Jump to content

Åte til mår, røyskatt og minkfella !


flanged

Recommended Posts

Dette passer nok bedre til reven, etter hva jeg har erfart. Har lest flere steder at måren liker ferskt åte. Bruker selv ekorn og skogsfugl, men vet at andre har brukt slakteavfall med stort hell. Hvis det er mildvær så åtet råtner, bruker mange honning.(denne kan godt være gjæret etter hva jeg har hørt, men ikke prøvd)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Når dere agner med honning, hvordan fester dere det i fella? Jeg har haugenfella, og prøvde med tampong jeg dyppa ned i honningen. Synes ikke det ble noe særlig egentli, da honningen var litt seig og tykk. Bør man ordne det før man drar ut, evt varme opp honningen så den blir tyntflytende før man dypper tampongen nedi? Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei

 

 

Ser noen skriver at de bruker løk som åte.

 

Tiltrekker den seg mår????

 

Legger dere den utenfor fellen da eller inne?

Smører dere honning eller bare strør dere litt løk rundt omkring?

 

Har fanget mår på en blanding av honning, rosiner,fiken.

Strør små eple biter rundt fella på bakken.

Anis olje som luktestoff.

Prøvde dadler men det tror ikke jeg var så bra.

 

I helgen skal jeg putte i nytt åte som blir honning,rosiner,anisfrø blandet i honningen,løk(?)

Så ved siden av henger jeg opp griseører (Kjøpt på butikk som hundesnacks).

Så skal jeg henge opp 1 el 2 tamponger med honning rundt fella for å spre lukten.

 

Så håper jeg på mer fangst etter dette :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min favoritt på mink er ferske reker, de funker i minusgrader også. reker lukter jo fantastisk mye og er rå, har fått mink rett etter jeg har satt ut felle og enda vært innen 50 meter fra som kommer ut snusende og går i fellen. Ellers funker jo all fisk, makrell er veldig bra.

For ikke å glemme krabber er meget bra.

 

Men gamleminken er vond å få på åte, da er det bedre å sette en cb110 eller 120 i en sti de bruker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mår:

 

Kalt vær Inne i strømpa: rå hakket løk, hermetisk våtfor til hund, makrell i tomat, et kvart kokt egg.

Utenfor strømpa: Et par løkringer, 2 honningtamponger surret sammen med fiken og en bit karrisild hvis tilgjengelig

 

Varmt vær Løkringer, fiken og honningtampon med en sammensmeltet miks av 50% kongen av Danmark og 50% honning. Dette for å "herde" honningen for å tåle mer fuktighet.

 

Skulle jeg valgt bare en ting til mår hadde det blitt honning. Bruker Valeriana dråper på stamma som trigger uansett temp.

 

Mink:

 

Småørret og billig makrell i tomat.

 

 

Røyskatt:

 

Bacon og salami.

 

Fjernsynskjøkkenet??

 

:lol::lol::lol::lolno::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Jeg har en røyskatt rund huset og den er uten tvil glad i fisken :-)

Når jeg egner lina kommer den hente fiskebiter fra balja rett som det er.

Men den får leve, sidden den fanger mus rund huset også.

Av kjøtt fungerer best det som er naturlig mat.

Hvis du har ikke en fersk mus eller småfugl blir kylling og fisk det nest beste.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Han som hadde mårfangst kurset her i Bergen, hadde veldig god erfaring å ta måren på Laksehoder som han fikk på det lokale fiskeoppdrett anlegget. Du får jo dem gratis, så da er det bare å dra med seg så mange man orker, og hive dem i frysen.

 

Jeg tipper også lakehodet vil fungere utmerket på mink. Har forstått det slikt at minken helst vil ha ferskvannfisk som ørret, ikke like gode resultater på feks torsk, sei etc. Så laksehoder er vel kanskje en mellomting.

 

Personlig har jeg ikke hat noe spesielt god utelling på verken mink eller mår. Tamponger med honning og stjerneanis, samt noe tørket dadler, ser ut til å være det vanlige. Så kjører det i år.

 

Ellers så tror jeg man bare må prøve seg frem. Hva fungerer i ditt området. Innlandet kontra ved kysten, hva minken og måren spiser i ditt området.

 

Kanskje teste litt forskjellige pr felle?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Mår

 

Jeg pleier å varme opp vrakhonning og anis i en kjele...tilsetter brødbiter slik at den tynnflytende honningblandingen trekker seg godt inn i brødet. Hvorfor brød? ... fordi åtet holder seg lengre intakt. Liker ikke å bruke tampunger fordi jeg forer inn fellene med det samme som jeg gildrer med under fangsten. Tanken på at måren flyr rundt med tampungrester i magen liker jeg ikke.

 

Når først blandingen er avkjølt til passelig håndvarme, lager jeg meiseboller i diverse størrelser. Disse blir fryst ned i dusin pakninger. (Tomme eggekartonger er fint til slikt,- én meisebolle per egg) Dette tar litt tid ...

 

Jeg går først over til kjøttåter når det blir for kaldt til honningåte. Her bruker jeg oftest innmat av fugl, ekorn og beverkjøtt. 

Kjøttrester blir gnidd på trevirket rundt fella og eventuelt på fellehus før jeg gildrer åtet. Små kjøttbiter blir lagt på bakken under eller ved fella. 

 

Til flagging bruker jeg en duevinge som jeg binder fast med tanntråd (mye sterkere enn hyssing) like ved fella. Luktestoff bruker jeg alltid ved mine sett. (Sable Oil) Jeg bruker også luktestoff under innforingen i august-oktober, påfører litt nytt hver gang jeg besøker settet. 

 

Favorittsett; Skrå oppgangstokk med Belisle 120SX i boks. 

- Er det mye mår i området så plasserer jeg også en Kaniafelle i cubby sett på bakken ved oppgangstokken. (Selvfølgelig skjermet for andre dyr)

 

Røyskatt

 

Jeg har aldri drevet med selektiv røyskatt fangst, men de ganger hvor jeg har observert røyskatt spor ved mårfellene mine, så har jeg notert meg dette. ( regner med det er flere som noterer) Neste fellerunde tar jeg med meg røyskatt felle (fellehus med rottefelle) og monterer det ved siden av mårsettet. Røyskatten er glad i blodig kjøtt, og beverkjøtt er nok det som har fungert best for meg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...