Jump to content

Grove Safari-kalibere. Noe for deg?


Rino Hals

Recommended Posts

Ang 375 flanged og rimless er jeg ikke enig med deg Donner. Av den grunn at i en ekstraktor(den delen som er enten ejektor eller ekstraktor) laget for 375 h&h rimles så er det flere små deler og en litt komplisert mekansime som skal trekke med seg patronen ut. og teorien om at jo flere deler det er jo større sjangse er det for at noe ikke funker slår inn. Det er dette som er grunnen til at det som regel er doble avtrekkere på dobbeltrifler og ikke singel trigger. Med en flanged verson har ekstractoren mye større bæreflate mot patronen og vil ekstraktere/ejektere patronen i mye sikkrere grad. Det er også mye lettere og fjerne flanged tomhylser da du har randen rundt og legge pølselabbene rundt. dette gjelder også ut av patronbeltet.

 

@ bighorn:

 

alt er relativt. men mye penger er det uansett!!

Link to comment
Share on other sites

@Purdey, hadde sivilstatusen min vært singel så ville ett forbrukslån sikret meg en engelsk brukt dobbel, men siden jeg har gått i musefella blir dette kun med en drøm ;-)

 

Enig med dere gutter, dette er en tråd verd å følge ekstra godt med på :-) Veldig mye bra er skrevet her og all kredit til bidragsytere som holder tråden igang.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at du ikke har fått deg dobbel du som har si pack i kjøleskapet BigHorn?? 8)

 

Det er nok en kjensgjerning at dette er utenfor rekkevidde for vanlige lønnsmottakere, om de ikke tjener veldig godt, når de har fått en finansminister i hus...

Man kan sikkert få kjøpt seg ei slik ei, men man får neppe gehør for safari til samme prisen etterpå!

 

Jeg har en utfordring til de som krysset av på .577 og .600 på tråden om dobbeltrifler - hvilke våpen har dere, og hvordan er de å skyte med? Regner med at det er tunge våpen?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er nok flere årsaker til dette kamerat @kiwi. Jeg er dessverre ikke så hektet på safarijakt at jeg kan rettferdig gjøre en slik investering. Det er ett annet kontinent (Amerika) som ligger mitt hjerte nærmest når vi snakker utenlandsjakt, og der er langhold et større tema enn dobbelrifle ;-)

 

Men grove safarikaliber og dobbelrifler har alltid interessert meg, og ikke minst historien bak mye av dette :-)

Link to comment
Share on other sites

Ei dobbeltrfile i 9,3x74R med et godt sikte på er da som skapt for Nord-Amerika!! Hvor ofte vil man egentlig ha behov for å skyte på lengre hold enn 200m? Det holdet klarer man fint med ei slik ei om man har trent litt med den.

Utfordringen er at mange skyter ei pakke eller to med ei dobbeltrifle, og dømmer den nord og ned siden man ikke treffe like godt som med boltrifla hvor de har skutt tusenvis av skudd med gjennom årene. Det overrasker nok færre enn meg, men ikke dem selv tydeligvis... :wink:

 

Trener man mye med ei dobbel slik at man venner seg til avtrekkene, hvor mn skal holde hånda, og hvor bestemt man skal holde i den, så står den ikke tilbake for mange boltrfiler, de kan være uhyggelig presise!

 

Førsteskudd på kald pipe fra ei dobbeltrifle (DR) vil ofte ha hull i hull potensiale. Annetskuddet sitter tett i nærheten et sted, et avvik som oftest under 6-7cm, gjerne ned mot 2-3cm på 100m på velregulerte våpen. Det er ofte lik den praktiske presisjonen på ei boltrifle (BR)? Skyter man 6 skudd med dobbeltrfila vil man ikke oppleve samme høydespredning som på kombivåpen siden begge piper avfyres, og varmen sprer seg jevnt. Her kan man stå på drivjakt og skyte som med hagle..... man slipper å lade magasin osv. Hvorfor flyr ikke store deler av jaktstanden rundt med bolthagler om de var så fortreffelige til jakt? Det er jo forskjell på jakt og baneskyting? Eller..?

 

Under baneskyting så er det være viktig å sette 10 av 10 skudd i tier´n. Da er man strålende fornøyd, og mener at dette er flotte saker på jakt. Joda, er enig i at dette viser at rifla og skytter er meget stabil! Det ligger veldig godt til rette for å kunne skyte 10 skudd mot vilt etterhverandre, men skjer det i praksis? Neppe..

 

Når man kommer på jakt og foretar et førsteskudd så er presisjonen lik mellom DR og BR. Når dyret er på full fart vekk fra skuddplassen, så vil man ofte oppdage at noe skudd nr to rakk man aldri med BR da dyret alt forsvant bak et tre... Med DR så kan man vært på målet igjen etter rekylen, med fingern på bakre avtrekkeren klar for et oppfølgingsskudd om nødvendig, eller et skudd på medfølgende dyr om ønskelig.

 

Dersom holdet er langt, så er førsteskuddstreffet om mulig ENDA viktigere enn ved kortere hold? (I den grad man skal differensiere.)

Førsteskuddspresisjonen med dobbeltrifle har som oftest de med denne våpentypen erfart at er veldig bra. Hvorfor skulle ikke dobbeltriflen rent teknisk være egnet til all jakt.....?! Dersom livet handler om å skyte dyr på over 300m hold så finnes det bedre alternativer, uten tvil, men det beveger seg mer mot skyting enn mot jakt om man skal være ærlig?

 

Den virkelig store haken, den som de færreste vil være ved, er prisen. Dette er våpen som er konstruert for jakt, og er tiltenkt jakt helt fra de forlot arbeidsbenken til en børsemaker. Dette er ikke overskuddsvåpen fra en eller annen krig. Dette er velbalanserte, fulkomne jaktvåpen tilpasset formålet sitt - skudd mot vilt i stressede situasjoner. Disse våpnene blir veldig dyre om de er vellaget! Det vil alltid være slik at det er de færreste som ønsker å ta seg råd til en. De aller aller fleste kunne kjøpt seg ei slik ei om de ville, det tjener vi mer enn godt nok til i Norge i dag. Våpen er faktisk latterlig billige i forhold til andre lands kjøpekraft og prisnivå!

 

De fleste finner at ei DR ikke er kostnadseffektiv nok. Det har de kanskje rett i, men skulle vi forfulgt det helt ut er det ikke behov for annet enn bestefars gamle M98? Sauer 202 og Blaser R93 utgår da også med høye kneløft.

Ei DR er nok betydelig mer kostandseffektiv i det lange løp. Steller man den fint, så er den fullt skytbar om 100-150år, noe jeg omtrent kan garantere at ei R93 eller Sauer 202 neppe er, plasten vil for lenge siden ha blitt sprø av elde eller kjemikalier.

Ei DR er nok ikke så dyr som mange vil ha det til, i alle fall ikke i det lange løp. "I det lange løp er vi alle døde" sa min økonomiprofessor da vi pirket borti problemstillingen mellom kortsiktig profitt og langsiktig investering, og at vi nok trodde det siste var best for samfunnet..

Det å ikke ta seg råd til ei DR og heller mene den er ubrukbar synes jeger noe stort sprøyt.

 

Skal man dra sammenligningen mellom DR og BR så får man i det minste bruke samme kaliber! 9,3x62 mot 9,3x74R og 6,5x55 mot mot 6,5x57R eller 7x57R.

Det de fleste gjør er å sammenligne ei litt halvtung 6,5x55 eller .308 med ei dobbel i 9,3x74r, og det blir virkelig som å sammenligne epler og pærer!

 

Dersom folk hadde sammenlignet på samme kaliber tror jeg de hadde blitt veldig overrasket over den praktiske presisjonen i disse dobbeltriflene!

 

De som får seg slike, og blir bitt av basillen, kommer aldri vekk fra de igjen.... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet @Kiwi, og jeg er mye enig i det du sier men skuddholdene over dammen kan fort bli 300-400yards og siden disse avstandene varierer meget så vil jeg heller ha med en repeter rifle med en god kikkert :-) Ikke synes jeg det er spesielt pent heller med en kortløpet dobbelrifle og en S&B Marksman 5-25x56 på ryggen !!

 

Helt enig i at en DR i 9.3x74R er en skikkelig storviltrifle både her hjemme og i utlandet. Selv mener jeg den har sine begrensinger på lange hold siden den i utgangspunktet ikke er konstruert for det, men bevares den kan være treffsikker forholdsvis langt ut. Som sagt tidligere i en eller annen post,- DR i 9.3x74R må være mitt første valg til villsvinjakt :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må smile litt. Det er gøy og interessant å se at det er en god del jegere som ser på safarijakt og våpen som det samme som dobbeltrifler.

 

Men husk at boltriflen også da. Det er faktisk større rom for ei god boltrifle enn dobbeltrifler.

 

Jeg har og bruker begge deler, men etter som tiden har gått og jeg ser tilbake på hva jeg har gjort og opplevet så må jeg si at hvis jeg sto foran et valg mellom bolt og dobbel, så ville valget falt på ei boltrifle. Og hvis jeg skulle velge ei rifle og et kaliber til alt ville det bli ei boltrifle i kaliber 375 eller 416.

 

 

Så til en annen ting (kall det gjerne OT). Jeg kan med min beste velvilje ikke se gleden i å skyte dyr på flere hundre meters hold. Hvor er liksom jaktgleden med det?? For meg blir det skyting og ikke jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel forsåvidt på de riktig grove at mange synes at ei dobbel kommer til sin rett i Afrika?

 

@Rino: Ser at du har ei Chapuis DR på en del bilder her inne, 9,3x74R? Har du kikkertsikte på den? Dersom du hadde hatt et kikkertsikte på den, ville du sett annerledes på saken?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel forsåvidt på de riktig grove at mange synes at ei dobbel kommer til sin rett i Afrika?

 

@Rino: Ser at du har ei Chapuis DR på en del bilder her inne, 9,3x74R? Har du kikkertsikte på den? Dersom du hadde hatt et kikkertsikte på den, ville du sett annerledes på saken?

 

 

Jeg har en hakemontert kikkert på min Chapuis, men desverre, jeg mener fortsatt at ei boltrifle er bedre enn ei dobbeltrifle.

 

Ja, ei dobbeltrifle har selvfølgelig sine fordeler i gitte situasjoner, men de vil du aldri havne i som jeger i dag. Du vil alltid ha med deg en profesjonell som hjelper deg i et knipetak :)

 

Jada.. Jeg vet jeg skyter meg selv i foten med å påstå dette. Det jeg mener er at de aller fleste ikke behøver ei grov dobbeltrifle for å kose seg i Afrika.

Hva "havesyken" og "romantiske behov" gjør med hver enkelt er jo opp til en hver. :D

 

Vær snill å ikke missforstå meg nå da :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg misforstår deg ikke Rino, jeg ser hva du mener!

 

Men jeg er ikke enig med deg... :lol:

 

Dobbeltrfila er jo ei rifle, med to kjappe skudd i stedet for ett. At den når sine begrensinger på lengre hold kommer som regel av vekt og samskyting.

 

Dersom man skulle bli angrepet er dobbel udiskutabelt fint å ha, men da har man vel gjort noe galt.. Man har vel også gjerne en PH som skyter også. (Om jeg utsettes for noe slikt, så håper jeg at jeg har en PH med så støe nerver at han ikke skyter før han er nødt, så jeg får en sjanse til å avslutte det selv...)

Den andre situasjonen hvor ei dobbel er virkelig fin er ved hjerneskudd på elefant. Dersom man skulle være uheldig å treffe litt for høyt forfra, så kan man rekke et sideskudd på hjernen i det den snur rundt, forutsatt at man har en dobbel man kjenner godt, det rekker man neppe ikke med noen boltrifle? Mulig jeg har sett litt mye dvder med B.Charlton og Ian Carter, og lest litt mye Taylor, men likevel.. :wink:

 

Jeg vokste opp med småviltjakt og s/s hagla med to avtrekkere og toppnøkkel, likeså ønsket om god balanse på de jaktvåpnene som ikke bare brukes til veloverveide skudd.

Jeg synes rett og slett at slike våpen sitter så mye bedre i hendene, og jeg treffer så mye bedre på siktene når jeg kaster opp enn ei lenger bolrifle. Årsaken til denne fascinasjonen ligger nok muligens mest der...

Link to comment
Share on other sites

Har du forsøkt å tilpasse ei boltrifle da Kiwi?? Hehehe. Jada jada. Jeg vet jeg kverulerer nå, men det har jeg. Og jeg påstår at du skyter minst like hurtig (første skudd) med ei veltilpasset boltrifle.

 

Men saken er den at de færreste har mulighet til å legge mye penger i ei dobbeltrifle KUN for å skyte elefant. OG… Du treffer ikke en elefant bedre med ei dobbeltrifle !

 

Men jeg må jo være litt enig med deg også da. Jeg har selv skutt ned angripende dyr to ganger og takker gud for at jeg hadde dobbeltrifle i hendene akkurat da.. Men tror faktisk jeg hadde greid meg med ei boltrifle også...

 

Men nå skal jeg slutte å kverulere. La oss heller kose oss, snakke kalibere og dele erfaringer...

Link to comment
Share on other sites

+1 Rino!

 

Har forresten ei Husquarna FN M98 i 9,3x62 som i disse dager får seg et Rigby aperturesight, og den passer meg usedvanlig bra! :D

 

Ad. erfaring fra grove Afrikakalibre: Hvorfor så stille fra de som krysset av .577 og .600 på undersøkelsen rundt dobbeltrifler?

Det hadde vært utrolig artig å høre litt rundt bruken av de kaliberne, og hvordan det er å skyte med de?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rino, det blir litt som at man må ikke ha en Range Rover, man kommer seg til butikken i en Skoda også. En skoda gjør akkurat den samme jobben i 99% av behovet, og det er meget skjeldent at man faktisk trenger en Range Rover til det den er tiltenkt!

 

Men det er ikke til å komme fra at det er diggere med en RR!!!

 

Det samme gjelder vel egentlig for DR kontra BR.

Link to comment
Share on other sites

@KIWI

 

Jeg bare skutt 470 og 500 og det var morsomt, (var litt speielt da den en 500en kosta nesten to mill.) Men en kammerat av meg fikk et par ekser med 700 NE patroner og en nyprodusert H&H 700NE, hvor han kunne prøve litt. etter det tredje skuddet klarte han ikke åpnet våpenet selv!!!

 

Det er ikke uten grunn at vedkommende hos H&H som regulerer dobbeltrifler har sponset tannlegebehandling av H&H.

Link to comment
Share on other sites

Oi.....

 

 

Kan vel tenkes at han trenger å få sponset både det ene og det andre etterhvert? Hva slags senskader kan man få av en .700 ??

 

Jeg hadde en Merkel .470 med litt for lav stokk. Når man har "litt for lav stokk" så betyr det at man er garantert juling.... Hadde jeg fått bedre kinnkontakt hadde det gått meget bedre.

Stokken på .400en passer perfekt, og det gjør at rifla bare smeller og dytter, ikke noe ubehag i hele tatt! :D

 

Det sies at .577 er "ok" så lenge den er veltilpasset. Men det begynner å bli mye kule...! Har du sett den i aksjon Purdey?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig vanskelig å si ang senskader, men han vet jo hva han driver med og kan handtere slike våpen, noen tenker nok at det er drømmejobben over alle jobber, men du må tåle en del juling.

 

Jeg kan forhåpentligvis svare deg i sommer. Jeg skal sammen med mr Holt og en av hans internationale klienter prøveskyte og sammenligne et knippe dobbeltrifler i 600 577 og 470, både rekyl og prestanda.

 

Det blir en kjedelig dag på jobb!!!

Link to comment
Share on other sites

Morten. Jeg er sikker på at du innerst inne skjønner hva jeg mener.

Dobbeltrifler er helt topp og grusomt morsomt hvis du har mulighet til å leke med såpass dyre våpen. Jeg vet det, for jeg er som Ole Brum og har begge deler.

 

MEN når det kommer til jakt i afrika så vil jeg komme med følgende påstand. Det er 95% boltrifler som gjelder! Kanskje mer. Og av de som bruker dobbeltrifler så er det kun et fåtall som KAN bruke dem. Resten er velstående wannabes. Skjønner du hva jeg mener?

 

Jeg ønsker ikke at en tråd om afrikakalibere skal dreie seg om kun doblinger og patroner til disse. Jeg mener at det er vel så fornuftig og riktig å inkludere boltrifler og patroner til disse også. Særlig siden boltrifler faktisk er de som er mest brukt og kanskje for de aller fleste er ”det riktige valget”. Jeg ønsker ikke at de med boltrifler skal føle seg ”mindre verdt”, for det er de slett ikke.

 

Sånn. Da fikk jeg sagt hva jeg mener og vil gjenta meg selv: La oss heller kose oss, snakke kalibere og dele erfaringer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt hva du mener, og jeg er jo "litt" enig,

 

Men får å gjøre balanse i regnskapet kommer et par eksempler på boltrifler

 

Her er en Westley Richards i 425

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

 

Dog litt utenforr rekkevidde for hvermansen men likevel et greit ekesmplar av boltrifle arten, i store kalibre

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

 

 

Denne hadde vert knall og ha. en George Gibbs i 505 Gibbs

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

 

WR i 375

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

Link to comment
Share on other sites

WR i 375

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=" target="_blank" target="_blank

 

Takk skal du ha Morten. Fy flate, du snakker om kompis... Nå fikk jeg akutt desperat vondt i havebegjæret. Rett og slett KRAMPE !!!

Finnes det fler bilder av denne? I så fall MÅ jeg ha.

Tror jeg må ha ei runde eller syv i tenkeboksen nå....

 

 

Ps.

Passe drøy kikkert på ei rifle som dette !!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt hva du mener, og jeg er jo "litt" enig,

 

Dog litt utenforr rekkevidde for hvermansen men likevel et greit ekesmplar av boltrifle arten, i store kalibre

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=" target="_blank

 

 

 

Her kan det nesten bli komplisert å ta med riktig patroner ut på jakta, for ikke å snakke om på vei til jakta... !! :mrgreen:

 

Mange flotte våpen her! Den .425 hadde vært noe...!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Artig med vakre dobbeltrifler og top end bolt rifler, men foretrekker heller å bruke pengene mine på jakt.

 

Jeg har en Ruger Alaskan i 375 Ruger og den er vel så langt unna ei dyr dobbeltrifle det overhode er mulig å komme :)

Men den er i det minste ikke utstyrt med smellforsterker.

 

Jeg har ikke brukt den på DG ennå, men jeg synes det er moro å bruke den på skytebanen og på jakt i Norge og Sverige.

Når jeg skal jakte på kun PG i Afrika fremover, kommer jeg kun til å ta med meg buen min, så Rugeren blir nok ikke brukt på PG før jeg evt skal til Afrika for å jakte bøffel.

 

Jeg lader mine patroner med 250 grain Barnes TTSX kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Ruger Alaskan, men i dog i .416 Ruger. Har skutt noen hjortebukker med den, men ellers skytes det mye på diverse blinker med det for øyet at en dag blir det bøffeljakt i Afrika, gjerne kombinert med jakt på PG. År 2015 er planlagt.

 

Rugeren er liten, kort og lett med 52 cm pipe. Sparker godt, men med 600 skudd i skulderen i løpet av de 2 siste årene er ikke rekylen noe å bry seg om, selv liggende er uproblematisk, også med skytereim.

 

Veksler mellom 2 sikter. Leupold VX 7, 1.5-6x24 og favoritten Aimpoint 900Lx2 med 2 MOA.

 

For bøffel har jeg ladet 400 grains Hornady DGX. Hastighet 730 m/s. For PG blir det 300 grains Barnes TSX. Hastighet 860 m/s. Synes hastighet, anslagsenergi og presisjon er formidabel i et så "lite" våpen.

 

Rugeren er tilnærmet i original stand. Har kun bygget på kolbekammen og skiftet til lettere fjør i avtrekkeren.

 

Frem til den planlagte afrikaturen satser jeg på ytterligere felling av diverse hjortevilt, også store elgokser. Rugeren er da "avløser" for hundeførebøsse med demper i .358 winchester, og posteringsbøsse i 9.3x62.

 

Som jenta sa: "Grovt er godt".

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte sterkt å kjøpe min i 416Ruger jeg også, men etter å ha sett på priser på ammo og kuler fant jeg ut at jeg fikk greie meg med 375Ruger istedenfor.

Eneste jeg har gjort på min er å bytte ut kolbekappa som jeg synes var noe dritt med ei fra Limbsaver.

Jeg har en Leupold 3-9x50 montert på min.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du lader selv er det liten forskjell i pris på ammo til .375 kontra .416. Kjøper nye hylser fra Hjemmelading. Kan også bruke .375 hylser. De omformes lett med et "drag" gjennom RCBS diesett for .416.

 

Jeg har 40 stk .416 hylser som er omformet fra .375. De er nå helpresset og omladet 6 ganger med tildels harde ladninger. Tror de holder et par omladninger til.

 

VV N150 funker utmerket til de tyngste kulene, men Norma 203B/RL 15 er best. VV N140 passer godt til de lette kulene, men VV N530 er best. N140 og 150 krutt er rimelig. Bruker disse til treningsammo, og da blir ammoen ganske så rimelig, - ca. halv pris av .416 Rem Mag. og 1/3 av .416 Rigby. Med ???? grain av 203B og VV530 oppnår jeg presisjon på 20 - 25 mm på 100 meter. Dette blir mine gulladninger til jakt i Afrika.

 

Til jakt på hjortvilt her hjemme på berget bruker jeg Hornady Interlock i 400 grain. Bruker VV N150 ladet til 630 m/s. Med så lav hastighet holder denne kulen godt sammen og dreper raskt og "tydelig". Dette er billigammo. Samler rundt 35 m.m.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye gir du får treningskuler i 416?

Jeg kjøpte 300 grain rundnesa .375 blyspisskuler lagd av Partizan fra Hjemmelading. Mener jeg betalte 3-4 kroner stk.

Ser at han ikke har den på lager nå, så jeg får ikke sjekka riktig pris.

 

Den fungerer også bra på jakt med moderat lading og samler på ca 30 mm.

Har ladet 250 grain Barnes TTSX med N150 krutt, men har fått stappfull hylse da jeg må sette kula ganske dypt, men uten tegn på å være i nærheten av overtrykk.

Den samler 3 skudd på 20 mm, så jeg er godt fornøyd med presisjonen.

Skal teste ut N140 med den kula for å se hva jeg kan oppnå med det.

Link to comment
Share on other sites

400 grains Hornady Interlock RN er nok den kula jeg bruker mest til trening. Koster kr. 8,- pr. stk hos Hjemmelading.no. Jeg var heldig og fikk sikret meg en anseelig mengde av denne kula til litt over halvparten av prisen hos Hjemmelading.

 

Kan anbefale interlock til jakt på hjortevilt, også i .375, men hastigheten må ned. I .416 kan det virke som at ca. 700 m/s er grensen for når kula begynner å fragmenteres dramatisk.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange ganger bruker dere hylsene i rettveggede patroner?

 

Jeg har en 458WM og har skutt hylsene 4-5 ganger. Et par av dem har revnet rett over magnumbeltet. Ladningene er middels kraftige.

 

I 458WinMag ladet jeg hylsene over 10 ganger, og opplevde aldri hylseseperasjon.

Dette virker rart. Overdriver du krympingen, og hvilket hylsefabrikat?

Mine hylser var Winchester sine.

Link to comment
Share on other sites

Det er Federal hylser som revner. De fulgte med børsa, så jeg vet ikke hvor mange ganger de er skutt.

 

Hornady hylsene jeg kjøpte nye er skutt 4-5 ganger og ser fortsatt bra ut. Jeg krymper ikke hylsene, foreløpig har børsa kun vært brukt til trening, så da lades den med 1 patron av gangen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da vet du jo ikke hvor mange ganger de holder.

Har sett litt varierende kvalitet på Hornady hylser.

Kjøpte 50 i 300Wby, og 2 av de var det rett og slett bare å kaste.

Nesten hull i skuldra på den ene, og samme feilen i halsen på den andre.

 

I utgangspunktet burde du greit klare 10 omladninger.

Vær klar over at Federal hylser ofte er tyngre(tykkere) en f.eks Norma sine hylser.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Da kaster jeg bare Federal hylsene jeg har avfyrt 5 ganger siden jeg ikke vet historikken på dem.

 

10 ganger på Hornady hylsene kan jo også være et greit holdepunkt. Har allikevel nok hylser for resten av livet etter å ha benyttet meg av salget på Winchester ammo hos Jaktfall for en stund siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...