Jump to content

Åsnes Nansen eller Åsnes Breidablikk


seide

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter noen lette fjellski. Er da Åsnes det står om, enten Nansen eller Breidablikk. Er veldig usikker på hvem jeg skal velge. Noen som har noen erfaringer med disse? Hva er hovedforskjellen på disse 2? Stålkanter er ikkje eit absolutt must for meg, så eg haller derfor litt mot Breidablikk. Men ser at Åsnes skriver at denne er beregnet til jakt etc. Vil Breidablikk skien egne seg for langturer, gode å svinge med, eller blir de for breie og mye å drasse på?

 

mvh

Sveinung

Link to comment
Share on other sites

Hei. Velkommen inn til oss.

Jeg tok vekk blåfargen din i innlegget ditt. Den fargen har vi moderatorer enerett på.

Men så til spørsmålet.

Åsnes sine fjel ski er gode ski. Litt bredere en vanlig ski så de er ikke noe for løyper. Den Jakt og Fjellskien er så langt jeg vet US ARMYS Combat. Litt tung å gå langtur med, men en super jakt og dagstur ski.

Men den har ikke stålkant og kan derfor være vond til å få feste med i skaren. Personlig liker jeg ikke en ski som ikke sitter godt på iset underlag.

Link to comment
Share on other sites

Åsnes Ingstad er som Breidablikk,men med stålkant. Åsnes Nansen er vel noe smalere,og "bærer" dermed ikke like godt i løssnøen. Skal du gå mye der det er løssnø,og gjerne med tung sekk,tror jeg du gjør lurt i å velge Åsnes Ingstad. Hvis du ikke har hund,og ikke har planer om å skaffe deg det,ser jeg ingen grunn til å kjøpe modellen uten stålkant.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på slitestyrke og sikkerhet bør seriøse fjelllski ha hel stålkant. (Med mindre du har en hund som svinser rundt beina dine.) Kjøpte nettopp et par Ingstad (sivil "Combat"), har ikke fått prøvd dem så mye enda, men de føles veldig bra. Relativt lette, brede uten å være "for-brede" og et veldig kant-grep. Flott finish okkeså.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er spennet i Åsnes Ingstad vs. Nansen og Amundsen.

I Ingstadskiene har du ikke spenn i det hele tatt og du blir hensatt til kortfeller for å komme deg framover.

Nansen kan du være heldig å finne et par med godt spenn i. Du må kansje prøve noen titalls par, men det går.

Amundsen er lagd for å gå på og har smørespenn.

 

Skal du kun kave i løssnøen har du lyst på feller uansett så da er Ingstad topp.

Skal du kunne gå i løyper med gli og feste er Amundsen tingen.

 

Jeg går nå på Nansen og er fornøyd med det etter å ha pløyd gjennom alle skiene på Aksel Brun i Trondheim.

Jeg kan smøre og smører også fjellski så spenn skal jeg ha. De går ikke ned i "trikkeskinnnene" (da har du pinneski til å gå på i skinnene). Jeg har 75mm binding og plate på de og da oppfører de seg OK nedover også.

 

I fjord gikk jeg på Ingstad og de spiste smøring pga for lite spenn, men de bar littegranne bedre i løssnøen.

 

edit: skrivleif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...