Jump to content

Beverjakt - kulevalg


300en

Recommended Posts

Hei.

 

Har meldt meg på beverjakt i midten av april. Noe jeg trur kan bli spennende :wink: Har aldri hvert borti detta og veit ikke hva slags kuler man bruker eller noen ting.

 

Noen som har tips om hvilke typer kuler som kan væra aktuelle? Kaliberet er 300winmag.

 

På forhånd: Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt endel 300wm til bever. Bruker konsekvent 110 grn Sierra varminter. Måtte eksperimentere litt, men fant ut at jo større fart jo større sjans for at kula ikke gikk igjennom. Ladet denne kula i 308 og 3006 men de gikkr ett igjennom og lagde et helsikkes blodsøl. Skjøt vel 5 bevere ifjor. Upåklagellig effekt og presisjon med sierra kulene..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sier 300wm fart, tenker jeg 300 med 180gr kule. X`n var kronografert til ca 920 m/s. Usikker på kruttmengde/sort. 8)

Hei!

Vi har skutt bever med 140gr x i 308w( denne var ladet i 300wm fart), rett i bogen. lite hull inn/ut. Tok kvelden i smellen! 8)

Var nå en voldsom .308 patron du hadde :shock: Jeg vil ikke være i nærheten av deg når du fyrer av :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader denne med n160. Mener jeg bruker 85 grn. Hylsa ble helt full iallefall..Og magnumhette..

 

Imotsetning til alle andre kuler jeg har brukt, så blir beveren liggende på stedet med denne kula. V max er bra den og, men sierra kulen er endel billigere og gjør jobben likebra...

Link to comment
Share on other sites

Mener dere å si at V-max i 300wm IKKE skyter gjennom en bever? Problemet med V-max er jo at dersom du får gjennomskyting, ja da får du et helsikes søl og et ubrukelig skinn!

I .222, .223, 22-250 ol kan jeg selvsagt skjønne det, men i .30 kaliber blir det vel gjennomskyting med mindre du tar et realt rumpeskudd (ikke gjør det), eller rett forfra så kula kan bremses litt inni sagflisen? :mrgreen: Jeg har nå skutt noen bevere, og med en standard Sierra blyspiss 140gr BT i 6,5 så har det fungert strålende med knall og fall. Og skinnene har vært fine de og :)

Det som gjør utgangshullet ENORMT derimot, det er hvis du skyter en liten bever sånn litt på skrå forfra. Da sprenger bevern bokstavelig talt :shock:

Mao, RENE sideskudd er å foretrekke for skinnets skyld, eller skudd rett forfra med en V.max. Den siste der burde nok funke rimelig kontant tenker jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, på mine 5 bevere fra ifjor så gikk ingen av sierra kulene igjennom, så denne kan jeg gå god for. ikke prøvd v-max i det kaliberet.

 

Med samme kula så gikk den igjennom ca. 10 bevere skutt med 308 og 30-06. Hele framdelen av kroppen forsvant på den ene;)

Link to comment
Share on other sites

Mener dere å si at V-max i 300wm IKKE skyter gjennom en bever? Problemet med V-max er jo at dersom du får gjennomskyting, ja da får du et helsikes søl og et ubrukelig skinn!

I .222, .223, 22-250 ol kan jeg selvsagt skjønne det, men i .30 kaliber blir det vel gjennomskyting med mindre du tar et realt rumpeskudd (ikke gjør det)...

Hehe V-maxen smuldres opp raskere, og gir grunnere skuddskader, jo større hastighet den får. Trenger ikke så mye over 1000m/s før du ender opp med kun inngangshull...
Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan jeg være enig i. Men det er veldig stor størrelsesforskjell på bevere, og resultatet i en liten 8kg årsunge, er ofte veldig forskjellig fra ei feit sugge på 23kg..

Er jo også greit å kunne spise bevern, og det går ikke med v-maxen akkurat. Da tror jeg du blir sittende og spytte mantel så det holder :mrgreen:

Men når det gjelder hurtig avliving, så tviler jeg ikke et sekund på at den ikke gjør jobben sin godt nok på dette området!

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan jeg være enig i. Men det er veldig stor størrelsesforskjell på bevere, og resultatet i en liten 8kg årsunge, er ofte veldig forskjellig fra ei feit sugge på 23kg..

Er jo også greit å kunne spise bevern, og det går ikke med v-maxen akkurat. Da tror jeg du blir sittende og spytte mantel så det holder :mrgreen:

Men når det gjelder hurtig avliving, så tviler jeg ikke et sekund på at den ikke gjør jobben sin godt nok på dette området!

 

Har skutt en hel del bevere med 110grs kula fra Sierra i 300WM, (mer en 40stk)

I forhold til "spisbarheten" er det så lite kjøtt i framparten at jeg ikke gidder å ta vare på det alikevel. Som det nevnes denne kula går ikke gjennom en voksen bever om den lades til full pupp.

Fjorårsunger revner fullstendig.

Avlivningen er svært kontant :D

Link to comment
Share on other sites

forskning har vist at .224 kalibra med varmintkuler på 50-55 grs (iallefall over 50 grs) er bortimot optimalt på bever. med auka sikkerheit mht. rikosjett i vatn, heil pels, og ein bever som ligg daud på flekken med treff som utfordrer tidlegare teorier om hardskotne bevere, er ein .222-.223 optimalt på bever. om nokon er ute etter ytterlegare info om dette, send meg PM.

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes denne kula går ikke gjennom en voksen bever om den lades til full pupp.
Hvor fort er full pupp og svidd kløtch med 300WM? I .308Win kommer jeg bare litt over 1000m/s...

Foretrekker å ta med .222Rem'en med 50grs V-max til beverdammen. Håper den i 980-1000m/s skal gi god nok dybdevirkning uten å få gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

uansett kaliber er det viktig å unngå bog-kula. Her har me eksempel på 6,5x55, 222, 223 og 270Win som har skadeskote bever med eit tilsynelatande perfekt bogtreff. kula har rett og slett stoppa i den vesle beinbiten. om den stoppar ein 300wm i "full pupp" er eg usikker på, men ikkje ta sjansen. då er skot i magen med varmintkule betre.

Link to comment
Share on other sites

Leste en undersøkelse om kulevalg og effektivitet på beverjakt for en tid tilbake (husker ikke hvor), og der stod det at det mest effektive skuddet i forhold til knall og fall var skudd i magen. Hodeskudd kunne føre til krampetrekninger som igjen kunne føre til at den forsvinner ut i vannet. Mageskudd gjorde at de lå der de ble truffet. Ikke utenkelig at denne reportasjen stod i en utgave av Jakt (abonnerer på det).

 

Selv skal jeg lade opp 30 grs Berger, evt 40 grs V-max til min .222 og plassere skuddet i mageregionen. Om man skal plassere skuddet der bør en nok finne varmintkuler til den jobben tipper jeg. Skjøt en bever for tre år siden med treff midt på med Fusion 150 grs på en voksen bever, men da ble det en del plasking i vannet før den døde. Med den kula burde nok treffet vært ti cm lengre framme på dyret. Kjedelig...

 

Skal se om jeg ikke finner igjen den reportasjen.

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes denne kula går ikke gjennom en voksen bever om den lades til full pupp.
Hvor fort er full pupp og svidd kløtch med 300WM? I .308Win kommer jeg bare litt over 1000m/s...

Foretrekker å ta med .222Rem'en med 50grs V-max til beverdammen. Håper den i 980-1000m/s skal gi god nok dybdevirkning uten å få gjennomskyting.

 

 

1120m/s etter hukommelsen

Link to comment
Share on other sites

Leste en undersøkelse om kulevalg og effektivitet på beverjakt for en tid tilbake (husker ikke hvor), og der stod det at det mest effektive skuddet i forhold til knall og fall var skudd i magen. Hodeskudd kunne føre til krampetrekninger som igjen kunne føre til at den forsvinner ut i vannet. Mageskudd gjorde at de lå der de ble truffet. Ikke utenkelig at denne reportasjen stod i en utgave av Jakt (abonnerer på det).

 

Selv skal jeg lade opp 30 grs Berger, evt 40 grs V-max til min .222 og plassere skuddet i mageregionen. Om man skal plassere skuddet der bør en nok finne varmintkuler til den jobben tipper jeg. Skjøt en bever for tre år siden med treff midt på med Fusion 150 grs på en voksen bever, men da ble det en del plasking i vannet før den døde. Med den kula burde nok treffet vært ti cm lengre framme på dyret. Kjedelig...

 

Skal se om jeg ikke finner igjen den reportasjen.

 

veit det har vorte publisera noko av folka her på instituttet. lurar på om det var i Jakt og Fiske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader denne med n160. Mener jeg bruker 85 grn. Hylsa ble helt full iallefall..Og magnumhette..

 

Imotsetning til alle andre kuler jeg har brukt, så blir beveren liggende på stedet med denne kula. V max er bra den og, men sierra kulen er endel billigere og gjør jobben likebra...

 

Hvor lang patronlengde brukte du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...