Malle Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Det meste av jakt er snart over og personlig kommer jeg til å bruke mer tid på banen. Jeg synes derfor at det hadde vært moro med uhøytidelig konkurranse som et supplement til annen skyting. Jeg har derfor følgende forslag: en uhøytidelig konkurranse på Kammeret med utgangspunkt i øvelser som mange kan delta i og som kan gjennomføres i en egen tråd. I mine ører høres det moro ut med et jaktfeltinspirert program for .22lr rifle. Dette fordi at mange har en rifle i dette kaliberet og at jeg derfor antar at det kan bli en god del som vil være med. Jeg ser for meg følgende: For eksempel 30 skudd fra seks forskjellige avstander og skytestillinger i et program som vi blir enige om i fellesskap. Alle serier blir skutt mot mål/ skiver som er tilgjengelige som utskrivbare blinker fra nettet slik at alle skyter på like mål/ skiver. Man går sammen med en eller flere andre som bor i samme området og skyter. Man dømmer hverandres skiver. Resultater leges ut som et innlegg i tråden. I de tilfeller hvor det måtte være behov for tolking/ bedømming kan bilder av skivene legges ut for felles bedømming. Programmet bør være så nøytralt som mulig i forhold til mekanisme. Dvs at en halvauto ikke skal ha noen fordel fremfor en boltrifle osv. Vinneren får en solid porsjon med heder og ære, eller man blir enig om en mer håndfast form for premiering. Er det flere som synes dette hadde vært moro? Innspill og ideer? ”The Kammer challenge”? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Vet ikke om jeg er mest imponert initiativet eller at du har skrevet det før klokka 0800 en lørdags morgen Tenkt noe på klasser eller stiller en konkurranserifle likt med en lett karabin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malle Posted January 30, 2010 Author Share Posted January 30, 2010 at du har skrevet det før klokka 0800 en lørdags morgen Tidspunktet er et direkte resultat av at min kjære hund på død og liv skulle fortelle meg at det var en lyd på utsiden av huset klokken 0615 og at han ikke hadde tenkt å gi seg før han var sikker på at beskjeden var mottatt . Men nok OT i min egen tråd. Jeg har ikke tenkt på klasser, men jeg ser poenget -og antagelig utfordringen- med klasseinndeling. For min del kan jeg godt stille med "vanlig salong" og godt humør mot alskens finurlige matchbørser, men det er kanskje ikke dumt om man i det minste har en form for grovdeling i slikt henseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Skille på vekt/forstørrelse på optikk; feks "Jeger" max 4 kg-9x, over er "sporter"? Håper hunden vekker Malle oftere:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Høres ut som en glimrende ide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Kjør på, godt forslag. Husk KISS metoden, slik at det er gjennomførbart for alle Ta alt i en klasse denne gangen, for å holde det enkelt. Så ser man behovet til neste gang om man trenger flere klasser osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malle Posted January 30, 2010 Author Share Posted January 30, 2010 KISS er et bra prinsipp, men jeg tror Chiefen sitt forslag om å skille på vekt og forstørrelse faller inn under dette prinsippet. Hva om tok med følgende klasser: - "Sporter" - "jakt" - "åpne sikter" Jeg kjenner at jeg blir litt ambivalent, for hvis man sløyfer klasser kunne vi ha kåret en vinner som kunne smykke seg med tittelen "Master of the Kammer challenge". Eller enda bedre: en tittel basert på det gode og gamle norske språk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Foreslår program ala dette. http://www.6mmbr.com/rimfiretactical.html En kan jo gjerne forsøke å glemme "tactical" betegnelsen. Det jeg liker med et program ala det i linken er at det krever presisjon, men siden det inneholder stående skyting utelukker de aller mest hårete tunge riflene. Har en både korte og lange hold og liggende og stående skyting, med improviserte skytestillinger imellom, vil det til 7. og sist favorisere allroundrifler, og en slipper klasser. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Bra idè Malle! Er vel forpliktet til å bli med jeg da! Har ikke skutt med den stakkars salongrifla siden mai i fjor! Skal sette på "ny kvalitetsoptikk" i form av en Sava 3-9x40 på den så fort jeg har fått den nye jeg har bestilt til .222'en. Blir nok en stund før jeg får gjort noe slik, men er klar når det skjer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malle Posted January 30, 2010 Author Share Posted January 30, 2010 Har en både korte og lange hold og liggende og stående skyting, med improviserte skytestillinger imellom, vil det til 7. og sist favorisere allroundrifler, og en slipper klasser. Godt poeng ! Jeg har merket meg at jeg skyter bedre fra stående med en relativt lett rifle og lav forstørrelse enn med en tung rifle med stor forstørrelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts