Jump to content

SirHitalots prosjekttråd - Siste: Hjemmelaget lyddemper


sirhitalot

Recommended Posts

Dette har nå mer blitt min samletråd for prosjekter.

 

 

Laget fra et stykke aluminium, frest ut med 30 graders vinkel. Den er klemt rundt en stålforing gjenget til rifla, slik at jeg lett får den vannrett og kan bytte mellom forskjellige gjenger hvis det blir behov for...

Skal si i fra hvordan den funker, trolig til helgen... Har tatt noen timer, og lært en god del... fornøyd :mrgreen:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

 

 

Nå er jeg nettopp kommet hjem fra skytebanen og har erfart følgende:

Den store flate:

-Negativ munningsvipp, pipa blir presset nedover når skuddet går :mrgreen: Jvlig merkelig følelse.

-Kraftig redusert rekyl, på linje med lyddemper, hvis ikke bedre.

-Fikk ikke teste samling, da jeg ikke tror det er så sunt for pipa å få det trykket nedover... har også ganske tynne gjenger.

Blir nok å skru på en plate oppå denne, for å hindre den negative munningsvippen :idea:

 

Litt lang og uredigert:)

FILM

 

Den lille runde:

-Veldig positivt overasket!

-Dempet veldig bra i mine øyne, men treffpunktet ble 10cm høyere enn med lyddemperen. Trolig litt pga vekten også...

-Kommer til å bli sittende på som gjengebeskytter / rekyldemper til nytt design kommer på banen.

-Målet med denne er hovedsaklig å få tilnærmet likt treffpunkt som lyddemper, så må forbedre litt, men har ideene klare :wink: ...

 

På filmen holder jeg rifla veldig lett i hånda...

FILM

 

 

 

Og en liten oppdatering på den hjemmelagede lyddemperen:

-Hører nesten ikke forskjell fra Atec-en.

-Som dere ser på filmen, er klikk nr. 1 skudd, nr.2 er KLIKK, altså ikke skudd...

 

FILM

 

 

 

 

Endret litt design på den lille...

litenR1.jpg

litenR3-2.jpg

litenR2.jpg

 

Har trua :mrgreen:

 

 

Ny på gang:

 

nyrekyldemper2.jpg

nyrekyldemper3.jpg

nyrekyldemper.jpg

 

prøver å få litt mer tyngde nå, får se hvordan treffpunktet blir...

 

slik ble den:

 

nyrekyldemper-1.jpg

nyrekyldemper2-1.jpg

 

 

 

Siste rekyldemper jeg kommer til å lage (trolig)

Sveiset sammen 3 firkantrør og et gjengestykke.

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

 

Denne veier 180 gram, og tar bort 80% av rekylen, mye mer effektiv en lyddempern, og den får ikke mirage etter en serie... 8)

 

 

 

Lyddemper v.1 til salong:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

P1080765.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

 

 

Lyddemper lyddemper v.2 til salong:

web.jpg

web.jpg

P1120385.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

web.jpg

web.jpg

Ganske liten, og demper ikke like bra som min CMM-6, men forskjellen er knapt hørbar. Veier 190gram, og er veldig lett å rengjøre... Derfor kommer denne til å bli brukt mest fremover... Atecen tar år og dag å få ordentlig ren, men den blir nok fortsatt brukt på jakt.

 

 

Kolbeforhøyer i kydex

web.jpg

 

Dobbeltsikte til salongen :lol: Har blitt testet en gang, og var morsom å skyte med. Brukte da venstre øyet på rødpunktet, uten å flytte kinnet fra kolben. Fint på nært hold, men ikke noe jeg kommer til å bruke...

web.jpg

P1110960.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

 

 

Sluttstykkedemonteringsredskap til abolt. Kjedelig å demontere sluttstykket på abolten (sikkert andre også), så jeg lagde denne mens jeg ventet på en kompis. Prinsippet er at hullet hvor sikringsbolten går inn blir holdt igjen av en skrue, og muffen blir tvunget framover ved å rotere håndtaket. Har nå fått til et mellomlegg i aluminium for å ikke slite ut muffen.

P1120073.jpg?derivative=medium&source=web.jpg

web.jpg

 

 

Forsøk på boresighter til salongen. Merklig nok ble det ikke rett nok nei :roll::)

web.jpg

web.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"kanonen" er .30-06, så egentlig ikke nødvendig... men jeg liker sånne små våpentekniske prosjekter, og det er ikke så mye annet å lage...

Holder på å mekke til en liten sak også, en sylinger med Ø 20mm, som jeg kommer til å bruke som gjengebeskytter...

takker for komplementer :wink:

Link to comment
Share on other sites

TØØØØFT! Arti å følge med på prosjektene dine! :P

Antar du kan skave av 1 cm på hver side, og likevel ha ~samme demping.
Min første tanke også (uten å ha ryggdekning i det hele tatt) - men naboskytterne på banen SER denne og flytter seg i tide! :mrgreen:

Slanking & Duracoat? :wink: Da ser de den kanskje ikke før de må justere capsen! 8)

Den kunne sikkert stått på noe grövere kaliber og sett helt passe ut.

Link to comment
Share on other sites

skulle egentlig bli litt mindre, men så fikk jeg en deilig kloss med aluminium i hånda, så orka jeg ikke å kaste bort noe metall:) Bryr meg ikke om at den er litt stor, da den kun skal bli brukt på bane. Får se om jeg muligens skrur fast en plate på toppen etter hvert, hvis jeg ikke er fornøyd med dempingen...

Link to comment
Share on other sites

Den var ihvertfall stor nok!

 

Hvordan går det med rå-aluminium og kruttgasser, vil det eroderes veldig fort?

Stort sett alt jeg har sett av sånt utstyr (i alu) har vært anodisert, og det hjelper vel ganske mye på erosjon/slitasje?

 

Skyndt deg på banen så vi får høre hvor effektiv den er!

Link to comment
Share on other sites

Artig å se en skikkelig maskindel!

 

Slik som rekyldemperen er konstruert, vil jeg tro at de skrå sporene ikke vil ha noen effekt. Med demperen montert flatt på riflen, slik som vist på bildene, antar jeg at demperen vil "blåse" rett opp.

 

Uansett blir det interessant å høre fra testskytingen. Lykke til! Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Hvordan styrer du anlegget på denne Fulmen? Slik at den ligger vannrett når du har dratt til mener jeg.

 

Lite tips forresten: Maskintegninger og andre monokromme bilder kan det være lurt å konvertere direkte til GIF i stedet for JPEG. De tar ofte mindre plass og en slipper utflytingen som JPEG formatet gir.

Link to comment
Share on other sites

Den må tilpasses løpet, det er litt av grunnen til det korte sylindriske partiet i bakkant så man kan korte ned gjengepartiet til det passer. Evt kan man bruke shims om det er snakk om en permanent montering.

 

Bruker normalt PNG til grafikk (åpent format i motsetning til GIF), men denne gangen hadde jeg brukt JPG uten at jeg vet hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

jeg lagde en slik en i dag, må være den letteste rekyldemperen å lage... Jeg borret runde hull, men har man tida, kan man frese firkantete som på bildet. Ble desverre noe krøll med gjengene, så jeg må dra igjennom en tapp på mandag, før jeg får den på rifla, som har S&L gjenger, mens den passer bra på salongen som har a-tec gjenger (samme dim).

P1080780.jpg

P1080781.jpg

 

tar ikke lange tida å lage en sånn... men den er nok ikke like effektiv, siden ikke gassene blir sendt bakover, men snillere med sidemannen, og veldig mye mindre komplisert å lage...

Link to comment
Share on other sites

Kjekk liten sak det der. Tipper den fungerer helt fint, selv uten firkantede porter og vinkling bakover. Personlig har jeg ikke den enorme trua på å vinkle portene, det viktigste er å ha et stort areal som gassene kan virke mot. Bare se på JB-compen, den funker jo som bare fy. Holder faktisk på med en liknende til meg selv, må bare borres ferdig:

 

Brems%20M3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sirhitalot, kan du ikke lage et par flere da, med ulik vinkling og ulik avstand til kula og teste hva som er best! Kjempe prosjekttråd. Jeg hadde en 7mmRm som det var drillet 24 porter direkte i løpet på, portene hadde 15 grader vinkling fremover og avstanden til kula var 1/10 mm. Rekylen ble redusert til omtrent ingenting, og det var sikkert litt mer behagelig for sidemann og..... :P

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med rå-aluminium og kruttgasser, vil det eroderes veldig fort?

Stort sett alt jeg har sett av sånt utstyr (i alu) har vært anodisert, og det hjelper vel ganske mye på erosjon/slitasje?

 

Har tenkt på det, og konklusjonen ble, at når den blir merkbart erodert (noe den helt sikkert kommer til å bli) vil jeg bore ut hullet, gjenge det opp, bore opp passende hull i en solid bolt, og skru den inn... På denne måten vil den også kunne tilpasses div. kalibre ved kun noen skiftenøkkeltak...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg nettopp kommet hjem fra skytebanen og har erfart følgende:

Den store flate:

-Negativ munningsvipp, pipa blir presset nedover når skuddet går :mrgreen: Jvlig merkelig følelse.

-Kraftig redusert rekyl, på linje med lyddemper, hvis ikke bedre.

-Fikk ikke teste samling, da jeg ikke tror det er så sunt for pipa å få det trykket nedover... har også ganske tynne gjenger.

Blir nok å skru på en plate oppå denne, for å hindre den negative munningsvippen :idea:

 

Litt lang og uredigert:)

FILM

 

Den lille runde:

-Veldig positivt overasket!

-Dempet veldig bra i mine øyne, men treffpunktet ble 10cm høyere enn med lyddemperen. Trolig litt pga vekten også...

-Kommer til å bli sittende på som gjengebeskytter / rekyldemper til nytt design kommer på banen.

-Målet med denne er hovedsaklig å få tilnærmet likt treffpunkt som lyddemper, så må forbedre litt, men har ideene klare :wink: ...

 

På filmen holder jeg rifla veldig lett i hånda...

FILM

 

 

 

Og en liten oppdatering på den hjemmelagede lyddemperen:

-Hører nesten ikke forskjell fra Atec-en.

-Som dere ser på filmen, er klikk nr. 1 skudd, nr.2 er KLIKK, altså ikke skudd...

 

FILM

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den store flate:

-Negativ munningsvipp, pipa blir presset nedover når skuddet går :mrgreen: Jvlig merkelig følelse.

 

Ikke helt overraskende, som du sier vil en plate på topp fikse det. Tenk litt over hvor du plasserer skruene, du kan jo lett tune den til nøytral ytelse ved å justere bredden på topplokket.

Link to comment
Share on other sites

var på banen i dag, og må si at jeg ble glad i den lille. Første gang jeg skøt 3 skudd i et hull med rifla, mot 3-4cm med lyddemper... Den går fortsatt ~10 cm høyere enn lyddemper...

 

Kan forresten noen si meg om det kan være skadelig for løpet å ha de portene på toppen av dempern? Ser liksom for meg at den skaper unaturlige svigninger i løpet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvor stor er diameter på hullet? Ser ut som om det er større inni enn tuppen? Best effekt før du hvis alle hull har minimal klaring. Mine kuler får 0.1mm klaring på hver side 8) Sykt effektivt på min hvertfall....

 

Hullet i front er 6,5 eller 7mm... Litt usikker.

 

Større inni ja, er berre borra for tapp og gjenga 1/2x20.

Fungerer etter mi meining fint, men kommer vel ca. aldri til å bruke den anna en til leik då hørselen min absolutt ikkje tåler det.

Tøft og artig er det, men dempar er 100x meir praktisk spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Poster i denne tråden jeg.

Har du (eller noen andre) tegninger til brems med klempasning på løpet? Tenkte jeg skulle få laget noe til den ene rifla mi, men jeg gidder ikke å få den gjenget. Hvor close må klemdelen være til løpet før tiltrekking, og er det greit med tre bolter på hver side? (308Win).

Hadde tenkt meg en løsning som ligner på roedale sin, uten den hylsa som skal gjenges på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Poster i denne tråden jeg.

Har du (eller noen andre) tegninger til brems med klempasning på løpet? Tenkte jeg skulle få laget noe til den ene rifla mi, men jeg gidder ikke å få den gjenget. Hvor close må klemdelen være til løpet før tiltrekking, og er det greit med tre bolter på hver side? (308Win).

Hadde tenkt meg en løsning som ligner på roedale sin, uten den hylsa som skal gjenges på løpet.

Tre ordentlige skruer på hver side holder (nesten) garantert. På min ene har jeg veldig liten kontaktflate og kun 1 solid bolt på hver side. Denne fløy av på andre skuddet med cal.30-06 og 52cm pipe. Jeg fant den igjen og skrudde til alt jeg kunne, og nå har den tatt ca. 200 skudd uten problemer...

Hele cluet er at den skal sitte så tett som mulig før du skrur til for å ha så små spenninger som mulig når den er strammet. Det er også viktig at pipa di er sylindrisk der den bremsen festes, men selvfølgelig finnes det slingringsmonn. Husk at hvis pipa er veldig kon må hullet i rekylbremsen bli større og da taper du effekt. Jeg har brukt 8.5mm hull på mine, men disse vet jeg sitter helt kosentrisk på løpet.

 

Kort oppsummert, så tight som mulig og 6 skruer holder sikkert... :) good luck!

 

:) takk schtagnem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...