Jump to content

Beretta A400 Xplor Unico


Tyribergets O`Luna

Recommended Posts

Ser ut som sikringen er foran avtrekkerbøylen, og da er hagla "ubrukelig" etter min mening. Jeg ville aldri valgt en halvauto med noe annet en sikringen bak på bøylen slik at man trykker inn denne med trekkerfingeren når viltet flyr opp. Da faller trekkerfingeren rett på avtrekket i en naturlig bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken. Hårete og delt.

 

Jeg er av motsatt oppfatning. Synes at det er mer naturlig å bringe fingeren helt fram, avsikre, flytte fingeren bak til avtrekkeren og fortsette bevegelsen bakover for å trekke av. Blir så mye fram og tilbake om sikringen er bak avtrekkeren. :)

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken. Hårete og delt.

 

Jeg er av motsatt oppfatning. Synes at det er mer naturlig å bringe fingeren helt fram, avsikre, flytte fingeren bak til avtrekkeren og fortsette bevegelsen bakover for å trekke av. Blir så mye fram og tilbake om sikringen er bak avtrekkeren. :)

 

Joda - smaken er delt, men jeg trykker ikke inn sikringen med tuppen av fingeren men "roten" av fingeren. Da blir det ikke noe frem og tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg skøyt et figurjaktstevne med en i helgen, den veksler veldig fort, nesten som å skyte med O/U. Jeg har en på vei selv, tenker det kommer til å bli en utrolig bra jakthagle.

Har bestilt med 71 løp siden jeg skal bruke den til figurjakt, og skal bestille kortere løp til jakt etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min en stund nå, og er helt frelst! :)

 

Har kjørt igjennom ca 250 skudd hittill og har aldri skutt så bra før! Utrolig fornøyd med alt som har med funksjon og gjøre, syns det har en flott balanse å når den i tillegg ser så bra ut som den gjør, så har jeg allerede blitt veldig gla i dette våpnet :D

 

Han som jeg kjøpte hagla hos (Rogne våpen) sa at forskjellen mellom drepeevne på 71 cm løpet og 66 cm løpet var så minimal at det var større forskjell mellom patroner fra samme eske. Jeg vet ikke om dette stemmer, han sa det iallefall slik.

 

Fantastisk hagle! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Han som jeg kjøpte hagla hos (Rogne våpen) sa at forskjellen mellom drepeevne på 71 cm løpet og 66 cm løpet var så minimal at det var større forskjell mellom patroner fra samme eske. Jeg vet ikke om dette stemmer, han sa det iallefall slik.

 

løpslengden har ingenting å gjøre med hvor lange avstander man kan skyte på nei, ammo og choker som avgjør.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Har hatt min en stund nå, og er helt frelst! :)

 

Har kjørt igjennom ca 250 skudd hittill og har aldri skutt så bra før! Utrolig fornøyd med alt som har med funksjon og gjøre, syns det har en flott balanse å når den i tillegg ser så bra ut som den gjør, så har jeg allerede blitt veldig gla i dette våpnet :D

 

Han som jeg kjøpte hagla hos (Rogne våpen) sa at forskjellen mellom drepeevne på 71 cm løpet og 66 cm løpet var så minimal at det var større forskjell mellom patroner fra samme eske. Jeg vet ikke om dette stemmer, han sa det iallefall slik.

 

Fantastisk hagle! :wink:

 

Har du hatt noe som helst slags feilslag på våpenet?

Hvor stor magasinkapasitet er det på hagla? (3+1 eller 4+1 skudd)

Hvordan ligger gass-stempelet, vil det akseptere en magasinforlenger eller gjør oppbygningen det umulig?

 

Vurderer å anskaffe meg en slik en.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt hagla en stund nå, skutt ca 500 lerduepatroner av forskjellig slag og har aldri hatt en eneste funksjonsfeil.

 

Veldig god balanse, fint treværk og veldig god å skyte med. har gått med den på skogsfugljakt og man blir ikke sliten i armene.

Jeg valgte 76cm løp fordi det var det eneste som var mulig å få tak i. Modellen min er også uten kikk off. Men hagla demper rekyl så bra i utgangspunktet at det ikke er noe vits å kjøpe det.

Prøvd litt wingmaster hd og rotwail i magnum og rekylen føltes som en normal jaktladning, prøvde også disse patronene i en baikal mp123 og rekylen var mye kraftigere.

 

Hagla er lang med 76cm løpet, men har ikke hatt noe problemer med det når jeg har gått i skogen. Magasinkapasitet er 1+2, og det går ikke an å sette på forlenger, men ser ikke problemet da dette er en rein jakt hagle.

 

Alt i alt er jeg kjempe er jeg kjempefornøyd :D

 

den kan faktisk drepe dyr og, kan det bli bedre? :mrgreen:

12092010281.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da må det vel sitte en sperre i magasinet hvis du kun får plass til 2 patroner der. Jeg er klar over regelen på 1+1 skudd ved jakt.

Kan ikke skjønne annet enn at det må være plass for 4+1, forskjeftet ser jo såpass langt ut og at.

 

Er det ingen som vet hvor mange patroner man kan få plass til i en a400?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser etter ny hagle selv. Vil gå fra over/under til halvauto og fikk anbefalt denne av en kar. Eneste jeg ikke liker er trestokk. Skulle gjerne hatt kunststokk pga vekt, men er villig til å fravike dette dersom resten er så bra som det blir sagt. Er det noen som har noen heite tips til alternative hagler?

Link to comment
Share on other sites

Ser etter ny hagle selv. Vil gå fra over/under til halvauto og fikk anbefalt denne av en kar. Eneste jeg ikke liker er trestokk. Skulle gjerne hatt kunststokk pga vekt, men er villig til å fravike dette dersom resten er så bra som det blir sagt. Er det noen som har noen heite tips til alternative hagler?

 

Ja, Browning Maxus, Benelli Vinci, Wichester SX3, Benelli M2. Men de veier ikke mindre en A400...Skal du ha en som lettere, Franchi

Link to comment
Share on other sites

Hei Kruttskalle! Er du sikker på at det ikke er en plombering som gjør at det kun går 2+1? Hadde den med til min lokale våpen pusher en dag og han sa at våpenet måtte inn til børsemakeren for å fjerne plomberingen... Trodde derfor det var den som var problemet jeg..

F... om det ikke er sånn..

 

Det sitter en sperre der ja som hindrer det tredje skuddet å gå inn.

Sperren kan fjernes slik at man får plass til 3+1 76mm og 89mm patroner antageligvis, spørsmålet er om det kan være plass til 4+1 70mm patroner noe som er tilfellet på enkelte andre hagler.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kruttskalle! Er du sikker på at det ikke er en plombering som gjør at det kun går 2+1? Hadde den med til min lokale våpen pusher en dag og han sa at våpenet måtte inn til børsemakeren for å fjerne plomberingen... Trodde derfor det var den som var problemet jeg..

F... om det ikke er sånn..

 

Hei! Det er ikke noe plombe, rett og slett magasintuben som er lagd slik at det ikke er mulig å putte i mer en 2 patroner.

 

Skal man ha 3 patroner må man costum lage en ny tube med en mere kompakt skyve-mekanisme

sånn at man får plass.

 

Hører snakk om synt stokk? jeg kjøper! Synd å ødelegge den fine stokken i krattskog og gjørme, beggyner å bli en del bruksmerker på min :cry:

 

Testa Nittedal sport og Gyttorp steelmaks, begge lader som bare det :D

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Hei! Det finner jeg merkverdig. Hvor sikker er du på at det ikke går i mer enn 2 skudd?

Du skjønner jeg har selv bestilt meg en a400 og forhandleren hevdet det var en sperre der som hindret det tredje skuddet. Han skulle til og med fjerne sperren for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du lest at den kommer med synt stokk? Er en nydelig trestokk på min, men ser at det kan bli utfordrende å holde den så fin i det tette skogsterrenget hvor vi jakter..

 

 

Har lest en Amerikansk test hvor de sa den først kom i lett utgave og etterpå i waterfowl utgave.

Den lette har jo kommet.

Har mailet litt med Schou og de trodde ikke synt utgaven kom før i 2012. Det er litt lenge å vente :(

 

Finner ikke testen som de nevnte 2011 igjen.

 

http://www.americanhunter.org/ArticlePa ... 067&cid=54" target="_blank

 

http://www.americanrifleman.org/Article ... 368&cid=12

Link to comment
Share on other sites

Hei Kruttskalle! Er du sikker på at det ikke er en plombering som gjør at det kun går 2+1? Hadde den med til min lokale våpen pusher en dag og han sa at våpenet måtte inn til børsemakeren for å fjerne plomberingen... Trodde derfor det var den som var problemet jeg..

F... om det ikke er sånn..

 

Hva er poenget med så himmla mange skudd i våpenet da? Det er jo kun lov med 2 skudd alikevell...

Jeg blir forbanna når jeg er på jakt å hører..bang..bang..bang..bang fra en å samme jeger.

Da er som regel di 2 siste skuddene på for langt hold,å fare for skadeskyting/randhagel er stor...

Jeg er for mere kontroll i marka av våpen til oss jegere..å da spesiellt halvauto og pumpe. Det er ikke alle som gidder fjærne event plombering,eller bruker penger på å kjøpe en magasinforlenger...

Men den som har/gjør dette burda STAFFES hardt..meget hardt. Hva man gjør på en skytebane er irellevant,men på jakt er det 2 skudd som gjelder..å kun 2 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Vell... nå har jeg demontert magasintuben to ganger og jeg finner ingen plombe. I så fall er den vanskelig å finne. Tar å demonterer hagla i morgen og legger ut bilder.

 

Tror ikke disse forhandlerne veit hva de snakker om, får håpe jeg tar feil...

 

På dette bildet ramler det 4 skudd ut av våpenet Kruttskalle. http://www.thefirearmblog.com/blog/2009 ... 0-shotgun/

 

Metallstanga som du drar ut fra magasintuben er magasinsperra. Fjerner du denne får du plass til flere skudd.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en mere komplisert plompe enn en vanlig stang som de bruker på de fleste hagler.

 

24102010311.jpg

 

Det følger med en magasinsperre til hagla, men denne reduserer magasinkapasiteten til en, sånn at hagla blir lovlig å jakte med i Norge.

Jeg tror det er delen (veit ikke hva den heter) som dytter på patronene som er for lang, denne delen er ca 4cm lang og butter i sporet som er i enden av magasintuben.

 

Det kan også være sporet magasintuben som er ¨plomba¨

 

24102010313.jpg

 

Her er mulig løsning, siden denne delen er hul i andre enden kan det være så enkelt at man bare kan snu denne delen. Men jeg tørr ikke å skru av tuben i frykt av å ripe og bulke den...

 

Jeg veit ikke hva børsemakeren gjør, mulig han bytter den ut med en orginal del fra beretta, snur den, eller rett og slett kapper den eller bytter magasintuben.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Husk at en 70mm patron er 58 - 60mm lang før den er skutt, totalt 3 patroner blir i lengste fall 180 mm.

Jeg har ladet børsa med 3+1 patroner mange ganger så det er litt merkelig at det ikke går i din.

Du kan sammenligne rørmagasinet ditt med bildet over å se om det finnes ulike utgaver slik som Kruttskalle antyder.

Link to comment
Share on other sites

Etter du har tatt av forskjeftet og pipa så drar du litt i hendelen på sluttstykket samtidig som du trykker sluttstykkehodet et lite stykke inn. Da er det bare å dra sluttstykket framover og ut. Skal du komme til innvendig på magasinrøret så trykker du inn låssplinten som du så vidt kan se på bildet og skrur så av den fremste delen på enden av røret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...