Papp og Araldit. Papp finnes i mange tykkelser, og gir en god klebevirkning mot metall ved bruk av Araldit. Kanter kan lett skjæres vekk, og svertes. Har montert mange Weaver-klakker på mausere. Selv om en borer med jigg, så er det sjelden resultatet blir korrekt når en sjekker med linjalene i de tre obligatoriske posisjoner. Papp fra klakk-posen - utmerket å klippe til. Å file er selvsagt profft, men himla mye arbeide når en skal være nøyaktig. Og resultatet neppe bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts