Jump to content

Oppdrett av stokkender


Skogsjefen

Recommended Posts

Holte gås og and (eller noe sånt....) i Drangedal driver i hvertfall med andeoppdrett, men om de selger levende kyllinger vet jeg ikke. Om ikke annet, kan det jo hende du får et tips om hvor du kan henvende deg.

Vet også at det ble kjøpt noen stokkender og satt ut et sted i Skien i fjor, men da må jeg sjekke litt først.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg mener huske vi diskuterte diverse godseieres utsetting av ender for jakt på dette forumet, men mulig det var på et annet forum ("Nationen" har hvertfall skrevet om slik utsetting).

 

Her er "resultatet" av denne forma for "tilrettelegging":

 

https://www.nrk.no/telemark/godseierens-ender-skaper-kaos-i-bygda-1.13735296

 

Jeg mener huske (hvis hukommelsen fortsatt er sånn noenlunde) at jeg skrev et sted at de som føler seg tiltrukket av den slags jakt, heller burde søke jobb som boltepistoloperatør på et slakteri.

 

Hvorfor ikke viltnemnda i den aktuelle kommunen for lengst har avlivet disse endene, kan man jo lure på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan det jo bli slutt på, hvis politikerne i Nome får det som de vil:

 

https://www.nrk.no/telemark/her-kan-det-bli-forbudt-a-mate-fuglene-1.13737082

 

NOAH har selvfølgelig fått en sak de kan skaffe seg enda flere bidragsytere på: De "stakkars" endene. De er jo så pene (i motsetning til kråkene, som vel også ville satt pris på litt boller som formiddagsmat), og har antakelig ikke evne til å skaffe seg mat sjøl, hvertfall ikke når så mange er samlet på et så lite sted. 

 

Hvorfor ikke kommunens viltansvarlige forlengst har løst problemet ved å sørge for å få skutt disse halvtamme "husdyrene" (er de "vilt", eller godseierens "løsøre", tro?), lurer jeg fortsatt på.

Link to comment
Share on other sites

Nå har NRK en ny artikkel om oppdrettsendene, denne gangen at de kommer til butikken presis kl. 1100:

 

https://www.nrk.no/telemark/sultne-ender-vil-shoppe-pa-rema-1.13781065

 

Sitat fra artikkelen:

"Også i Porsgrunn kommune skaper tauendene harme. Kjell Henrik Semb er miljørådgiver

– Jeg synes det er tragisk at det skal være lov å sette ut tamme ender til såkalt «sosial hyggejakt» og at endene må klare seg sjøl når vannet fryser på. Da går de den sikre død i møte.

– Hva kan kommunen gjøre med dette her?

– Her er det noen som påfører kommunen et problem. Det er en som tjener penger på dette her, og så er det noen myndigheter som ikke har gjort jobben sin".

 

"Noen som ikke har gjort jobben sin"? Det må vel være Semb sjøl, det. Han bør organisere jakt på tamendene, stille eventuelle kommunale arealer til disposisjon, og få fuglene ekspedert over til de evige REMA-butikker omgående.

image.gif

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 stokkender utenfor REMA. Folk synes det er litt ekkelt å tråkke i etterlatenskapene, når de skal inn å kjøpe middag. 

Hva faen! Gå rett forbi nydelig, kortreist og gratis mat, for å kjøpe Grandis.

 

Det værste er at hadde noen vridd hue av de og putta de i bagasjerommet, så er det de som hadde blitt sett på som unormale.  

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo lov å håpe, men - :

 

Når en person som har tilbragt såpass mye tid utenfor asfaltkanten som Arne Nævra kan prestere å si noe slikt  -

 

"Nævra går ikke med på at andejakten er en måte godseierne får næringsdriften til å gå rundt på. Han mener det finnes langt bedre måter å tjene penger på norske skogseiendommer.

– Man må drive med noe annet, for eksempel kan man leie ut naturopplevelser. Kanskje kan det at man ikke jakter, og at artene lever uten jakttrykk være en god salgsvare. Det tror jeg ikke det er så mange i Norge som har tenkt på, sier Nævra".

 

 - så har jeg hvertfall ikke særlig tiltro til resten av forsamlinga. Den består for det meste av "politiske broilere" dvs. noen som på videregående fikk interesse for drikkegildene til et-eller-annen politisk ungdomsorganisasjon, møtte deretter opp på sosiologistudium av og til, for å få en knapp "bestått", og ble så ansatt som "konsulent" i parti eller interesseorganisasjon, til det ble ledig en plass tilstrekkelig høyt på ei valgliste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 17.11.2017 den 0.36, 8X68S skrev:

4 stokkender utenfor REMA. Folk synes det er litt ekkelt å tråkke i etterlatenskapene, når de skal inn å kjøpe middag. 

Hva faen! Gå rett forbi nydelig, kortreist og gratis mat, for å kjøpe Grandis.

 

Det værste er at hadde noen vridd hue av de og putta de i bagasjerommet, så er det de som hadde blitt sett på som unormale.  

Er det et slik samfunn man ønsker seg?

En kineser som mitt blant folk tar din hund for å henge opp den,.. god kortreist mat for ham dette.

 

En fra Gana som tar tamkatter for å grille...delikatesse. 

 

Hadde man observert noen som "vridd av huet" på levende vesener utenfor en butikk eller på en gate der folk ferdes så ville de aller fleste sett på dette som en avskyelig, unormalt og usivilisert oppførsel.

 

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaa - hva skal man si?

 

Mine innlegg i denne tråden har kanskje røpet at jeg foretrekker å jakte på ville dyr, ikke oppdrettsdyr, satt ut for å skytes (det var forresten store planer om et anlegg der folk kunne fiske oppdrettslaks i kummer ved Sør-Arnøya i sin tid, "Salmon Island").

 

Den prinsippielle forskjellen mellom din kineser og ghaneser, og de som skyter oppdrettsender, er at sistnevnte har betalt en grunneier en viss sum for "fornøyelsen".

 

Hunder og katter er noens "løsøre", mens høner, sauer og kyr er "husdyr". Hva oppdrettsender, som har forflyttet seg fra "jaktområdet" er, aner jeg ikke. Tidligere i tråden har jeg uttalt at det må være de kommunale utmarksforvalterne som har ansvaret for slike dyr, og at de burde satt i gang organisert skyting/avliving av dem.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern;  Jeg foretrekker også jakt på "ville" dyr, men ser likevel ikke noe prinsipielt forkastelig å jakte på disse utsatte endene,- skulle godt kunne tenke meg faktisk.

 

Men det var ikke jakt jeg i mitt innlegg ville belyse, men mer da  "holdningen" vi jegere viser utad.

 

Å "vri huet" av ender eller duer som er mitt blant folk, høyer definitivt ikke vår "status" innfor den ikke-jaktende del av befolkningen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Mine innlegg i denne tråden har kanskje røpet at jeg foretrekker å jakte på ville dyr, ikke oppdrettsdyr, satt ut for å skytes (det var forresten store planer om et anlegg der folk kunne fiske oppdrettslaks i kummer ved Sør-Arnøya i sin tid, "Salmon Island").

 

 

Det var vel ikke bare med planene.    Var med der på firmatur i, 93 eller 94 mener jeg , og da var det stengt av noen sund med notlin mellom øyene der.   De av gjengen som prøvde "fiskelykken" meldte visst ikke om den store fiskeopplevelsen heller....   Tror ikke dette ble den helt store suksessen - kanskje de bare var etpar 10-år for tidlig ute...? :P

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi godt OT, men - : "Salmon Island" var nok godt tenkt, to av mine kjenninger ble ansatt til å drive stedet i starten (som var på 2000-tallet). "Ildsjelen" bak tiltaket, en tidligere stortingsrepresentant, døde dessverre før prosjektet ble fullført. Jeg vet ikke hva "statusen" er nå.

 

Men kanskje man kan stenge av sundene, og sette ut ender?

Link to comment
Share on other sites

@bobby  At du mener jeg har en dårlig holdning, det lever jeg godt med. Jeg er glad i kjøtt og spiser nesten utelukkende kjøtt fra dyr jeg selv har drept. Jepp, jeg er en slik en som jakter for å drepe dyr jeg har tenkt å spise og så dreper jeg dyr som er konkurrenter eller for at jeg kan høste mest mulig av naturen.

 

En skal ikke reise så mange timene med fly, før det å slakte dyr på gata er helt normalt. Jeg har også venner som når de kom til norge synes det var merkelig at en ikke kan vri av huet på fugler en treffer på gata. Middagen tusler jo rundt rett foran dem. Men i vårt overflodssamfunn kan vi unne oss den dekadensen som jeg påpekte.

 

Ellers så hadde jeg nok blitt rimelig forbanna hvis noen tok livet av bikkja mi for å spise den, sånn helt ut av det blå. Hadde blitt like forbanna hvis noen tok livet av et av lamme våre på eget initiativ. Men hvis en kineser eller noen annen ville spise bikkja mi, når jeg av en eller annen grunn må ta livet av den. Ja da bjuder jag på det, som svensken sa. Men de kineserne jeg kjenner er hissigere etter elgkjøtt enn bikkje. Det hender rett som det er at det av ulike grunner skytes katter her i grenda, hvis noen kunne utnytta de til et godt måltid, så gjerne for meg.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, 8X68S skrev:

En skal ikke reise så mange timene med fly, før det å slakte dyr på gata er helt normalt.

 

Er det slik du vil ha det??..

 

Din "holdning" kjenner jeg ikke, men håper det du skriver delvis er et utslag av umodenhet eller noe annet... tror nok de fleste som bor i Norge ikke ønsker seg filippinske tilstander. Slakting i gata er et "passe" stadium i den siviliserte verden.

 

Ja, jeg har også jaktet en stund,.. kanskje begynte jeg lenge før du gjorde.

 

Link to comment
Share on other sites

Når vi er i byen så følger vi skikkene der og når byfolk er hos oss så følger de skikkene her :) .....men det var de endene da... Når anden er god er allting godt? Selv er jeg ikke tilhenger av å drepe dyr for fornøyelsens skyld og at noen setter ut dyr for å bruke de til levende blink synes jeg absolutt ikke om. I denne saken var det visst snakk om å trene opp hunder? I så fall er det en bruk og kast mentalitet som ikke bør applauderes. Andre bruker levende griser for å trene sine hunder. Hva er forskjellen?

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Noen ganger er det artig å spissformulere seg litt. Hvis noen føler seg støtt av det så er det bare å beklage.

 

Men jeg mener forsatt at det er et artig observasjon, at når Godseieren åpner skogsbilveiene sine to helger om høsten slik at allmuen får tilgang til å plukke bær og sopp. Så synes "alle" det er en bra ting. Men når han byr på en overflod av ender, så synes "alle" at det et kjempe problem. De fleste av oss spiser kjøtt. Men ganske mange(ikkejegere eller ikkebønder) ønsker ikke forholde seg til at kjøttet kommer fra dyr og fugler som nødvendigvis må dø for at de skal bli mat.

Noen tidssoner unna eller noen titalls år tilbake, så hadde disse endene nok blitt sett på som en gave fra himmelen.  

 

Ellers så må nå folk få jakte på hvilken måte de vil for meg og jeg har forsåvidt lite med hva motivasjonen til den enkelte jeger er.

Men jeg mener at hvis en forvalter naturen så bør det foregå på en måte som skaper minst mulig unødvendig lidelse. Og i minst mulig grad forrykker den naturlige balansen i naturen. De kan se ut som de brave godseiere ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til det i dette tilfellet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bobby skrev:

 

Er det slik du vil ha det??..

Slakting i gata er et "passe" stadium i den siviliserte verden.

 

Antagelig hovedsakelig på grunn av hygienehensyn. Noe som igjen førte til at byfolk ikke lenger lærte at blod, gørr og dreping faktisk er en nødvendighet for at man skal få sin entrecote. Kanskje burde man stille krav til slakting bak glassvegg hos kjøtthandlere, sånn for realitetsorienteringens skyld?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Man kan selvfølgelig ikke sette ut ender for jakt - når ender ikke skal skytes. Det er vel bedre at smågutter drukner?

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kommunen-ville-flytte-ender-sa-barn-ikke-skulle-ga-ut-pa-isen-viltnemnda-fant-fram-rifla/69195808

 

"Det evige liv" er ikke lenger forbeholdt rett-troende kristne og andre med avansert overtro. Ender er også inkludert i dette esklusive fellesskapet, sammen med tidligere æresmedlemmer som sel, hval, og mer eller mindre norske landrovdyr, unntatt mink og mårhund.

 

Link to comment
Share on other sites

Evig liv og tro på Ungdomskilden har eksistert siden tidene morgen så det er ikke noe som har vært forbeholdt rettroende verken av det ene eller det andre:D

Ellers så har saken i lenken et ganske kraftig preg av å være hastverkshåndverk. Har kommunen konkludert med at det var endene som gjorde at gutten druknet?

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren: Det blir for simpelt å sette to vilkårlige avgjørelser opp mot hverandre på denne måten. MD har vel ikke vært involvert i saken fra Askim?

 

Jeg har ingen problemer med utsetting av vilt, men da må det vel også være vilt? Og av samme genetisk opphav som stammen man ønsker å forsterke? Uansett hva intensjonen var, i praksis ble disse endende satt ut som halvtamme. Når så mange ender (hehe) opp med å oppføre seg som park-ender i Oslo kan man vel ikke kalle de ville?

Link to comment
Share on other sites

Ville ender og parkendene unger mater er samme fuglen....  

Jeg klarer ikke se noe faglig godt argument for å forby utsetting av stokkender på denne måten.

 

 

Ellers er denne saken verdt en studie; målet helliger alt. Og her har hele spekteret av argumenter blitt brukt. Utsatte ender som kommer til å sulte og/eller fryse ihjel, fæle rike jegere, genetisk forurensning, trafikkfare, parring med ender i Nederland og UK (hæ?? Flyr godt til å være ihjelsultede tamender...) og jaktas anselse. Tydligere kan ikke hobbyfugletittergjengen få fram hva det handler om; ikke en spurv til jorden..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå ser det ut til at saken "ender" (!) slik: Kommunen bygger egen mateplass for 6 stk "fortammede" (noe bedre uttrykk for tamme ender, som er satt ut og blitt ville, for så å ha blitt såpass tamme igjen, at de kjenner åpningstidene på Rema?) stokkender, slik at de kan nyte "sitt otium" og sin kommunale frokost, lunsj, middag, ettermiddagskaffe, kvelsmat og godnatt-drink i riktige kommunale omgivelser:

 

https://www.nrk.no/telemark/endene-far-egen-foringsplass-1.13940330

 

Det må være godt med grunker i kommunekassa i Nome, når de lar slike ekstremister som "Dyrenes Røst" bestemme den kommunale viltforvaltningen, og pålegge kommunen store (?) utgifter.

 

Av lett forståelige grunner er ikke jeg kommunalminister i "Blåfarveverket", men hvis jeg hadde vært, skulle enhver søknad om noen som helst slags midler fra Nome kommune endt nederst i papirkorga, inntil de fant en rask og håndfast løsning på dette "problemet".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Midt i sentrum her på skvalpeskjæret har vi en fuglepark med svaner, moskusender, påfugler, høner og stokkender.

Den som ønsket å se hvor fort ville stokkender blir "tamme" og lærer seg klokka kan ta en studietur hit når dammer og vann på nordmøre fryser til og denne parken fylles med 100-150 ville stokkender.

 

Nå hsr foresten komunen hengt opp skilt og ber folk ikke fore fuglene med brød, det er visstnok farlig for de. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...