Jump to content

Hva brukere dere skinnene til?


Tomerik

Recommended Posts

Hei - hva med revehaler til fluebinding? Perfekt til laksetuber. Har lurt på å farge de selv - er det noen som driver med det her inne?

 

Jeg har brukt revehår i alle mine laksefluer ja sjøørretfluer og mindre fluer også i masser av år og er et topp materiale . Bare all ulla her er helt topp som dubbing også . Jeg har mange som kjøper revehaler/skinn av meg hvert år til dette formålet . Har også solgt mange haler/skinn på Fluefiske.no . Dagens priser på reveskinn er så lav så det er ikke noe vits og gjøre all den jobben som må til for og selge dem på Oslo Skinnauksjoner i allfall.

Aktiv Fritid selger fargestoffer i alle slags farger. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ca. 20,- for et reveskinn på Oslo skinnauksjoner, men det er pga. frakten.

Derfor sender jeg skinnene til garving først, og selger de igjen etterpå for en litt høyere pris. Er ikke helt sikker, men tror at det koster 200-300,- for å få et skinn garvet. Billigste garvet reveskinn jeg har hørt om her i Norge, lå på 750,-(har igjen fire garvaskinn som jeg selger for 500,-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ca. 20,- for et reveskinn på Oslo skinnauksjoner, men det er pga. frakten.

Derfor sender jeg skinnene til garving først, og selger de igjen etterpå for en litt høyere pris. Er ikke helt sikker, men tror at det koster 200-300,- for å få et skinn garvet. Billigste garvet reveskinn jeg har hørt om her i Norge, lå på 750,-(har igjen fire garvaskinn som jeg selger for 500,-)

 

Men det holder vel å skrape og tørke på tane?

det er jo det pelsdyropdretterne gjør.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men skinnene blir ikke like holdbar når du bare skraper og tørker. Etter hvert vil vel et ugarvet skinn begynne å miste håra, mens et garvet skinn holder "livet ut". Skal du ha et skinn og "bruke" det, vil jeg derfor anbefale et garvaskinn.

 

Ja jeg vet det, men misforstod deg litt (trodde du sendte garvet skinn til Oslo Skinn)

Link to comment
Share on other sites

Jeg taneflår alle skinn som jeg får. Er prisene dårlige så beholder jeg dem sjøl. Har på sikt veldlig lyst til å lage meg en bod på 15m2 hvor jeg kan ha alt av fangstutstyr, skinn o.l.

Tegningene er klare for "fangstbua mi" men noen andre ting må prioriteres først....

Link to comment
Share on other sites

Jeg selger privat, til de som er interessert.

 

Har du solgt mesteparten av skinna fra i fjor? :shock: isåfall, garve sjøl hadde jo faktisk gitt grei fortjeneste med 500 kr skinnet! :D

 

Jeg flådde 8 rever i fjor som var fin i pelsen, og jeg har fire skinn igjen som er til salgs. Har nok tjent noen kroner på å garve selv ja. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

De aller aller fineste snur jeg og tar vare på ifall det blir bedre priser .

De fleste andre dumpet men jeg binder alle mine fluer av revehår , vil si det beste materiale en kan få . Av rumpene er det plenty med hår og enda mere materiale for dubbing . Og farge selv er enkelt og da har en materiale i de farger man ønsker både til laks og alle andre arter. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg får ca. 20,- for et reveskinn på Oslo skinnauksjoner, men det er pga. frakten.

Derfor sender jeg skinnene til garving først, og selger de igjen etterpå for en litt høyere pris. Er ikke helt sikker, men tror at det koster 200-300,- for å få et skinn garvet. Billigste garvet reveskinn jeg har hørt om her i Norge, lå på 750,-(har igjen fire garvaskinn som jeg selger for 500,-)

 

 

Men då må du vel tene meir en 20 kr viss det billigeste lå på 750kr.

Blir det billigare, meir penger viss man sender fleire skin om gangen :?:

Kva type skinn er det dei tek imot :?:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel.

 

Hørte en gang om en same som sto ved veien og solgte diverse, deriblant skinn.

Det kom en turistbuss, den stoppet og ei dame stilte seg ved boden hans og så på et reinskinn.

 

Hun spurte, akkurat som trådstarter; hva de brukte skinnene til.

 

Samen svarte: egentlig bruke vi å ha rein i dæm... :-)

 

 

GOD HELG, folkens :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

det håller å skrape å tørke skinnet på ei tanne i rette temp. og opp bevare det i rett temp. andbefaller tørking på tane i 18 grader 60% relativ fuktighet. i 3 til 4 dager litt avhengig av om det er tispe eller hanne. så er det bare å oppbevare dei i 10 grader å 70 % relativ fuktighet. eller bare sette heile prossesen bort til ein minkoppdretter som pelser sjav.

helsing mink oppdretter

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...