Jump to content

9,3x62 vs Giraff


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Hei Krieghoff Optima

9,3 er et utmerket kaliber for jakt på giraff. Til hals eller hodeskudd på giraff kan kulen du skal bruke fungere utmerket, og sikkert til kroppsskudd også, men jeg ville foretrekke ei kule med høyere SD enn ei 247 grn.

Giraff er grovt bygget og et utrolig stort dyr, og til bog/kroppsskudd vil mitt råd vil være å bruke ei god solid kule på 286 grn. med høyere SD som for eksempel Woodleigh og Swift. Jeg ville kanskje tenke på å ta med noen få FMJ til evt. backup-skudd også.

 

Lykke til. Jeg gleder meg til å lese referat fra turen…

Link to comment
Share on other sites

Hei Rino! :) Flott at du svarte, som har erfaring fra utallige Afrika turer! :) Da skal jeg skaffe nye patroner, men hvilke vil du anbefale? Jeg lader ikke selv, så jeg må få anbefalinger av fabrikkammo!

Må legge til at jeg skal også jakte fjellsebra,Red Hartebeest + avskytning på Eland,kudu og Blue wildebeest

 

Mer info om turen vil komme+ bilder når turen er over. Hele jakten skal også filmes! :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med ferdig rulla Norma med 250gr Swift A-Frame?

Det er jo ei kule som tåler det meste, og gi god dybdevirkning på giraff og andre store dyr.

Med 40m/s høyere utgangshastighet og 50grain lettere kule får du jo en ganske hyggelig kulebane også. Skyt inn med 3cm over på 100m, og du kan holde rett på til 150m, og den dropper 10cm på 200m

 

Elles har jeg ca 35 stk 300gr A-Fame ute i boden jeg ikke trenger.

Kunne sikkert ladet opp noen til deg også hvis du er intr, men jeg bor i Sarpsborg,blir litt leit å få testet....

Så du trenger vel mer en 35 skudd på en slik tur,får vi håpe :-)

Link to comment
Share on other sites

Rhino i 300grain er ett bra valg , brodern brukte den i africa i fjor, blev ikke testet på giraff

men han tok en blue wilder beast med et front skudd på litt over 100 meter ,det var som å slå av en lys bryter bare knakk sammen. han brukte den med stor sukses på flere vilt arter ut til over 200 meter ,han brukte kun et skudd per dyr .Har testet mye forskjellige kuler i 9,3

rhino har både stor diameter ,holder meget bra sammen og gir bra inntrengning -.

vi skjøt den inn så den gikk rett på på 150 meter ,han hadde ingen problem med å treffe blink ut til 300 meter ,

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Giraff jakt i 2009. Kjempe opplevelse, du kan bare glede deg :D

Jeg jaktet selvfølgelig med kort pang i 454 Casull og 382 grs "Cas" blykule.

Vær forberedt på "frys stilling" og stive muskler når OP tårnene ser deg før du ser dem :lol:

Har en ferdig artikkel fra turen som kanskje skulle vært lagt ut på forumet....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...