Jump to content

5,6x52R eller .222 rem i valmet 412


hva146

Recommended Posts

Hmm..her er et klassisk spøsmål..

 

La oss ta en fordel/ulempeanalyse på de to kalibrene...

 

.222

 

Fordeler:

-Kjempeutvalg i kulediameter .224

-Brukbart utvalg i ferdigammo..

 

Ulemper:

 

- Ikke kragepatron som er en fordel i brytevåpen

- Riflestigning som skjelden stabiliserer tyngre kuler enn 55grs.

 

5,6x52R

 

Fordeler:

 

-Kragepatron som er å fortrekke i brytevåpen

-Håndterer tyngre kulevekter, 71grs. er en vanlig kulevekt...

 

 

Ulemper:

 

-Begrenset utvalg i kulediameter .228, 5-6 forskjellige kuler totalt..

 

Det hele koker ned til bruksområde og preferanser..

 

Personlig kan jeg ikke tenke meg noe annet enn R-patroner i brytevåpen... Nå er det imidlertid en smal sak å brotsje .222'en om til 5,6x50R, men det løser likevel ikke greia med riflestigninga.

Selvsagt kan utgangshastigheten økes med overnevnte patron og således stabilisere litt tyngre kuler, men da kommer ting som skuddvirkning og kulevalg inn i ligningen..

 

Personlig hadde jeg foretrukket 5,6x52R..

Link to comment
Share on other sites

5,6x52R er fin så lenge du ikke har ønske om å bruke helmantel.

PT er det kun S&B som lager en helmantel

Off topic: Måtte regnenissene i Norma brenne og måtte armhulene deres infiseres av loppene fra tusen kameler for avgjørelsen om å legge produksjonen av 5.6x52R helmantel.

 

On topic: Både Tonheim'en og Rhino lager SVJV kuler i .227"/.228"-diameter. Hos Tonheimen kan du sikkert få massive kuler uten hullspiss. Rhinokula er såpass sakteekspanderende (jeg har bare erfaring med 50gr .224" i 980 m/s) at jeg vil tro at dersom den sendes ut i rundt 800 sekundmeter vil den gi usedvanlig lite "splætt" i f.eks. ei rype. Men jeg har ikke testet dette (ennå).

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd begge deler, og jeg ville gått for .222 Rem.

 

Den beste matviltpatronen: 5,6x52R

Den beste skadedyrspatronen: .222 Rem

Den beste pelsviltpatronen: .222 Rem (om du lader sjøl vel å merke, eks 30 grs Berger på rev og bever)

Den mest tilgjengelige: .222 Rem

Den rimeligste å lade sjøl: .222 Rem

 

Mitt valg er derfor .222 Rem. MEN - er det ei grom kosebørse (ala klassisk Merkel) du vil bruke i blant, og stort sett bare jakter rådyr, ja da ville jeg nok snust litt mer på den andre.

 

En annen ting: Om man kan si at .222 er småviltkalibrenses Audi, er 5,6x52R småviltkalibrenes Mercedes... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn er presisjon viktigst. Om kula er 50,55 eller 71 grs er uvesentlig. Lader man ammoen tilpasser man ladningen i forhold til kuletype og ønsket virkning/bruk. Jeg har jaktet endel med min fars Brno 300 i 5,6x52R. Med normas utgåtte FMJ var den fabelaktig til rype. Jeg er som flere andre tilhenger av randpatron i brekkvåpen.

Men skulle jeg hatt meg en kombi til småvilt hadde jeg gått for en 222R. Og fått utdragern tilpasset den australske hylsa 222 Rimmed og kjøpt hylseholder (denne hylsa lades med en vanlig 222R die-sett) og funnet den best egnede kula, prøvd meg fram til en ladning som gir den beste presisjon med normas 200 eller 201 krutt. Og holdt meg til denne kombinsjon av hylse, kruttmengde og kule. Uten noe mere prøving. Bortsett fra om det kommer en mer intresang kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...