Jump to content

"Enkelte burde ikke ha hatt tilgang til våpen!"


zx6r81

Recommended Posts

Leste bloggen (http://haavarkrane.blogspot.com/2010/01 ... g-til.html )til avisartikkelen i Vg der ukjente menn kjøt på en politibil i nedre Eiker(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=599912 ) og blir for n`te gang irritert og frustrert over folks uvitenhet og deres enkle måte å "angripe" skytterer, jegere og samlere som har lovlige registrerte våpen.

I forbindelse med skyteepisoden på kjøpesenteret i Finland ble noen folk på gaten intervjuet med de samme uttalelser om at lovlige våpen måtte bort fra privat eie.

Folk får det virkelig ikke inn i hodet at disse våpnene vil jeg si i 99% av tilfellene er ulovlige/stjålne millitær/politi våpen og aldri har vært i privat eie og registrerte. Og at denne kalde hånden de vil skal legges over lovlydige borgere aldri vil ha noen virkning. De kriminelle får alltid tak i våpen uansett og de får alltid gjort/forsøkt det formålet de tenker å gjøre. Spørsmålet er bare hvordan.

 

Det er menneskene bak formålet som er farlige. Dersom folk eks. vil noen til livs finnes det alltid en vei. Se til Somalieren som prøvde å økse og kniv drepe karrikaturtegneren, og at de aller fleste drap\forsøk skjer med kniv, dette skjer vel hver helg i vårt ganske land. Har det noensinne vært snakk om å totalforby kniver? Folk velger bare å se bort ifra dette faktum, for det er så enkelt å se i den andre retningen.

Du må se i en helt annen retning for å løse den økende problematikken med kriminaliteten her til lands som en del politikere har valgt å se bort ifra.

Folk velger vel å angripe det enkle for å løse problemet. Som eks. våpenamnestiet som var så stor "suksess" i følge politiet. Hele greien virket bare som et stunt for å dekke over deres manglende evne å få orden på den virkelige kriminaliteten.

Må si jeg aldri har sett eller hørt noen som har ranet en bank med en gammel mauser før.

Nei, jeg blir bare litt frustrert :?

Link to comment
Share on other sites

Vi lever desverre i en tid der motstandere av våpenbruk og jakt får slippe til i media veldig lettvint. Dette har grepet om seg i en slik grad at selv skyttere og jegere hiver seg på bølgen.

 

Det er selvfølgelig en trist utvikling at vi ser fler og fler episoder der våpen blir brukt til drap og forbrytelser, men dette er også en del av samfunnsutviklingen som politikerne har et stort ansvar for.

Derfor er det så inderlig trist å se at stort sett den eneste reaksjonsformen myndighetene har er å innskrenke våpenbruk blandt lovlydige brukere.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med trådstarter, men med et unntak. Våpenamnestiet var et fornuftig tiltak selv om det sannsynligvis ikke har noen kriminalitetsforebyggende virkning. Jeg synes tiltaket bør gjentas med visse mellomrom. Ingen grunn til å kritisere gode tiltak selv om de ikke løser alle problemer eller fordi det finnes viktigere ting å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en dialog forleden som gikk ut på nøyaktig det samme (tragedien i Finnland) og ganske riktig; det tok ikke lange tide før en eller annen myndighetsperson stod frem og tok den sedvanlige visen om innskjerpelser vedr våpenloven.

 

-Jeg begynner å bli frusteret over politikere som av en eller annen grunn har skylapper i spørsmål om våpen,

Jeg mener dette er meget enkelt; for innhav og bruk av ulovelig våpen dvs ulovelig ervervet og for personer som ikke skal ha våpen så er 5 års ubetinget fengsel helt greit for meg.

 

Og en annen ting som erger meg grenseløst, strafferabatt og samledommer bør så fort som mulig erstattes av et mer stringent system dvs; for en person som begår ran og får la oss si 4 års fengsel for ransutøvelsen PLUSS fem år i tillegg for innhav av ulovelig våpen, da hadde vi fått bort mye av bermen for en laaaaang periode.

 

I dag er praksisen mottsatt; jo flere forhold du har på samvittigheten, kortere straff blir idømt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så på et svensk morgenprogram i forgårs (?) på tv4 hvor en psykiater (spesialist på vold) ble forespurt vedrørende finnlandsepisoden(e) . Hans tanke var at dette er utvidede selvmord som er vanskelige å beskytte seg mot gjennom lovgivning. Han mente at dette snarere var et uttrykk for vansker med å be om hjelp (psykologiske/kulturelle) sperrer i den mannlige befolkningen i finland enn et uttrykk for for mange våpen. Det er ikke mer liberale våpenlover i finland. - Psykiateren ville ikke be om mer skjerpede lover på dette området i Sverige - Jeg nevner dette for at dere ikke skal miste motet helt ..

 

Ps - beklager at jeg ikke husker navnene i dette programmet bedre

Link to comment
Share on other sites

Dette blir for dumt!

Støtter alt som her er skrevet, men jeg har et par ting jeg gjerne vil belyse litt.

Jeg er oppvokst i Oslo og har en del bekjente i div. miljøer her i Oslo.

Nå kommer litt info: Da jeg tok jegerprøven for en del år siden hadde jeg et ønske om og kjøpe meg en god gammel sideligger. (nostalgiske grunner)

Jeg forhørte meg da om noe hadde en slik liggende som ikke var i bruk.

Det viste seg at ingen hadde dette liggende av mine venner men dette er hva jeg ble tilbudt:

Granat 800,-

Glock 17 4000,-

Beretta 92 med lyddemper (fra pakistan ble det sakt) 10.000,-

Pumpehagler (ikke spesifisert merke) 2000,-

AG3 25.000,-

Etc.

Dette finner jeg ganske besyndelig.

Jeg hvet ikke om alt av dette kunne leveres omgående,men at det er mulig og få tak på "ja"

Når dette er ting som er "lett" og få tak i av en som meg som ikke er spesielt kriminell, da bør man ikke

være medlem i Mensa klubben for og sjønne at HV mausere blir sjelden omsatt i disse miljøene.

Kan nevne at avsagde hagler er lettere og få tak i enn en vanlig gammal sideligger her i Oslo.

Når folk da retter en pekefinger mot oss som driver meg jakt og våpen er det direkte innkonsekvent.

Det eneste jeg føler man kan sette en pekefinger på er uregistrerte hagler som oppbevares i hytter på veggen.

Dette er ikke lov , men ikke alle kjører 80 km på motorveien heller.

Lov om våpenskap fra første våpen et et tiltak på dette med litt fornuft.

Innskrenking av våpen for jegere og intereserte, fryktelig feil retning og gå på oss mener nå jeg.

 

Jonas L

Link to comment
Share on other sites

Bildet er litt mer nyansert enn mange ser ut til å tro...

 

Selvsagt vil man aldri kunne regulerere seg bort fra alle tragiske hendelser med lovgivning, og gamle mausere brukes sjelden i bankran. Samtidig er det et faktum at ikke alle jegere og skyttere er plettfrie, og tragiske hendelser med lovlig ervervede skytevåpen er langt i fra så sjelden som mange later til å tro.

 

De mest kjente og næreste er de to foregående skyteepisodene i Finland,- begge utført med lovlig ervervede skytevåpen. En kommer ikke unna at våpentilgang er et (viktig) kriterium ved mange tragiske hendelser. Det finnes utallige eksempler på at våpentilgang gjør et øyeblikks fortvilelse og desperasjon resulterer i uopprettelige skader.

 

En annen uriktig oppfatning er at kriminelle miljøer flommer over av våpen, som dermed omsettes til hvem som helst. Gjerne langt under markedspris. Slik er det ikke. Heldigvis. Jeg har jobbet mye mot tunge kriminelle miljøer, og min oppfatning er at våpen finnes. Men disse er såpass dyrebare at man passer på dem. Dermed er det ikke "lett" for enhver småkjeltring å skaffe skytevåpen, selv om det jo er mulig om man legger nok penger på bordet og kjenner de rette folkene. At mange småskurker skryter på seg både våpen og våpentilgang er en annen sak. I slike miljøer er det status å fremstå som skummel og farlig.

 

At våpen er dyrebare for kjeltringer illustreres godt av hva som skjedde med våpenene etter Nokas-reanet i 2004, der en politimann ble skutt og drept. Alle skjønte at politiet her kom til å satse voldsomt på å oppklare ranet og finne ut hvem som skjøt. Et mer potent bevis enn drapsvåpenet fantes neppe, men tror dere drapsmannen dumpet våpenet? Nei, det gjorde han ikke. Og det har jeg sett før også. Våpen er for kjeltringer for verdifulle til å bli dumpet. Man kan jo ha bruk for dem siden. Slik hadde det ikke vært om våpentilgangen var slik enkelte hevder.

 

Jeg er jeger og skytter selv, og er som mange ikke så glad i restriksjoner som gjør at det blir vanskelig for meg å ha de våpen jeg vil. Likevel tror jeg at vi har lite å tjene på å gjøre oss dumme; jakt og sportsvåpen HAR stort skadepotensiale. Lett tilgang gjør at konsekvensene av en situasjon kan bli mange ganger verre. Derfor bør debatter om dette favne mer enn at "jegere og skyttere gjør aldri noe galt med sine våpen, og kriminelle har flust av våpen uansett". Virkeligheten er ikke slik.

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til kommentarene til mange under slike nyhetssaker... mange ufattlig dumme folk der ute, jeg må seriøst la vær og lese fordi blodtrykket går helt i taket.. :evil: virker som om hvor dummere du er jo mer får du lov og kakle offentlig. før i tida ville sånne blitt ledd ut eller plassert på en anstalt.

Link to comment
Share on other sites

Takk Ulf.

Godt og høre at noen som har litt greie på dette kan roe ned oppfattningen av kriminelle og våpen.

Har bare et lite spørsmål: Hvordan har våpentilgangen blitt etter at vi fikk arb. innvandringen fra øst?

Har et inntrykk av at veien til "tjenester og våpen" har blitt litt lettere.

Link to comment
Share on other sites

Takk Ulf.

Godt og høre at noen som har litt greie på dette kan roe ned oppfattningen av kriminelle og våpen.

Har bare et lite spørsmål: Hvordan har våpentilgangen blitt etter at vi fikk arb. innvandringen fra øst?

Har et inntrykk av at veien til "tjenester og våpen" har blitt litt lettere.

 

 

Vet ikke. De østeuroperne jeg har vært borti har ikke vært mer bevæpnet enn andre. Men jeg kjenner ikke de miljøene spesielt godt. Det ser ut som om de tyngste kriminelle miljøene fra øst-europa har etablert seg vest og syd for Oslo; Buskerud, Vestfold, Follo etc, også Oslo da selvsagt. Og der jobber ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Takk Ulf.

Bakrunnen for spørsmålet mitt er at jeg jobbet som Bas og formann i byggebrangsjen og har hatt mange østeuropeere i arbeid.

Praten dem imellom gir et inntrykk av at det finne kanaler som gjør det enkelt og anskaffe mye rart.

Mye av dette er uten tvil skryt,men jeg har vondt for og tro at det ikke er "noe" sannhet i dette.

Håper at det meste av dette ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

@Ulf

 

Illegale våpen koster, men at de er vanskelige å få tak i for yrkeskriminelle er ikke sant.

I Oslo finnes det flere illegale våpenhandlere som smugler våpen inn i Norge, og det finnes også folk i underverdenen som har spesialisert seg på å skaffe alt fra avansert verktøy, biler og skytevåpen.

 

Siden du refererer til Nokas saken så kommer dette klart frem både i den og i de andre beslektede sakne.

Link to comment
Share on other sites

Om det er sant eller ikke blir et definisjonsspørsmål. Jeg sier bare hva som er min erfaring. Den erfaringen er ikke basert på hva som står i VG.

 

Tunge kriminelle klarer lett å skaffe våpen. Selvsagt gjør de det. Hvordan skulle de ellers fått skutt hverandre? Poenget mitt er at det ikke flommer over av dem, og at det er ikke lett for enhver makka-freak å rusle ned på Plata å kjøpe hva som helst av skytevåpen. Dessuten viser det seg at også tunge kriminelle tar godt vare på illegale våpen, særlig om de har vært heldige å fått tak i en AG eller MP. Dette gjør de til tross for at de risikerer lange straffer om disse våpnene knyttes til kriminelle handliger og dem, og det forteller at våpenene er dyrebare. Så dyrebare at de er verdt risikoen.

 

Mitt andre poeng er at også legale våpeninnehavere har sine svin på skogen, uansett hva kvasi-forskning fra USA måtte vise :wink: Når man leser slike artikler som den som er gjengitt over må man huske at virkeligheten er mer sammensatt enn det som kommer frem der. Våpentilgang er bare en av mange parametere som innvirker på drapsraten. Andre er for eksempel innvandrereandel, levestandard, alkoholforbruk etc. Husk at Norge er blant de land som har høyest levestandard, og bl.a lavest andel innvandrere. Det er himmelvid forskjell på Norge og Sverige i så måte.

 

For norske forhold er det heller ikke riktig at de fleste drap begås av erfarne kriminelle. De fleste drap begås i affekt av ("vanlige") mennesker som ikke har noe rulleblad å snakke om. Sannsynligvis er også derfor drapsmenn de krimielle som har lavest tilbakefallsprosent etter soning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nevnt det før, jeg har blitt tilbudt og forevist ulovlige våpen og amo i oslo (i tidsrommet 89-94). Dette var i hvertfall 1 stk glock (4500kr m/100skudd), og noe som jeg mener å huske var en nydlig (og helt sikkert stjelt) sjelden colt dimondback i 22lr (den var betydligt dyrere enn glocken med sine 6000kr, generelt var 22lr våpen dyrere enn 9mm våpen). Dette kom i stand grunnet egne yttringer om at det hadde vært fint å ha en pistol å "leke" seg litt med på en fest. Våpen utvalget jeg fikk se og ta på, ble begrenset til det jeg ønsket å se på. ca prislister fantes på det meste, og da 22lr håndvåpen, vistnok nesten urtelukkende stammet fra private innbrudd o.l (se orderudsaken), var disse dyrere (var også mest populære hos dem som vill ha våpen til å skyte med, grunnet letter amo tilgang).

 

Mitt inntrykk dengang, var at alt kunne skaffes (og jeg fikk jo sett det jeg vurderte å handle). Men det viktigste var om man hadde tillit hos de som styrte tilgangen. Jeg snakker ikke om mengder av våpen, men for den som ville ha og som kjente "noen". Fantes det våpen fra private innbrudd og forsvaret tilgjengligt.

 

Jeg er av den klare oppfattningen av at det i dag finnes depoter av mer eller mindre rene militære våpen, hos noen av de østeuropeiske gjengene. Men at disse våpnene ikke er på gata til "vanligt" salg. Men gudene skal vite det blir ett helvete når de dukker opp på overflaten.

 

Og jeg er overbevist om at som en sidegren av denne virksomheten, så kommer det endel våpen til personligt forsvar inn i landet (gjerne fra områder som jugoslavia o.l).

 

Man skal også huske at de fleste kriminelle ikke har mye penger mellom hendene (i nokas tilfellet i hvertfall ikke penger de kan bruke), noe som gjør våpnene mere dyrebare for dem enn for en normal person i godt lønnet jobb. Så selv om en kriminell vet hvor og hvordan han skal få tak på våpen, så har han ofte ikke de nødvendige pengene (speseielt helautovåpen er dyre).

 

Så om jeg vill ha en glock eller tilsvarende i 9mm, for selvforsvar. Så handler det hele om hvem jeg kjenner, ikke hvor mye penger jeg har. For det er/var den letteste våpentypen å oppdrive.

 

 

For meg handler god våpensikkerhet om å få inplentert den nye våpenforeskriftens total krav til våpenskap i det norske samfunn.

For det er desverre ikke tvil om at der finnes ekstremt mange våpen hos ellers lovlydige personer. Som bokstavligtalt henger og slenger rundt om på veggene i kjellerstuer etc (vet om flere selv, og jeg har rådet de til enten å få papirene i orden, eller å få de lagret på skikkligt vis). Disse personenen er gjerne vokst opp i ett annet og friere samfunn enn det nåværende, og ser rett og slett ikke noe problem med å ha kragen hengende på veggen. Dette rett og slett fordi de selv ikke ville drømme om bruke våpenet til annet enn morro eller litt måsejakt (eventuelt avlivning av gamle trofast).

 

Grunnen til at jeg så helhjertet støtter våpenskap, er at de gjør tre ting:

1: De gjør det mindre lett å få med seg private våpen ved innbrudd.

2: De øker gjerne familens følelse av trygghet, siden de vet at våpnene er forsvarligt innelåst.

3: De øker antallet av ting en ustabil person må gjennom, før han/hun er klar til å blåse sin egen eller andres hjerne utover veggene (jeg har selv ved ett tilfelle, fått oppleve hvor få sekunder som skiller mellom det å være fast bestemt på å ta sitt eget liv, til å få tenkt seg om en gang til. Og min opplevelse sammenfaller med den tidligere nevnte psykiaterens syn på personer med problmer med å uttrykke seg).

Link to comment
Share on other sites

Wow...!

Ulf har skrevet noen meget gode innlegg her! Har egentlig ikke noe å tilføye utover at jeg er helt enige med observasjoner og konklusjoner så langt.

 

O gså tror jeg det er viktig å huske på at det er forskjell å tilbud om alskelens greier og hva det reelt er som er tilbudt og hva som det faktisk er mulig å få tak i. Heldigvis har jo tilgangen på "tilfeldige" private våpen fra innbrudd osv blitt betraktelig mindre etter kravet om våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier bare hva som er min erfaring. Den erfaringen er ikke basert på hva som står i VG.

 

Jeg ser du tyr til å være nedlatende når det påpekes at det du serverer som egne ”erfaringer” kun er personlig synsing uten rot i noe annet enn vage påstander om personlig erfaring.

 

Det er publisert et betydelig materiale både av forskning og litratur som tar for seg dette emnet etter Nokas ranet.

 

Jeg vet ikke hva som liksom i dine egne øyne skal gjøre deg erfaren eller innsiktsfull fordi det du skriver fremstår som fri diktning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du tyr til å være nedlatende når det påpekes at det du serverer som egne ”erfaringer” kun er personlig synsing uten rot i noe annet enn vage påstander om personlig erfaring.

 

Jeg vet ikke hva som liksom i dine egne øyne skal gjøre deg erfaren eller innsiktsfull fordi det du skriver fremstår som fri diktning.

 

 

Jeg vet ikke hva slags erfaring Ulf har, men min egen erfaring stemmer godt overens med det han sier. Inntrykket er at for enkelte kriminelle er det lettvint å skaffe seg våpen, men ikke hva som helst og til en hver tid. I de dommene jeg har lest (jeg har ingen ide om hvor mange) dreier det seg oftest om hagler og eldre håndvåpen av ymse fabrikat. I løpet av årene har jeg også blitt kjent med noen hundre kriminelle og de jeg har snakket med dette om bekrefter stort sett inntrykket av at det ikke går an å få tak i hva som helst sånn helt uten videre. Unge "tøffinger" uttaler ofte at de kan få tak i hva som helst. Det blir fort vekk påstått at de kan skaffe en "nier". På spørsmål om hva slags "nier" blir ofte svaret "en ni-millimeter da vel!". Underforstått at jeg ikke har peiling.

 

Jeg vet ikke hva slags statistikk opplysningene dine er basert på, men dersom det er itervjuer, så kan jeg fortelle at disse gutta juger det de kan dersom det får dem til å fremstå som tøffe "gangstas".

 

På den andre siden finnes det også kriminelle som er/ har vært i besittelse av imponerende arsenal. Dette har skjelden vært jaktvåpen.

 

Så mitt inntrykk stemmer godt overens med Ulf sitt når han sier:

 

Bildet er litt mer nyansert enn mange ser ut til å tro...

Link to comment
Share on other sites

Er veldig lett og legge begrensninger osv på oss som er registrert med våpen, Tror uansett nesten hva en gjør i dette samfunnet som vilever i så vil tragiske episoder skje. Hva som evt vil gjøre ting bedre skal ikke jeg konkludere på, men og ta våpene fra oss lovlige er vel ikke riktig det heller.

Er et bra tiltak at det er krav om våpenskap fra første våpen, dette vil sikkert virke på sikt at værtfall ingen unger kan få tak i våpnene og uheldige episoder.

hva med resurser til politiet og rettsytemet og øke det for og ta di som ikke skal ha våpen. fårebygging er greit, men hva med dem som blir tatt for og inneha ulovelige våpen, disse kan jo få spikre paller eller noe for min del, samfunne savne vel ikke slikt pakk uansett. Media har jo en vinklin som ikke gagner oss jeger-våpeneiere. disse bure være mer voksene spørr du meg, er jo se og hør overskrifter på alt her etter på alt. virker lite seriøst egentlig.

Link to comment
Share on other sites

lærlingen? jeg kan heller ikke helt forstå at du oppfattet Ulf som nedlatenhet.

Han fremstår da langt i fra som en bedreviter, men heller en som velger å stole på det man selv har opplevd å erfart en å bygge et virklighetsbilde på tabloidpressen (Som vi da ellers elsker å hate).

 

Mitt inntrykk er også etter å ha bodd og holdt på med våpen inkludert jobbet i bransjen i Oslo I overkant av 14 år er at det er mye skryt, jug osv enkelte kriminelle miljøer. Klart det finns en del våpen der ute, men om en fyr har prøvd å selge en pistol til hundrede andre, så er det fortsatt ikke mer en en pistol... (og det eneste våpnet jeg har fått sett etter at det kom frem at jeg var våpeninteressert var en spansk kopi av S&W model 3 breaktop revolver, som forøvrig ikke virket helt som den

skulle)

Det er publisert et betydelig materiale både av forskning og litratur som tar for seg dette emnet etter Nokas ranet.

 

Forskning og litteratur som handler om illegale våpen og tilgangen på dette i Norge? Det er jeg meget interessert i å få lest. Tar gjerne i mot tips om hvor det kan skaffes.

Link to comment
Share on other sites

Du verden som jeg må ha missforstått da? Han insinuerer jo soleklart at andre, underforstått meg siden det er meg han svarer, har sin kunnskap fra VG, det er nedlatende. Hvorfor kan han ikke bare fortelle om hvordan han har fått denne høyere erfaringen istedenfor å bruke slikt til å hevde seg selv?

 

@Malle Les hva som står i innlegget istedenfor å anta det ene eller det andre. Hvis du har problemer med å finne litratur som ikke er gjenger som skryter eller fra VG om samtidig og organisert kriminalitet i Norge så har jeg laget en litraturliste til deg.

 

@Hasse, dette emnet er belyst i ganske lett tilgjengelige bøker om organisert kriminalitet i Norge.

 

MAFIA I NORGE - Bekjempelse av organisert kriminalitet, Rikets tilstand, Dødsranet - en innsideberetning, og sist men ikke minst ”Politi og røver” tar for seg emnet.

 

Den siste syntes jeg var spesielt interessant, fordi den forteller, fra innsiden om hva slags (slappe)holdninger politiet, frem til drapet under Nokas ranet hadde til denne type kriminalitet.

Link to comment
Share on other sites

@Malle Les hva som står i innlegget istedenfor å anta det ene eller det andre. Hvis du har problemer med å finne litratur som ikke er gjenger som skryter eller fra VG om samtidig og organisert kriminalitet i Norge så har jeg laget en litraturliste til deg.

 

Litteraturlister tas alltid i mot med takk :D !

 

La meg først si at jeg ikke mener å anta noe, eller å beskylde deg for noe som helst. Jeg forteller bare at min erfaring stemmer overens med Ulf sin.

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forstå sitatet over, men jeg baserer ikke mine inntrykk og erfaringer på det jeg har lest meg til, men på mitt daglige virke. Jeg lever av kriminalitet (fengselsbetjent) og bruker mange timer hver uke på å snakke med innsatte om nettopp kriminalitet. I denne forbindelse leser jeg mange dommer som også er med på å forsterke mitt inntrykk av disse gutta som skrytete og overdreven tøffe. Ut over dette bruker jeg også mye tid på å observere dem i sin samhandling med andre.

 

Gjennom årene har jeg også møtt og blitt kjent med noen av de mer kjente og omtalte kriminelle i landet. De skryter også som regel på seg en del "bragder" for å fremstå som eksklusive og ekstra tøffe. Gjerne i en intervjusituasjon med journalister og forfattere. Min teori er at dette langt på vei er en måte å kompensere for det faktum at de som voksne mennesker ikke har prestert noe annet enn å bli dømt til lange fengselsstraffer.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen med "organiserte kriminelle" har jeg fra politiet. Derfra har jeg også erfaringen som omhandler legale våpeneiere.

 

Bøkene som er nevnt står i bokhylla. De er svært underholdende, syns jeg, men man må jo ta dem for hva de er. Det er underholdningslitteratur. Forskning er det ihvertfall ikke. De fleste av dem er skrevet av krimjournalister. Flere av dem har sitt daglige virke i...... VG :wink:

 

Nåvel. Det er ikke meningen å virke ovenfra-og-ned, men jeg må jo som nevnt få skrive hva som er mitt syn. Om man finner det jeg skriver troverdig er jo opp til hver og en, for man kan jo aldri vite om det som står på et slikt forum er sant. Det er det som er så trasig med internett.

Link to comment
Share on other sites

Nja, før vi avskriver at det finnes illegale våpen å handle i norge, så kansje vi skal liste opp hva de er,og hvem som har de?

Merk at dette er mitt private syn på saken, og at jeg ikke påberoper meg andre kilder enn egne opplevelser og hva man kan lese seg til i nyhetsbildet.

 

1: Nordmenn med gamle uregistrerte krigsklenodier og våpen kjøpt på Grønland (henger gjerne rundt om på kjellerstuevegger o.l). Farenivå, lavt. Værste problem dårlig lagring. Normalt ikke tilsalgs (man kan få de, men ikke kjøpe de om de ikke har blitt stjelt da).

 

2: Våpen tilsalgs på det illegale markedet, ikke tilgjengligt for alle og enhver, dyre. Og man må ta det som forefinnes innenfor den våpen kategori en ønsker. Farenivå, lavt til middels (kommer an på hva våpnet er innhandlet for, Nokas ran eller blinkskyting bak låven). Største fare ligger i at man ikke har noensomhelst form for kontroll med vedkommende kjøpers psyke og tenkte bruksområde.

 

3: Mafia våpen, gjerne helautomatiske (normalt ikke tilsalgs på det illegale markede). Farenivå, for samfunnet generelt, middels. For politi og konkurerende aktivitet, sansynligvis svært høyt ved konfrontasjoner.

 

4: Egenimporterte/familieimporterte håndvåpen til selvforsvars bruk (normalt ikke tilsalgs på det illegale markede. Kommer i hovedsak sammen med gruperinger av våre nye medborgere). Farenivå, lavt. Dette er våpen man ser svært lite til, før noen mister ære (og hode) eller føler seg angrepet. Typisk eksempel er den siste situasjonen i Finland, som meget muligt ligger i denne kategorien. Største fare, kulturforskjeller og oppbevaring.

 

Så langt rangerer jeg for egen del de fleste våpen som forefinnes i norge som liten fare for samfunnet generelt.

Men jeg ser med økende skepsis på de våpen som stadigt siger inn til selvforsvar blandt våre nye landsmenn, da de er med på å forsterke denne uheldige trenden om at folk må ha våpen til selvforsvar. Vi ser jo hvor denne trenden har ført og fører England, og siden myndighetene tydligvis ikke evner å/vill skille mellom lovlige våpen og illegale våpen. Tror jeg det i hovedsak blir situasjone med disse våpnene som på sikt blir kroken på døra for sivilt våpeninnehav i norge. Og det uten at problemet i seg selv blir løst (som i england).

Link to comment
Share on other sites

 

Bøkene som er nevnt står i bokhylla. De er svært underholdende, syns jeg, men man må jo ta dem for hva de er. Det er underholdningslitteratur. Forskning er det ihvertfall ikke. De fleste av dem er skrevet av krimjournalister. Flere av dem har sitt daglige virke i...... VG :wink:

 

 

Så de bruker unneholdningslitratur på politihøyskolen nå da…

Link to comment
Share on other sites

Myndighetene bør etter min mening konsentrere seg om ulovlige våpen hos gjengene og hos en del av våre nye landsmenn.

Den dagen det blir for mye ulovlige våpen blandt disse kan man jo også regne med at lovlydige borgere bevæpner seg og da er det ikke våpen til jakt og konkurranseskyting.

 

La jegere og skyttere få ha sine lovlige aktiviteter i fred og sett heller inn resursene der problemene ligger.

Link to comment
Share on other sites

http://www.abcnyheter.no/node/32484

 

[...]

 

Politiet trekker fram tre hovedkilder for de kriminelle nettverkene: Forsvaret, smugling og eldre, uregistrerte våpen.

 

I rapporten heter det at Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA) selv anslår internt at militæret har tapt eller fått stjålet hele 2000 automatvåpen som AG3 og MP5 eller Glock-pistoler. [...]

Politiet har ikke konkrete tall å vise til når det gjelder de mange våpnene som smugles inn i landet. De nøyer seg med å vise til at det dreier seg om «et ukjent antall», men sier også at det for kriminelle handler om moderne militære automatvåpen og at disse følger de samme smuglerrutene som brukes for narkotika, det vil si fra Øst-Europa.[...]

[oslopolitiet] nøyer seg med å fastslå at det handler om «et stort antall illegale våpen i Norge».

 

Derimot vet politiet atskillig mer om hvem som anskaffer seg slike våpen og hvem som selger dem. [...]

Link to comment
Share on other sites

 

Forskning og litteratur som handler om illegale våpen og tilgangen på dette i Norge? Det er jeg meget interessert i å få lest.

 

Her er et utdrag fro POD’s rapport om det illegale våpenmarkedet i Norge, selve rapporten er dessverre unndratt offentligheten og vanlige politifolk tydeligvis.

 

I det nasjonale norske våpenregisteret er det registrert over 1,4 millioner lovlig eide sivile våpen. Ifølge en rapport utarbeidet av Politidirektoratet på oppdrag fra Justisdepartementet plasserer Norge seg derved blant landene med den høyeste våpentettheten i verden, kun slått av USA, Finland og Sveits. Dette forklares blant annet med nordmenns store interesse for jakt og skytesport, samt at enkeltpersoner innehar våpen på vegne av Forsvaret. Det legale våpenmarkedet kan lede til kriminalitet blant annet fordi det kan gjennomføres tyverier fra militære våpenlagre, forretninger og privatboliger.

 

Ifølge Politidirektoratet finnes det en stor andel illegale våpen i Norge. Majoriteten av disse er fra andre verdenskrig, men det finnes også moderne våpen blant annet fra Øst-Europa. Våpen blir ofte smuglet og solgt av de samme kriminelle som er involvert i handel med andre illegale varer som narkotika, sprit og sigaretter, og som derigjennom har etablert gode rutiner og logistikk for smugling fra utlandet.

 

Blant kjøperne av illegale våpen er for det første en stor gruppe våpeninteresserte. Det antas at våpensamlere med interesse for slike våpen har egne nettverk og innehar en stor andel av de illegale våpnene i Norge. Det antas videre å være forholdsvis enkelt for personer i kriminelle miljøer å få tak i illegale skytevåpen i Norge, men at det per i dag kun er få kriminelle organiserte nettverk eller gjenger hvor våpen inngår som en «standard utrustning». Den største trusselen utgjør slike nettverk dersom de bruker tunge automatvåpen for å skyte seg ut av konfrontasjoner med politi og annet sikkerhetspersonell. De siste tiårene er det kun det organiserte ransmiljøet som har gjennomført slike anslag. Også de ulike MC-klubbene har imidlertid vist at de har tilgang på og er villige til å bruke skytevåpen. En analyse av det illegale våpenmarkedet i Oslo konkluderte med at gjengmiljøene bestående av ungdom fra ulike etniske minoriteter utgjør den største trusselen for bruk av våpen i det offentlige rom. Denne konklusjonen er ifølge Politidirektoratet styrket etter at gjengprosjektet i Oslo politidistrikt hittil i prosjektperioden har beslaglagt 85 skytevåpen. Den økte graden av bevæpning har kommet til syne ved at rivaliseringen mellom de kriminelle gjengene har ført til voldelige konfrontasjoner i det offentlige rom hvor gjengmedlemmer er blitt skutt og drept.

Link to comment
Share on other sites

glimmrende, mener dog den har vært presentert før. Muligens på sluttstykket.

Jeg ser ikke noe som bekrefter at illegale våpen er spessielt lett tilgjengelig utover i enkelete lukkede miljøer. Ellers skrives det jo at det er de mest lovlydige og edruelige av alle som sitter på mesteparten av de ulovlige våpnene...

Link to comment
Share on other sites

glimmrende, mener dog den har vært presentert før. Muligens på sluttstykket.

Jeg ser ikke noe som bekrefter at illegale våpen er spessielt lett tilgjengelig utover i enkelete lukkede miljøer. Ellers skrives det jo at det er de mest lovlydige og edruelige av alle som sitter på mesteparten av de ulovlige våpnene...

 

 

Og konklusjonen med at "samlere" (som jeg tviler på det sterkeste er gjennomsnittelige NVS-medlemmer med samlerlisens) må være feil. At det finnes personer med samlinger som ikke er registrert er en selvfølge, men for å få det til må de for det første ha nære tilknyttninger til kriminelle miljøer for og oppdrive disse våpnene, for det andre en økonomi (har sett nevnt 25K for en AG, hvis vi sier at det bare går opp derfra) som enten betyr at Rimi-hagen og Co. er de som kjøper det, eller så stammer også pengene seg fra kriminell aktivitet.

 

Og likestille kriminelle (folk med ulovlige våpen er jo det) og oss andre våpeninteresserte er i beste fall en grov fornærmelse, og en ren løgn overfor de som leser dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd du tar feil NorwegianWiking. Jeg har selv snakket med samlere med samlelisens som har hatt ulovlige våpen (Dvs helauto som skuille vært halvauto osv), samt at det ofte er en del omsetning av ting mellom skyttere. Jeg har påstått før at jeg statistisk sett tro det er mer brudd på våpenloven blant legale våpeneiere en etablerte kriminelle (Tror og mener, har ikke noe dokumentasjon) . Når det er sagt tror jeg ikke det utgjør noen potensiell risiko for rikets befolkning. Om Per pistolskytter kjøpe er krigscolt fra en eldre skytter i klubben, velger å ikke registrere den på grunn av manglende bruksområde og lar den ligge med GSP'n og Glock'en i våpenskapet så er det et brudd på våpenloven, men ikke noe som utgjør en samfunnfare. Det handler nok dessuten i svært liten grad om moderne militærvåpen av typen AG3, heller om en eldre krag, eller ei hagle eller to, og noe krigsvåpen. Oslo fjorden fylles etter sigende av stengun's ettervert som folk vil kvitte seg med ting de ikke vil bare selge til hvem som helst. Det er sannsynligvis ikke stor flyt av illegale våpen i "lovlige" hender og illegale våpen i kriminelle hender.

Krisa er når våpen (lovlige som illegale) Havner i hender som ikke har tenke å ha dem til aktverdig grunn. begge deler er brudd på våpenloven, men noe er kanskje betydelig mer truende en annet?

Så jeg er redd for at politiets konklusjon er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Det interessante i forhold til en ny våpenlov er ikke hvem som besitter de ulovlige våpnene.

 

En ny våpenlov gjelder kun for de registrerte våpnene, og di som kommer til å bli registrert.

 

Punkter som jeg ønsker å se tallmateriale på er følgende.

 

Hvor mange registrerte våpen blir brukt til kriminalitet?

Hvor mange registrerte våpen forsvinner fra registrene som følge av tyveri?

Har antallet våpen en våpeneier har en invirkning på sannsynligheten for at de blir brukt i kriminalitet?

Hvor mye senkes sannsynligheten for at et våpen stjeles, brukes i kriminalitet eller forårsaker ulykke hvis våpeneier har våpenskap?

Kan en skjerpet våpenlov påvirke antallet registrerte våpen som brukes til krimanalitet, og hvilke konsekvenser vil dette ha for våpeneiernes lovlige bruk av våpenet?

 

Jeg har ennå ikke sett en eneste avisartikkel eller rapport som forsøker å besvare disse spørsmålene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd du tar feil NorwegianWiking. Jeg har selv snakket med samlere med samlelisens som har hatt ulovlige våpen (Dvs helauto som skuille vært halvauto osv), samt at det ofte er en del omsetning av ting mellom skyttere. Jeg har påstått før at jeg statistisk sett tro det er mer brudd på våpenloven blant legale våpeneiere en etablerte kriminelle ....................

Krisa er når våpen (lovlige som illegale) Havner i hender som ikke har tenke å ha dem til aktverdig grunn. begge deler er brudd på våpenloven, men noe er kanskje betydelig mer truende en annet?

Så jeg er redd for at politiets konklusjon er riktig.

 

Her er et godt eksempel på det jeg mener, nå fikseres det mer på kunst enn våpen i artikkelen, men som man ser så er det her snakk om pengesterke kriminelle som innehar våpen

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/04/nyheter/narkotika/kripos/kokain/vebjorn_sand/9768797/

 

Forøvrig når det gjelder bloggen som tittelen til denne tråden er hentet fra så er den ganske søkt, når to mann legger ut på biltur nattestid med våpen og har fjernet skiltene fra bilen, for så og skyte mot politiet ved ett forsøk på trafikkstopp, så må det ha vært mange ugler i mosen, mange poser med lite rent mel i og en god del lik i lasten.

Link to comment
Share on other sites

 

Her er et godt eksempel på det jeg mener, nå fikseres det mer på kunst enn våpen i artikkelen, men som man ser så er det her snakk om pengesterke kriminelle som innehar våpen

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/04/nyheter/narkotika/kripos/kokain/vebjorn_sand/9768797/

 

 

Hvordan i alle dager er det avisoppslaget relatert til politiets konklusjon

Blant kjøperne av illegale våpen er for det første en stor gruppe våpeninteresserte. Det antas at våpensamlere med interesse for slike våpen har egne nettverk og innehar en stor andel av de illegale våpnene i Norge.

Det er i alle tilfelle ikke motstridene...

Scorpionen stammer muligens fra et større parti som ble tatt inn i Oslo på 90 tallet. Og er vel faktisk en av de første jeg har lest om fra det partiet som nå har blitt beslaglagt. Men det er neppe å hindre slike episoder Justisdepartementet ønsker med å endre våpenloven. Kriminelle er jo kjent for å ikke følge lovverket så nøye.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener å komme frem til er at jeg har større tro på at de fleste ulovlige våpen innehas av denne gruppen, såkalte "tungt kriminelle" med stor omsettning og inntekt fra kriminell aktivitet.

 

Men, dessverre, så skal jeg ikke nekte for at det er uhørt at NVS medlemmer har og har hatt befattning med våpen som ikke er korrekt ombygd til halvauto eller er registrert. Nå kjenner jeg ikke til noen spesifike episoder, men har hørt litt løst om folk som har hatt ting de ikke skulle ha, eller også har gått på en smell uten at det var et bevisst lovbrudd fra deres side.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener å komme frem til er at jeg har større tro på at de fleste ulovlige våpen innehas av denne gruppen, såkalte "tungt kriminelle" med stor omsettning og inntekt fra kriminell aktivitet.

 

Da er vi uenige, jeg tror mer på politiet i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her inne, bare så det er sagt.

 

Priser på illegale våpen varierer som alt annet mye på hvem man kjenner.

Mange små kjeltringer er nok litt vel store i kjeften når de kan skaffe hva som helst, dette stemmer nok ikke. Men det er store utvalg som noen nevnte først i 22lr. 9mm og 12 hagler mm. Har vel en direkte link med hva som er vanlig ellers.

 

Noen som nevnte at 22lr var dyrere, det kan helt sikkert stemme. Jeg vet ikke om jeg er enig i at det er pga morro faktoren på fest. Men heller det at hvis man "må" skyte noe, så er det mindre sjangse for at noen dør.

 

Automatvåpen er det nok litt mindre av i omløp, og som alt annet her i verden er det avhengi av hvem man kjenner.

 

Et lite eksempel; Du ska ha ny flink jaktbikkje. Du for teller dette til 2 kamerater, han ene har en nabo som har en labrador som jager bra. Den andre kameraten kjenner en på vestlandet som venter et kull med championer om noen måneder. Når du får høre dette sier du at du feks er villig til å gi 50+ for en god hund så fort som mulig. Da blir det nok fort flere tilbud.

 

Disse som skøyt mot politiet hadde nok tatt vurderinga om at de fikk like mange år om de ble tatt for å drepe noen vs å bli tatt for det de hadde med i bilen. Og regner med noen hadde blitt rimelig forbanna om stæshet dems ble tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...