Jump to content

Plotthund. Familiehund eller hundegård?


Stian84

Recommended Posts

Går med tanker om å kjøpe plotthund, har valp på hånd men er fryktelig i tvil om jeg skal ta siste steg :?: er lite info å lese om disse men er kanskje noen her på kammeret som kan svare meg på noen ting. Planen er i hovedsak å bruke den på gaupe men også rev. Hører mye om at rasen er veldig agressiv, stemmer dette? er dem vanskelig å dressere? synes det er greit å kunne ha en hund i hus uten att jeg trenger følge med på unger, besøk osv...

Link to comment
Share on other sites

Du har ingenting å frykte Stian84. Fantastisk gemytt på Plotten.

- Jeg konverserer jevnlig med folk som har Plotter som bokstavelig talt spiser svartbjørn og villsvin til frokost og brukes som hodeputer til bleiebarn på kvelden.

Så får man en Plott som er aggresiv, så er det eiers egen feil, man må ha gjort fantastisk mye galt under dresuren.

Meeen, dette er mine "2 cents" da, sikkert mange her inne som har andre opplevelser også....

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Ja er vel forskjellige erfaringer... Har bare hatt beagler selv, ønsker å ha hunden like mye inne som ut i gården. Ligger vel mye i utsagnet " du får den hunden du selv fortjener". Russer støver har også vært tema men har falt litt for plotthund fordi jeg har sett å hørt dem i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i plotthund valp i sommer, frykte det samme som deg siden mange sier at rovdyrhunder er sinte og agrresive.

Men det har ikke stemt i mitt tilfelle nei og jeg har den mye i hus.

 

Ligger rolig framfor ovnen på stua som en annen selskaps hund, helt til det kommer en katt inn i rommet, da vokner rovdyr hunden :D

Link to comment
Share on other sites

Plotten min er en kjempesnill familiehund som elsker barn - men jeg tror han passer best i bingen... Jeg har ingen anelse hvor mange meter tørkepapir jeg har brukt siste året men han blei stuerein 13 mnd gammel... Jeg har ikke binge men det skulle jeg gjerne ha hatt, ihvertfall når han var mindre...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har begynt å vært borti noen plotter nå (kun etter Ursus-import), og har enda til gode å oppleve noen av dem som utrivelige mot folk, har heller ikke hørt om noen som er sånn. Morsom rase, som nok har sine nykker. Men som sagt, agressivitet er ikke en av dem.

Link to comment
Share on other sites

[...] mange sier at rovdyrhunder er sinte og agrresive.

Men det har ikke stemt i mitt tilfelle nei og jeg har den mye i hus.[...]

Her tror jeg du er inne på noe viktig.

En hund som tydligvis kommer fra en rase som har rykte på å være mer eller mindre mannevond vil jeg tro det er mye viktigere, enn med en "vanlig hund", å ha innendørs sammen med familie, unger og besøk. Som kjent kan jo selv de drøyesete utgaver av hundeslekten bli snille og trygge bikkjer om de behandles på rett måte (interwebben er full av solskinnshistorier om ulver, ulvehybrider, pittbuller, elghunder, helleforshunder, polarbikkjer og tvilsomme blandinger som fungerer helt utmerket innendørs i møblerte hjem), samtidig som selv den snilleste og tryggeste hund kan bli direkte livsfarlig om du oppbevarer den i en 1,3 meter lang kjetting bak låven og kun lufter bikkja i de 2 ukene du er på jakt hver høst.

 

@Stian84: Men gratulerer med fersk hvalp :D

Link to comment
Share on other sites

Takk Takk mS.

 

Har alltid hatt mine hunder inne i hus å det skal også plotten få lov til :D hundegården har blitt brukt som oppholdsted når jeg er på jobb. Forskjellen er nå at det er en guttunge på 1 1\2 år i hus, viktigheten av å kunne stole på hunden er da større enn når jeg var alene.

 

RR75 satser på du får være med på noen fall for den om ett par år :D

Link to comment
Share on other sites

Tror nok mS refererte til skrekkeksempelet, som desverre er livet for en god del (grå)hunder (selvfølgelig også andre raser og blandinger, men gråhunden er ofte i det stereotype eksemplet). Bikkja skulle være så hard og sint at man måtte skyve til den matskåle med piasavakosten - for det var de bikkjene som fungerte best i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å vært borti noen plotter nå (kun etter Ursus-import), og har enda til gode å oppleve noen av dem som utrivelige mot folk, har heller ikke hørt om noen som er sånn. Morsom rase, som nok har sine nykker. Men som sagt, agressivitet er ikke en av dem.

 

Tispa er Rodriguez Ursus Karin å hannen er Martenssons Stripe fra Bostrøm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...