Jump to content

Skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her ang. RA 10. Skal lade med Sierra Matchking 7,8g kuler, men bakpå står det bare data for 9,1g/9,3g og 8g kuler.

 

800m/s Sierra 9,1g/9,3g 41,5gr

830m/s Sierra 8g 42,5gr

870m/s Sierra 8g 44,4gr

920m/s Sierra 8g 46,1gr

 

Lurer på hvor jeg bør begynne med 7,8g kula? Skal bruke Norma hylser. Bør vel også legge til at jeg er en temmelig fersk hjemmelader.

 

På forhånd, takk :)

Link to comment
Share on other sites

Har kommet over endel 6,5x55 ladet med 9 gram Scenar og 44 gr N4 krutt. Det er lotnr. 65040, er det noen som har peiling på hvordan denne ladningen med denne loten er ? Patronene er ladet i 2007, men hvor gammel loten er, vet jeg ikke.

Krutet er frå 2006 (lotnr. som startar på 6). Med alle forbehold, bl a at eg ikkje veit maxladning med nettopp denne loten, er 44 grains Norma 4 innanfor det akseptable med 9 gram Scenar. Men prøv eit par skot først, helst over kronograf, og vær vaken for evt trykkteikn.

Link to comment
Share on other sites

:oops: ...ikke så godt å tenke på alt .... det jeg lurte på var om ladningen høres grei ut eller om den er i hardeste laget.

 

Nei, jeg har kommet over ganske mange ferdig ladde patroner og har ikke boksen, det var bakgrunnen for spørsmålet mitt :oops:

 

Jeg har sjekket med dagens lot og den har maks ladning for 9 grams Sierra på noe over 44 grain, men jeg vet ikke noe om nevnte lot.

 

?????? hvordan ladningen er? hva lurer du egentlig på? om den er presis? om den er for høyt ladet? eller?

 

 

har du lotnr på kruttboksen, har du kansje kruttboksen og?

 

høres ut som en ca 800msek + ladning.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, jeg har ikke brukt skytterlagskrutt før i år og vet lite om hvor mye det varierer, men med dagens lot er ladningen litt under max.

 

Krutet er frå 2006 (lotnr. som startar på 6). Med alle forbehold, bl a at eg ikkje veit maxladning med nettopp denne loten, er 44 grains Norma 4 innanfor det akseptable med 9 gram Scenar. Men prøv eit par skot først, helst over kronograf, og vær vaken for evt trykkteikn.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekket med dagens lot og den har maks ladning for 9 grams Sierra på noe over 44 grain, men jeg vet ikke noe om nevnte lot.

 

Vær klar over at Scenar-kulene kan gi høgare trykk enn Sierra MK. Dei er veldig lange for vekta, og det er kanskje det som er årsaken. Ha det i bakhovudet når du skyt dei første skota.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har brukt n-4 til lette kuler som sierra 107 grains. Ser fra den utarbeide tabellen at det kan sammenlignes med 160. da er vel det i tregeste laget. Får kanske jbruke det til oryxen til 3006 isteden. Skal snart bestille noe fra skyterkontoret. Har en kompis som bare bruker 140 krutt til lette kuler, Hva anbefales da. ra 11 eller nc96m? Eller dvs hva bruker folket til de lette kulene. 100 og 107 grains.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei gutta har en norma n11 boks stående har ladet opp masse 168grs matchking kuler med disse.nå har jeg lada opp 10-15 stk barnse tsx 168 grs lada daq med ca 41grs krutt. bare for å starte litt rolig.

på boksen ståre det 168grs sirra min:41 max 46,5 grs.. hva trur dere om ladninga? blir den hard eller svak? tsx kula er jo mye lengre!

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to kilo RP11 stående, det tenkte jeg å bruke til 6,9grams Sierra Blackking og 7,0 grams Lapua Scenar.

 

Har regnet ut at den loten jeg har er lik Norma 202, eller ørlite kjappere.

Ladeboken sier ca 39,0gr startladning til 202 med disse kulevektene, tror det skal gå bra.

 

Er det noen som har erfaringer med dette kruttet og disse kulene?

 

Skal skjekke lotnr og legge ut senere, med kronograferte resultater.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet og skutt disse ladningene i 6,5x55: (Brukte Norma hylser)

 

Avstand 100m, Sauer 200STR m/70cm pipe.

Kronografert 5m fra munning.

 

6,5g Sierra MatchKing - 39,0gr RP11 lotnr 94218 - 9,5 Remington hetter - OAL: 71.5mm

 

Kronografert: 1: 861m/s 2: 868m/s 3: 840m/s 4: 861m/s 5: 838m/s Snitt: 853m/s

Samling: 15mm

 

6,9g Sierra BlackKing Moly - 39,0gr RP11 lotnr 94218 - 9,5 Remington - OAL: 75,0mm

 

Kronografert: 1: 847m/s 2: 863m/s 3: 860m/s 4: 839m/s 5: 848m/s Snitt: 851m/s

Samling: 20mm

 

7,0g Lapua Scenar - 39,0gr RP11 lotnr 94218 - 9,5 Reminton - OAL: 77,0mm

 

Kronografert: 1: 882m/s 2: 860m/s 3: 840m/s 4: 852m/s 5: 853m/s Snitt: 857m/s

Samling: 17mm

 

Konklusjon:

 

Hylsene viser ingen tegn til overtrykk, men tendens til soting. Unntatt på 7,0g Lapua ladningene.

Denne lot'en viser seg å være ganske lik Norma 202, Ladeboken sier for 6,5g kule: 863m/s med 39,0gr 202 . Dog skutt med 60cm pipe.

Samler utrolig godt med lette kulevekter! Bruker vanligvis NC96M til disse kulene, men det har ikke gitt meg bedre samlinger enn 20-30mm.

Så jeg kommer til å bruke dette kruttet i DFS.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

utfra ladedata i lapua sin tabell, så kan n-160 brukes på 100grs kuler og oppnår rimelig hastighet.

n-550 vil gi høyest hastighet på 100grs kuler i 6,5x55 hvis jeg tolker tabellen rett.

 

Har til nå prøvd både 140 og 150 krutt. kronografert ladninger med n-140 krutt til 890-915m/s med 95v-max. Hadde ikke kronograf når n-150 ble testet.

Link to comment
Share on other sites

Har fått hjem boken 'alt om krut & lite till', skrevet av Sven-Eric Johansson.

Dette virker som en meget bra bok for alle som er interessert i lading.

 

Her er det en interessant tabell (s 255 i boka). Denne tabellen tar for seg alle kruttene som EURENCO Bofors produserer, fra RP1 og oppover til RP30, med hvilket navn de forskjellige produktene blir solgt under. I denne tabellen er det spesielt en linje som kan være interessant for mange her inne. Dette er kruttet som produseres under navnet EURENCO Bofors RP11. Dette selges under følgende navn:

Norma 203B

Alliant RL15

Raufoss RA11

Norma11

Rhino15

 

Dette tyder på at kruttet som selges i Norge under Norma11 og RA11 ikke er tilnærmet lik 202, men 203B. Kruttet som produseres EURENCO Bofors RP202 blir også beskrevet som solgt fra Norma under navnet Norma 202.

Link to comment
Share on other sites

Dette tyder på at kruttet som selges i Norge under Norma11 og RA11 ikke er tilnærmet lik 202, men 203B.
Det stemmer dårleg med ein tilsvarande tabell som sto i Vapentidningen for eit par år sidan. Der var krutt frå EURENCO (både Bofors og Vihtavuori) lista etter brennhastighet (testskote i 308 W), og med Norma 202, RP11 og Norma 11 på same linja. Men det kan jo ha skjedd endringar? 203B og 202 er jo heller ikkje veldig langt frå kvarandre i hastighet. Eg skal prøve om eg finn bladet i "kartoteket" (les "haugen").
Link to comment
Share on other sites

@H.K.

Tabellen med relativ brennhastighet testet i en .308win med en 9,3g kule er også i denne boka (s 256 og 257). Står vel for øvrig også i Norma's ladebok, hvis jeg ikke husker feil. Har ikke sjekket om den er identisk.

 

Hvis jeg har forstår dette riktig, går dette på kornstørrelse, kjemisk sammensetning og ytterbehandling av kruttet. 202 kruttet skal bla.a. inneholde 5% nitroglyserin, mens 203B kruttet skal inneholde 8% nitroglyserin.

Link to comment
Share on other sites

skal montere et 308 løp i ei børse, har fått tak i noe n-11 å 168grains scenar, er det greit å starte med minumladningen til matchking'n som står på boksen å jobbe seg oppåver, er vel ikke så stor forskjell på scenar å MK :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette tyder på at kruttet som selges i Norge under Norma11 og RA11 ikke er tilnærmet lik 202, men 203B.
Det stemmer dårleg med ein tilsvarande tabell som sto i Vapentidningen for eit par år sidan. Der var krutt frå EURENCO (både Bofors og Vihtavuori) lista etter brennhastighet (testskote i 308 W), og med Norma 202, RP11 og Norma 11 på same linja. Men det kan jo ha skjedd endringar? 203B og 202 er jo heller ikkje veldig langt frå kvarandre i hastighet. Eg skal prøve om eg finn bladet i "kartoteket" (les "haugen").

 

Kommer vel egentlig ann på hva slags lott man har med skytterlagskrutt, hvilken av 200-kruttene den er mest lik :). Sammenlignet data på en boks med N11 jeg har brukt med en boks som en kamerat av meg hadde, som var litt nyere. (Begge var kjøpt samme året) Dataene til 130 gr DL i 6.5x55 viste at hans lot var 3 GRAIN raskere enn min boks. Det sier seg selv da at hvis jeg hadde brukt mine ladedata og hans boks med krutt så hadde dette blitt ordentlig friske/farlige ladninger. Så stor forskjell hadde jeg ikke trodd at det var med så raskt krutt, men det kan altså forekomme, noe som også er understreket av andre her i tråden med erfaring på området. Er derfor lurt å ta vare på den gamle boksen som man har utarbeidet ladedata for, da kan man sammenligne dataene på boksen med de som står på den nye man har kjøpt. Da ser man fort om den nye boksen med krutt er raskere eller tregere enn den man har erfaring med fra tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Har fått hjem boken 'alt om krut & lite till', skrevet av Sven-Eric Johansson.

Dette virker som en meget bra bok for alle som er interessert i lading.

 

Her er det en interessant tabell (s 255 i boka). Denne tabellen tar for seg alle kruttene som EURENCO Bofors produserer, fra RP1 og oppover til RP30, med hvilket navn de forskjellige produktene blir solgt under. I denne tabellen er det spesielt en linje som kan være interessant for mange her inne. Dette er kruttet som produseres under navnet EURENCO Bofors RP11. Dette selges under følgende navn:

Norma 203B

Alliant RL15

Raufoss RA11

Norma11

Rhino15

 

Dette tyder på at kruttet som selges i Norge under Norma11 og RA11 ikke er tilnærmet lik 202, men 203B. Kruttet som produseres EURENCO Bofors RP202 blir også beskrevet som solgt fra Norma under navnet Norma 202.

 

 

Testet N11 i 220Swift:39 gr N11 og 55 gr bal.tip gav (Min Lot!)1160 m/s og 61100 Psi

Til sammenligning så gir 38.5 Gr N150 1160 M/s og 63000 Psi :37.7 Gr n140 gir 1165 m/s og 62500 psi (COL 69mm)

Link to comment
Share on other sites

Her er tabellen som Doffen har skrevet over i excel-format:

 

normal_Krutt-tabell.jpg

Denne tabellen er i beste fall misvisende, og i verste fall farlig!

Jeg skal ikke uttale meg om det er slik tabellen ser ut i boken, eller om den ble slik etter konvertering til et excel ark.

Men slik den er gjengitt her er den langt fra reell.

 

For det første så er tabellen ført opp numerisk etter Bofors RP kruttet og ikke etter relativ brennhastighet.

Dette gjør at enkelte krutt-typer ikke vil følge riktig rekkefølge etter brennhastighet i følge produsenten.

For det andre er tabellen oppført slik at sammenligningen(e) er i rett linje ved siden av hverandre, noe som ikke er realiteten i det virkelige liv. ...For så enkelt er det ikke.

 

En tabell som er mer «riktig» (i den grad vi kan kalle sammenligninger av krutt-typer riktig), er Lapua's Burning Rate Chart i deres ladedata over Vihtavuori krutt.

BURNING RATE CHART

Her ser dere at kruttet fra de forskjellige leverandører har et mellomrom, og at sammenligningene er mer flytende.

Altså en tabell man kan stole på, og hvor man blir nødt til å tenke litt sjøl.

... For det er man helt nødt til når man er hjemmelader.

 

Edit: Ser at http://www.vihtavuori-lapua.com har problemer med nettsida si i kveld. Ganske typisk når man skal henvise til akkurat denne siden.. :?

 

*Klippklipp*.. Er derfor lurt å ta vare på den gamle boksen som man har utarbeidet ladedata for, da kan man sammenligne dataene på boksen med de som står på den nye man har kjøpt. Da ser man fort om den nye boksen med krutt er raskere eller tregere enn den man har erfaring med fra tidligere.

Dette er ord som alle brukere av skytterlagskrutt bør merke seg og praktisere. Dette gjelder uansett hva kruttet heter, bare den har ladedata på boksen. Viktig!

 

Sjøl har jeg et "bildekartotek" med ladedata fra gamle bokser med skytterlagskrutt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dævven, det må sjekkes, har jo vært common knowledge i mange år at 202 og N11 var samme krutt. Mange som har oppgitt dette. Dette må sjekkes med mikrometeret i kveld, 202 har lengde på 1.1mm, diameter 0,72mm, 203B 1,3mm og 0,85mm. Lengden varierer sikkert så mye mellom kruttkornene at det ikke er vits å måle?

 

 

Edit: målte dia på noen korn fra ulike bokser:

 

202: 0,78mm

N11: 0,78-0,80mm

203B: 0,84-0,87mm

 

Altså flere spørsmål enn svar.

Link to comment
Share on other sites

*Klippklipp*.. Er derfor lurt å ta vare på den gamle boksen som man har utarbeidet ladedata for, da kan man sammenligne dataene på boksen med de som står på den nye man har kjøpt. Da ser man fort om den nye boksen med krutt er raskere eller tregere enn den man har erfaring med fra tidligere.
Dette er ord som alle brukere av skytterlagskrutt bør merke seg og praktisere. Dette gjelder uansett hva kruttet heter, bare den har ladedata på boksen. Viktig!

 

Sjøl har jeg et "bildekartotek" med ladedata fra gamle bokser med skytterlagskrutt. :wink:

 

denne ideen adopterer jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Dævven, det må sjekkes, har jo vært common knowledge i mange år at 202 og N11 var samme krutt.

Dette er en sannhet med modifikasjoner.

Blant annet har jeg lagt ut mine ladedata til 6,5x47Lapua for et par år siden og erfarte at N-11, N-150 og 203b ga temmelig lik hastighet og trykk ved samme ladning og kule.

 

Men det er nå det med å være på den riktige siden av sikkerhetsmarginene da. Siden det er variasjoner, så er det tryggest å sammenligne med et noe mer hurtigbrennende krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...