Jump to content

Billig men god middag for aleneboere og andre


Lille My

Recommended Posts

Jeg er i den situasjon at jeg er alene halvparten av tida. Samtidig er jeg veldig glad i god mat. Økonomien tilsier at jeg ikke kan spise sånne råflotte middager til stadighet, og jeg er alltid på jakt etter god mat til en rimelig penge. Er det i tilegg middag som kan lages stort og fryses ned i "enkeltmannspakker" så er det kjempegreier :D .Det er nemlig ikke like morro å lage hverdagsmiddag hver eneste dag. Posesauser og gryter er fordyrende når en skal lage sånt, så målet er å holde seg unna det nedover her. Man kan med helt enkle midler lage god mat uten bruk av pose, og ikke er det særlig vanskelig heller bare en prøver.

 

For å lage god men billig mat er det noen basisvarer jeg alltid pleier å ha i hus.

 

Hvetemel

smør

olje av et eller annet slag

buljongteringer av ymse slag

matfløte

maisennajevning - brun og lys

sukkerkulør

 

Kommer sikkert på noe mer også etterhvert, men da får jeg oppdatere lista.

 

Legger inn oppskrifter i egne innlegg nedover i tråden, og oppfordrer andre som har gode tips til å legge inn sine også. Jeg setter stor pris på å få utvida mitt reportoar på kjøkkenet sånn at det blir mer variasjon, det er kjedelig å ikke klare å finne på noe godt å spise når en begynner å bli lei av det samme hele tida.

 

For å fryse ned maten er er det forskjellige typer embalasje man kan bruke. Jeg liker bokser til supper og gryteretter. Har samlet meg opp noen fine (ikke så veldig dyre heller) som rommer akkurat en porsjon mat for meg. Ellers - hvis jeg vet at jeg skal lage myyye mat har de fine engangsembalasjebokser på Europris som heller ikke koster skjorta. Her får du også små aluminiumsformer som vi kommer tilbake til litt senere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sort gryte

 

Til denne trenger du ei stor jerngryte, eller en kasserolle og ei god steikepanne. :D en rørespade av noe slag er også kjekt å ha da det ikke anbefales å bruke fingrene direkte i steikepanna.

 

 

De aller fleste av oss har kjøtt liggende i fryseren. Her kan du bruke de pakkene som er merka med grytekjøtt. Normalt når jeg lager opp bruker jeg ca 600g - det holder til noen middager. (har du ikke lyst til å bruke viltkjøttet ditt til dette kan du fint bytte ut grytekjøttet med kjøttdeig for eksempel. Det gjør egentlig samma nytten. Sausen er sterk, og da er det kanskje greit å "spare" viltkjøttet. Samtidig synes jeg det er helt fint å bruke det - trenger litt variasjon innimellom rett og slett.

 

I tillegg til kjøtt trenger du ymse grønnsaker. Jeg har som regel med det som ikke står i parantes, men kan like gjerne bytte ut eller legge til alt ettersom hva jeg finner på butikken eller hva jeg har lyst på. Grønnsaker er sesongvare, og ja jeg kikker på prisene her også. Her nordpå varierer de ihvertfall bra mye gjennom året.

 

Gulrot

Løk eller purre

Paprika

Sopp

(seleri)

(selerirot)

(kålrot)

(persillerot, som er utrolig godt)

(blomkål)

(brokkoli)

Sikkert andre ting som kan brukes også, her er det bare smak og behag som setter grenser egentlig.

 

Til ca 600 g kjøtt pleier jeg å kutte opp et par tre gulrøtter, en løk, en purre, en paprika - du må egentlig bare velge mengde etter hva du vil ha sjøl. Husk at det skal bli myyyye mat sånn at resten kan fryses.

 

Så - du starter med å brune kjøttet i smør (kan selvfølgelig bruke olje eller margarin eller andre ting også, men jeg er glad i smør, og derfor står det smør )

Når smøret er ferdig bruna Tar du alt over i kasserollen hvis du bruker det (bruker du jerngryte er det ikke noe problem) - pass på å få med fettet.

 

Hiv oppi ei skjei med hvetemel og rør litt rundt. Brun melet litt sammen med kjøttet (her ryker som regel tålmodigheten min, og det er helt på sin plass å bruke sukkerkullør for å få ønsket farge på sausen etterpå)

 

Spe med 1/2 - 1 kopp sterk kaffe, og kraft (jeg har selvfølgelig aldri kraft klart til dette bruket, og det fungerer helt fint med vann og bulongterning)

 

La kjøttet koke til det er mørt og godt. Pass på at sausen nå ikke blir for tynn eller for tykk. Er den for tykk må du ha i mer væske. Er den for tynn er det fint å jukse med maisennajevning.

 

Løk, purre og sopp freses i panna og skal has i helt på slutten. Grønnsakene som skal koke skal heller ikke has i gryta før den er mer eller mindre ferdig. Pass på å overhold koketider for grønnsakene.

 

Denne skal være ganske sterk, så her kan du bruke godt med pepper - alt etter eget ønske selvfølgelig. Jeg bruker også en delt hvitløk i som regel. Ha i ei skje tomatpurrè også. Ikke så mye at det blir tomatsaus av det, men bare litt. Smak hele tida, så finner du den kombinasjonen som din gane faller for. hender jeg også krydrer denne med litt chilli og paprika.

 

Mot slutten bør du selvfølgelig ha i litt rømme eller fløte eller begge deler.

 

Når du har spist deg mett og gryta er kald lager du til enkeltmannspakker til frysing. Dette kan du ha både ris og potet til, og med sånt i fryseren er det veldig lettvindt å lage seg et fullverdig måltid på kort tid og med minimalt av krefter.

Link to comment
Share on other sites

Bondesuppe (tror jeg det heter) og nei - det er ikke suppe kokt på bønder.

 

I pk kjøttdeig (antall pakker varierer selvfølgelig med hvor mye du skal lage.

kraft (el vann og buljongterninger)

gulrot

løk el purre

evt andre grønnsaker du liker

røde linser

 

Brun kjøttdeigen og ha i væske til du har ønsket mengde suppe. Har du lite væske i blir det mer gryte isteden

Til en liter vann bruker jeg ca 1-2 dl linser

 

Koketida på linser er ti minutter så dise har du i samtidig med gulrøttene som selvfølgelig er skjært opp i passende biter. Det samme gjelder de andre grønnsakene - de skal ikke hele i gryta - da blir det tungvindt.

 

Grønnsaker trenger ikke koke lengre enn de må, så følg koketidene.

 

Krydre med salt, pepper, evt persille, oregano e.l.

 

Når den har kokt til grønnsakene er ferdige er maten klar.

 

Serveres med flatbrød, rundstykker, hvitløksbrød eller rett og slett ei grovbrødskive med smør.

 

Røde linser er godt!

De har koker raskt og trenger ikke ligge i bløt som andre bønner og linser ofte skal. Er supre og bruke i slike supper. Linser er en super proteinkilde og er flott å bruke so supplement til kjøtt eller fisk.

Hvis du bare skal koke linser og ha som tilbehør til mat (veldig godt til laks og ørret) så gjelder regelen om like deler kokevann og linser. Når vannet er borte er linsene ferdigkokte. Men pass på at du ikke svir dem da.

Link to comment
Share on other sites

Flott initiativ dette her, det er ikkje alle som kan fråtse i alt mulige ting til alle tider, spesielt ikkje denne sida av sommeren. :D

 

Ofte er det lurt å hamstre inn litt ting, når dei har på tilbud, f.eks Kystens fiskegrateng som både Joker og Spar har til 10.- pr. stk. innimellom, kjøttdeig av storfe/svin/kylling, kylling, seifilet osv...

 

Skikkelig bondekost som me kaller grynasuppa, kan ein lage av følgjande :

 

1 røykt svineknoke eller ca 1 kg med salta fårekjøt

ca 3-4 liter vann

1-2 kålerabi

6-8 poteter

6-8 gulerøtter

2 dl med gule erter ( må bløtes i 0,5 l vann over natta og ikkje sammen med byggrynene )

2 dl med heile byggryn ( må bløtes i 0,5 l vann over natta og ikkje sammen med ertene )

 

 

Bløyt korn og erter frå dagen før. Hell vatnet oppi gryta, og kok kjøttet i ca 1 time.

Hell så erter og byggryn oppi gryta og la dette koke 1 time til.

Skrell gulerøtter, poteter og kålerabi og kutt dette i terninger. Ha dette oppi gryta og la den trekke ca 1 time.

Smak til med litt salt og pepper på slutten, alt etter kor salt suppa blir av kjøttet.

 

Serverest på både tallerk og fat, kjøtt poteter og grønsaker for seg og suppa med gryn og erter for seg..

På grynn av diverse innhold som lager luft i magen, så er dette mat du IKKJE spiser, rett før du skal på besøk av svigerforeldre.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i saltkjøtt. En gang i blandt så er dette omtrent det beste jeg får av middag. Tilbehør er kålrotstappe og potet.

 

Men - kgprisen på saltkjøtt er ufattelig høy. Sånn at du får litt :shock: når du ser prislappen.

 

Et godt tips da er å kjøpe fårikålkjøtt når man finner det billig. Det er jo akkurat samme typen kjøtt som blir brukt.

Salt det i grovsalt i 2-3 dager og pakk det i posjonspakker i forhold til hvor mye kjøtt du spiser, og hiv i fryseren. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg sulten, og det til tross for at jeg akkurat har spist! Flott tråd!

 

Kan bidra med min favorittsuppe, som er etter farmors oppskrift (eller, hun brukte aldri slikt).

 

Dette blir MYE mat, og tåler fint å fryses ned i litersporsjoner, til middag for 2-3 personer, eller ca. en stk sulten jeger.

 

Til denne oppskrifta trenger du en 10-liters suppekjele, men det er bare å skalere ned etter eget ønske. Blandingsforholdet er ikke så nøye, bare pass på saltet i krafta!

 

Dette trenger du:

 

5-6 liter vann og en til to spekeknoker til kraft.

1-2 kilo suppekjøtt av storfe eller elg (farmors førstevalg) Jeg bruker gjerne lårtunga, så blir den for en gangs skyld mør.

1 kilo gulrot

1-2 stk kålrot, avhengig av størrelse

1 bunt stangselleri

1 stor hodekål

1 kilo poteter

 

Krafta må kokes dagen/kvelden i forveien, og er enkel og grei:

 

Halve kjelen med vann (5-6 liter), legg i en eller to spekeknoker (det som er igjen når spekeskinka er "spist opp"). Kok i to-tre timer, til kjøttet løsner, ta ut knoken(e) og la krafta avkjøles over natta. Plukk knoken ren for kjøtt når den er kald nok til å håndtere. Jo varmere, jo enklere å plukke av kjøttet, men det kreves litt viljestyrke å plukke kjøttet av en nykokt knoke (been there).

 

Dagen etter fjernes fettet som ligger oppå krafta. Jeg har prøvd å la dette være, og fikk angre på det. Altså: Ta vekk fettet som har samlet seg oppå den kalde krafta fra knoken. Sett kjelen på kok igjen, samtidig som du smaker om krafta er for salt. Er den det (den skal være forholdsvis salt, altså) så erstattes nødvendig mengde kraft med vann, til oppnådd ønsket saltsmak.

 

Sett krafta på kok, og legg oppi kjøttet du plukket av knoken(e)

Del suppekjøttet i passe biter og legg det i krafta. Om du bruner kjøttet først eller ikke er ditt eget valg. Men det beste er som regel bra nok. Skum av etterhvert som det koker, så får du "penere" suppe.

 

Del opp alle grønnsakene (de med skall skrelles først, selvsagt) i passe biter mens kjøttet koker.

Når kjøttet har kokt mørt (1-2 timer) tilsettes grønnsaker. Farmor var ikke så nøye med koketida. Hun mente alt var ferdig når potetene var kokte, og jeg er litt enig. Men tilpass gjerne koketid på grønnsakene etter eget ønske.

 

Smak til med pepper og evt. salt når grønnsakene har kokt en stund.

 

Legger du i vann en boks gule erter dagen før, og tilsetter disse sammen med de andre grønnsakene, får du alle tiders ertesuppe. Jeg varierer litt ettersom hva jeg har lyst på. Dette er tradisjonsmat, og tar litt tid, men det er lite jobb, og enkelt å få til.

 

Som sagt, dette blir mye mat, så tilpass mengde etter hvor stor kjele du har.

 

Vel bekomme!

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips da er å kjøpe fårikålkjøtt når man finner det billig. Det er jo akkurat samme typen kjøtt som blir brukt.

Salt det i grovsalt i 2-3 dager og pakk det i posjonspakker i forhold til hvor mye kjøtt du spiser, og hiv i fryseren. :D

 

Da finnes det altså noe fornuftig å bruke fårikålkjøtt til også :wink:

 

Tror dette må prøves.

Link to comment
Share on other sites

1 bunt stangselleri

Nå ble jeg nyskjerrig på hva du kaller for en bunt stangselleri/stilkselleri. Da jeg har tjent nok kronasjer i mine ugne år ved å pakke disse som stk. Er da 1 stk stangselleri en bunt eller er det flere i bunten? Og bruker du med eller uten "gresset" på toppen som etter inderne på gården sin mening er det som faktisk smaker mest, de kaster det nederste på stilken nemlig..

Link to comment
Share on other sites

1 bunt stangselleri

Nå ble jeg nyskjerrig på hva du kaller for en bunt stangselleri/stilkselleri. Da jeg har tjent nok kronasjer i mine ugne år ved å pakke disse som stk. Er da 1 stk stangselleri en bunt eller er det flere i bunten? Og bruker du med eller uten "gresset" på toppen som etter inderne på gården sin mening er det som faktisk smaker mest, de kaster det nederste på stilken nemlig..

 

Du spør nå vanskelig også... En slik stangselleripakke du får på butikken. Renskjæres i topp og bunn, vaskes og skjæres i passe biter :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Kun ei plante altså(kun en rot i bunn). Da er det 1 stk stangselleri du bruker, sellerirot kan du få i bunt derimot :wink: Purreløk ble også pakka i bunt før og blir vel fortsatt. Ellers veit jeg mange som synes at sellerismaken blir for sterk om den for være i hele koketida. Har lett for at alt smaker selleri, ikke meg imot da jeg synes stangselleri er utmerket knask om man skal ha noe sunt til tv-tittinga i steden for all potetgullet og andre usunnheter.

 

Men da har jeg fått vite det jeg lurte på og skal slutte å spikke fliser :mrgreen:

Får se om jeg kommer tilbake med en enkel og grei oppskrift selv, har så alt for lett til å glemme å skrive ned ting som blir godt når man er eksperimentell på kjøkkenet..

Link to comment
Share on other sites

TURGER (taco-burger)

 

1 pk,kjøttdeig

1 pk tacokrydder

1 skvett melk

hvitløk og chili(for de som liker sånt)

 

bland ingrediensene i en bolle og del i fire velvoksene kjøttboller.

legg på et bakepapir og klem ut fire burgere,ca 0.5 cm tykke(litt vann på fingrene gjør denne jobben enklere)

klipp papiret i fire og sleng i panna,la surre i 10-15 sekunder,da papiret av.

 

monter burger med valgfritt kaninfor,en go dært tacosaus og sylta jalapeno

 

kansje ikke den mest avanserte oppskriften i verden men enkelt,billig,greit å fyse ned og ikke minst JÆÆÆÆÆVLI GODT :D og det var vel det trådstarter ønsket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blei litt inspirert av denne tråden og når eg såg det som står ang stangselleri, så kom eg på ein gammel slager.

Får du medisterdeig på tilbud kan du også gjere følgende :

 

1 kg med medisterdeig

1.5 liter vann

ca 1-1.5 dl med hvetemel

1 bunt stangselleri

4-5 gulerøtter

Passelig med poteter

Salt, pepper og buljong etter behov

 

Tin medisterdeigen. ( den er som regel på tilbud nedfryst i pølser )

Vask og kutt opp stangsellerien og gulerøttene i små biter.

Kok opp vannet og tilsett stangsellerien og la dette koke ca 30 minutter, tilsett ca 1 ss med salt og litt kverna pepper..

Sil av vannet, og la dette stå i ein bolle.

Smelt ca 2 ss med margarin i panna ( samme panne som du kokte sellerien i forøvrig )

Visp inn hvetemelet, la dette kjøles ned litt.

Rør så inn den krafta av stangsellerien, i små doser, rør veldig godt på svak varme, så får du ikkje klumper i den..

Bruk så mykje av krafta som mulig, uten at sausen blir for tjukk..

Form kjøttboller med skjei og hånda, dypp skeia i lunka vann mellom kvar bolle du lager, og legg bollene oppi den kokende sausen..

Etter du har lagt alle kjøttbollene oppi, så legger du på gulerøttene. Smak til med salt og pepper og litt buljong.

Kok poteter, og nyt måltidet etter potetene er kokt, då er også kjøttbollene ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Tar en slager fra eget hus,

 

1 liter kraft fra vilt (samme hva slags)

Gulrøtter i terninger (mengde etter smak)

Poteter i terninger (mengde etter smak)

Litt purre

2 røkte pølser i terninger.

Mors flatbrød

 

Kokes til poteter og gulrøtter er ferdig.

Lettvint og utrolig godt, og raskt og lage.

 

Husk og koke kraft på beina etter høstens jakt (ikke klauer ol. Den var for kverulantene :lol: )

 

Dette er utrolig godt og kan anbefales på det varmeste

Link to comment
Share on other sites

Her er en enkel og god :twisted: -middag som tåler lagring både i kjøleskap og frys, og som er grei å varme i mikroen:

 

1/2 kg kjøttdeig eller annet kjøtt i terninger

2 bokser hakkede tomater

2 bokser hvite tomatbønner

2 løk

1 purre

1-4 rød chilli (med eller uten frø)

Chillipulver

Salt

 

Serveres med Wittenberger og smør.

 

Kjøtt i strimler (eller kjøttdeig) brunes, grønnsakene hakkes og haes i gryten sammen med hermetiske tomater og kjøttet. Chillipulver og salt tilsettes, og det hele kokes i 20-30 minutt (jeg synes det smaker bedre jo lengre det koker... :) ) Rett før servering tilsettes bønnene (har prøvd diverse bønner med alskens smakstilsetninger, men finner at hvite tomatbønner er favoritten...). Det er viktig at gryten ikke koker etter det, da blir det bønnegrøt :oops:

 

Dersom det er bare meg som skal spise den har jeg oppi 4 hakkede chilli med frø...men da brenner den to ganger :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er oppskrift på en enkel risotto

 

400-600 gram kjøttdeig.

1/2-1 løk

2 buljongterninger

diverse krydder, jeg bruker mye pepper, litt salt. og litt av alt det andre krydderet jeg har i skapet.

1 liten boks tomatpure

1 liter vann

Ris til 1 liter vann

Brun kjøttdeig, og brun også løken litt. Tilsett resten og la koke til risen er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Lagde den der suppa du la ut oppskrift til i går Mauser68, og den blei veldig god, men kraftig kost! Ga bengen i gule erter pga husfreden (med jevne gassutslepp blir kjerringa så sint) så eg dobla opp med byggryn i stedet. Også tilsette eg to vossakorv for å få litt meir kjøtt oppi, lite mat på den svineknoken.

Godt blei det i allefall! Får fryse ned resten, blei mykje mat.

Link to comment
Share on other sites

He, he, det er bra. Eg synst at det er kjempegodt, desverre så har eg fleirtallet i familien mot meg, så det blir helst sjelden laga til. Men kraftig og god kost er det..

 

Har ein annen vri som eg kan legge ut seinare også, men den har eg kun laga sjølv 1 gong, og har ikkje akkurat oppskrifta i huggu, så eg må koma tilbake til det seinare. Det er forøvrig noko som blir kalla for Badlasupa og er skikkelig kraftig kost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes div. Gratenger er godt, jeg bruker og lage store porsjoner og fryse de ned. Da er det bare og ta de opp dagen før(funker og ta de opp samme dag og) hive de i ovnen og varme opp.

 

Standard oppskrift for meg er.

 

1\2 kg makaroni

1 boks bogskinke\ 1 pakke pølse el.l

brokkoli\ blomkål\ andre grønnsaker man liker

ca 1 liter melk

smør\margarin

mel

 

Jeg koker opp makaronien og har den klar.

 

Hvit saus lages av.

Smør\margarin- tar bare en klunk og smelter i en gryte (trolig mellom 50-70 gram), når smeltet oppi med 3-4 ss mel. Og visper dette sammen. Sper så med melk. Og koker inn til saus, passe tykk. Her kan man etter eget ønske krydre litt, jeg pleier og ha oppi litt pepper. Hvis jeg skal ha fiskegrateng så pleier jeg og bruke litt muskat.

 

Forveller så brokkoli\ blomkål i kokkende vann.

 

Makaroni, kjøtt og grønnsaker fordeles i dertil egnet ildfaste former. (Her kan man jo styre selv med tanke på antall porsjoner. Stor form hvis mange skal spise, mindre hvis singel porsjon. Jeg kommer til og kjøpe meg aluformer til dette bruket.)

 

Så kan man enten lage maten med en gang, eller fryse den.

 

Når den skal stekes bruker jeg 225 grader, og lar den stå i ca 45 min til begynner og bli farget på toppen. Legger på revet ost siste 10-15 min.

 

Serveres med salat og loff\ baguetter.

 

Jeg bruker samme grunnoppskrift på fiskegrateng, men da med fisk i stedet for kjøtt og dropper samtidig grønnsakene. Har og oppi 3 eggeplommer i sausen. Bruker da å toppe med strøkavring(strør på dette under tillaging) i stedet for ost.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fikk tips i sta av ei venninne om kyllingsuppe. Ikke prøvd den enda selv, men ho var godt fornøyd.

Her er det 4 porsjoner.

 

1 rå kylling, evn kyllingfilet eller grillede kyllinglår

3 gulrøtter

5 små poteter (evn. 2-3 store)

1/2 purreløk

1 løk

3 fedd hvitløk

Ca 2 dl vann

ca 3 dl mjølk

2-3 dl kvitvin

1 god klatt smør

hvetemjøl

tørket koriander

litt chili

Evn. kyllingfond eller buljongterning

En dæsj creme fraiche eller rømme

Salt og pepper

Persille

 

Poteter og gulrot renses og deles, finhakk løk, chili og hvitløk, purre skjæres i skiver. alt haes i en middel stor kjele. Ha i vann, kun nok til å dekke grønnsakene, og la koke i ca 10 minutter. Mellomland de kokte grønnsakene i en bolle el.

Smelt smør i den tomme kjelen og rør inn hvetemjøl. Spe med mjølk og la det koke et par minutter til det tykner. Hell i grønnsakskraft og hvitvin. Rør til det koker opp og la koke i et minutt eller to. Ha til slutt i grønnsakene og kullingen og kok enda noen minutter. Ha i creme fraiche og smak til med krydder.

Link to comment
Share on other sites

Stek 8-10 skiver bacon i en stekepanne til de er sprø.

Slå en boks med brune bønner oppi fettet. Ta en gaffel og knus omtrent halvparten.

Tilsett 2 ss tomatpuree og 2 ss ketchup.

Smat til med eddik og sukker.

Kok opp, server og legg gjerne et par brødskiver under.

Baconet spiser jeg inntil som fingermat.

Link to comment
Share on other sites

Kan bidra med en kjapp rett jeg selv pleide å lage på den tiden jeg fortsatt huserte alene....

 

Kjøp ferdig grillet kylling. Hel, eller helst bare lår.

Kjøp en toro-sause pakke som du liker til kylling. Helst med mulighet for tillaging i micro (hurtigere)

Kok sånn passe mye ris, gjerne hurtigris. Eller annen dersom man ikke er sulten, eller er generelt kresen.

Hiv 1-2 kyllinglår eller passe mengde kylling i microen, så lenge at kjøttet detter av beina.

Tilbered sausen i micro. Om man tilbereder saus på vanlig måte, begynner man litt før med den.

Plukk kyllingkjøtt av beina, og fordel på tallerkenen.

Legg ett lag med ris over.

Hell sausen over alt sammen.

 

Spises sammen med loff, brød + smør. Eventuelt salat.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Laget denne gryteretten i går, ble snasen på smak. Ble ganske mye, så frøs ned restene. Regner med at det skal være greit og varme opp igjen ved en senere anledning. Oppskrifta fant jeg på http://matmons.net/visoppskrift.asp?id=435

 

1 kg kjøttdeig

2 purreløk

4 løk

2 gulerøtter

salt

pepper

1 stor ts buljong

1 ss karri

2 ss sukker

2 små glass tomatpure

1/2 boks fløte

1 boks rømme

 

Tilberedning:

Først stekes kjøttdeig og tilsettes salt og pepper. Deretter surres purre, løk og gulerøtter i karri. Bland dette sammen med kjøttdeigen, tilsett buljong, sukker og tomatpureen. Kok dette opp. Smak til med fløte og rømme. Serveres med ris, ferskt brød og en frisk salat.

 

 

Jeg laget den dog litt anderledes, jeg brukte kjøttboller i stedet for kjøttdeig. Brukte og litt smør sammen med karrien. Hadde heller ikke buljong-pulver så brukte en haløv desiliter vann og en buljongterning i stedet. Ble veldig godt.

 

Sammen med dette kan man godt servere en form for brød, jeg valgte hjemmelaget focachia.

 

Ingredisenser

 

1 kg hvetemelet

1 liter lunket vann

1 pose tørrgjær

 

litt oliven olje

havsalt etter smak

 

mel og gjær blandes, vann helles i og blandes til «røre», hever så til dobbel str. Helles så over i langpanne med bakepapir. Strør over olivenolje i godt monn, før strøsler over havsalt. 200 grader i 20-25 min. Del opp og servers sammen med smør :-)

Link to comment
Share on other sites

Et kajpt og godt måltid. (Sako 30-06 vil vel sterkt hevde at "det finnes andre måter", men la gå :mrgreen: )

 

Man tager....

 

1 pose Toro kremet bromkålsuppe

4-5 mellomstore poteter

1 mellomstor blomkål

2 middagspølser

Et par brødskiver

Hvitløkssmør, evt ost.

 

Kok suppen ihht anvisning på pakka. Skrell poteter (gjerne mandelpoteter, da disse er lettkokte), og skjær opp i terninger av potetene, blomkålen, og middagspølsene. Kokes lett under omrøring. Dersom ønskelig - ta gjerne en liten fløteskvett. Reduser evt melk.

Rist et par brødskiver, ha på hvitløkssmør -Alternativt - Bremykt, og hvitost.

Link to comment
Share on other sites

Ugh, ikke glem helse i iveren etter billig mat. Her var det ymse. Norge er et vanskelig land å leve billig i med en sær landbruksnæring. Styr unna ferdigmat, Grandiosa og posemat. Lokale fiskere kan skaffe god fisk til en billig penge, høyrygg av okse smaker bedre enn indrefilé, styr unna kylling, de er av så dårlig kvalitet at produsentene ikke fortjener at dere bruker penger på det, mer tid kan erstatte penger osv.

 

Aller helst skulle nasjonen importert kjøtt fra kveg på frilandsbeite, ikke miljøfiendtlig soya i lange baner til kraftfor.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg....

 

1: Trådtittel: Billig men god middag for aleneboere og andre... Jeg er ALENE!

2: Dette er kanskje mitt siste innlegg her på kammeret!.... :shock:

 

Forklaring følger: Da jeg kom hjem fra en lanaag arbeidsdag (7,5t) stod IKKE middagsmaten klar! Ikke engang noe som jeg kunne varme opp i mikroen engang!! Jeg var enkelt og greit blitt forlatt! (Kona jobber seinvakt!)

Her står jeg altså, med ene beinet i grava pga sult og INGENTING klart!

Men jeg lar meg ikke knekke av sånne bagateller, da jeg er MANN! Siden grillen er ryddet for vinteren må jeg raskt finne andre muligheter!

Og her kommer virkelig SUVIVOR-MAN-NEN fram i meg! Jeg bruker siste rest av kreftene mine på å finne fram denne esken: (bilde)

vrq4qv.jpg

Jeg er alltid beredt på krisesituasjoner! Gammel kriger jeg ja! Her har jeg altså stående et par kartonger med god rekesuppe kjøpt i Strømstad! Jeg har lært meg å koke vann, så mesteparten av all den matlagings-problematikken er jo bare tull!

Etter drøye 10 minutter fosskokte vannet, og bare få minutter etterpå var middagsmaten klar! Velduftende rekesuppe 'ala Woff!

Nå har jeg storkost meg med to posjoner (to kopper) av dette livgivende styrkedrikket!

 

MEN så kommer vi til punkt 2 da.... Hvis mitt nærvær og mine innlegg forsvinner i løpet av kvelden, KAN det ha noe med noen mystiske tall på esken å gjøre... (bilde)

5a5a21.jpg

Bruksanvisningen på siden av esken ble nøye fulgt, men noe gikk meg hus forbi, da jeg ikke skjønner utenlandsk (svensk)! Der stod det noe sånn med liten skrift: Bast fore:Se topfliken..

Så dette er altså kanskje mitt siste innlegg her på kammeret! ( :!: Hurra! :D ) Eller kanskje ikke! Suppa var god den!

Link to comment
Share on other sites

Fekk meg 6 vekers ufrivillig ferie her, etter eit sjukehusopphold, så stakkars kjerringa har måtte administrere kjøkkenet heime siste veka her, og i dag hadde eg lova at eg skulle lage middag. Trur kjerringa var lei av eigen mat, og det trur eg ungene var også, he, he.. Kjerringa er flink til å bake og lage kaker og sånt, men middag er ho ikkje så voldsomt imponerende anlagt, ei heller interessa av det, så det var jaggu godt ho kleppa tak i meg, he, he..

 

Foten min var ikkje så veldig lysten på å stå på kjøkkenet i timevis, så eg måtte lage noko som var godt, kjapt og enklelt. Valget blei nakkekoteletter av frittgående svin, som eg har partert sjølv og betalt dyrt for i grunn, men når du kan kutte den i 2.5 cm skiver, så får du nakkekoteletter av ein annen dimensjon og smak.

 

Enkel og billig middag til ca 5 personer ( 2 voksne og 3 barn )

 

Eg brukte :

 

4 nakkekoteletter / ca 1 kg kjøtt ( av stor størrelse, me åt 3, den siste blir kveldsmat.. )

400 gram Penne pasta

ca 50 gram margarin til steiking

Ei pakke Røra surkål

Grillkrydder, salt, pepper, paprikapulver og timian

0.5 dl kremfløte

1 eggeplomme

 

Begynn å steik koteletter, krydre og salt dei, og sett på vannet til pastaen, når du har nesten stekt ferdig dei første kotelettene, så er vatnet til pastaen kokt opp, bruk masse vatn iallefall 3 liter, og ein god neve med salt oppi vatnet. Sett på siste kotelettene, og steik desse, mens du rører godt i pasta gryta av og til.

 

Så tar du kremfløte oppi eit glass/kopp, rører inn litt steikesjy av kotelettene, det siver alltid litt kraft ut og blander seg med margarinen, så hell oppi ca 6 ss av den oppi der, eller nesten det du har i steikepanna.

Bland dette godt, ha i litt kverna pepper, salt, timian og la det kjølne litt, så har du i eggeplomma og visper denne lett i fløteblandinga.

 

Når pastaen er litt hard etter ca 8-9 minutter, så siler du av vatnet. MEN hell pastaen oppi gryta når det fortsatt renner av vatn, for litt av dette kokevatnet skal du ha, ca 0.2 dl eller rundt dette. Så tar du og blander inn den fløte og egg blandinga i pastaen, rør godt rundt og IKKJE sett den tilbake på den varme kokeplata, då koagulerer eggeplomma og det blir litt mindre delikat.

La pastaen kvile i 2-3 minutter og trekke til seg smaken, så servers dette med surkål til..

 

Litt dårlig mobilbilde av maten :

Billigmat1.jpg

 

Blei litt skriving dette, men det er ikkje så avansert som du kanskje trur, og nyydelig godt blei det, familien var glad for at far var tilbake bak grytene. :mrgreen:

 

Kjøper du nakkekoeteletter på tilbud til 29.90.- og billig surkål og pasta, så har du ein god middag til under 50 lappen.

 

Bon apetite!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har også ufrivillig ferie her, men kan heldigvis stå på kjøkkenet :)

 

Jeg har akkurat satt til livs en variant av Hollakos universalgryte. Den er god, laget fra bunnen av og kan være svært billig - da snakker jeg om under en tier. Inspirasjonen fikk jeg da jeg var noen uker i Hellas for noen år siden. I det gresk-ortodokse Hellas fastes det hver onsdag og fredag. Det betyr at disse dagene spiser man bare grønnsaker kokt i vann. (Hvis de har gjester, lurer de oppi litt olje også, for å gøre litt ekstra stas.) Egentlig finnes det ingen oppskrift utenom basisen for retten. Basis funker utmerket godt aleine for de dagene man måtte ha virkelig dårlig råd. Men så kan man jo bygge den ut i alle retninger.

 

Basis for to personer (eller en sulten jeger)

Tre-fire poteter i grove terninger

Et par små løk i grove båter

En boks tomater

3 dl vann

Salt - Pepper

+ ei klype sukker til tomatene, de er jo så glade i det :)

 

Ha alt i ei gryte, kok opp og småkok under lokk til det er ferdig.

 

Er man pengelens, kan man stoppe her. Det smaker utmerket, og vi er nå oppe i ca en tier. Det var slik vi fikk dette i Hellas hvis det var onsdag eller fredag.

 

Hvis man ikke er pengelens, evt har fryser og skap med innhold, kan man tilsette nesten alt mulig. Har du i utvanna klippfisk, blir det bacalao. Har du i noe kjøtt fra store dyr (start i såfall med å koke det mørt), så får du ragu eller osso boco. Kjempegod med fisk som steinbit, torsk, sei eller hva man måtte ha (her blir det motsatt av kjøttet: Has i til slutt og trekker med de siste 8-10 minuttene)

 

I den varianten jeg hadde i kveld, tilsatte jeg rester fra en grillkylling, en boks røde bønner som jeg silte vannet av, en liten boks kantareller, paprikapulver og hvitløk. Kjempegodt!

 

Enjoy!

Link to comment
Share on other sites

Man tager:

1 boks RSP, gjerne 1980-1986-årgangene (disse er for klassikere å regne).

1/2 boks hermetiske tomatbønner, eller enda bedre; Barbecue, chili eller cajunbønner.

2 egg.

2 skiver brød.

Smør.

 

Fres RSP´en i stekepanna på middels varme, krydre etter smak og behag.

Når RSP´en har fått den delikate, litt småsvidde, gyldne fargen bare RSP kan få, tilsettes tomatbønnene.

Rør rundt og la det surre til blandingen er gjennomvarm.

Mens du venter på at blandingen skal surre ferdig, steker du et par egg.

Smør så brødskivene med skikkelig smør (margarin er for pyser som ikke vet hvordan mat skal smake), tøm blandingen oppå skivene og topp med speilegg.

Enjoy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Her er oppskrift på en enkel risotto

 

400-600 gram kjøttdeig.

1/2-1 løk

2 buljongterninger

diverse krydder, jeg bruker mye pepper, litt salt. og litt av alt det andre krydderet jeg har i skapet.

1 liten boks tomatpure

1 liter vann

Ris til 1 liter vann

Brun kjøttdeig, og brun også løken litt. Tilsett resten og la koke til risen er ferdig.

 

 

Dette er en fornærmelse mot risotto!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Amerikaguttane er jo en god, billig og enkel rett, med flere navn. Lagde det seinest i dag.

 

Du trenger:

Makaroni

Pølse

Tomatsuppepose

gulost.

 

Fyll ei gryte med 1 l vann. Tøm i to poser tomatsuppe. Kok opp under omrøring, putre i fem minutt (poenget er halv mengde vann ift oppskriften på vanlig tomtasuppe)

Kok 8-10 dl makaroni (gjerne fullkorn)

Skjær ca 800-1000 gram pølse i små biter

(Litt purre og hvitløk, ev litt steikt flesk oppi gjør den enda bedre)

Finn ei ildfast form, brødform eller lignende og gni den inn med smør.

Hell makaroni, pølser og tomatsuppe (og ev annet snacks) i forma, rør rundt og jevnt ut. Dekk det hele med gulostskiver. Stekes i ovn på 210 grader i ca 20 min, pluss 3-4 min på turbogrill for litt snerk på osten.

 

 

Amerikaguttane er minst like god å varme opp dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Her er oppskrift på en enkel risotto

 

400-600 gram kjøttdeig.

1/2-1 løk

2 buljongterninger

diverse krydder, jeg bruker mye pepper, litt salt. og litt av alt det andre krydderet jeg har i skapet.

1 liten boks tomatpure

1 liter vann

Ris til 1 liter vann

Brun kjøttdeig, og brun også løken litt. Tilsett resten og la koke til risen er ferdig.

 

 

Dette er en fornærmelse mot risotto!

 

Legg gjerne ut ei betre oppskrift på risotto :wink:

Link to comment
Share on other sites

GRESK PITABRØD

 

Pitabrød (ca 2 per pers)

Olje/smør til steking

salat (ca 1/2 pr pers)

Agurk (1/2 pr pers)

Strimlet svinekjøtt (ca 250g pr pers)

Fetaost (1/2 glass pr pers)

Grytebønner/kidneybeans: 1 boks

Taziki

salt og pepper etter behov.

 

sånn gjør du:

1: Fyr opp stekeovnen og legg pitabrødene inni på ca 180C

2: Stek kjøttet og smak til med salt og pepper.

3: Kapp opp grønnsaker menst kjøttet stekes.

4: Legg grønnsakene i en bolle sammen med fetaosten, og kraften som følger med (den er av olivenolje og er tilsatt krydder)

5: Tilsett kjøttet, og bland godt.

6: Ta ut pitabrødene når de er varmet opp. (ps dette går fort)

7: fyll pitabrød med kjøtt og taziki og spis.

8: Når ting kommer i retur, så går du på do, og leser jaktblad.

Link to comment
Share on other sites

Her er oppskrift på en enkel risotto

 

400-600 gram kjøttdeig.

1/2-1 løk

2 buljongterninger

diverse krydder, jeg bruker mye pepper, litt salt. og litt av alt det andre krydderet jeg har i skapet.

1 liten boks tomatpure

1 liter vann

Ris til 1 liter vann

Brun kjøttdeig, og brun også løken litt. Tilsett resten og la koke til risen er ferdig.

 

 

Dette er en fornærmelse mot risotto!

 

Legg gjerne ut ei betre oppskrift på risotto :wink:

 

 

 

Sopprisotto.

 

Vask risen, bruk arborio eller aller helst carnaroli.

bruk en vid kjele.

stek brunoise av sjallotløk og litt hvitløk og kanskje litt gulrot i klaret smør eller olivenolje. Alle riskornene skal ha en tynn film av fett rundt seg.

Ha så i hvitvin, vinen skal koke helt inn i riskornene. Spe så med en soppkraft/gr.sakskraft.

Det gjør du hele veien til du har den konsistensen du vil ha på risottoen. Avslutt den med god skogsopp, mascarpone, smør og mye parmesan. Smak til med salt og pepper evnt. litt sitron.

Kan toppe den med noen gresskarkjærner som du popper i varm olje, evnt noen villriskorn som du popper. Da får du noe sprøtt og i retten.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dette er hverdagsmat, er raskt å lage (15-20min) men smaker godt hver gang!

 

Kylling, egg og ris!

 

Du trenger (ca3-4 pers):

 

1. Kyllingbryst (650 g) eller 3-4 bryst.

2. Ris til 4 pers., følg anvisning på pakke.

3. Egg 5-6 stk.

 

Avhengig om du velger hurtigris eller ikke; start med det som tar lengst tid.

Rensk kyllingbrystene for ”alt hvitt og rødt”.. De skal være rene. Så kuttes de opp i terninger.

Stek eggene først. Ha dem i et litermål (eller lignende) og bland dem sammen, akkurat som en eggerøre. Legg den ferdige røra på en tallerken, mens du rensker pannen og steker kyllingbitene.

Jeg bruker salt og pepper på alle tre delene, krydrer ikke kyllingbitene før de har stekt litt. Brenner seg så lett i panna… Bruker alltid smør til steking, ikke margarin;) Men det er jo en smaksak.. Til kjøtt og fisk ellers pleier jeg blande, med olivenolje og smør.

Ha kyllingbitene oppi gryta der risen er ferdi kokt. (sjekk at den ikke er hard..) så eggerøra, som du hakker opp litt først. Bland.

 

Servers på en dyp tallerken, og med rømme og chilisaus.

Deilig til lunsj, middag og kvelds. Til og med (sein) frokost!..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kjapp grei middag med lite jobb og lite oppvask:

 

Sett ovnen på 225*C

Sett på vann til risen

 

1 ildfast form med:

oppkuttet løk

oppkuttet paprika

skivede sjampingjonger

grillet kylling passe partert

En haug med hvitost etter ønske på toppen

Tøm passe med kremfløte over det hele

 

Stekes i 30 min.

 

Ris etter hvor mange som skal spise og koketid på pakken.

 

Så er det bare å slenge seg i godstolen og vente....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...