300en Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Hei. Har meldt meg på beverjakt i midten av april. Noe jeg trur kan bli spennende Har aldri hvert borti detta og veit ikke hva slags kuler man bruker eller noen ting. Noen som har tips om hvilke typer kuler som kan væra aktuelle? Kaliberet er 300winmag. På forhånd: Takk
frontier Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 I 300 win mag trur eg alt av ekspanderande vil gjere jobben. Og vel så det. Tenk heller på kuleplasseringa, lett å hamne litt for langt bak på dyret.
WinchesterM94 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Det er litt etter hva du vil bruke. Somme vil ha kuler som flyr i filler(v-max, Nosler Bt osv) Mens andre bruker samme kula som de bruker på annen jakt(mega,oryx osv) Selv ville jeg kanskje sett på Nosler Bt 150grains i 300winmag. Men det er det jeg ville brukt
metzgar Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Hei! Vi har skutt bever med 140gr x i 308w( denne var ladet i 300wm fart), rett i bogen. lite hull inn/ut. Tok kvelden i smellen!
Puma Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Var nå en voldsom .308 patron du hadde Jeg vil ikke være i nærheten av deg når du fyrer av
howa 22-250 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Det er nok ikke så nøye med kulevalget i 300WM, på bever. Selv brukte jeg 110grs V-max, det endte med en "relativt" død bever.......
Erikr Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Har brukt endel 300wm til bever. Bruker konsekvent 110 grn Sierra varminter. Måtte eksperimentere litt, men fant ut at jo større fart jo større sjans for at kula ikke gikk igjennom. Ladet denne kula i 308 og 3006 men de gikkr ett igjennom og lagde et helsikkes blodsøl. Skjøt vel 5 bevere ifjor. Upåklagellig effekt og presisjon med sierra kulene..
metzgar Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Når jeg sier 300wm fart, tenker jeg 300 med 180gr kule. X`n var kronografert til ca 920 m/s. Usikker på kruttmengde/sort. Hei!Vi har skutt bever med 140gr x i 308w( denne var ladet i 300wm fart), rett i bogen. lite hull inn/ut. Tok kvelden i smellen! Var nå en voldsom .308 patron du hadde Jeg vil ikke være i nærheten av deg når du fyrer av
300en Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 Har hvert inne på tanken med 110 v-max i og med at jeg akkurat har fått tak i det. Men hva har dere lada denna med? Hørte også om en som anbefalte nosler. Den oppfører seg vel litt annerledes enn v-max hehe
howa 22-250 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Mener å huske jeg brukte 81grs 160 krutt i en remington hylse. Kjempe presisjon og hastighet nok....
Erikr Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Jeg lader denne med n160. Mener jeg bruker 85 grn. Hylsa ble helt full iallefall..Og magnumhette.. Imotsetning til alle andre kuler jeg har brukt, så blir beveren liggende på stedet med denne kula. V max er bra den og, men sierra kulen er endel billigere og gjør jobben likebra...
300en Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 Hmm.. Jeg prøvde i går kveld å lade v-maxen. norma hylse, magnum hette og 85grs n-160 jeg også, hylsa ble temmelig full ja, men skulle jo gå brai forhold til vv sine ladedata Blir spennende å prøve og se hvordan presisjonen blir
Sigurd2verud Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Mener dere å si at V-max i 300wm IKKE skyter gjennom en bever? Problemet med V-max er jo at dersom du får gjennomskyting, ja da får du et helsikes søl og et ubrukelig skinn! I .222, .223, 22-250 ol kan jeg selvsagt skjønne det, men i .30 kaliber blir det vel gjennomskyting med mindre du tar et realt rumpeskudd (ikke gjør det), eller rett forfra så kula kan bremses litt inni sagflisen? Jeg har nå skutt noen bevere, og med en standard Sierra blyspiss 140gr BT i 6,5 så har det fungert strålende med knall og fall. Og skinnene har vært fine de og Det som gjør utgangshullet ENORMT derimot, det er hvis du skyter en liten bever sånn litt på skrå forfra. Da sprenger bevern bokstavelig talt Mao, RENE sideskudd er å foretrekke for skinnets skyld, eller skudd rett forfra med en V.max. Den siste der burde nok funke rimelig kontant tenker jeg
AmundS Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Her er skinnet fra beveren min i fjor , tørrgarvet .
Erikr Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Som sagt, på mine 5 bevere fra ifjor så gikk ingen av sierra kulene igjennom, så denne kan jeg gå god for. ikke prøvd v-max i det kaliberet. Med samme kula så gikk den igjennom ca. 10 bevere skutt med 308 og 30-06. Hele framdelen av kroppen forsvant på den ene;)
nordlandsdrevern Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Mener dere å si at V-max i 300wm IKKE skyter gjennom en bever? Problemet med V-max er jo at dersom du får gjennomskyting, ja da får du et helsikes søl og et ubrukelig skinn!I .222, .223, 22-250 ol kan jeg selvsagt skjønne det, men i .30 kaliber blir det vel gjennomskyting med mindre du tar et realt rumpeskudd (ikke gjør det)... Hehe V-maxen smuldres opp raskere, og gir grunnere skuddskader, jo større hastighet den får. Trenger ikke så mye over 1000m/s før du ender opp med kun inngangshull...
Sigurd2verud Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Jo, det kan jeg være enig i. Men det er veldig stor størrelsesforskjell på bevere, og resultatet i en liten 8kg årsunge, er ofte veldig forskjellig fra ei feit sugge på 23kg.. Er jo også greit å kunne spise bevern, og det går ikke med v-maxen akkurat. Da tror jeg du blir sittende og spytte mantel så det holder Men når det gjelder hurtig avliving, så tviler jeg ikke et sekund på at den ikke gjør jobben sin godt nok på dette området!
Erikr Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Du har et viktig poeng der sigurd. De beverne jeg skjøt var voksne. Kan tenke meg at de små blir sprengte..
hansen deluxe Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Du kan lese litt i disse trådene: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=10833&p=109092&hilit=kuler+til+bever#p109092 http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=18007&p=206032&hilit=kuler+til+bever#p206032 http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=2163&p=23366&hilit=kuler+til+bever#p23366 Mulig du finner noe relevant info i de
FN G1 Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Jo, det kan jeg være enig i. Men det er veldig stor størrelsesforskjell på bevere, og resultatet i en liten 8kg årsunge, er ofte veldig forskjellig fra ei feit sugge på 23kg..Er jo også greit å kunne spise bevern, og det går ikke med v-maxen akkurat. Da tror jeg du blir sittende og spytte mantel så det holder Men når det gjelder hurtig avliving, så tviler jeg ikke et sekund på at den ikke gjør jobben sin godt nok på dette området! Har skutt en hel del bevere med 110grs kula fra Sierra i 300WM, (mer en 40stk) I forhold til "spisbarheten" er det så lite kjøtt i framparten at jeg ikke gidder å ta vare på det alikevel. Som det nevnes denne kula går ikke gjennom en voksen bever om den lades til full pupp. Fjorårsunger revner fullstendig. Avlivningen er svært kontant
hansen deluxe Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Tja, har skutt 6 stk bever nå i år med 6.5x68`n og 100 grs Varminter. Hastighet 1034 m/s. Kun gjennomskyting på et dyr. Noe "grums" blir det innvendig, men det er jo hensikten med slike kuler. Som jeg skrev i en annen tråd. Den nevnte bever var en fjorårsunge på 9 kg
Manof Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 forskning har vist at .224 kalibra med varmintkuler på 50-55 grs (iallefall over 50 grs) er bortimot optimalt på bever. med auka sikkerheit mht. rikosjett i vatn, heil pels, og ein bever som ligg daud på flekken med treff som utfordrer tidlegare teorier om hardskotne bevere, er ein .222-.223 optimalt på bever. om nokon er ute etter ytterlegare info om dette, send meg PM.
Jeger Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Mye interessant stoff i denne studien: http://teora.hit.no/dspace/bitstream/2282/794/1/Efficacy_of_cartridge.pdf
nordlandsdrevern Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Som det nevnes denne kula går ikke gjennom en voksen bever om den lades til full pupp. Hvor fort er full pupp og svidd kløtch med 300WM? I .308Win kommer jeg bare litt over 1000m/s...Foretrekker å ta med .222Rem'en med 50grs V-max til beverdammen. Håper den i 980-1000m/s skal gi god nok dybdevirkning uten å få gjennomskyting.
Manof Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Mye interessant stoff i denne studien: http://teora.hit.no/dspace/bitstream/2282/794/1/Efficacy_of_cartridge.pdf mellom anna den studien eg har påstanden min frå, samt samtaler med H.Parker (eg studerer ved HiT) og eige erfaring.
Manof Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 uansett kaliber er det viktig å unngå bog-kula. Her har me eksempel på 6,5x55, 222, 223 og 270Win som har skadeskote bever med eit tilsynelatande perfekt bogtreff. kula har rett og slett stoppa i den vesle beinbiten. om den stoppar ein 300wm i "full pupp" er eg usikker på, men ikkje ta sjansen. då er skot i magen med varmintkule betre.
ko-stens Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Leste en undersøkelse om kulevalg og effektivitet på beverjakt for en tid tilbake (husker ikke hvor), og der stod det at det mest effektive skuddet i forhold til knall og fall var skudd i magen. Hodeskudd kunne føre til krampetrekninger som igjen kunne føre til at den forsvinner ut i vannet. Mageskudd gjorde at de lå der de ble truffet. Ikke utenkelig at denne reportasjen stod i en utgave av Jakt (abonnerer på det). Selv skal jeg lade opp 30 grs Berger, evt 40 grs V-max til min .222 og plassere skuddet i mageregionen. Om man skal plassere skuddet der bør en nok finne varmintkuler til den jobben tipper jeg. Skjøt en bever for tre år siden med treff midt på med Fusion 150 grs på en voksen bever, men da ble det en del plasking i vannet før den døde. Med den kula burde nok treffet vært ti cm lengre framme på dyret. Kjedelig... Skal se om jeg ikke finner igjen den reportasjen.
FN G1 Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Som det nevnes denne kula går ikke gjennom en voksen bever om den lades til full pupp. Hvor fort er full pupp og svidd kløtch med 300WM? I .308Win kommer jeg bare litt over 1000m/s...Foretrekker å ta med .222Rem'en med 50grs V-max til beverdammen. Håper den i 980-1000m/s skal gi god nok dybdevirkning uten å få gjennomskyting. 1120m/s etter hukommelsen
Manof Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Leste en undersøkelse om kulevalg og effektivitet på beverjakt for en tid tilbake (husker ikke hvor), og der stod det at det mest effektive skuddet i forhold til knall og fall var skudd i magen. Hodeskudd kunne føre til krampetrekninger som igjen kunne føre til at den forsvinner ut i vannet. Mageskudd gjorde at de lå der de ble truffet. Ikke utenkelig at denne reportasjen stod i en utgave av Jakt (abonnerer på det). Selv skal jeg lade opp 30 grs Berger, evt 40 grs V-max til min .222 og plassere skuddet i mageregionen. Om man skal plassere skuddet der bør en nok finne varmintkuler til den jobben tipper jeg. Skjøt en bever for tre år siden med treff midt på med Fusion 150 grs på en voksen bever, men da ble det en del plasking i vannet før den døde. Med den kula burde nok treffet vært ti cm lengre framme på dyret. Kjedelig... Skal se om jeg ikke finner igjen den reportasjen. veit det har vorte publisera noko av folka her på instituttet. lurar på om det var i Jakt og Fiske.
300en Posted February 10, 2010 Author Posted February 10, 2010 Jeg lader denne med n160. Mener jeg bruker 85 grn. Hylsa ble helt full iallefall..Og magnumhette.. Imotsetning til alle andre kuler jeg har brukt, så blir beveren liggende på stedet med denne kula. V max er bra den og, men sierra kulen er endel billigere og gjør jobben likebra... Hvor lang patronlengde brukte du?
300en Posted February 10, 2010 Author Posted February 10, 2010 Og er det noen som har ladedata for v-maxen i 30-06? Kruttmengde og patronlengde?
300en Posted February 14, 2010 Author Posted February 14, 2010 Prøveskaut 300en i går med v-maxen. Samla brukbart, men hylsene var fryktelig trege å få ut. Hva kan dette komme av?
Xprez Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 Prøveskaut 300en i går med v-maxen. Samla brukbart, men hylsene var fryktelig trege å få ut. Hva kan dette komme av? Det spørs bare om du ikke har ladet dem litt hardt da....
300en Posted February 14, 2010 Author Posted February 14, 2010 det var ikke noen spesielle tegn på hylsa.
Recommended Posts