Jump to content

Grove Safari-kalibere. Noe for deg?


Rino Hals

Recommended Posts

Det nevnes høy pris for inngangsbilletten til grove rifler. Det stemmer ofte, men det er jo noen rifler som utmerker seg i positiv retning. En får jo kjøpt Brno 550 mag i f.eks 458 LOT eller "bare" 458WinMag om en nøyer seg med det. Ellers må det jo nevnes at en nå får standard Ruger Nr.1 i diverse grove kalibere også, til en fornuftig penge. Spesielt moro er det at de nå leverer 400 Jefferey også i nye rugere.

 

 

Hei gutter!

 

Jeg kom over en særdeles pen Brno ZKK 602 for en del år siden. Kamret for 458 Win mag. Fikk Ragnar Hansen til å brotsje den opp til 460 Guns&Ammo(utblåst 404-hylse). Han justerte så det hele matet pent med 500 grs Hornady RN og FMJ.

Jeg satte en Pachmayr Decellerator på stokken, beddet frem til løpsskruen, og satte 2 rekylbolter i stokken.

Fjernet "ollon"-formen på forstokken og bygde om bayersk svinerygg til en "mini" Monta Carlo.

 

Det er ganske friskt skyv i 500grs kule i 2400 fps, så en treningsladning med Remington 405 grs kule(for 45/70) ble utviklet. Denne kula fikk 75 grs N130 bak seg(+ dacron på toppen) og rusler ut i pene 2200 fps. Dette samler rundt 4-5 cm på 100m :)

 

Prismessig den gangen(ca 1998) regnet jeg ut at hvert skudd kostet meg ca 3,- kr pluss hylsekostnaden. Jeg har ladet om hylsene minst 6-7 ggr før det har vært problemer med sprekker osv.

 

Nå har jeg kjøpt et dyrt stokkemne hos Dressels i USA, og Per A Vågsland har lovet å bygge om børsa i vinter. Det blir en klassisk 404 Jeffery med britisk preg på stokk og utforming ellers. Per Arne er god på slikt! :)

 

 

M

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra lesing Rino. Men du utelater jo .416 helt :overrasket: jeg kan komme med noe input fra felten med denne. Må bare få unnagjort litt jakt hos Buzz og co først! Jippppiiiiii :D

 

 

Det hadde vært supert med en rapport etter denne turen ihvertfall.. Er selv i siste fase for å booke bøffeljakt å cms er ett av firmaene vi vurderer..

 

Altforlite førstehands info på norsk fra zimb her :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vedr. Grove safarkaliber. Har blitt såpass voksen at jeg legger igjen Lotten hjemme og tar .416 med meg til Rhodesia. :D sommerfuglene svirrer i magen allerede. Må skyte inn noen solids i nærmeste fremtid. Utstyr kjøpes inn , sjekkes. Der leses meget på AR,vaksiner skal inn både i hue og rævva. Mailer med spørsmål sendes nedover til alle døgnets tider. Ahhh jeg gleder meg. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en del timer på å skrive litt om emnet i tråden og har den siste tiden brukt ennå mer tid på å skrive mer og utfyllende om de kaliberene som jeg ikke tok for meg i første artikkel.

 

Jeg ble rett og slett lei meg når jeg logget på og ser utviklingen i tråden.

Jeg lar være å poste mer om emnet og tror dette blir mitt siste innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke du skal trekke deg tilbake, Rino. Dette er en av de mest interessante trådene på kammeret - her er det mye inspirasjon for oss som liker grove kalibre.

 

Vi er nok mange som reagerer negativt på enkeltinnlegg over. Det er unødvendig å skrive slikt. Etter min mening burde moderatorene vært mer aktive her.

 

Hilsen en med .750H&H Magnun

__________________________

 

 

(dvs to rifler i .375H&H)

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke Rhino gir seg i denne tråden!!!!. Er enig i at dette er en av de beste og mest interessante trådene her inne. Om noen vil diskutere ting som ikke har med grove safari kalibre, så kan de gjøre det en annen plass. Stå på Rhino gi oss mer stoff i denne tråden. Tror det er flere enn meg som er enig i dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ryddet bort noen diskusjoner om hvorvidt man skal bruke (gode og) gamle, eller (for tiden) gjeldende betegnelser på områder og land. Fortsett med å opplyse oss om de skikkelig grove greiene (patroner, ja!)

Hilsen Jegermeistern.

 

(som er fra Yttri Halfi i Naumdøla fylki, men som oppholder seg i Rauds riki i Håløygarland).

Link to comment
Share on other sites

Prøver å poste noe nytt til diskusjonen her:

1) Noen som har erfaring med .425 WR? Er spesielt interessert i om denne kan brukes i en M98-kasse uten å måtte modifisere mye for mating. Har en M98 med byttesystem, og pønsker på noe grovt til den, men vil helst beholde muligheten til å bruke standardkalibre i samme rifle, til mengdetrening.

2) Hva er tyngste tilgjengelige kule i 9,3mm? Ser Woodleigh har 320grs, og Oryx finnes i 325. Andre?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei Stig

Takk for sist. Har du fått hjem trofeene?

Har ingen erfaringer med noen av de grøvre kaliberne, men jeg sysler med samme tankene som du. Har et mål om en bøffelokse i løpet av en 5 års periode....

10,75 hadde vært artig, tenker også på 416 Taylor eller 416 Ruger, kanskje 375 er mer "fornuftig"? :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for sist ja. :)

Noen ganger er det kjedelig å være fornuftig. :lol:

Jeg vurderte en fin 416 taylor en stund, men noen andre kjøpte den før jeg var ferdig med å vurdere.

Jeg har ikke umidelbare tanker om å skyte noe større enn norsk elg, men en 10,75 vil vel gjøre nytten på elgen å så lenge.

Jeg snakket foresten med Willem igjen om en ny tur, lyst til å bli med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver å lurer litt på rekylen på en .500 jeg også....

 

Etter hva jeg har hørt, så er den omtrent like ubehagelig som en fullt ladet .458 Lott, dvs får juling, men det er litt mindre hastighet og mer skyv. Det siste tyder på at rekylen kanskje ikke er så ille...?

 

Snakket med en på J&F for noen år siden angående rekylnivåene .470 og .500. Det var ikke store forskjellen mente han, det kjentes ut som man ble påkjørt når man trakk i avtrekkeren med begge... :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rekylen i en 500 NE er betydelig tyngre enn en 458 Lott (ladet med 500 gr kule), og kan i ei rifle som ikke passer deg være lite behagelig.

Etter min mening er 458 Lott behagelig og enkel og beherske, men en 500 i ei rifle som er laget for å brukes (les bæres hele dagen) vil gi deg mer rekyl. Med mer mener jeg at du vil oppleve at det ”skjer mer” når du trekker i avtrekkeren.

 

Jeg skriver at en Lott er behagelig. Jeg vet at dette kan missforstås. Det er slett ikke behagelig å skyte med et kaliber som gir så mye rekyl som en Lott. De som sier det er behagelig snakker ikke sant.

Det jeg derimot mener er at en Lott er mer behagelig og enklere å beherske enn ei rifle i 500+.

 

Det er enkelt å skyte med grove kalibere. Alle kan skyte med en 500 men å treffe….. Det er der problemet dukker opp.

Det kreves MYE trening og selvdisiplin for å lære å takle ei rifle som beveger seg med slikt temperament som en Lott eller en 500+ MEN, det er fult mulig for stort sett alle å lære dette.

 

Jeg ser det blir nevnt 600NE her. Jeg har etter jeg skrev denne artikkelen skutt litt med en 600, og jeg vil sammenligne rekylen med 577NE. Dette vil si for mye rekyl for meg. Det er fult mulig å skyte med dem, men det er ikke tale om at jeg klarer å skyte sikkert og raskt med de.

Link to comment
Share on other sites

Her kom den forbanda tråden frem igjenn også, etter og ha lest Ts sitt innlegg om 375H&H og min latente forkjærlighet for historiske kaliber så måtte et våpen i 375 være selve lykken, skulle være i tre og ha åpne sikter. Jeg satt i et år og hadde 375en i bakhodet, drømte om Afrika jakt og bjørnejakt i nord Amerika. Var sikkert et rivende godt kaliber til ettersøk også. Så en vakker dag i fjord sparka jeg tøfflene av meg og sa til kjærringa at ei sånn børsje skal jeg ha. Sendte inn søknad og kom over ei A-bolt i drømmekalibret. Ei med trestokk og gode åpne sikter. Fikk våpnet midt i reinsjakta, men sånn kan ikke stå uprøvd så jeg lada opp med 74gn N150 og 270gn kule.

Når jeg klemte av avtrekket var jeg for første gang nervøs, det smalt noe jævlig, men utrolig nokk så var det ikke så ille og skyte med bare morro :)

Måtte nå ha kikkert på utuske selv om det ikke var helt planen, vart selvfølgelig en zeiss (som alltid)

Så TS du har kostet meg mye penger, men føler jeg har fått valuta for dem :)

Link to comment
Share on other sites

Har ein først råd til ein H & H dobbel i Royal, så trur eg ikkje prisen på patronene spelar noka rolle i denne samanhengen ;-) Viss dette er ein Kongsberg-kar, så trur eg veit kven det er ! Uansett er vell så grove kaliber regnt som sjeldne i bruk, eller ser du ein veksande trend "der nede" Rino, at safari jegerane kjem med skikkelege sigarar :?:

Link to comment
Share on other sites

Også en Holland&Holland Royal da.....i .600 NE...det er definitivt dyr og god smak.. :mrgreen:

 

Har sett nøe på en tilsvarende i .577 NE.....må bare bøye seg i støvet for håndverket..

 

.600 NE har fått en ny start, det er bygd ikke så rent få ny DB rifler i dette kaliberet....Verney-Carron bl.a. og Heym..

 

To PH er bruker dem, Ivan Carter som guider på elefant, han har en Heym Jumbo og Mark Sullivan..tror han har en fra Marcel Thys..

 

.577 og .600 NE var nok primært en stopping rifle for de profesjonelle elefantjegerne tidlig i forrige århundre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil først si at min mening om dette er basert på min erfaring og andre kan ha en annen oppfattning enn meg.

 

Kalibere som 577 og 600 er så og si ubrukelig til normal jakt. De har blitt brukt ja, men kun når det var fare for et angrep eller jakt på elefant i svært tett bush. Kalibrene og våpnene (dobbelt og enkeltskudd) var egnet for å stoppe angripende vilt på svært kort hold.

Det samme kan vel sies om 500NE også. Det er ikke et kaliber som egner seg særlig for "normal jakt".

 

Flanged..

Min erfaring er at det er fler og fler jegere som drar med seg kraftige og i mange tilfeller for kraftige våpen til Afrika.

 

Skarvekongen..

Å beherske et kaliber eller ei rifle er etter min mening å være kapabel til å treffe hver gang, fra alle stillinger, på alle mål og på alle hold. Ikke bare på første skudd, men særlig på raske oppfølgende skudd.

Link to comment
Share on other sites

@ .577 og 600:

 

Disse ble tatt i bruk av noen av de som jaktet elfenben profesjonelt, og da i den tetteste bushen. Poenget med disse var oppfatningen at man kunne skyte de i hodet, få de ned, og så gi de et til.. Dvs kunne utnytte urene skuddsituasjoner man ikke kunne med mindre patroner.

Det var nok den gang som nå, at man higet etter noe stadig større og med mer effekt. I dag kalles dette Weatherby-syken..

Det er også en kjensgjerning at de ofte bar på en lettere dobbel selv, og hadde noen til å bære denne .577+ rifla for seg. Da var den ikke alltid tilgjengelig..

 

Jeg kan ikke forestille meg at ei .577 ga nevneverdig "fordel" under arbeidet:

 

Jeg tillater meg å sammenligne med skogsarbeid. Dersom man løper rundt i skogen med altfor stor og tung motorsag så gir det effektiv felling pr. tre, man skjærer fortere gjennom stammen nede ved bakken, men man rekker på langt nær så mange trær man må for å få lønnsomhet i arbeidet sitt. Det finens de som feller med store sager, og kvister med små, men da må man rote med seg to sager som skal være innen rekkevidde.. Ei god, lett, og tilstrekkelig sag er alt man egentlig vil ha! Da holder ryggen lenger også!

Tror det er litt det samme med elefantjakten - målet for disse karene var å skyte mange elefanter. Jeg er skråsikker på at de mest "effektive" av de brukte .400-.450 klassen av nevnte grunn. Dette var tross alt redskap for dem, og ikke som "kjekt å ha" våpen for oss i dag.

 

Jeg respekterer fullt ut at det er mange som kunne tenke seg ei slik rifle, jeg er blandt dem, men de er ikke hensiktsmessige jaktvåpen til elefantjakt. Det hadde vært moro å skutt papp med en, og hatt ei slik rifle med sus over, men noe praktisk våpen er det ikke, ei heller til tykkhuder.

 

Det finnes så mange bedre alternativer i dag, og det beste av alle er kanskje ei 10lb .450NE! Det er den konklusjonen jeg har kommet til etter å ha lest en mengde elefantbøker... :wink:

For de som tåler rekyl veldig bra, så er .500NE et alternativ som gir bedre effekt i begge ender, men fortsatt kan bæres med sin idelle vekt på 5kg... De fleste synes etter noen mil med sporing at man godt kan droppe ørlitt effekt for å få rifla ned på "behagelige" 4,6kg...

Jeg tror de færreste egentlig vet hvor tungt det er å bære ei slik rifle dagen lang. Forestill deg hvordan det er å bære på ei .577 som veier 6,5-7-7,5kg?? Det blir ikke mange raske skudd av det..

 

De aller fleste som jaktet profesjonelt, John Taylor m.fl. holdt seg til .450"-.475" klassen og med disse våpnene fikk de jobben gjort uten å bære seg ihjel. Taylor mente faktisk at .450/.400 3" var alt man trengte og han uttalte en gang at han gladelig jaktet resten av sin karriere med ei slik ei, og det uten å mangle noe som helst, selv tett bush. Dersom man var mer uerfaren anbefalte han .450 el.l. Det rådet tror jeg er verdt å lytte til.

 

I dag så gir en .458winmag i praksis omtrent akkurat det samme som ei dobbel .450, så der har man økonomialternativet om man heller vil gå for det. Jeg vet i alle fall hva som kribler mest i må-ha-tarmen, og det er faktisk hverken .577 eller .458winmag..

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuft i det du skriver Kiwi..

 

Men det var faktisk en god del proffe elefantjegere som brukte .577 NE..."Deaf" Banks, James Sutherland, Willam "Bill" Buckley, Tony Sachez Arino osv...

 

Det skal også sies at endel trappet ned til mindre kalibre etterhvert...

 

Noen få PH er bruker faktisk .600 når de guider på elefantjakt...kanskje mest macho...

 

For min del er det mer morofaktor og et ønske om å beherske et slikt kaliber..

 

Har altså denne pakka med .600 patroner som står å griner mot meg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir det dobbeltrifle, tror jeg min første blir ei 9,3x74R med en 1-6x kikkert (og kanskje en 2,5-10x50 til bruk i dårlig lys)

Da har man ei rifle en kan jakte nesten alt bortsett fra det største med og vil jo være mye mer allsidig enn de største.

 

Og så kunne heller nr 2 blitt ei .450 eller .500NE. 470 blir for lik Lotten i ytelse men med minuset om dårligere utvalg og dyrere kuler. Så hvis da ville jeg heller hatt en som bruker .458 kuler, men den blir jo fremdeles like Lotten. Så derfor frister .500NE.

 

med evt ei dobbel i 9,3, bolt i 458 og ny dobbel i 500 har men ett veldig fint spekter og bruksomr.

 

Og har lyst på VC sine, ja.

 

Dog for de om har penga klar kjører jo Butch Searcy i USA ett veldig godt tilbud på hans PH rifler i disse dager. Det var vel rett under $9000.

Er en tråd på AR.com om det.

Link to comment
Share on other sites

Hei, for oss uten erfaringsgrunnlag på området og matematisk kompetanse hadde det vært supert med et kjent referansegrunnlag for rekyl i tilsvarende våpen. Hva med en 30-06 180gr i 780ms, eller hagle 36gr ladning i 400ms.

 

Mye lettere å gjøre seg opp et inntrykk av rekyl om det kan konkretiseres som "en 375 sparker x,x ganger hardere enn 3006".

 

Masse faktorer det ikke kan korrigeres for selvfølgelig, så som stokkform og våpenvekt, men det gir i alle fall en ide.

Link to comment
Share on other sites

Dog for de om har penga klar kjører jo Butch Searcy i USA ett veldig godt tilbud på hans PH rifler i disse dager. Det var vel rett under $9000.

Er en tråd på AR.com om det.

 

Ja, men så er det dette med å importere fra USA da.

Jeg importerte en custom rifle tidligere i høst, og med importlisenser, frakt osv osv kan du fint legge på nesten 10.000 bare i frakt og adm. kostnader.

Skamløst bilde :mrgreen:

 

15659d1357702231-cz-550-rifle-opinions-rifle2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt blir det jo men fremdeles mye billigere enn feks Heym.

US State tar 250 usd for lisensen pluss det firmaet tar for jobben. Billigste jeg har funnet, tar $400 totalt for begge deler for inntil to våpen.

Dvs

 

Våpen: 8950

Eksport: 400

Frakt: 250?

Tilsammen: 9600

 

dvs 53200 NOK

pluss mva blir da 66500,-

og vel en tusenlapp for fortolling.

 

Si da 65000-70000 totalt

Link to comment
Share on other sites

900 dollar i lisenser og export fees. Brukte Simpson limited.

Ja kjøper du to våpen blir det billigere, men er litt over the top å kjøpe en ekstra bare for frakta da :lol:

Jeg fikk i tillegg 1500 ekstra i frakt når jeg henta den på gardermoen, ikke spør meg hvorfor...

I tillegg er det moms på fraktkostnader.

 

 

Skal se om jeg har dokumentet her.. vent litt.

 

IENS50 1 0% $50.00 PER ITEM HANDLING FEE $50.00 10/12/2012EX-050398739

X4058 1 0% $0.00 AHR DGR 550 375 H & H A748384 $0.00 10/12/2012EX-050398739

IEEBK 1 0% $386.99 BROKER FEES, EXPORT SHIPPING $386.99

IEPER 1 0% $350.00 IMPORT / EXPORT LICENSE FEE $350.00

Ship 1 0% $61.11 DOMESTIC SHIPPING CHARGE $61.11

 

Total $878 Dollars.

 

I tillegg som sagt ble jeg rana av SAS cargo i skranken for 1500...

Link to comment
Share on other sites

http://www.johnsonfirearms.com/export_import/ tar $399 for inntil 2 våpen. har dog ikke prøvd dem

 

PRICING:

 

Our fee for processing your export license is only $399 for up to 2 Firearms. The US Dept of State charges us for most of that fee and we then tack on a little for the 1hr – 2hrs of work involved in the submittal process. When you order the Firearms through us there is no limit to Firearms that we will add to the application. Some companies add a percentage of the total value of the Firearms to increase the fee, since it is all on the same application, we don’t charge extra for nothing!

 

In fact on Big Orders and our Foreign Stocking Dealers – we will waive the Application fee and pay for the expense ourselves.

 

 

De er de billigste jeg har funnet, andre tar en viss prosent av verdien og da blir det jo fort dyrt på dyre våpen som DR.

 

 

 

(Og prisen med mva var inkl mva på frakta.)

 

Jeg har importert ei rifle fra USA som kom med Lufthansa. SAS på GM ville også ha en 1000 lapp ekstra da det var verdipost som måtte behandles spesielt i hvelv ol...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...