Jump to content

7x57R -vs- 7x65R


hjortefot.com

Recommended Posts

Hei, jeg har fått hint om en pen kombi, nå var jeg i utgangspunktet ute etter 7x57R, men denne kombien var i kaliber 7x65R :?

 

Så.. jeg lurer på...

 

Hvilke fordeler/ulemper er det hvis man setter disse kalibrene opp mot hverandre, og et annet viktig moment, hvordan er tilgangen på ferdigrulla ammunisjon, og prisen på denne?

 

Våpenet skal brukes til kombinert hjort/småvilt, er 7x57R et bedre valg?

 

 

(Jeg har søkt og søkt og ikke funnet noen tråder der disse kalibrene blir sammenlignet)

Link to comment
Share on other sites

Den store praktiske forskjellen er det nok ikke,jeg har 7x57R i min drilling, men den er primært til rådyr. Til hjort er kanskje 7x65R litt bedre, men med gode kuler merker ikke hverken rådyr eller hjort forskjell.

Jeg pleier å si at 7x57R er som 308win, og 7x65R er som 30.06. Altså ingen praktisk forskjell.

7x65R har litt mer rekyl, men er våpnet vittugt bygd er ikke det noe problem.

 

Tilgang på ammo er også omtrent likt vil jeg tro, ikke det store utvalget i noen av dem, men hvor mye skyter man med en kombi / drilling, ikke mye....

Du får greit tak i Oryx til begge, og så vidt jeg vet Seller & Bellot helmantel,ev også Partizan til å trene med.

Link to comment
Share on other sites

7x65R er hakket mer potent enn lillebroren. I praksis er nok ikke forskjellen så stor. Men noe flatere kulebane er ikke så dumt for småviltjakt, og noe mer anslagsenergi er ikke noe ulempe ved storviltjakt. 7x65R gir i teorien mer rekyl enn lillebroren, men her har våpenets vekt og utforming mye å si for følt rekyl. Er børsa god, og prisen rett, hadde jeg gått for kombien i 7x65R. Pris og tilgang på ammo; Glem det! De fleste R-patroner er såpass dyre at ladeutstyr er obligatorisk ekstrautstyr. Du tjener inn ladeutsyret på ca tre 20-pakninger med patroner, uansett om du velger 7x57R eller 7x65R :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge noen år og synes forskjellen er langt større enn .308 vs. .30-06. Du bør i alle fall finne noe annet enn Norma Oryx til den 7x65R'n er min erfaring. Den slår mye hardere og mye kjøtt blir stygt, gitt. Vil tro (det skal en vel egentlig overlate til de som styrer i kirka, men jeg har nå min jeg også) at Rhino 160 grs evt Blaser CDP vil være en bedre løsning, men de har ikke jeg forsøkt ennå i mitt våpen. Dobbeltrifler (like sære som de særeste kjærringer, men du verden hva de kan utrette om de får rett stell, akkurat som kjærringer det også) bestemmer nemlig selv i langt større grad enn enkeltskudd/boltrifler hva man skal putte i dem. I 7x57R'n passer Norma Oryx perfekt og er en kjempepatron. Har også forsøkt Rhino 140 grs og den var minst like bra, samt litt hjemmelada som var meget bra.

 

Om du begynner å lade selv så kan du jo lade ammo ut fra hva du skal bruke den til og da er begge like bra. Forsøk i så fall med 160 evt 175 grs Swift A-Frame om du kjøper 65'n.

 

Begge vil m.a.o. gjøre den jobben du ønsker utført om du gjør din del av oppgaven, den kraftigste er imidlertid langt mer sær på kulevalget om ikke en for stor del av slaktet skal bli karbis.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge noen år og synes forskjellen er langt større enn .308 vs. .30-06. Du bør i alle fall finne noe annet enn Norma Oryx til den 7x65R'n er min erfaring. Den slår mye hardere og mye kjøtt blir stygt, gitt. Vil tro (det skal en vel egentlig overlate til de som styrer i kirka, men jeg har nå min jeg også) at Rhino 160 grs evt Blaser CDP vil være en bedre løsning, men de har ikke jeg forsøkt ennå i mitt våpen. Dobbeltrifler (like sære som de særeste kjærringer, men du verden hva de kan utrette om de får rett stell, akkurat som kjærringer det også) bestemmer nemlig selv i langt større grad enn enkeltskudd/boltrifler hva man skal putte i dem. I 7x57R'n passer Norma Oryx perfekt og er en kjempepatron. Har også forsøkt Rhino 140 grs og den var minst like bra, samt litt hjemmelada som var meget bra.

 

Om du begynner å lade selv så kan du jo lade ammo ut fra hva du skal bruke den til og da er begge like bra. Forsøk i så fall med 160 evt 175 grs Swift A-Frame om du kjøper 65'n.

 

Begge vil m.a.o. gjøre den jobben du ønsker utført om du gjør din del av oppgaven, den kraftigste er imidlertid langt mer sær på kulevalget om ikke en for stor del av slaktet skal bli karbis.

 

Må nok nedgradere 7x57R`n litt ja, mer riktig sammenligning er nok 6,5x55, ikke 308win. Dette etter å ha konferert litt med Norma sitt balistikk program.

7x65R og 30.06,skiller 7m/s utgangshastighet. Anslagsenergi på 100m: 3021J for 30.06 vs 2749J for 7x65R.

Link to comment
Share on other sites

Shultz og Larsen skreiv:

Tidlegare, har det vore noko som heitte RWS..... I dag er det også RWS, men umogleg å oppdrive..her i landet...Det var tider det....TIG og TUG var mine favoritter.....tunge lange kuler..mmmmmm

Børselars har RWS kuler og ammo. Han kan og skaffe tomhylser, eg spurte etter 9,3x74R RWS og det kunne dei skaffe.

Ser av Norma sine oppgitte verdiar for ferdiglada ammo at det er ikkje allverden forskjell på7x57R og 7x65R. Med 150grain FMJ er 7x57R oppgitt med 805m/s utgangshastighet og 7x65R med 840m/s utgangshastighet

Med 156grains Oryx kule er 7x57R oppgitt med 795m/s og 7x65R med 830m/s http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kaliber=14&Lang=1&Kalibernamn=7x57R og http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kaliber=15&Lang=1&Kalibernamn=7x65R

Lader du sjølv så kan du lade litt mildare.

Eg hadde ikkje vært betenkt, trur ikkje den praktiske forskjellen er allverden. 7x65R takler nok tyngre kuler bedre enn 7x57R.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en flott BRNO i 7x65R, føre det hadde jeg en sabatti i 7x57R. Synes de er like å skyte med. Ferdigrulla koster ca det samme også. Som folket sier er 65R kanskje hakket mer potent om du skal ha deg en hjort eller en elg med den.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er dumt å gå for 7x65r hvis du skal skyte litt hjort og elg. Norma har flere fabrikkladninger, t.o.m. helmantel. Før i verden hadde jeg en kombi i nettopp 7x65r. Jag skjøt noen elger med fabrikkammo RWS Tug (eller var det tig?), og det fungerte da rimelig greit. Tipper Oryx-ladningen er langt bedre. Mest skjøt jeg tiur or ryper med hjemmeladet 150grs Norma fmj (den gangen fantes den ikke ferdigladdet), og det er det beste fugl-kaliberet jeg har hatt (men fmj'en samlet best i 7x57r-hastigheter,, så det var det jeg brukte...).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Har en Krieghoff Kipplauf i 7x57R og en kombi i 7x65R
Til begge har jeg ladet med 140 grs Accubond, til rådyr og annet Vo på denne er 835m/sek med 46,5 grs URP og RWS 5333 hetter i Norma hylse.
Har også ladet med 159 grs RWS EVO til Hjort og større dyr. ladet med 48,5 grs N-160 med vo på 770m/sek og 44,3 URP til 780m/sek.

 

Vil tro dette er nok til det meste her i landet + villsvin.

til kombien i 7x65R har jeg ladet samme kulevekter
140 grs Accu med 57,3 grs MRP og fed 210 hetter vo 840m/sek altså ikke store forskjellen fra 7x57R
159 grs RWS EVO ladet med 54,0 grs MRP fed 210 hette til 800m/sek
Om dyra man jakter på merker så stor forskjell på disse tviler jeg sterkt på, men det er vel det psykiske hos oss som er mest avgjørende.
Har forøvrig på inngående en Merkel 961L Rifledrilling i 30R Blaser og 20/76, dette kan bli en artig sak på jakt, bare man finner en kulevekt og samskyting som børsa trives med.

Edited by villreinjegeren
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke så mye erfaring med 7x57R. men har en del kompiser som har det i sine kombivåpen.

Selv har jeg en gammel Sauer & Sohn drilling i 2x16-70 og 7x65R.

Det har blitt mitt favorittvåpen.

Får god presisjon med 160grs kuler.

Brukte Woodleigh tidligere, men tilgangen er variabel.

Bruker nå 160grs RWS EVO, den fungerer eminent.

Funderer faktisk på å ta med meg drillingen på neste Afrika tur.

Fine kalibre til plainsgame, småantiloper, gris og dersom anledningen byr seg noe fugl.

rekylen i 7x65R er ikke noe å bekymre seg over. Den er mye mildere en fex en 30-06.

 

Mvh

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...