Jump to content

SirHitalots prosjekttråd - Siste: Hjemmelaget lyddemper


sirhitalot

Recommended Posts

Hele cluet er at den skal sitte så tett som mulig før du skrur til for å ha så små spenninger som mulig når den er strammet. Det er også viktig at pipa di er sylindrisk der den bremsen festes, men selvfølgelig finnes det slingringsmonn. Husk at hvis pipa er veldig kon må hullet i rekylbremsen bli større og da taper du effekt. Jeg har brukt 8.5mm hull på mine, men disse vet jeg sitter helt kosentrisk på løpet.

Kort oppsummert, så tight som mulig og 6 skruer holder sikkert... :) good luck!

 

Akkujust.

Det var noe ala dette jeg hadde tenkt meg. Om pipa er kon eller sylindrisk må sjekkes senere siden jeg sitter ute på Troll A og tankeeksperimenterer. Jeg hadde også antatt at den må passe så tett som mulig FØR tilstrammingen skjer.

Hvis nå pipa skulle være kon, kan jeg jo kanskje be han som skal lage den (jeg vet enda ikke hvem dette er.. (hint hint, noen med maskiner?)) om å lage bremsen sånn at den har en tilsvarende kon. Jeg lurer kanskje på om jeg skal stjele fulmens design og modifisere det litt. Fulmen! Du har ikke en solidworks-fil jeg kan "låne"? *host*

 

Ninjaedit: Jeg innser at det kan bli vanskelig å få bremsens bakende kon? Det krever vel kanskje brotsj i pipens profil?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hvis pipa er jevnt kon er det ikke vanskelig å gjøre dette hvis du finner en med fagbrev (noe ikke jeg har). Jeg lager kun ting til meg selv fordi jeg egentlig ikke kan det:P Learning by doing her i gården, kun et 8t kurs i dreiing :lol: Utrolig hva man får til om man gjør noe man liker!

 

Men over til saken... Hvorfor ikke gjenge pipa? Tar deg kun 20 min om du kan dreie (eller kjenner noen som kan), og så er det bare å lage en ordentlig gjengebeskytter, så ser du knapt at den er gjenget...

Link to comment
Share on other sites

Men over til saken... Hvorfor ikke gjenge pipa? Tar deg kun 20 min om du kan dreie (eller kjenner noen som kan), og så er det bare å lage en ordentlig gjengebeskytter, så ser du knapt at den er gjenget...

Joda, ser den. Jeg har gjenga de andre børsene mine. Men jeg tenkte å beholde denne børsa som den er, og det er jo egentlig ikke så mye vanskeligere å lage klemlås på bremsen kontra gjenging av brems OG løp. Ser du holder til på Gløs. Jeg er selv gammel omegamann (rett over plena til deg, tipper jeg)

Link to comment
Share on other sites

Det tar litt tid å få gjenget opp børsa, men etter det er det mye lettere å lage rekylbremser. det enkleste er å bore ut en sylinder som du gjenger opp manuelt med gjengetapp i dreibenken, så skrur du den på børsa og merker deg hva som blir opp, og freser ut spor på siden... Skal den klemmes må du sage og bore opp en del hull og så gjenge opp de osv... Men om du ikke vil ha gjenget opp børsa fordi du ikke vil gjenge opp børsa så skjønner jeg det også.

Omega er rett over plenen for et av instituttene våre (EPT), men jeg holder til i perleporten (IPM) atm...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sparker litt støv av denne tråden, nå skal jeg få gjort ferdig bremsen min. Det jeg lurte litt på er hvor mye gass en kan sende oppover før en får tull som negativ munningsvipp? Det jeg har tegnet nå er 10% av arealet oppover (resten symmetrisk til siden), med mulighet for å øke dette til 20%. Er jeg helt på bærtur med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regnet ikke noe på min, men jeg vil tro at utformingen har mye å si på om gassene vil gå opp i stedet for bak/ut. Ville kanskje startet med et lite hull over høytrykkåpningen og evt utvide. Bare du gjør små endringer av gangen kan du jo skreddersy den til å bli perfekt... Legg ut noen bilder når du er ferdig da...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at komp'en bør justeres med mer guffe til høyre (for høyrehendte).

Til liggende skyting med støtte er dette kanskje unødvendig/uønskelig. I andre

stillinger blir det noe vridning fordi rekylkreftene plasseres utenfor senter av den

organiske geleklumpen som holder børsa. Montering av komp kl ett istedenfor 12

kan også gjøre underverker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Skal se om jeg kan få tett et bilde av den ferdige delen, ser ganske fet ut i 316L. Den skal på en 300WM, burde bli rasende festlig å ligge ved siden av den børsa :shock:

 

Utrolig mye interessant i denne tråden!

 

Har bestemt meg for å lage rekylbrems selv. Er mekaniker og har drevet en del med maskinering.

Velger å starte med tegningene Fulmen har lagt ut da de er veldig detaljerte og ser ut som et fungerende design.

Skal først lage til 6,5x55. Mest for å prøve ut designet.

Deretter blir det gjenging av 9,3x62 løpet, og lage en egen brems til det.

 

Har A-Tec Maxim på 6,5-løpet i dag og den fungerer veldig bra. Men, man må jo eksperimentere litt også!

 

Skal prøve å få tatt bilder av prosjektet og legge ut.

 

Har du bilder av ferdig rekylbrems som du snakket om Fulmen?

Link to comment
Share on other sites

får oppdatere litt når den er vekket til live.

Jeg har laget et tofotfeste til min R93:

web.jpg

PICT6101.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

Gjør at jeg kommer enda lavere, og slipper det klumpete festet til versapoden.

 

Lagde også et nytt hevearmsgrep, som passer min smak bedre.

PICT6104.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

 

Så er det også en liten tokamret lyddemper (signaturdemper) til rifle på tegnebrettet. Denne kommer til å bli brukt på bane, hvor jeg uansett bruker hørselvern.

Har foreløpig modelert den, og gjort noen simuleringer.

signaturdemper_sim2-1.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

web.jpg

web.jpg

 

kommer nok trolig til å bruke røret fra salongdemperen min til denne, og bare lage ny innmat.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var vel versapod som var først ute med adapter for feste for mont i stokken. Min har ikke noen pigg som må drilles hull for, og ja, er enig at den ser litt stusselig ut. Kommer til å lage en ny når tiden finnes, men den får greie seg inntil videre. Men for the record vil jeg si at det du tar for ditt adapter er absolutt ingen upris. Tar tid å lage en sånn;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

litt mer på gang. Først en liten ekspansjonstest. :lol: Norma GT 130gr i aluminium 8)

web.jpg

web.jpg

Norges fineste skytebane blir brukt:

web.jpg

Så har jeg en ny rekylbrems til .223en, grunnen til at den brukes på .223en nå er at den har M18x1.5 gjenger, mens 6,5x55 og 30-06en har M14x1.5. Jeg skal lage en foring mellom disse, slik at jeg kan bruke den på alt. Får først se hvordan det blir med munningsvippen (det er den jeg hovedsaklig vil bekjempe.

web.jpg

Montering av vater på kikkerten:

web.jpg

og som beskrevet i en annen tråd har jeg prøvd meg med sabotladning for første gang. Resultater kommer trolig i morgen.

IMG_1745.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

web.jpg

sammen en 155gr Scenar .308

web.jpg

Link to comment
Share on other sites

hullene er boret rett gjennom, fordi det rett og slett går mye raskere. Effekten av denne rekylbremsen er så bra, at det å bruke dobbelt så lang tid på å få vinklede hull er bortkastet. Prøvde den i dag, og den var super! Rekylen vil jeg si er mindre enn 6,5mm med demper.

 

Hullene er 16mm og hullet der kulen går gjennom er 8.4mm. Ytre diameter er 22.5mm ish. Veggen mellom portene er 6mm, det er den fremste også.

 

skal få lagt ut noen flere bilder i morgen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hehe,ser godt ut.Da kjøpte jeg rifla,mangler bare og få søknaden,og hente den :)

 

Kan jeg bare bestille den på forhånd,så levere den med til børsemaker når han skal gjenge?

 

er usikker på 14x1,14x1,5.

 

Og på hva løpslengde jeg skal kappe på,jeg skal nok handle meg en demper også etter hvert,og bruke begge deler om hverandre.

 

er jo 61cm løp på nå,men jeg liker den er litt framtung,men 61 er kanskje litt drøyt når det kommer demper på......

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt M14x1, fordi det er lettere å dra ordentlig til en liten rekylbrems. Jeg bruker en pinne eller en stor unbraco for å stramme min fordi jeg har M14x1.5 gjenger. På min 30-06 har jeg 50cm pipe, og er godt fornøyd med lengden. Ville ikke tatt den kortere enn det for å få utnyttet alt det saktebrennede kruttet. Det er nok best å kjøpe på forhånd og så levere med til gjenging, og gjerne også demper i samme slengen hvis du vet at du skal ha. Da slipper du å sitte med skjegget i postkassa når du kjøper demperen senere...

Link to comment
Share on other sites

Får legge ut litt info om subsonic-prosjektet mitt her også.

Kort oppsummert er det helt fantastisk rått :lol: Jeg har tidligere syslet med tankene om et 300 whisper-løp til blaseren, og da skyte 220gr RNSP kuler subsonic. Jeg var kommet så langt at jeg har kjøpt die-sett, kuler og prøvd å omforme litt hylser osv. Så begynte jeg å prøve .30-06 subsonic med den samme kulen for å se om den stabiliserte. Og det gjorde den. Samling på rundt 2-3 cm, men jeg konsentrerte meg ikke spess om å få til samlinger, så jeg skal teste litt mer senere. Rekylen var som en 223 med demper, og smellet omtrent som en dempet salong. Litt høyere, men det kan komme av den gamle demperen. Skal prøve med maximen neste gang.

 

Her er ladetabell med resultater, og som med alle andre ladninger der ute må de brukes på eget ansvar.

web.jpg

Det betyr at 300 whisper er utsatt enda litt lenger, fordi jeg egentlig ikke oppnår så veldig mye med det.

 

Her er film fra testingen:

 

Jeg har også laded 6,5x55 subsonic med en 100gr Amax, og det fungerte også greit. Egentlig bare for å ha som en kuriositet når jeg kun har med 6,5x55 løpet på jakt, siden .30-06en gir mye mer energi.

 

Fikk også til en litt dårlig film av kulesporet på 425 m tatt med iPhone gjennom kikkerten...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lappet TPS 34mm stålringene mine.

Jeg startet med å måle diameter på siktet (en 3-20x50 SuB PM2), den var 33,8mm.

Jeg dreide og slipte så en bolt av vanlig konstruksjonsstål til samme diameter. Bolten har en annen bolt gjennom seg for å fungere som et håndtak. Jeg brukte så slipepasta for ventiler kjøpt på biltema. Den "fine" typen, som visst nok skal være 150 korning ifølge et annet forum var den jeg brukte.

web.jpg

Jeg tok så av siktet, tok av og på nedre del av ringene og sørget for at de var rette på skinnen (rekylklakken hviler i sporet).

web.jpg

Og smørte på den "fine" slipepastaen.

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Legg merke til at jeg har merket overdelen av ringene har blitt merket, slik at de ikke blir blandet. Hele poenget er at ringene er perfekt matchet til kikkert og skinne, og hele meningen blir borte om man surrer med overdelene.

 

Jeg roterte så frem og tilbake en del ganger (10ganger frem og tilbake), før jeg tok av å sjekket. Her ser dere bakre ring etter første omgang. Som dere ser er den litt skjev, og dette merket jeg da jeg monterte første gang. Det var dette som førte til at jeg gadd å lappe ringene.

web.jpg

overdel:

web.jpg

 

 

Jeg gjentok så, ved å smøre slipepasta på nytt og stramme til ringene, for så å slippe litt opp igjen.

Tredje gangen jeg rengjorde ringene var jeg fornøyd.

web.jpg

Ca. 80% av blåneringen er borte, og det ser ut som ringene vil gi jevnt trykk.

 

 

web.jpg

Slik så bolten ut etter gjennomføringen.

 

Jeg monterte så siktet igjen, og rettet mot skinna ved å bruke bladmåler.

web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har videreutviklet gongen min litt nå. Den blir i hovedsak brukt på 300m, så da ble den litt for stor. Hullet er fryktelig stykt, rett og slett fordi jeg ikke hadde passende hullsag eller gadd å putte den i fresen. Det ble skåret med en alt for svak plasmaskjærer :oops:

Det er heller ikke brukt prima komponenter, kun skrap jeg fant i restekassen. Tok det ikke utseende så høytidelig fordi jeg egentlig burde lese til eksamen... Måtte bare ha den klar til ferien.

Hullet er ca. 10cm i diameter og kommer til å gi veldig relevant trening til gåsejakta 8)

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke til noe subsonic med maxim demperen. Kulene og ladningen er det ikke noe i veien med. Om du prøver med en tmm-4, så får du litt annet resultat. Hausken standard er også ett bra alternativ, om ikke ennå bedre. Begge disse har forskjellig oppbygging invendig, men også helt anerledes enn maximen. Maximen blir litt for enkel i forhold til de andre.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se. Ser ikke noen grunn til at den ikke skal fungere. Er jo en annen video av en BR reflex subsonic på youtube, og den er ganske stille. Den har litt av det samme designet som maximen, med aksesymmetriske bafler. Når Maximen demper mer enn TMMen til vanlig kan den ikke være så forferdelig mye værre med sub?

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant tråd :thumbup:

 

Gong'en ser yppelig ut, men er du sikker på at den vil slå ut ved treff høyt oppe?

 

Har tanker om selvanviser for langhold jeg også.. men mangler både verktøy og kompetanse. Tenkte noe alà dette;

normal_070620121868.jpg

..blir nok bare med tanken

 

Edit; ser nå at den som vipper frem og tilbake naturligvis må være rød på begge sider :oops:

Link to comment
Share on other sites

@MorganKane: Ser bra ut den der, men du trenger en del stål da:) Får håpe den slår ut, ville tro det, siden hengselen er en del over øverste mulige treffpunkt, men kan sikkert bli et problem, spesielt med 223 og 80gr kuler. Mulig jeg bytter ut platen med en tynnere men sterkere legering.

 

@jonnyvang: Den ser bra ut til langhold ja, men min er til "korthold" Et hull på 20cm i midten på din kunne jo også vært en idé? Tenk hvis du blir for flink :wink:

Link to comment
Share on other sites

SirHitalot;

Hadde vært best med stål.. Men dersom det skal bli noe av dette, må jeg nok ty til treverk i alt bortsett fra de tre delene jeg nummererte. Vil nok stadig trenge reperasjon, spesielt ved treff i midten..

Treff høyt oppe var bare synsing ut fra bilde, fungerer sikkert bra :)

Link to comment
Share on other sites

For å være litt kjedelig, så vil jeg anbefale å bare henge opp en stålplate i steden, evt. bare droppe treverket og ha en slik veksler. Som du nevner kommer treverket til å bli revet opp av splinter og treff, og du tjener egentlig ikke noe på å ha det der. Hadde du hatt stål kunne du hørt treffet hvertfall. Poenget med min gong er at man hører om man treffer den store platen og ser (og sikkert hører forskjell) om man treffer i midten.

Link to comment
Share on other sites

heisan ser flotte ut disse rekyldemperene,,

 

skulle gjerne fått laget en slik som jeg kan erstatte demperen med,

jeg ville da gjerne hat en som var påmondert forsikte slik att jeg kunne brukt rifla uten kikkert.

bør vel kunne la seg gjøre og lage noe slikt med et såpass fleksibelt forsikte att de kan brukes på forskjelige riflemodeler.

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nok mulig, men det blir sikkert vanskelig. Det er ikke store forskjellen i tiltrekkingsmoment som skal til før du roterer en grad ekstra, og da blir fort treffpunktet forskjellig. Har du teleskopdemper? Jeg vil tro det blir en mye bedre løsning å ha forsiktet bak en frontmontert demper, hvertfall mtp treffpunkt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå har det vært lite oppdateringer her på en stund. Har rett og slett hatt alt for mye å gjøre dette semesteret. Noen prosjekter har det likevel blitt. Jeg holder på å ødelegge hitech stokken på .280en min, ved å fjærne den "kjakekaka", forhøye og forlenge. Skal også montere M5 magasinkitt (AI mag). Dette er ikke ferdig, så det kommer bilder etter hvert. Så har jeg kjøpt en Leupold Golden Ring 12-40x60 HD spotter, men den ligger hjemme hos fattern som tok den med hjem fra USA (sammen med magasinkittet). TSA hadde forresten brutt opp kofferten hans og tapet den sammen igjen, men ingen ting var fjernet.

 

anyways, mens jeg venter på den ordentlige spotteren ville jeg lage et karmeraoppsett, og siden jeg ikke har spotteren ble det til min bushnell 6-24x50 kikkert inntil videre. For å feste kamera har jeg kjøpt tapp og snitt i 1/4"x20 UNF fra kina for å lage skruer og hull selv.

her er noen bilder av foreløpig oppsett:

2012-12-07150153.jpg

2012-12-07185011.jpg

2012-12-07185040.jpg

2012-12-07185110.jpg

2012-12-07185125.jpg

2012-12-07185303.jpg

Dette er på 24x, så det skal funke. Kan selvfølgelig zoome inn på kameraet, slik at bildet kun blir det man ser gjennom kikkerten. Kameraet er ikke det beste, pengene blir lagt andre steder :wink:

 

Skinna kan også festes direkte på hvilket som helst kamerastativ.

2012-12-06200848.jpg

 

Ser at de fleste andre bildene har blitt borte da apple omdefinerte sitt online galleri, det får jeg fikse i juleferien.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt tid til å lage til andre enn meg selv, det gjelder forresten rekyblremser også :wink: Sorry, glemte å svare på den PMen.

Får se etter jul hvordan det blir, men en sånn sak er mer realistisk å lage til andre fordi den ikke trenger tilpassning. Jeg kunne feks. bare laget festeskrue og "bjelken", så får du selv kjøpe en kina-picatinny og limt på i passe høyde...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...