Jump to content

Skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

I et forum for skyting og hjemmelading vil det stadig komme opp spørsmål om skytterlagskrutt.

Hvilket krutt tilsvarer? ..osv..

Det er kjempefint, for til tider så vil de fleste hjemmeladere komme bort i disse krutt-typene, og for å ikke komme ut for farlige overladninger så er det greit å få tips og råd fra hjemmeladere som har erfaring med skytterlagskrutt.

 

For Ikkeno` er så spennende som å lade patroner når du ikke vet hva slags krutt du bruker!

 

Når det gjelder skytterlagskrutt, så er det lønnsomt å sammenligne ladedataene som står på boksen med ladetabellene i ladebøker. Samt ladedata som en finner både på nettet og i egne ”blekker” fra kruttprodusentene.

Det er bare en ting å gjøre. Det er å få tak i så mye tilgjengelig ladedata som mulig. Helst mye mer enn du egentlig trenger. Sette deg ned og sammenligne.

Da først får du et godt bilde av hvilke krutt som er best til det kaliberet og den kula du har valgt. Og du får en grei og trygg startladning ut av den informasjonen du da får.

 

Jeg har en liste som jeg en gang lagde for eget bruk, og som det ble lagt til et par krutt-typer av høggern som jeg fra før ikke hadde erfaringer med.

I den senere tid har jeg hatt enda mer erfaring med noen av krutt-typene og har derfor en korrigering eller to på den listen siden den første gang ble offentlig lagt på ut nett.

Her brukes det et tegn som er mer riktig enn = det er ~(tilnærmet lik)

Skytterlagskruttet kan variere ganske mye i brennhastighet på begge sider av brennhastighets skalaen. Derfor bare tilnærmet lik. Så nær som, .. uten å være det...

Så hvis vi tar de mest hurtigbrennende først, så blir det omtrent slik:

 

Norma 11 ( = RP 11) ~ N150 .. kan i raske lot’er være nærmere Vihta N140 og Norma 202

 

RA NC96M ~ Vihta N-150

 

Norma 19 ~ 203-B og Norma 204 ( Et sted i mellom disse, altså ~URP)

 

Norma 4 ( = RP 4) ~ Norma 204 og Vihta N-160

 

Norma 5 (= Raufoss NC 100) ~ Et sted mellom Vihta N-160, Norma 204 og MRP

 

Norma 15 (= RP 15) ~ Norma MRP

 

Når det gjelder tabellen og kruttet det er sammenlignet med, så skal man også være klar over at det kan være variasjoner i kruttet det sammenlignes med .Kanskje aller mest i Vihtavuori kruttet.

Og at kruttets relative brennhastighet forandres noe etter kalibre.

 

Jeg er åpen for diskusjon rundt lista jeg har lagt ut, og er ikke motvillig for korrigeringer av de som har mye erfaring med noen av kruttsortene .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det blir riktig å sammenlikne N11 med feks N-140, ettersom disse ikke har noe med hverandre å gjøre, N11 og 202 er samme krutt, N140 har en annen produsent.

 

Det beste ville vært å sette opp en liste over hvilke krutt som er de samme som skytterlagskruttene,

 

dvs

N11 = Norma 202

N4 = Norma 204

N19 Norma URP

N15 = Norma MRP'

 

Skytterlagskruttene er ikke kalibrert til en spesifikk brennhastighet, men består av "dagens produksjon" som blir trykktestet og solgt med et utvalg ladedata på boksen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette fordi eksempelvis Norma 202 og N-140 blir på samme måte som skytterlagskruttet, så nær som, uten å være samme kruttet. :wink:

 

Men ikke i alle kalibre som disse kruttsortene egner seg.

Hvis du legger merke til i ladedata, så hender det at kruttsorter som f.eks. N-140 og 202 bytter plass etter kaliber og kuletype/vekt.

Det samme kan N-160 og 204 gjøre.

 

Jeg sammenligner dessuten ikke N-11 med N-140, men derimot N-150.

Kunne heller ha skrevet 203b, men det er flest av de som har ladet med N-150, og har flere egne sammenlingbare ladedata å gå ut i fra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bamrud skrev:

Norma 11 ( = RP 11) ~ N150 .. kan i ekstremt raske lot’er være nærmere Vihta N140 og Norma 202

 

Har du en oversikt over hvilke Lot´er som er raske og trege?

 

:arrow: Lot´en som er mest interessant, er Norma 11 nr. 65058. Hvor ligger den i "skalaen" :?:

Link to comment
Share on other sites

Norma krutt er double based det samme er skyterlagskrutt, og N500 serien . Det betyr at de inneholder nitroglyserin. N100 serien er single based og inneholder ikke nitroglyserin. Ladet i normale kaliber med normalt hylsevolum har det ikke noe å si. For de som lader reduserte ladninger og patroner med lavt trykk risikerer man dårlig tenning med double based krutt.

Link to comment
Share on other sites

Nyttig oversikt dette! :D

 

Det kan vel være verdt å merke seg at en lot fra Vihtavori ikke nødvendigvis er lik neste lot. Norma derimot har kvaitetslikret at feks Norma 11 har like egenskaper uansett lot. Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men kan være en grei forhåndsregel å ta hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

Bamrud skrev:

Norma 11 ( = RP 11) ~ N150 .. kan i ekstremt raske lot’er være nærmere Vihta N140 og Norma 202

 

Har du en oversikt over hvilke Lot´er som er raske og trege?

 

:arrow: Lot´en som er mest interessant, er Norma 11 nr. 65058. Hvor ligger den i "skalaen" :?:

Jeg har tre forskjellige lot'er med N-11 stående her og de er alle like trege som din (# 65058)

Disse har lot# 35037, lot# 35132 og lot# 65001 ..

Link to comment
Share on other sites

Nyttig oversikt dette! :D

 

Det kan vel være verdt å merke seg at en lot fra Vihtavori ikke nødvendigvis er lik neste lot. Norma derimot har kvaitetslikret at feks Norma 11 har like egenskaper uansett lot. Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men kan være en grei forhåndsregel å ta hensyn til.

Håper du forbeholder deg retten til skrivefeil, Nemi. :) Du mener vel ikke at N-11 er kvalitets-sikret med like egenskaper uansett lot?

 

Videre så:

Når det gjelder tabellen og kruttet det er sammenlignet med, så skal man også være klar over at det kan være variasjoner i kruttet det sammenlignes med .Kanskje aller mest i Vihtavuori kruttet.

Og at kruttets relative brennhastighet forandres noe etter kalibre.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Svehella skriver at skytterlagskrutt, Norma krutt og 500 serien til Vihtavouri er double base, dette er nok ikke helt sant, energiinnhold og resept gjør at disse oppfører seg som nitrocellulosekrutt selv om de har mindre mengder tilsatt av nitratestere. For å karakterisere kruttet som double base må du bruke så mye nitratestere at det er hovedgelatineringsmiddel. Tidligere produserte både Raufoss og Dyno Nobel double base krutt for 6,5 og for pistol. Dette kruttet er et bladkrutt og kalles for ballistitt. Det gir en forbrenningtemperatur som er mye høyere enn for nitrocellulosekrutt, og derfor gir det mye større utbrenninger i kammeret. Fordelen med kruttet er at det gir svært jevne utgangshastigheter og er lett å antenne.

Ellers synes jeg denne tråden inneholder svært mye matnyttig informasjon, og deler av innholdet burde få fast plass på toppen av ladekammeret slik at vi slipper å lete neste gang en ny ladning skal utarbeides.

Link to comment
Share on other sites

Bamrud skrev:

Norma 11 ( = RP 11) ~ N150 .. kan i ekstremt raske lot’er være nærmere Vihta N140 og Norma 202

 

Har du en oversikt over hvilke Lot´er som er raske og trege?

 

:arrow: Lot´en som er mest interessant, er Norma 11 nr. 65058. Hvor ligger den i "skalaen" :?:

Jeg har tre forskjellige lot'er med N-11 stående her og de er alle like trege som din (# 65058)

Disse har lot# 35037, lot# 35132 og lot# 65001 ..

 

Hvor ligger de på sammenligningskalaen :?:

Ser ut som om du klarer å løse min "hodepine" i denne tråden:

 

viewtopic.php?f=17&t=3139&start=0&st=0&sk=t&sd=a

 

Evig heder til deg om du gir meg et godt svar :)

Link to comment
Share on other sites

Håper du forbeholder deg retten til skrivefeil, Nemi. Du mener vel ikke at N-11 er kvalitets-sikret med like egenskaper uansett lot?

Javisst, forferdelig korttenkt. :oops: skrive/tenkeleif.

Skytterlagskrutt er kvalitetssikret ift de ladedata som står på burken - øvrige ift de respektive krutttypene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

RA NC96M ~ Vihta N-150

DETTE STEMMER IKKE!

Er du sikker på at du ikke blander sammen NC-96 og NC-96 M? Den tåpelige navnsettingen på det nye "rekrutt-kruttet" resulterte i en del farlige overtrykk, folk ladet som de var vant med fra NC-96 når de brukte NC-96-M.

NC-96 tilsvarer N-160 i langsomme loter, de raskeste lotene kommer kanskje ned mot N-150.

NC-96-M tilsvarer N-135! 35 gr. skal gi 800 m/s med 100 grs rekrutt-kule, i følge "Ladeboken" gir 36 grs. N-135 837 m med 100 grs. Lapua FHJ.

Link to comment
Share on other sites

Svehella skriver at skytterlagskrutt, Norma krutt og 500 serien til Vihtavouri er double base, dette er nok ikke helt sant, energiinnhold og resept gjør at disse oppfører seg som nitrocellulosekrutt selv om de har mindre mengder tilsatt av nitratestere. For å karakterisere kruttet som double base må du bruke så mye nitratestere at det er hovedgelatineringsmiddel. Tidligere produserte både Raufoss og Dyno Nobel double base krutt for 6,5 og for pistol. Dette kruttet er et bladkrutt og kalles for ballistitt. Det gir en forbrenningtemperatur som er mye høyere enn for nitrocellulosekrutt, og derfor gir det mye større utbrenninger i kammeret. Fordelen med kruttet er at det gir svært jevne utgangshastigheter og er lett å antenne.

Ellers synes jeg denne tråden inneholder svært mye matnyttig informasjon, og deler av innholdet burde få fast plass på toppen av ladekammeret slik at vi slipper å lete neste gang en ny ladning skal utarbeides.

 

Ifølge Sven-Erik Johanssen fra Bofors som lager Norma krutt inneholder single based krutt 90-95 % nitrosellulose, semisingle base 80-93 % nitrosellulose og 4-15 % nitroglyserin, og double base 45-80 % nitrosellulose og 16-50 % nitroglyserin. Utenlandske kilder slik som Australske ADI/Amerikanske Hogdon opererer bare med single base krutt med 90-95 % nitrosellulose, eller double base krutt over 4 % nitroglyserin som benevnelse på de krutt typer som er aktuelle for hjemmelading. De lager også tripple base krutt, men ikke som egner seg for hjemmelading. En kan også stort sett, se vekk fra krutt med over 15 % nitroglyserin som er myntet på hjemmelading. Norma sin semisigle base krutt som de velger å kalle det inneholder fra ca. 82-88 % nitrosellulose og fra 4,5-11,5 % nitroglyserin. Jeg velger å holde meg til single base krutt som benevnelse på krutt uten nitroglyserin og double base med nitroglyserin for letthet skyld. Bofors lager krutt med 50 % nitroglyserin for granater etc. samt tripple base krutt, men det er ikke interessant i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig oppdatert på hva som finnes av krutt på markedet.

 

Det som er interessant i denne sammenheng er ikke hva produsenten velger å kalle produktet, men kruttets egenskaper.

 

Det kruttet som er tilgjengelig for hjemmelading oppfører seg som nitrocellulosekrutt og gir stort sett løpserosjon som nitrocellulosekrutt. Vi får altså ikke de erosjonsproblemer som double base krutt medfører.

Vi kan også stole mer på at de ulike kruttene oppfører seg noenlunde likt når vi sammenligner forbrenningshastigheten mellom ulike krutttyper i forskjellige kalibre.

 

Det er dette som er relevant når vi skal vurdere egnethet for skytterlagskrutt i patroner som vi ikke har produsentens ladedata for.

Link to comment
Share on other sites

RA NC96M ~ Vihta N-150

DETTE STEMMER IKKE!

Er du sikker på at du ikke blander sammen NC-96 og NC-96 M? Den tåpelige navnsettingen på det nye "rekrutt-kruttet" resulterte i en del farlige overtrykk, folk ladet som de var vant med fra NC-96 når de brukte NC-96-M.

NC-96 tilsvarer N-160 i langsomme loter, de raskeste lotene kommer kanskje ned mot N-150.

NC-96-M tilsvarer N-135! 35 gr. skal gi 800 m/s med 100 grs rekrutt-kule, i følge "Ladeboken" gir 36 grs. N-135 837 m med 100 grs. Lapua FHJ.

 

Bare for å gjøre det enda mere forvirrende så har jeg samme erfaringer som Bamrud.

Bruker NC96M i 243 Win og får samme hastigheter som blir oppgitt med N150 ved samme ladninger.

 

Sitter med kruttboksen jeg lader med for tiden i handa og der er 36 grs NC96M og 100 grs sierra oppgitt til 800 m/s

I følge Finnene så skal 36,7 grs N140 gi 810 m/s med Lapua 100 grs FMJ.

 

Så i 6,5x55 med lette kuler er vel NC96M mer likt N140 enn N135. i allefall med det lotnr. jeg har.

 

Men som nevnt så i MIN 243 WIN så er NC96M og N150 tilnærmet det samme.

 

Men bruk fornuften, ingenting er bombesikkert.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

RA NC96M ~ Vihta N-150

DETTE STEMMER IKKE!

 

Bare for å gjøre det enda mere forvirrende så har jeg samme erfaringer som Bamrud.

.. Og for å gjøre forvirringen komplett, så har jeg aldri satt mine ben i dette kruttet.

Har = Null erfaring med RA NC96 og RA NC96M :lol:

Dette er tilskuddet på lista jeg fikk av en jeg vet har mye erfaring med disse kruttsortene.

Han frekventerer forumet her, så han dukker opp snart tenker jeg. Husker han var svært ivrig i diskusjoner rundt skytterlagskrutt fra et annet forum vi pleide å henge. :wink:

 

Men takk for opplysningen Jegermeistern, denne lista er som sagt åpen for korrigeringer.

Og er det noen med erfaringer med annet skytterlagskrutt enn disse som står på lista, så kom med det.

 

 

-> Vizla

Hvor ligger de på sammenligningskalaen :?:

Ser ut som om du klarer å løse min "hodepine" i denne tråden:

viewtopic.php?f=17&t=3139&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Evig heder til deg om du gir meg et godt svar :)

Har ikke noe konkret svar her nå. Jeg trenger flere opplysninger fra deg.

Vi meldes, så kan vi kikke litt nærmere på hodepinen din. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Norma har i sin ladebok et ”Burning rate chart” basert på en ladning i 308 win, (43,2gr krutt og 143gr kule) med oppført relativt trykk og hastighet. Her er NC96M målt til å plasseres midt i mellom Norma 203B, og VV N-150, altså et hår tregere 203B.

 

Fin tabell forresten.

Link to comment
Share on other sites

NC-96-M tilsvarer N-135!

 

Nei, det gjør det ikke. I brennhastighet tilsvarer det omtrent N 150. Jeg har testet flere loter.

 

35 gr. skal gi 800 m/s med 100 grs rekrutt-kule, i følge "Ladeboken" gir 36 grs. N-135 837 m med 100 grs. Lapua FHJ.

 

Dataene i Ladeboken 6 er skutt i et våpen med 60 cm pipelengde, mens ladedata på kruttboksene fra Raufoss er med 74 cm pipelengde. Kulene du refererer til har forskjellig lengde på bæreflaten. Dessuten gir rekruttladningen på boksen mye lavere kammertrykk enn ladningen med N 135.

 

Listen til Bamrud ser bra ut, men som alltid: Interpoler ikke data med forskjellige kruttyper om du ikke vet hva du driver med...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være litt dristig i dag og si meg uenig med Per-S. Jeg synes dine kriterier for dobbelbasekrutt er for snevre, faktum er at man kan gelatinisere krutt med samme NG-innhold både med og uten flyktige løsemidler. I praksis er det kruttets sammensetning som teller, ikke detaljene ved fremstilling. Og dobbelbasekrutt er krutt som inneholder både cellulosenitrat og nitroglyserin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke tenkt at double base/single base krutt skulle bli et tema i seg selv, og har brukt det vanlige kriteriet med doublebase når vi har mer enn 20% NGL/DNG.

Jeg ønsker å få frem at de kruttene vi har tilgand til oppfører seg som nitrocellulosekrutt og at vi ikke behøver å komplisere sammenligningen av kruttyper med en faktor som egentlig ikke betyr noe når vi skal rangere dem med relativ hastighet for bruk i riflepatroner. Tross alt er maksstrykket i de fleste riflepatroner relativt likt, fra 3500 til 4500 bar. Noen % tilsetning av NGL for å erstatte andre stoffer betyr lite for den samenligningen.

Jeg er mer optatt av at den rangeringen vi kommer frem til blir så riktig som mulig, og at alle, også nybegynnere forstår begrensingene ved slike relative sammenligninger.

 

Selv har jeg brukt skytterlagskrutt i mange år. RP 15/N 15 er til forveksling lik MRP +/- noen tidels grain.

For N 11 har jeg pleid å sammenligne med Vith-140. Dette er de to jeg har brukt mest. Tidligere fikk skytterlaget kjøpt både 140 og 160 til spesialpris, og da ble de mye brukt.

Link to comment
Share on other sites

Norma har i sin ladebok et ”Burning rate chart” basert på en ladning i 308 win, (43,2gr krutt og 143gr kule) med oppført relativt trykk og hastighet. Her er NC96M målt til å plasseres midt i mellom Norma 203B, og VV N-150, altså et hår tregere 203B.

 

Fin tabell forresten.

Ja, den tabellen til Norma er kjempefin. Gir et godt innblikk i forbrenningen av krutt og trykk/hastighet.

Informativ til tusen.

 

En ren sammenligningstabell som jeg stoler på og som jeg selv benytter meg av i blant er

Vihtavuori Burning Rate Chart på hjemmesiden til Lapua

Link to comment
Share on other sites

Fiffig..

Når jeg måler opp 54 grs med Mrp, og så bytter til RP-15 gir samme voluminnstilling på kruttmålet bare 53,5 grs vekt. Hva kan man få ut av dette, bortsett fra at vekten er forskjellig ?

 

At volumvekten på disse kruttene er tilnærmet like...

Med dine tall har RP-15 0.93% mindre vekt ved samme volum.

QL sier 1.610 g/cm^3 på begge sortene.

"Noen" har ristet boksen med MRP kruttet ditt kraftig, eller er det bunnstøvet du lader? ;)

 

 

Har egentlig ikke noe annet å komme med annet enn å takke for en fin oversikt! :)

Kjemi har aldri vært min sterke side, og kommer nok heller aldri til å bli det, men artig at flere har god kunnskap å formidle!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe som heter at slik er det i krutt/trykk og brennhastighetenes verden. Norma er rimelig like fra lot til lot. De fleste andre varierer fra lite til ganske mye. Det vil gi en viss variasjon i lista. Så kommer neste variabel, kruttene oppfører seg forskjellig så fort dere bytter patron. I enkelte tifeller kan de bytte plass på lista over relativ brennhastighet. Men gjør dere som Bamerud, tar alt som sirka og gjøre dine egne målinger vil du komme til et resultat som stemmer for ditt bruk. Jeg må stadig regne om og anta en masse før jeg reiser på banen med en ukjent patron med kjent krutt. Som oftest stemmer mine beregninger, dvs jeg har ladinger som starter lavt og slutter litt over det jeg vil anta er maks. Men ofte må jeg frem med ladeutstyret i bilen for å lade patroner med mer eller mindre krutt. Jeg enser meg selv for å ha noenlunde erfaring med tematet og har utstyr for å verifsere min tro. Feks med 375 Ruger så var det umulig å se og vasnkelig å måle med feks mikrometer på hylsene om trykket var over eller under fabrikktrykk før det var virkelig langt over. Lading er en verden med noe flytende normer.....

Link to comment
Share on other sites

Norma er lik fra lott til lott????? ikke enig.

Mye spiller inn her - har du bevarte i samme rom temp/osv.

Siden Norma ikke lager de selv lenger har de blitt gjort noe - litt med den strenge kontrolen i Usa, etter de ble de stort mellom lott til lott.

Men en Finne lagde en test med mye typer krutt fra div år -mange lotter og fant ut N-serien var jevnes.

Test på 3006-308-6,5x55- 6 br - 6ppc.

Og de varierer mye fra liten patron til stor patron så de er ikke helt enkelt. De er en pekepin di her burning listene - men start % under når du starter på en ny boks.

Jeg fikk dårlig test fra n-500 serien nesten ga opp, en fra Usa sa---- du må bruke mag-hette, de ble bedre ja bra

Link to comment
Share on other sites

Her brukes det et tegn som er mer riktig enn = det er ~(tilnærmet lik)[/b]

Skytterlagskruttet kan variere ganske mye i brennhastighet på begge sider av brennhastighets skalaen. Derfor bare tilnærmet lik. Så nær som, .. uten å være det...

Så hvis vi tar de mest hurtigbrennende først, så blir det omtrent slik:

 

Norma 11 ( = RP 11) ~ N150 .. kan i raske lot’er være nærmere Vihta N140 og Norma 202

 

RA NC96M ~ Vihta N-150

 

Norma 19 ~ 203-B og Norma 204 ( Et sted i mellom disse, altså ~URP)

 

Norma 4 ( = RP 4) ~ Norma 204 og Vihta N-160

 

Norma 5 (= Raufoss NC 100) ~ Et sted mellom Vihta N-160, Norma 204 og MRP

 

Norma 15 (= RP 15) ~ Norma MRP .

er i utgangspunktet ganske enig med denne lista. det vi må huske på er at kruttene er tilnærmet lik, ikke det samme som, og at skytterlagskrutt kan variere ganske mye fra lot til lot.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

brennhastigheta på NC96M har pleid ligge rundt N150. fyllingsgraden likeså.både i 308w og 6,5X55.

men jeg har bare brukt NC96M fra forrige årtusen, da var det iallefall slik. nå i dag heter vel kruttet NC96M-NT å det er vel kansje litt endret, men det har ikke jeg kontroll på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt NC96M i følgende caliber: 6,5X55 (100-144 grains kule) .308, 30-06, 9,3x62 og funnet at det i dag virker å ligge på ca N150, men jeg er bra sikker på at NC96M var raskere i tidligere(de første) lotter. Dette ut fra diskusjoner med et par kompiser som startet å lade noen år før meg, de snakket om mellom N135 og N140.

 

Er forøvrig helt enig i det komplet idiotiske i å kalle et krutt NC96 og et annet(helt annerledes)NC96M, det er egentlig å be om trøbbel................

 

Nå er vel de fleste etterhvert klar over den viktige forskjellen, men i starten...............neppe

Link to comment
Share on other sites

NC96M et sted mellom N135 og N140?

 

Som sagt refererer jeg til et par kompisers opplysninger fra "tidligere tider", forøvrig sammenfallende med Jaktmesterens tall(som også sansynligvis er fra "tidligere tider" da han ikke virker overvettes begeistret for akurat dette "pulveret")

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om en vil lade 165grs kuler med NC96M hva bør startladningen ligge på?

Skal prøve noen Swift Scirocco II BT kuler.

Hadde egentlig tenkt å bruke VV140 men pusheren min var fri.

Hvilken hastighet kan jeg forvente i en M98?

Link to comment
Share on other sites

Om en vil lade 165grs kuler med NC96M hva bør startladningen ligge på?

Skal prøve noen Swift Scirocco II BT kuler.

Hadde egentlig tenkt å bruke VV140 men pusheren min var fri.

Hvilken hastighet kan jeg forvente i en M98?

kaliber?

308w eller 3006?

 

hva er maxladningen for 140 grs kule i 6,5 med kruttloten din?

da kan du sammenligne med hvor mye kjappere/seinere loten er enn ladedata for N150. så kan du jo tenke selv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om en vil lade 165grs kuler med NC96M hva bør startladningen ligge på?

Skal prøve noen Swift Scirocco II BT kuler.

Hadde egentlig tenkt å bruke VV140 men pusheren min var fri.

Hvilken hastighet kan jeg forvente i en M98?

kaliber?

308w eller 3006?

 

hva er maxladningen for 140 grs kule i 6,5 med kruttloten din?

da kan du sammenligne med hvor mye kjappere/seinere loten er enn ladedata for N150. så kan du jo tenke selv. ;)

 

Her har nok huet mitt tatt litt fritt.... :D

Kalibret er .308 w

 

En 100grs kule i 6,5 får ca 800ms ved 34-35grs NC96M. Ser det varierer litt fra lot til lot.

Hvis NC96M er lik N150 kan jeg vel starte på 35grs?

Link to comment
Share on other sites

Om en vil lade 165grs kuler med NC96M hva bør startladningen ligge på?

Skal prøve noen Swift Scirocco II BT kuler.

Hadde egentlig tenkt å bruke VV140 men pusheren min var fri.

Hvilken hastighet kan jeg forvente i en M98?

kaliber?

308w eller 3006?

 

hva er maxladningen for 140 grs kule i 6,5 med kruttloten din?

da kan du sammenligne med hvor mye kjappere/seinere loten er enn ladedata for N150. så kan du jo tenke selv. ;)

 

Her har nok huet mitt tatt litt fritt.... :D

Kalibret er .308 w

 

En 100grs kule i 6,5 får ca 800ms ved 34-35grs NC96M. Ser det varierer litt fra lot til lot.

Hvis NC96M er lik N150 kan jeg vel starte på 35grs?

hva er maxladning for 140grs kule i 6,5X55?

Link to comment
Share on other sites

Det høggern prøver å si (ihvertfall slik jeg forstår ham), er at du må sammenligne ladedata for den lot'en du har med kjente ladedata for tilsvarende krutt. Her er resonnementet som jeg brukte for å vurdere en boks med N-11 jeg kjøpte:

 

Norma 19 lot 93233

 

Oppgitte ladedata på boksen:

6.5x55, 130 DL (8.42g) 42.4-45.7gr, 798-871 m/s, 373 MPa

6.5x55, 140 SMK (9.1g) 39.4-44.3gr, 745-841 m/s, 374 MPa

 

Sammenligningsdata, 6.5x55:

130 Norma: 43.0-45.5gr URP, COL 77.5mm (Norma 2008)

140 SMK: 36.3-39.1gr N150, COL 79.0mm (Vihtavouri 2008)

140 SMK: 39.8-42.1gr N550, COL 79.0mm (Vihtavouri 2008)

140 SMK: 43.4-46.7gr N160, COL 79.0mm (Vihtavouri 2008)

 

Jeg ser at oppgitte ladedata på boksen er til forveksling lik Normas data for URP og Vihtas data for N550 => Bruker data for URP og N550 som utgangspunkt

 

Oppgitte ladedata for .30-06

155 Scenar: 43.0-50.9gr N150, COL 84.0mm (Vihtavouri 2008)

167 Scenar: 49.7-55.1gr N550, COL 84mm (Vihtavuori 2008)

 

=> 168 SMK i .30-06: Min startladning 50gr N-19

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det virker ikke som laderen har erfaring med det kruttet fra før. jeg prøver å hjelpe han ved å spørre om en ting som kan fortelle meg om det er en kjapp eller treg lot NC96M. da vil jeg kunne gi et forslag om startladning for 165grs kule i 308w.

 

men men....jeg spurte om maxladning 140grs kule og får høre rekruttladninga med 100grs kule. den hjelper meg lite, for den er laaaaaaaaaaaaaangt under max.

 

Salmon, 35 grs? det høres veeeeldig forsiktig ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det virker ikke som laderen har erfaring med det kruttet fra før. jeg prøver å hjelpe han ved å spørre om en ting som kan fortelle meg om det er en kjapp eller treg lot NC96M.

Jeg tror vi er enige. Jeg hadde heller ikke erfaring med N-19 da jeg kjøpte den kiloen, men ved å bruke huet landa jeg på en helt OK startladning. Jeg prøvde å vise hvordan man (jeg), uten erfaring med et gitt skytterlagskrutt, kan bruke oppgitte ladedata for lot'en kombinert med ladedata for "vanlige" krutt for å finne en passende startladning.

 

Og jeg er helt enig, man bør ikke bruke data for rekruttladning :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er enige.

enige? å neida.... det er vi ikke. vi har bare tilfeldigvis sammenfallende meninger. ;)

 

Jeg hadde heller ikke erfaring med N-19 da jeg kjøpte den kiloen, men ved å bruke huet landa jeg på en helt OK startladning. Jeg prøvde å vise hvordan man (jeg), uten erfaring med et gitt skytterlagskrutt, kan bruke oppgitte ladedata for lot'en kombinert med ladedata for "vanlige" krutt for å finne en passende startladning.

 

Og jeg er helt enig, man bør ikke bruke data for rekruttladning :)

det er den eneste måten å gjøre det på,det du skisserer her.

men som du også sier, man skal finne startladning, ikke maksladning, for det kaliberet man skal lade ved å sammenligne seg frem slik som du skisserer her.

i tillegg må man bruke innsida av hodet og se etter trykktegn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare innrømme at jeg blir en smule forvirret her... :?

Har nettopp kjøpt Norma n11 (lot 65001), men når jeg sammenligner ladedata fra boksen med Vihtavuori sin ladedata får jeg det ikke til å stemme at n11 er tilnærmet lik n150 eller n140.

 

Fikk beskjed fra forhandleren jeg kjøpte det med at jeg kunne ta utgangspunkt i ladedata til n140 når jeg skulle lade 30.06. Stemmer dette? Eller hvilken ladedata bør jeg ta utgangspunkt i?

Link to comment
Share on other sites

Ok, Høntersen, N11 er samme kruttet som N202 og det du bør gjøre nå er å gjøre deg opp en mening om hvor brennhastigheten på din lot ligger i forhold til 202 og bruke data for 202 som utgangspunkt. Slå opp i en ladetabell for 308W og prøv å finne ladedata for noen av kulene som også er trykt på boksen. Hvor mange grains mer/mindre er maksladning for 202 vs din lot med N11? Nå kan du gjøre deg opp en mening om hvor landet ligger, og tilpasse krutvekt. Men mitt råd er å bare se på 202, ikke N140 eller ande, da dette er andre krutt.

 

I fravær av ladedata for en kule er det selvsagt nyttig å se på data for andre krutt, men for vurdering av brennhastighet av din lot av N11 er det 202 du må sammenligne med.

Link to comment
Share on other sites

høntersen, ta iallefall ikke utgangspunkt i N150 data om du lader N11. da kan du fort få trege hevearmsløft eller det som værre er. om du bruker N140 data bør du være i trygt område. hva er maxladning for 150 og 168grs kule som er trykket på N11 boksen din? kan du gi meg de, kan jeg sånn omtrent gi deg et svar på om kruttet ca er over, under, eller tilnærmet likt N140.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...