Jump to content

Grove Safari-kalibere. Noe for deg?


Rino Hals

Recommended Posts

Takk for svar. Det er Cameroon jeg har kikket på. Tror vel du har rett i at det krever mye erfaring, mer enn jeg har...

:mrgreen:

 

Uten erfaring tror jeg det vil bli en laaaaangvarig afære og vil kreve meeeeget dype lommer :winke1:

 

MEN, alt lar seg gjøre.

 

Et annet gunstig land er jo Burkina faso. Men er ikke sikker på om det er lov å herje alene i nåværende stund.

 

En løve er vel relativt lettskutt sammenlignet med en bøffel.

Så en TSX vil kanskje ikke ekspandere adekvat i en slik?

 

Tsx er ei kule jeg ikke har all verden av erfaring med. Men har hørt av andre at den kan være et bra alternativ.

Mitt valg (i kaliber 375) vil nok være 350 gr woodleigh. Den åpner villig og har en formidabel SD.

 

Edit!

Generelt vil jeg si at du alltid bør bruke så tunge kuler som mulig på farlig vilt.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at Woodleigh vil være et godt valg for katt, uten at jeg har veldig erfaring med verken det ene eller andre..

Når det gjelder chasse libre finnes det endel info om det på flere plasser og jeg tror de har en slags community basert jakt i Burkina Faso.

 

http://www.africahunting.com/content/2- ... frica-529/

 

 

http://www.africanoutfitter.com/backiss ... unting.php

Link to comment
Share on other sites

Det er og har vært snakk om grove kalibere her, samt at det gir deg "baller" med rifler med store hull i munningen.

 

Jeg vet ikke jeg. Etter å ha sett dette må jeg si at selv om jeg til tider rusler rundt i bushen med en 458 Lott på skulderen, så føler jeg meg nå som en førskolegutt..

 

Sjekk selv. Kanskje du er enig?

 

http://www.staged.com/video?v=q0eb

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si at det er en vesentlig forskjell i rekylen fra 375HH til Wby... Jeg borret opp min HH til Wby og lader du med 300grs i full pupp i en Wby kjenner du det godt. Mere som et eselspark enn en skubb som i fra HH.

Jeg har hatt mye forskjellig av kalibre, blandt annet HH og Wby, og oppover til 458LOTT. Ingen av disse var noe problem å skyte godt med. MEN... da må du trene og skyte MYE med våpnet. Det var ikke ikke mye du skulle "skulke treninga" før jeg ble "skuddredd" og skøyt dårligere. Jeg har gitt meg med dette da jeg nå ikke skyter nok til å skyte bra med grovinger..

Men det aller viktigeste med dette er jo at gorvinger er MORRO og at du har LYST på...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn i forhold til 375 H&H og wby har jeg skutt mest med 270grs kuler.

Det jeg har opplevd er at det er mer følt rekyl i min h&h a-bolt enn wby i feks 602 kasse, selv om hastigheten skiller 80-90 ms.

Regner med det er den ekstra vekten i 602'n som gjør susen hvis det er såpass stor forskjell i følt rekyl ellers....

Link to comment
Share on other sites

Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder følt reky. Du nevner vekt på våpenet. Det er selvfølgelig en viktig og kanskje den største faktor ved siden av form på kolbe og individuelle fysiske forskjeller.

 

Skulle gjerne tatt for meg andre viktige faktorer men det ville ta alt for lang tid. Dette er et såpass stort emne at det kanskje kunne fortjene en egen tråd.

 

Jeg vil derimot si at det er en del jegere som bruker veldig mye penger på våpen med ”kraftig” rekyl. Det er vel og bra, men jeg påstår at det er litt ”på tryne” å ikke bruke noen få tusen ekstra på å få et våpen tilpasset sin egen kropp.

En tilpasset kolbe er den beste løsningen for å takle rekyl. I de fleste tilfeller behøver dette ikke å være en dyr affære. Det er ofte nok å justere litt på orginalkolben.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har en .375 RUM.....synes ikke den gav så mye ekstra følt rekyl faktisk, rett stokk hjelper mye..

 

Dette er en veldig interessant patron som får lite oppmerksomhet, ekstremt flattskytende...

 

 

Jeg bare lurer på hvor mange som klarer å utnytte den flate kulebanen?

 

Skyt noen serier på eks. 300 meter. Er samlingene gode nok til at det er forsvarlig å bytte ut pappskiver med levende dyr?

 

 

For meg er grove safari-kalibre synonymt med tunge kuler i moderat fart. Jakta som disse kalibrene er egnet for foregår som regel på svært korte hold. Oftest så korte at man like gjerne kan benytte åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

For meg er grove safari-kalibre synonymt med tunge kuler i moderat fart. Jakta som disse kalibrene er egnet for foregår som regel på svært korte hold. Oftest så korte at man like gjerne kan benytte åpne sikter.

 

Jeg syntes du har en sunn og riktig oppfattning eller innstilling til dette Tembo !

 

Men her kommer vi kanskje inn på den enkeltes oppfattning av hva jakt egentlig er.

Noen syntes det er jakt å skyte dyr på lange hold fra en "standplass" med ”rigger” påmontert stjernekikkerter, støttehjul og sidevogner, mens andre aller helst feller sine vilt etter å ha gjort hva de kan for å komme så nær som mulig med et våpen som er mer egnet for jakt. (har på følelsen at jeg vil få litt pepper for denne påstanden).

 

Som eksempel ville jeg heller løsne skudd på en bøffel på 35 meter eller nærmere enn 150 meter. Til dette trenger jeg ikke et kaliber som skyter som en stråle halvveis inn i neste kommune. (Dette er min mening, men jeg respekterer selvfølgelig at andre kanskje ikke deler min mening om dette).. En annen ting er at alle ”gamle normale” safarikalibere faktisk skyter flatt nok, og har en egenpressisjon i massevis til alle realistiske ”jaktavstander”.

 

Det er også andre ting man kanskje skal tenke litt på og det er hastigheten på kulen. Det er faktisk ikke alltid slik at raskere er bedre. Jeg vet det er delte meninger om dette, men det er faktisk noen svært erfarende jegere som påstår at du ikke oppnår bedre effekt (les penetrasjon) med høyere hastighet enn det de gode gamle patronene gir.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendighvis umulig å ha svært god presisjon med grovkaliber. Jeg fikk bygge opp en 416 Rigby på magnum mauserkasse.

Med Norma solid har jeg skutt treskuddgrupper på ca 15 mm, og med A-frame ned mot 20.

Det er nok operatøren og siktet som er største begrensing da jeg har en 1-4 kikkert på våpenet.

Ellers er jeg enig i at den mest urfordrende jakten er å bevege set til fots og komme til skudd i terrenget.

For meg gir det likevel ekstra selvtillit og tiltro til våpenet når jeg vet at presisjonen er til stede, og at jeg har utstyr som kal levere på noe mer enn 100 m om det skulle være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Nyprodusert magnum kasse med integrerte baser, lothar walter rustfritt sekskantet løp med integrerte siktebaser for åpne sikter. Talley ringer. S&B 1-4 safari kikkert. Bygd av Tonheim. Løpet er duracoatet.

Stokken er hjemmelagd av laminat som er beiset, er bruksstokk, men jeg skal ha en penstokk når jeg får prøvd ut dimensjonene på kolbehøyde, lengde og cast off. Jeg kan prøve å finne et bilde.

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg mest på meg selv og mine egne begrensninger når det gjelder langholdsskyting med grove kalibere.

 

Som regel så er det ikke utstyret som er begrensningen. Veldig mange grovkalibervåpen har ypperlig presisjon.

 

Jeg skyter en god del feltstevner og vet hva som skal til for å treffe på lange hold. Jeg ville i alle fall velge andre kalibere for å avgi jaktskudd på la oss si lengre enn 250 meter. Det er vel der flat kulebane virkelig begynner å utgjøre en forskjell.

 

Selvfølgelig er det noen som skyter veldig presist med rekyltunge kalibre og de har jeg stor respekt for, men jeg tror det er mange som studerer kulebanetabeller og kjøper seg 375 RUM e.l. og tenker at nå er de virkelig utstyrt for de lange skuddholdene.

 

Hvem som er kapabel for dette er det selvfølgelig bare hver enkelt jeger som kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skjønner ikke at de orker? Hjernen må sitte litt løst etterpå....?

 

På den tiden da Bore-rifler var i bruk hadde man ikke noe valg, det var vel det nærmeste man kom et "trygt" kaliber på elefant..

Noen tiår senere så hadde man heldigvis røksvake .450 NE! Siden har det ikke vært rare utviklingen i grunn.

Link to comment
Share on other sites

Etter at .450 NE dukka opp så har de fleste med unntak av .500 Ne og oppover vært egentlig ganske like, kulevekt ca 31,4 -32 .5 gram, hastighet ca 650 ms . Hylselengende, gasstrykk har variert noe, resultat har egentlig vært det samme på vilt .

 

Btw er det noen som vet om det er lagd en flanged utgave av .338 Lapua for dobblinger ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er synd at de "gamle" safari kalibrene er på vei ut av DR markedet.

 

Hvor ble de av:

 

400/350 NE

450 NE

450 No.2 NE

500/450 NE

500/465 NE

475 NE

475 No.2 NE

 

osv...?

 

I dag er dessverre situasjonen at 470 NE snart har erobret hele DR markedet. Ikke at dette er et dårlig B5 kaliber, men den er forholdsvis ny i DR sammenheng ! 500/416 NE som først ble introdusert av Krieghoff nådde heller ikke helt frem, noe som kanskje er bra når mann studerer trådene til @amatør angående dette kalibret.

450 NE kan vi fremdeles få bestilt i Heym og VC, men Merkel, Chapuis og Krieghoff har ikke den i sitt sortement, noe som er synd. Merkel selger 450/400 NE i USA, men_Schou tar ikke dette kalibret inn !? Etter Hornady promoterte dette kalibret på nytt for ett par år siden med sin Tropical No.1, så har gudskjelov Chapuis og Krieghoff fått dette kalibret inn i sitt sortiment, og klar for kunde.

 

Men valg mulighetene i DR her i Norge er svært begrenset, og har igrunn falt ned på disse:

 

375 flanged ( kun Krieghoff)

450/400 NE (Chapuis og Krieghoff)

500/416 NE (kun Krieghoff)

470 NE (Merkel, Krieghoff, Blaser og Chapuis)

500 NE ( som over !)

 

450 NE på bestilling fra Heym, Sabatti og VC.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

,400-350 er under diskusjon om kaliber som del av ny bygde rifler fra England .

 

.450 NE lager bla Heym og flere til.

 

.465 har alltid vært en rojalist blant dr patronene, og omtrent bare bygd med noen unntak hele tiden hos H&H 8 som jeg husker ) Samme med .500-450 også, en H&H rjalist, nesten propritær patron . Det er med riflepatroner som med alt annet også dinosaurer, noen faller fra, mens andre kommer seg fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Ett kaliber laaangt utenfor min komfort sone :)

 

...en annen ting jeg irriterer meg over når det gjelder disse nye DR til DG er hvorfor de skal blande inn kaliber som ikke har noe der å gjøre. 375 H&H er et flott kaliber, men det er kun flanged versjonen som hører hjemme i en dobbel, den andre skal i mine øyne i en bolt/rettrekker mekanisme. Merkel har utvidet sin idioti med å kamre en modell i 416 Rigby, noe som skjærer i mitt hode...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er frustrerende jeg @Wolverine67, at disse "Belted" kalibrene tar plassen til gode og ikke minst interessante og gamle DR kaliber. Mener disse hører hjemme i f.eks en Mauser98 eller tilsvarende våpen.

 

Men nå er jo dette egentlig ikke en tråd hvor DR er det store fokuset, men grove safarikaliber i alle våpentyper, så beklager @Rino for litt avsporing ;-)

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er et flott kaliber, men det er kun flanged versjonen som hører hjemme i en dobbel

Forklar nærmere big horn? se for deg i afrika!! du har landet og ammoboksen din er borte hva gjør du da?utrolig lett å få tak i 375 flanged gitt NOT.....en annen ting er at 375 h&h er det nostalgiske valget og ikke ett nytt caliber som flanged...Den lille forskjellen mellom de to calibrene har ingenting med om bøffelen faller etter 5-10-15 eller 20 meter..Skuddplassering er saken men, snakker vi om stoppkraft så er det nok større caliber som gjelder... :wink: Gleder meg til sept/otober da kommer rifla mi på forsiden av African Outfitter og historien bak ..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er et flott kaliber, men det er kun flanged versjonen som hører hjemme i en dobbel

Forklar nærmere big horn? se for deg i afrika!! du har landet og ammoboksen din er borte hva gjør du da?utrolig lett å få tak i 375 flanged gitt NOT.....en annen ting er at 375 h&h er det nostalgiske valget og ikke ett nytt caliber som flanged...Den lille forskjellen mellom de to calibrene har ingenting med om bøffelen faller etter 5-10-15 eller 20 meter..Skuddplassering er saken men, snakker vi om stoppkraft så er det nok større caliber som gjelder... :wink: Gleder meg til sept/otober da kommer rifla mi på forsiden av African Outfitter og historien bak ..... :mrgreen:

 

Tja, Flanged ble konstruert på samme tid, husker ikke sikkert på stående fot men mener det var rett før Belted. Uansett - glitrende patroner begge to i egnede våpen!

 

Tilgangen til ammo er et dårlig argument for .375 Belted i dobbel...:

 

Dersom du ikke finner samme merke og kulevekt på ammoen så er sannsynligheten for at børsa skyter i kryss eller en helt annen høyde veldig stor, om ikke garantert...

Jeg har sagt det før - dobbeltrifle er for den som lader selv, dersom man vil få ut det fulle potensialet i geværet.

I gamle dager var ikke dette noe problem, da det var betraktelig færre patroner, og gjerne to eller høyst tre alternative kuler i hvert kaliber. Dagens vell av superduperkuler er jo nesten perverst.. Donner har helt rett i at skuddplassering er det som teller. I mellomtiden skal mange lures til å putte mange unødvendige kroner inn i den industrien...

 

Nå er der heldigvis sjelden at ikke ammo dukker opp, og man må rett og slett sørge for å ha et alternativ klart når man drar på jakt. Det handler jo om planlegging.

 

Jeg vil heller risikere å jakte med et funksjonelt våpen som ikke er mitt, enn ha min egen dobling med ammo som sprer som en utedass, eller ha en dobling som ikke får med seg hylsene ut av kammeret fordi en liten fjærbelastet knast smetter over rilla på en .375 Belted eller .416 Rigby.

 

Det finnes gode patroner med Rand i alle kalibergrupper, det er bare bevisstløse skyttere som velger noe annet i brekkvåpen, godt hjulpet av billig billig billigere industrien hvor alt som kan spare noen skilling i produksjon og slik sett gi høyere overskudd av den grunn..... Kutt ut skitet, lag det beste, så får man solgt varen! M-B og Zeiss har begge gått i fella om å gjøre alle til lags.

Skal man ha dobbel får man ha Rand. Og hadde jeg kun fått tak i Rillepatron så ville jeg mye heller hatt den patronen i ei boltrifle og vært mer fornøyd med den løsningen!

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er et flott kaliber, men det er kun flanged versjonen som hører hjemme i en dobbel

Forklar nærmere big horn? se for deg i afrika!! du har landet og ammoboksen din er borte hva gjør du da?utrolig lett å få tak i 375 flanged gitt NOT...

 

Jeg vil tro det er uhyre vanskelig å få tak i flere av de kalibrene jeg skrev over, noe som jeg også påpekte var fryktelig synd. H&H introduserte både 375 H&H magnum, eller det den het den gang,- 375 Belted Nitro Express og 375 Flanged Nitro Express samtidig i 1912. At flanged patronen er mer sjelden skyldes høye priser på dobbelriflene kontra masse produksjonen av bolt/rettrekkere. Fra Krieghoff blir 375 flanged regulert med 300grain kuler, noe som igjen gjør den lovlig til B5 jakt. Av enkeltskudds rifler er Dakota Mod.10 fortsatt kamret for dette kalibret.

Selvsagt er skuddplassering Alfa/Omega ved all jakt, men en DR i 375 flanged er lovlig til all jakt i Afrika.

 

Gleder meg til sept/otober da kommer rifla mi på forsiden av African Outfitter og historien bak ..... :mrgreen:

 

Moro :-) Nå gleder jeg meg også til utfyllende og illustrert tråd om dette våpenet her inne :-)

Link to comment
Share on other sites

Her er et par aktuelle kandidater,

 

Westley richards i 470 NE

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

 

Holland & Holland Royal i 375. Kan diskuteres om dette er en fullverdig B5er, men det er vel rikelig debatert over.

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

 

Her er en grommtapp til slutt.

 

en James Purdey & Sons i 465 NE, bedre enn dette blir det vel neppe???

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...