Jump to content

6,5x55 maks lading med lette kuler


Geiren

Recommended Posts

Ser der er skrevet mye om 6,5x55 , men siden jeg ikke fant noe umiddelbar tråd om dette, spør jeg heller de kompetente leserene i forumet til råds....:)

Jeg har en t3 super varmint , som jeg vil lade noen lette men maks hastige ..

tenkte å skyte skadedyr som kråke etc. og samtidig ha det litt kjekt.

ønsker da så lett kule som mulig med høyst mulig fart, enkelt og greit.

noen som har ladet/ skutt seg klok på noe slikt ?? og i samme annledning ,, ett riktigt godt år til alle her, med ønske om en god moral og høy tåleranse ... husk ett spørsmål er aldri dumt for den som har skrevet..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

N19 og maxladning for 6,9-7 grams kuler. du kan bruke samme maxladningen for 6,5 grams sierra HP å da har du en eksplosiv kule som pleier samle ok. og du får ca 950-1000 msek om pipa di er god nok og lang nok.

 

 

ser ut som en plan ,, men finner ikke noe ladetabell på N19 på en 6,5 grams kule,, har bare ladeboken med N160 krutt som er oppgitt til 920 m/s..med 50 grain krutt.... hvor mye makslading har du brukt med N19 ?

Link to comment
Share on other sites

Tror 160 krutt blir for saktrebrennende for 95 grain kule. Vanskelig å få skikkelig trykk, og resultatet kan da bli varierende utgangshastighet. Med 95 grain kule ville jeg brukt N11, VV N135, VV N140 eller kanskje VV N150 med langt løp (over 60cm).

 

 

Med 70 cm løp har jeg fått de største hastighetene med n550. Har dog aldri testet n560, men vil også tro at det er snappet for tregt.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener enda det jeg sa er det enkleste. Bruke maxladning for 6,9-7 grams kuler som står på den aktuelle boksen for N19 eller NC96M, og en 100grs/6,5 grams sierra HP.

Det er kjempeenkelt. du kan hoppe omtrent rett på maxladning å ligger under max (for 100grs kula gir mindre trykk enn 6,9/7 grams) og du ligger enplass mellom 900 og 1000 msek vanligvis.

N19 er nesten like tregt som N160 og hverken presisjonen er dårlig eller utgangshastighet er ujevn.

 

Med 50 cm pipe i mausern min pleier denne kombinasjonen gi ca 950 msek.

Link to comment
Share on other sites

Ladedata tatt fra våpenjournalens ladebok utg 3.

 

Kule: Sierra HP - 6,5 gram (100 grain)

Patronlengde - 73,0 mm

 

Dette er maxladninger.

 

N 140 - 43 grain - 909 m/s

 

Norma 202 - 44 grain - 962 m/s

 

Norma 11 - 44 grain - 935 m/s

 

N 150 - 44 grain - 921 m/s

 

Reloder 15 - 44 grain - 915 m/s

 

Norma 204 - 50 grain - 946 m/s

 

Norma 4 - 50 grain - 960 m/s

 

Norma 5 - 52 grain - 930 m/s

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

har presset min sauer i feltskyting til godt 950ms med 123gr lapua kule, samlet bra da, 740mm løp.. men ga meg etterhvert med dette grunnet for mye bivirkninger i forhold til vinningen:) men tennhetta falt ikke ut, og det var ingen deformasjoner på hylsa! kun litt lite merke etter tennstempel i hetta!

 

magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...