Jump to content

Forslag hurtigfeste på speilrefleks


jonnyvang

Recommended Posts

Kjøpte meg et Pentax K7 før jul som jeg har tenkt å dra med meg på jakt. Oppdaget fort etter et par dager i fjellet at et kamera som er i sekken har en tendens til å bli i sekken. Tok desidert mest bilder når jeg hadde det hengende rundt halsen. Fikk en ide i dag til en festeanordning som trolig kan fungere. Jeg har en Eberlestock Gunslinger-sekk som har masse tacticoole (PALS/MOLLE) festeanordninger rundt omkring på hele sekken. Tanken min var å montere en aluminiums-skinne i stativfestet på kameraet som passer i disse festene på sekken.

hurtig_feste_kamera.JPG

 

fester på sekk:

DSC07681.JPG

 

Er dette en brukbar ide? Kameraet og linsene tåler vær og vind.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er klart at kameraet vil dingle. og sikkert slites på enkelte steder. Det kan jo sikres med en strikk (slik som er i lokk på sekker etv) eller reim.

 

Men med ei plate under lokket eller noe slikt som du nevner kan du jo bare skru en skrue oppi stativfestet til kameraet ? Må jo ha en skrue fra et stativ el som passer selvsagt.

 

Da vil det jo ikke slenge ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hvorfor ?

 

Ideen er forsåvidt grei, og jeg har hatt endel plukk festet i mollesystemer, men blir ikke dette noe av det samme som å ha kameraet i sekken ? Du må vel av med sekken for å få tak i kameraet uansett, eller er det ett eller annet ved ideen din som jeg ikke får tak i ? :)

 

For min del, har jeg puslet litt med ideen om å ha ett par korte elastiske stropper med småkarabinere på, som jeg kan klikke inn på ringene i bæreremmene på sekken, da henger kameraet fremme i "beredskapsstilling" og kan trekkes opp til øyet pga elastikken, samtidig som det er forholdsvis ute av veien og vekten på kameraet ikke henger rundt nakken, noe som jeg synes er ukomfortabelt i lengden...

Link to comment
Share on other sites

Ser på forskjellige bager, lowepro sine toploading serie http://products.lowepro.com/catalog/Toploading,8.htm

Vurderer den som heter zoom 2, ha kameraet i belte lett tilgjengelig. Men om det fungrer i praksis gjenstår å se, er litt redd den veska blir i veien, men må testes ut.

 

På jakt hvor jeg har vert mere med som fotograf, åndlig leder og bærer. Har jeg Norrøna sekken på ryggen og to Lowepro bagger festet med klatrekarabiner som er polstret til hoftebelte/sekk. Du må teste litt ut hjemme for å finne ut hvordan kamera kan festes uten å hindre bruk eller bæring. Det blir en del vekt med to D300 hus med 18-200 og 80-400 linser + blits hengende foran, men det er beste måten jeg har funnet til nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med samme løsning som gordon setter. Lowepro Rezo TLZ 20 fra Clas Ohlson. Fikk montert den helt bak på hoftebeltet i overgangen mot sekken. Har tenkt å ha kamerareima sikret i skulderreima på sekken med en liten karabinkrok. Da kan jeg ha lokket på kamerabagen åpent og kamerat blir veldig lett å få tak i.

 

Så da kan jeg ta bilder med ene handa mens jeg svinger hagla med den andre 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...