Jump to content

Åtesaks til rev. - Slik gjør du:


Vestmann

Recommended Posts

Ops, tok viss litt feil der ja :) Ja i løpet av mars/april er det tid for å sjekke reveaktiviteten med sporing igjen og se om det er gode kilder som kommer fram når snøen begynner å smelte. Kilder er det første som vises i snøen på steder med mye snø nå. Når snøen så forvinner er tiden inne for å lage i stand fangstplassen. Legg gjerne ut bilder av eventuelle kildeprosjekter fremover i tråden.

 

Kilda på bildet virket tydeligvis godt siden reven hadde fått et riktig slag. Tyder også på at han har vært nøye med riktig måte å sette den på. Du får gratulere han fra meg da :)

 

Ikke så godt å se hvordan kilder er laget på fotos. Blir ofte mye vann og mørke bilder med mye snø :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja han er en svært dyktig og lidenskapelig fangstmann, lite på tilfeldighetene der i gården. Men det du sier med at kilder kommer til syne nå i påska betyr det at kilder kan snø igjen og at det ikke gjør noe? Må reven grave seg ned til åtet da? Bildet jeg la inn er tatt 30 januar og den var som du ser ikke snødd igjen. Har du forresten noe erfaring med å bestille sakser fra USA? Er det penger å spare her?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Fjerten

 

Kilder som har mye kvist, løv og rask stikkende opp over vannet gjør at snøen begynner å legge seg på det som stikker opp over vannspeilet og da kan kilden snø igjen om det kommer mye snø. Men det dannes et hulrom under snøen der kilda er og når mildværet kommer så blir det smelting både fra undersiden og oversiden. Om reven må grave seg ned til åta er det for dårlig kilde, den skal se slik ut som den på bildet ditt etter en frostperiode som den vi hadde i januar.

Slike kilder holder en vanntemperatur på ca 4 plussgrader vinteren igjennom og snø som faller i disse smelter.

 

Når det gjelder å kjøpe feller fra usa så tror jeg ikke åtesaksa er så mye brukt der. Hvis du ser i hovedinnlegget er det en link til en tysk forhandler av disse fellene men om de sender til Norge vet jeg ikke. Saksen veier jo noen kilo så det blir jo en del frakt. Hvor mye man sparer vet jeg ikke. Har kun kjøpt her i landet. Fangstutstyr i Drammen selger forøvrig gode åtesakser til rev.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Fjerten.

 

Følg med nedenfor der terrenget flater ut om det begynner å tine. Ofte kan man se en flekk på en myr som tiner i myrens øverste kant. Her er det en kilde, den trenger bare å graves frem. Det trengs litt øvelse for å finne dem, men når man først har funnet noen kilder ser man fler og fler. Det er best å finne flest mulig kilder nå for å se hvilke som ligger best til for revens trekkruter. Så kan man lage til noen av de beste.

 

Lykke til hos kommunen. Si du vil bruke slagfelle for rev og ta med dokumentasjonen som viser at det er godkjent redskap.

 

Mvh

Vestmann

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Noen som har begynt revefangsten? Evt fått noe?

 

Har lest og lest opp og ned nå, skal prøve med saks i vinter, hvis kommunen syns det er greit... Vet ikke hvordan de forholder seg til slikt her jeg bor.

 

Skal til en start låne saks, da økonomien ikke tillater en revesaks for øyeblikket :( Gleder meg som en unge!!!

Link to comment
Share on other sites

Et lite spm ang kildene som brukes:

 

Loven sier vel at fella skal stå i et oppkomme.

Har et mulig oppkomme oppi heiene som jeg skal sjekke ut, men jeg har en mistanke om at saksa bør stå litt lengre ned pga diverse forhold...

Det vil da si at jeg er kommet et stykke ned i bekken med fella, men den springer jo ut fra kilden og vil følgelig ikke fryse, annet enn i ekstremvintre.( Frøs ikke i vinter og da var isen på vannene i området ca 75 cm, vanlige vintre er det ikke engang sikkert den er trygg å gå på)

 

Nå tolker jeg loven slik at poenget med kilden skal være at den er åpen i frost og, og det er derfor loven er slik.

Da bør jo noen meter ned fra kilden være like lovlig, så lenge den ikke fryser.

 

Er jeg på villspor her???

Fint om noen svarer da jeg er svært i tvil..

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en helt grei kilde å bruke. Fella kan settes et godt stykke nedenfor kilden i en slik kildebekk før vannet fryser. Kommer du langst nok nedover så vil kantene i kilden begynne å bli isete. Kommer litt an på farten vannet har nedover og mengden. Er det mye vann kan det lages en liten oppdemning, med overløp tilfelle flom, ut fra oversidene av kilden men som ved liten vannstand leder vannet inn i hovedkilden ved at hjelpedemningen har blitt laget skikkelig tett med torv. Det er også mulig å lage en smal, tett "bro" med overløp over en slik bekk i nedre kant av en kulp i bekken, om kulpen er så bred at reven ikke når åtet fra oversiden eller sidene. En helle legges i bunnen og det må brukes så stor stein i broen at den tåler flom og graving. Reven tar da åtet fra broen som krysser bekken. Husk å feste åtet og stille avtrekket skikkelig som beskrevet.

 

Så lenge ikke vannet fryser er vannet fella står i ok. Dette er det bare kilder som ikke gjør vinterstid. Det er slik jeg fanget i allefall.

 

Lykke til, blir spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Det var da enda godt :) Vil være sikker før jeg begynner, vil helst ikke havne i klammeri med øvrigheta pga fangsten. Er noe jeg gjerne vil holde på med en stund...

 

Har fått låne en felle og den andre skal være på vei i posten, da mangler jeg kun en grisefot eller 2 så er jeg igang :D

Link to comment
Share on other sites

Ja følg reglene og bruk vett så går det bra.

Skjær av grisefoten over nederste leddet og bor et hull i beinet der. Fest den slik at den dingler helt løst. De andre bitene legger du like innenfor bøylene i vannskorpen..

Jeg la noen ganger grisefoten ferdig med vokset streng oppi syltetøyglasset med godduft dagen før jeg skulle sette opp fella. Helt nye feller fanger godt de første revene om man gnir den godt med granbar et stykke unna før man skal sette den i kilden. Deretter må de vokses.

Om det nå er et revetrekk nedenfor så vil lukten spre seg nedover med vannet. Skvetter du noe av godduften på en mosegrodd stein i bekken like i vannskorpen, så vil den avgi lukt i vannet en ukes tid. Det er ikke nødvendig med så mye lokkeduft. Reven finner det snart nok.

Er fort gjort å lage et glass på badegolvet (ikke glem det på badet!) Bruk plastpose mellom lokket og glasset for å unngå overtykk. Du finner snart ut når det er ferdig..

 

Rydd plass i bekken nedfor kilda og gå kun i vannet der, det vil du tjene på selv om det blir litt roting så tett på fangststart.

Link to comment
Share on other sites

bruker saueføtter jeg, kutter det med det siste ledde å lar det dingle løs.

skal prøve me luktstoff dette året, fanger småørreter på våren legger dem i sjampanje å lar det henge hele sommaren til høsten. fyller nesten flaska helt opp. Slår det så over i ett norgesglass(glass me pakning i lokke) me saueføttene jeg skal bruke til åte å lar di godgjøre seg til di skal brukes.

Fy for en stank det blir :lol:

 

fekk en i fjor, det va min første gang så jeg lærte mye. Kom lit seint igang men i år stiller jeg sterkere å da ska det minst bli 2 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Saueføtter går godt å bruke ja, det er klassisk agn til reven. Syltelabber er ikke førstevalg, men reven spiser jo mye rart så det er bare å prøve. Finner fort ut om den er interessert. Jeg foretrakk åter som ikke er håndtert for mye da det blir lukt som gjør reven mistenksom.

Det er en fordel at åtet ikke er for surt også da faller det bare fra hverandre etter en uke. Men det råtner ikke om man lar det ligge kun kort tid i godduften feks. Lukter styggen det luktestoffet ja :D Oppskriften min lenger bak i tråden er også god. Bruker du et lengre åte så kommer jo reven lenger ut av saksa før det smeller. Virket ikke som det har noe å si at det er et lite åte så lenge det er bra åte. Reven tar det.

 

Grunnen til at åtet skal være helt løst festet er at det ikke skal være mulig å ta med foten for reven ja. Åtet skal være maks 5cm og være festet godt ned til åteskålen slik at det dannes en liten ring av strengen på ca 1cm, og så surres strengen på undersiden av skålen. Jeg pleide å feste strengen i det hullet i åteskålen som er ut mot avtrekkersiden av saksa. Knyt en omdreining med svak sytråd rundt den delen av avtrekkeren som åtet er festet i og under flattjernet som stilleskruen hviler mot. Mao rundt hele greia på tvers. Da må reven slite sytråden for delen med åteskålen kan løfte og du er helt sikker. Det er også en fordel uansett da det er lettere at ikke saksa går av når man setter den nedi. Det kan skje fordi mosen som ligger i kilden løfter avtrekkeren når du legger saksa nedi. Om det skjer så kan saksa være halveis utøst allerede der den ligger også. Prøv sytråd, fungerte bra for meg iallefall. Det er ikke lov å ha det lettere avtrekk enn 1.5kg uansett.

 

Det er aldri for seint å lage kilder, men jeg angret ofte på at jeg ikke lagde de mer solide. Da må man lage dem på nytt og da går det en stund før den blir vant med kilda. Metoden med bro over roter minst til og er bra om man er seint ute med å lage til kilda. Da kan det være bra med et par lureåter litt unna som den ser at det går bra om den tar. Så går det noen dager så kommer den tilbake og skal ta den siste biten...

 

Revefangst er fangstens ekstremsport! :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk siste saksa i dag, så veldig bra ut. Kjøpte av en fyr nedpå sørvestlandetsom, meget hyggelig fyr å snakke med!

 

Ser at de slår forskjellig, på den nye slår borteste bøylen nesten 180 grader og treffer på tvers av skolten (er vel en slik som er illustrert i skissen til Vestmann), mens den på den andre slår de opp på likt og møtes på midten. Vet ikke om det har så mye å si i praksis annet enn at det må tas hensyn til under setting.

 

Skal slakte sau til helga, da får jeg endelig tak i åte.

 

 

Noen som kunne postet bilder av ferdige sett??? Hadde vært interessant å sett...:)

Link to comment
Share on other sites

Går det og bruke dye i staden for voks?. Har fellevoks frå NW trappers, men får den ikkje til og henge. Tenkte koke soksene i kaustik soda,

for so og koke dei i dye etterpå. Har tilgang på saueføter som har hengt tørt i 10-15 år, kan det være bra agn?

Link to comment
Share on other sites

Sauefot er mye brukt som åte i saks, men kan kanskje miste lukt eller "friste-verdien" om man vil, litt raskere enn feks grisefot. Sauefot taper seg raskere enn grisefot som åte men er likeverdige til å begynne med, etter et par uker opplevde jeg at grisefot fikk reven til å ta selv om den hadde ligget lengre enn sauefoten i saksa. Kanskje har det noe med næringsverdien eller luktavsetningen å gjøre. Jeg fikk grisefot på butikken i kjøttdisken før, det er mange som bruker gris til sylting før Jul. Kanskje får man tak i nå også, man kan nok i alle fall bestille syltelabbemner der tror jeg. Kan ha dem i fryseren og bruke etter hvert.

Gamle saueføtter som har hengt lenge tror jeg ikke jeg ville ha brukt, bare sløser fangsttid om det ikke virker. Jeg har best erfaring med åter som ikke var for sure og som er litt "kjøtt på beinet" på. Ferske åter som legges i godduft lukter men er likevel "ferske" og fristende. Står litt om åter i hovedinnlegget også. Pga vannet vil åtet bli noe redusert etter et par-tre uker.

 

Dye har jeg ingen erfaring med, jeg brukte kun voks, også på conibearfellene for mår. Godt mulig dye kan brukes.

Slik jeg har forstått det er noen av dye-typene slik at de blir harde. Om de vil krapes av eller tåle friksjonen de blir utsatt for på en åtesaks vet jeg ikke, mårfangerne her på forumet vet mer om det tror jeg. Voks/fettblandingen har den fordelen at den er vanskelig å skrape av om man lager den myk nok. Blir bare klint utover. Men den henger på blankt stål om stålet er så varmt at voksen renner rimelig raskt på stålet når du tar voksklumpen bortpå stålet etter varming Er det for lite varmt varmes det bare mer til du ser voksen begynner å renne og det kan legges på mer voks der. Hele bøylene kan som regel smøres i en operasjon. Det samme med avtrekket. Fjæra må man varme litt mer forsiktig og smøre gradvis.

Er saksen full av små rustporer henger voksen mye bedre og lar seg vanskelig skrape bort. Det er førstegangs-fjerningen av lakken som er på saksa fra fabikk som er hovedarbeidet. Legger du den i flomålet i sjøen etterpå ruster den på et blunk. Gamle våte filler fulle i salt surret rundt saksa og så legge den ute vil også få den til å ruste.

Vil man ha hurtigrusting vil vel saltsyre som murerne bruker gjøre susen, men det har ikke jeg brukt, vet ikke om det setter lukt. Sandblåsing eller noe annet ja for å få den blank og fettfri ville jeg gjort, for deretter å la den ruste. Når man så har fått saksa rustet så stopper rustingen med voksingen og når man skal vokse opp igjen saksa etter noen rever så trenger man bare å varme den direkte uten rensing og legge ny voks på, den gamle og nye voksen blander seg til ett nytt lag. Det er fort gjort, bare å lage et lite bål og vokse. Med kvae og barnåler i blandingen lukter saksa en blanding av honning og skog. Tror det kamuflerer menneskelukt.

Jeg skrapet også lakken av med en gammel kniv og stålkost, man da kommer man ikke til over alt. Voksen henger på fabrikklakken også der man ikke har fått bort all lakken, og der ruster ikke stålet uansett.

 

Enkleste måten å lage kilder på om man lurer på målene er å lage den rikelig stor. En halvmeter ut til alle bredder fra saksa bortsett fra steinen der reven skal nå åta fra, og så dypt utenfor saksa at den må vasse til buken minst. Enkelt og greit. Synes likevel at oppmurte kilder som leder reven er best. De er også lettere å lede vannet i, demmer bedre for flom og varer lenger. Uansett må det legges en stødig helle i bunn, da slår saksa lynraskt.

 

Klassisk å være seint ute med kildene :) Har gjort det mange ganger selv. Nå kommer det en mildværsperiode og da gjelder det å nytte på. Regnet vasker bort lukt av tillagingen.

 

Blir spennende å se om det blir fangst fremover! Spør i vei om noen lurer og kom gjerne med utfyllende info. Er nok flere drevne revefangere der ute :) Man blir aldri utlært.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja. No har eg no dya soksene, so time will show :roll:

 

Har fått tak i eit artigt hefte (Skanna inn) utgitt i 1926 som omhandlar "Fangst av rev med soks". Mykje av informasjonen i heftet

er det som er beskrevet i denne tråden. Det heftet seier som er viktigast for fangsten er åtet. Katt skal visst være eit av dei betre

alternativa.

 

Kjøpte forresten 4 brukte sokser i vår i tilleg til den eg har frå før. Har til no funne to oppkommer (tievatn) som skal testast ut.

Link to comment
Share on other sites

Går sikkert bra med dye, bare å prøve. Hvis det er enklere og mer effektivt er det ikke noe som er bedre enn det.

 

Og så til heftet! :D Hvem har skrevet det?? Skannet inn hvor?, det som jeg la inn i revetråden? Det heter "Rovdyrjakt og fangst". Et helt hefte om åtesaks, på hvor mange sider? Eller andre sakser også? Aldri hørt om dette heftet?

I det jeg fikk tak i nylig står det nesten ingenting om åtesaks og han skriver at "åtet skal ikke være stort, bare på størrelsen med et hønsehode". Det er alt som står om åtet. Han omtaler også kun svanehalssaksen. Står masse om fotsaks og flere ulike jaktformer for rev så det var nok det som var hovedinteressen hans.

 

Åtet er veldig viktig ja, her bør man tenke fuksjonelt og fristende åte. Hodet av en "svidd katt" skulle være bra har jeg hørt i alle år, men det vil bli for stort uansett. Da er et hønsehode like bra. Kan bruke alt som reven spiser, bare å prøve seg fram her. Etter noen sesonger får man et favorittåte.

 

Hva som er viktigst av åtet og plassering kan nok diskuteres, plasseringen av kilda i forhold til revetrekk er også viktig. Har hatt kilder i tjukkeste skauen der det har vært lite revespor, men de kildene som lå ved naturlige trekkområder fanget mye bedre. Det hjelper imidlertid lite om fella er plassert i et godt område om ikke reven vil ha åta, så begge disse tingene er viktige.

 

4 sakser vil være nok til å fange mye rev. Lett å bytte i de to kildene da. Blir nok fangst nå :)

Link to comment
Share on other sites

Fekk låne dette heftet av ein som hadde arva dette. Skannet det sjølv innn. Heftet er utgitt av ein som heiter Nils Børsheim og er frå Ulvik i hardanger, og omhandlar kun åtesoks for rev.

Spesielt at nokon ga ut eit slikt hefte i 1926 då det meste av slik kunnskap var strengt hemmelig. Etter det eg har høyrt vart fofattaren seinare sjef for Skinnauksjonen i Oslo

Åtet skal som du seier, skal ikkje væra større enn 5-7,5 cm og bør og væra minst eit år gammalt.

 

Har og skannet inn ein gammal fangstkatalog som er utgitt av: "L.H. Hagen & Co A/S" "Katalog over Fangstapparater for rovdyr, rovfugl m.m" i Oslo, Årstalet er ukjent, men her og er det tips for og fange ulike rovdyr.

 

Det heftet du snakkar om skulle ikkje tilfeldigvis væra: Lærebok i rovdyrjakt og fangst" ? Har sjølv vert på jakt etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg og har lurt på det at det ble gitt ut slike hefter på den tida, det var ofte umulig å få et kvekk ut av en gammelrevefanger. De ville ikke at det skulle bli for lite rev :) Tapt inntekt det.

 

Et år gammelt åte, vel.. Bestefar min også mente det der men jeg prøvde det både vel og lenge men kom fram til at det var bedre med noe som ikke er for ille og som har litt kjøtt igjen på beinet. Menmen, de gamle revefangerene som drev det stort fanget på hundrevis av rev så det er bare å prøve. Kanskje det skal preparers på en spesiell måte eller noe før eller etter det har ligget?

Måten å sette åtesaks i kilder på virker til å være ganske lik fra sted til sted, men med åta ble det brukt mye rart.

 

Har man flere åtesakser er det inteessant å prøve ut ulike åter og se hva som fanger best. Var nok litt sterk tro på en patent som har gitt gode fangster med i bildet for noen også. Skal ikke påstå at jeg har den beste åteoppskiften. her ligger jo mye av spenningen med fangsten, prøving og feiling. Blir som den gamle fangeren i fangstheftet "rovdyrfangst" sa : han spilte sjakk med reven der han flyttet på saksene og ventet på revens neste trekk :) Det er mye mer slik luring og sirkling mellom fangeren og reven og man kan få følelsen av at den skjønner hva som foregår, enn ved annen fangst. Derfor kan revefangst med åtesaks være mye mer spennede også synes jeg.

 

Fantes som regel i hvert slikt fangsthefte en annonse der det selges oppskrifter på åtesalver (illeduftende greier til å smøre på åtet). Disse oppskriftene er ikke ofte man ser, der kan svaret ligge, men det ble solgt humbugsalver også.

 

Det er det heftet som heter "Lærebok i rovdyrjakt og fangst" jeg har ja. Deler av det ligger i tråden "revefangst 2010-11" og der er omslaget avbildet.

Link to comment
Share on other sites

Syltestrikk i stedet for sytråd er sikkert like bra ja. Justerbart også da. Men det må ikke bli så tungt at hele saksa leer på seg når reven løfter åtet.

 

Ja det er litt ekstremsport å spenne en slik felle uten spennjern. Slik gjorde jeg det: Før man tar med seg fella til fangststedet: spenn opp fella hjemme og sett på sikringene som holder fjærene. Den tredje sikringen trenger man ikke å sette på før man kommer til kilden. Vel framme så kan siste delen av oppspenningen gjøres lett ved å presse bøylene ned siste de siste 5 cm.

Har du fått rev i fella og må spenne fella ved kilda er det verre. Man er så og si avhengig av et fast underlag som beskrevet i hovedinlegget. Stå deretter på fjærene med en fot på hver. Det må være en pinne mellom bøylene før du begynner slik at du får tak med hendene mellom bøylene før du skal spenne opp. Stå slik at du holder balansen på fjærene ved at avtrekkerdelen peker fra deg og støtter. Gjør et kraftig "gyng" med kroppen til man får fjærene ned samtidig som du bender bøylene fra hverandre. Det er tyngst i starten deretter blir det lett når de er halveis åpne. Sett på fjærsikringene mens du holder med knærne. Votter og beskyttelse på slik at man unngår å ta for mye på fella samtidig. Brukte aldri spennjern men ser de selger ett og det er nok lett å lage også, tror det er sikrere :)

 

En ting jeg vil tipse om også; ikke prøv å utløs fella med stokker og liknende, de kan bli ødelagt av slikt. Og husk låsesplinten før testing.

Link to comment
Share on other sites

Satser på å få ut saksa i helga :mrgreen:

I fjor fikk jeg 1 menne gravde oppkomma til seint i sesongen å det ble ikke så bra.

Første gang jeg prøvde åtesaks 8)

 

I år derimot har jeg gravd oppkomma skikkeli og jeg gjorde det tili på sommaren.

Mata reven som har vore der å plukka snacks.

 

kan prøve å ta bilder av når eg setter ut saksa, å jeg skal smøre den også ute i skogen :mrgreen:

Har lagd luktstoff, voksen er klar til å smeltes på.

 

bruker syltevoks som jeg smelter over i en hermetikkboks hvor jeg tilsetter øreved som har bronne ner til sot. denne soten gjer at saksa blir svart. Når jeg ska varme saksa bruker eg øreved, det eg har lært etter en gammel fangstmann.

 

Håper på fler i år, oppkomma er mye bedre å jeg er mye mer forbrett å en tanke mer erfaren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har nå hatt saksa ute i noen uker. Til å begynne med hadde jeg den i en stor kilde som det alltid står vann i, min far hadde en saks der i sine yngre dager, så der fant jeg hella og hele stasen.

Fikk faktisk en ungrev der på et åte av vanlig vassørret, men så var moroa over. Med en gang det ble der 0, begynte det å fryse over.... Tror nok vannføringa er altfor lita.

Laga så til en dam på sia, der piplet det jordvann opp av et lite hull, men denne har også vist seg å ikke tåle frost særlig godt. Etter et par dager er det, til min enorme skuffelse, nesten helt tilfrosset. Hadde virkelig trua... Skal prøve i morgen å "stake" litt for å se om jeg får mer vann gjennom men jeg har mine tvil. Hvis ikke må jeg ut på leting igjen.

 

Et annet "problem" med slik fangst; jeg går rundt og er konsant spent på om der er noe, tenker jo ikke på annet... :D

Hva angår spenning, er dette, etter min mening, mye mer spennende enn det meste av annen revejakt...

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å skje saker og ting ser jeg.

 

Gratulerer med revefangst Arne Vegar!

Kjedelig med kilden som fryser. Det er nok for lite vann i den eller det er for mye overflatevann i den? Av og til kan man finne kilder et stykke unna en elv eller bekk, og det er elven som kommer opp i dagen igjen litt til sides for elven. Disse ha jeg opplevd har tørket ut eller frosset. Om ikke elven har en del vann om vinteren. De beste kildene er de som gir en god del vann (minst tilsvarende mengden som kommer i kjøkkenspringen) uten at det er elver eller bekker på oversiden i terrenget. Har de steiner med mørk kortvokst mose på i vannet og sandete bunn er det garantert en god kilde som ikke fryser. Det hender at kilden kan finne nye løp, men det er ikke så ofte. Om kilden ligger i et hellende terreng som består av mye grus og stein i grunnen så er det best å anlegge kilden der terrenget flater litt ut og går over til myr eller mer jordgrunn da jeg har opplevd at vannretningen kan forandre seg lenger oppe om det er veldig løse masser. Kommer man for langt unna hovedutløpet av kilden (feks der strømmen går over en lengre bakke eller myr mister den kildepreget og vannet trekker ned igjen i grunnen og den kan da fryse eller få varierende vann-nivå og tørke ut. Ofte er det bra i overgangen der grunnen og terrenget forandrer seg.

Det er også en mulighet at det er god nok kilde men litt lite vanngjennomstrømming inn i selve dammen som saksa står i. Det er om å gjøre å lede mest mulig vann inn i dammen slik at overflaten i dammen er litt i bevegelse. Blir det for stillestående så kan den fryse selv om det passerer vann rundt på sidene av dammen eller i grunnen under dammen. Det er det som er fint med en mur i overkant for den lekker vann inn i dammen samtidig som den bremser det slik at det ikke blir full gjennomstrømming i dammen heller. På kilder med lite vann ledet jeg alt vann inn i dammen ved hjelp av torvtetting på sidene i overkant av dammen.

Er det mye gress/gjørme/myr og lite vanngjennomstrømming er nok ikke kilden blant de beste, men den kan kanskje graves fram.

Jeg lagde til flere kilder som viste seg å ikke holde mål mht vanngjennomstrømmingen.

Andre viste seg å være stabile og disse la jeg mer arbeid i. Det går en sesong før man blir kjent med kildene og hvordan de oppfører seg.

 

Ofte finner man igjen kilden lenger oppe eller nede i terrenget om man leter litt.

 

Mårfanten har funnet en kilde som er forbedret litt i år ser jeg. Kan ikke se at det er løs mose/løv i kilden til å dekke litt over saksa med? (ikke så mye at det hindrer bøylene) Pleier du ikke å bruke det Mårfanten? Ellers så ser kilda flott ut den, ser inntak, sideavløp og heller. Reven kan nå åtet fra sidene og forfra med bra avstand/dypest på oversiden. Ser ut som det er en del vanngjennomstrømming også i den kilda. Ikke så godt å se. Ser ut som dammen er like nedenfor selve oppkommet, ofte mindre flomutsatt også da. Det er om å gjøre å få ledet vannet i dammen slik at det renner litt utenom selve saksa men slik at det likevel gir nok liv i kilden til at den holder seg frostfri, ser ut som det passerer forbi til venstre slik at saksa ligger litt i bakevja der. Ser ut til at det meste stemmer. Kan ikke se noe fortsettelse videre oppover med bekk. Kan være en skikkelig kilde det der. Har tro på den der.

Står du i vannet bekken til venstre i bildet når du setter saksa? Om du må stå på bakken ved siden av så går det ekstra tid før reven våger seg i. Det verste er å stå på tråsteinen som reven skal trå på. Best å gå kun i vannet uten å røre snøen på kantene noen steder.

 

Saksa ser skikkelig vokset ut også. Blir nok fangst nå vil jeg tro :)

 

Om å gjøre å motstå fristelsen til å gå bort til fella i utide nå da :) Sjekke på lang avstand.

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

Har leita opp flere steder nå, blant annet et utspring i foten av ei li som det nærmest spruta vann utav. Har leda vannet lenger ned og gravd/murt en kilde som nok vil kunne bli meget bra. Eneste betenkeligheten er at den ligger kun noen meter nedenfor stia... Er så godt som aldri trafikk der, unntatt av meg selv og en del rev, men det er nå kjedelig hvis noe skulle skje. Kan alltids flytte den noen meter lenger ned men er usikker på hvor bra det vil bli.

 

Dette med å gå i bekken, er det primært for å skjule fysiske spor eller er lukt inni bildet i vesentlig grad?

Ser at reven smått følger mine spor så det ser ikke ut som den er veldig skeptisk... Settet mitt står desverre slik til at jeg ikke kan gå i bekken, ligger i en ur så jeg er nødt til å sette spor...

Ødelegger spor mye for fangsten eller er det kun de første dagene den er skeptisk?

 

Har desverre vært noe sent ute med settene mine, derfor har nok ikke reven fått tid til å venne seg til den fysiske forandringen rundt settet.

Hvor lang tid , sånn omtrent , må man regne med reven bruker på å bli husvarm rundt settet? Her er endel rev men det hjelper jo ikke hvis jeg skremmer den unna med alle forandringer.

 

Vet at det ikke finnes fasitsvar på slikt men hvis noen har erfaringer/meninger så syng ut :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor fordel å kunne gå i bekken opp til kilda og også lage en liten dam nedenfor selve tråsteinen (som reven skal stå på) til å stå i når man jobber med fella. Da kan man sette fella uten spor overhodet og det gir bedre fangst. Jeg ville vurdert om det er mulig å legge fangstdammen litt lenger ned i bekken for å gjøre det mulig å lage noen meter med bekk til å vasse i før man kommer fram til selve fangstdammen, 4-5 meter med vassemuligheter minst. Dette gjør bare at fangsten øker og at det blir en optimal kilde om det er mulig å lage den slik.

Noen ganger er det som du sier vanskelig pga ulike faktorer men kilden du nevner høres ut som den rette sorten, bortsett fra at den ligger nær en sti. Hvor nær den ligger og om det er trygt/lov å sette her må du vurdere selv. Ikke ta noen sjanser.

 

I urer er det ofte mye kratt og tett/uoversiktlig for reven og det er bedre om man kan finne igjen bekken som kilden kommer fra i foten av en li slik du beskriver, spesielt hvis skogen åpner seg opp der. Reven følger slike skogkanter der terrenget forandrer seg fra skog til åpent terreng. Om forholdene er slik kan det bli en meget god kilde. Ofte så prøvde jeg å kaste ut litt åte på et par steder noen hundre meter i fra på hver side for å få en viss peiling på hvor reven synes det er naturlig å krysse ved den aktuelle bekken/kilda. Det bør da ikke være tråkk etter deg som avskjærer revens mulige rute. Kilden legges like over der den krysser slik at trekken drar med seg lukten av åtet ned mot revens rute. Har man først fått til en slik grundig kilde i næheten av revens trekkrute så får man mye rev. De nye revene kommer samme veien.

 

Ja det er mye leting bak gode kilder og man må nytte på når snøforholdene og sporsnøen er der. Har vært seint ute mange ganger og det kan være greit nok det for en sesong med utprøving. Når jeg lagde til kilder seint i sesongen så prøvde jeg å velge steder der det var nok å legge en stor lang tråstein til demning tvers over en liten kulp i kildebekken, og to store flate steiner som skal holde steinen plass på nedsiden av tråsteinen, og samtidig mulighet for å stå i vannet og jobbe med fella. Deretter må man ta opp stein i bunnen av fangstdammen til det blir dypt nok for hellen og for dypt for reven å vasse på motsatt side av tråsteinen. Deretter la jeg en flat stein til strømbryter i overkant av kilden for å unngå for mye strøm som vasker bort den løse mose/løvsuppa som ligger rundt saksa for å skjule denne. Minst mulig forandring av bredder og jord rundt kantene av dammen, helst ingenting.

Under tråsteinen og på sidene av disse må det være tynne, flate torvstykker. Om man må flytte på steiner rundt kilden så legges de slik at det som var opp på steinene fortsatt ligger opp når den er flyttet. Huller i bakken som oppstår feks på bredden rundt kilden tettes med en torv som du finner noen titalls meter fra kilden, slik at det ser urørt og naturlig ut. Torv med jord i tetter best, og torv fra steiner og liknende kan man legge over feks stein som ser fersk ut og tråkke hardt til slik at det blir mest mulig lik bredden og som det ville sett ut om det var mange år gammelt. Spade og hakke hadde jeg ofte med. All stein som ikke skal brukes og må bort må legges under vann eller bæres noen titalls meter unna.

Det er en sirkel på noen titalls meter rundt kilda reven er var for forstyrrelser i. Reven kobler forandringen du har gjort til det å ta åtet. Er forandringen lenger unna kobler den ikke det til fella. Om reven kjenner lukt eller ser forandring kan den likevel gå i sporene dine som du sier men kommer den så fram til en matbit blir det kobling og alarmklokkene kommer på. Slik er reven. Poenget er altså å unngå forandringer før den kommer fram til åta for å unngå at den kobler inn alarmen. Må du gå i snøen fram til kilda blir sporene dine koblet til åtet og den blir mistenksom :) Å kunne gå i bekken løser det mao.

Om jeg måtte gå på bakken gjorde jeg det den dagen det begynte å snø. Reven går ofte i fella natten før det kommer snø eller uvær og det passer da bra å både sjekke og sette opp saksa under snøfall. Så ser alt naturlig ut etterpå om man er heldig med snøfallet. Men det går da gjerne litt lenger tid før den går i pga lukten. Reven merker på seg at det blir snøfall og ruskevær og er ekstra på matleting natten før det.

 

Hvor lang tid det går før reven går i etter at man har romstrert ved kilda eller laget en ny kilde er avhengig av flere ting. Ung eller erfaren rev, hvor mye man har forandret, hvor naturlig og urørt man har laget det, om man har lagt åte i kilda med en gang den er ferdig eller vente litt for at den ikke skal forbinde det med mat og noe farlig før den har vent seg til at det har skjedd en forandring i terrenget dens, været (feks mye regn rett etterpå er bra) og om det er åpent og oversiktlig rundt kilda slik at den har gode retrettmuligheter når den nærmer seg for å undersøke.

En nylaget kilde har jeg fått ungrev i etter noen dager men det kan også gå flere uker. Får man rev i så blir det jo litt forstyrrelser i en gammel kilde også, men det tar ikke så lang tid før det går ny rev i likevel om man går i vannet, og ikke rører noe rundt kilda. Virker som ny rev blir litt nysgjerrig på revelukten etter den forrige. God åte er viktig og skikkelig smurt felle også. I nye kilder er det vanlig at den går rundt og rundt kilden flere netter før den tar.

Det er summen av dette som gir fangst og det som ved første innskytelse virker som en tidsbesparelse viser seg ofte å være det motsatte. Lag kilden sterk, stødig og riktig slik at du slipper å gjøre annet enn å gå i vannet bort til kilden og tilbake er mitt råd.

Om det krever mye romstrering å lage den skikkelig så får det bare gjøre det. Før man vet ordet av det så er det gått en tid og kilden begynner å fange. Mye av det som står i hovedinnlegget kan virke som unødvendig gammel overtro men det er utprøvde ting som kun har ett mål: mest mulig rev på kortest mulig tid.

 

Kjenner til det å være seint ute med kildene ja. Det er ikke like spennende på våren å forberede fangststeder som om høsten, men det lønner seg å gjøre om våren. Da har man alle trekkruter friskt i minnet og kilden får god tid til å roe seg uten åte.

Les grundig gjennom tipsene og prøv å følge dem best mulig, så varer det ikke lenge før den sitter der. Når man har fått skikkelig gang på en kilde og har fått den finjustert så fanger den rev etter rev.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips!!!! Begynner å skjønne tegninga nå.... :D

Så cluet i grove trekk er adkomst uten å sette for mye spor og lukt, og at det "plutselig" dukker opp mat i kilden uten at reven kobler det til nye forandringer (Ferdige kilder til sesongen)

Laga til en ny kilde/kulp i et utkomme i en li idag, men den skal få hvile en stund før jeg evt setter fella.

Må uansett spørre min onkel først om han syns det er greit.

 

Tror kanskje denne er den mest egnelige til nå, langt unna allfarvei, kan gå i bekken, god vannføring, og ikke minst en del rev (ihvertfall alltid spor i området) som jeg tror er et annet territorie.

 

Dere som har drevet/driver med likt, hvor mange sakser hadde dere i sving?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er cluet. Høres ut som en god kilde du har funnet der. Legg skikkelig arbeid i den og du vil få rev og du slipper å justere på kilda senere. Når det først løsner så er det en utrolig spennende fangst og det blir mer spennende når man begynner å få rev på jevna.

 

Jeg for min del hadde ikke så veldig mange sakser ute samtidig, husker jeg hadde 4 en stund. 2-3 skikkelige kilder som man er nøye med å ha smurte sakser med gode åter i, gir mye rev i løpet av en sesong når kilda er innkjørt og ferdigjustert etter første sesong.

 

Det er bare til å la kilda være som den er nå og heller følge med på hvordan reven oppfører seg rundt kilda/fella i vinter og heller eventuelt rette på den til våren.

 

Tror nok du vil knipe noen rever når den nye kilda har fått roet seg en stund.

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekka saksa her forleden, og reven hadde svinsa og snoka noe j..... i en radius av 5 m fra fella, hadde tilogmed stått på en stein like ovenfor og sett ned på åta. Så ut som den hadde hatt lyst på den men ikke riktig turt...

 

Tror jeg begynner å få litt dreis på kildene nå, har funnet flere rundt om kring, men problemet er ofte at det er turområder.

 

Sliter også litt med tilgangen på åte, har laks i dungevis, men den er vanskelig å få til å sitte godt i saksa. Får håpe det blir sauslakting til helga...

 

Angrer på at jeg ikke begynte tidligere med kildene slik at det nå kunne vært bare å sette saksene, føler at vinteren går med til å finne og kjøre inn kilder.... Men det er ikke over enda, vi får se hva sluttresultatet blir 16 april :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det er typisk oppførsel av reven før den går i. Lover bra. Den synes nok kilda er fersk ennå og er ikke helt fortrolig med den, kanskje er det litt lukt som sitter igjen. Den trenger noen netter til. Det er viktig å ikke nærme seg fella når den driver på slik, ikke nærmere enn ca 50 meter, helst lenger om mulig. Den går nok snart i. I mellomtiden kan jo neste åte, kilde eller felle gjøres klar :)

 

Om fangststedet ligger i foten av en li og reven oftest kommer nedover fra høyre langs en skogkant eller langs en elv feks, for å komme bort til fella, og så videre forbi kilda mot venstre, er det best å ikke krysse denne trekkveien som reven bruker når du sjekker fella, spesielt i nærheten av fangststedet.

Nå tidlig på vinteren brukes trekkveiene også mer som matsøkruter enn når paringen starter og reven reker alle veier. Lurt å sjekke litt vandringsruter på denne tiden med tanke på beliggenhet av fangststeder.

 

Når jeg fikk rev i fella så pleide jeg å ta fella med reven i noen titalls meter unna kilda for å ta den ut av fella. Viktig å ikke være borti åtet om det fortsatt er brukendes også da. Bruk ullvottene når du tar i fella og ta deg god tid for å unngå å ta for mye på fella. Prøv å se prosessen for deg før du utfører den for å gjøre det på beste måte, så går det ikke lenge før neste rev sitter der. Man sparer tid på å bruke tid mao.

 

Ja laksen er noe herk til å få til å sitte, det er et minus med den. Streng ned igjennom pannen som beskrevet er best. Opplevde flere ganger at når rev nr to eller tre skulle ta laksehodet så løsnet det uten at saksa smalt. Laks er vel best når man har fått god gang på kilda, følger alle luktregler grundig, og vil ta rever raskt etter hverandre. Bytter åte jevnlig da. Sikkert greit å prøve med sauefot eller grisefot litt, siden kilda er såpass fersk, da kan den få litt tid om den trenger det, men jeg ville ventet til denne går i.

Om den ikke går i når været slår om neste gang så er det mulig å vasse frem til kilda å legge et narreåte i vannflaten om du ikke har gjort det, men tror den går i fella i løpet av en uke, maks to siden kilda er litt fersk, siden den oppfører seg slik.

 

Kjenner igjen den der feelingen med å være sint ute med forberedelsen når fangsten begynner ja :) Den erfaringen gjør at du tar deg tid til å gjøre det om våren. Trivelig med en vårtur etter at verste flommen er gått for å gjøre i stand kilden grundig da. Da ser man også lettere for seg hvordan reven har romstrert sesongen før. Etter et par slike sesonger får man mye god erfaring og kilda blir skikkelig god. Tror nok det blir noen rever fremover nå, ser ut som du begynner å få dreisen på det ja.

 

Begynner snart å gå tom for tips om åtesaks jeg nå :) men moro å følge med på fangsten.

Er nok en del som har saksene ute nå, dere får legge ut erfaringene fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ikke så helt liketil dette med kilder... Har fått meg et par overraskelser i det siste, hva angår tilfrysing.

10-12 minus i en lengre periode kan være i hardeste laget for selv bekker/kilder jeg holdt for å være sikre.

 

Har derimot gått en hel del rundt de siste ukene og funnet svært gode kandidater, som i tillegg fyller "kravene" som stilles... Det viser seg at jeg er velsignet med et område som faktisk huser en hel del kilder, noen gode men de fleste dessverre uegnet pga div. Den ene jeg laga hadde sandbunn og vannet rant rett og slett ut i sanden viste det seg... Skal prøve å få tatt bilder, har et par stående å hvile som jeg har fulgt med en stund. Tror jeg skal sette i disse uti uka.

 

Nå når kildene er på plass, har jeg fått et litt annet "problem", får ikke tak i egnet åte. Alle jeg spør har dumpa slakteavfallet eller skulle ikke slakte :(

 

 

Er det noen der ute som har hatt hell med saksene da?

Har selv ikke fått noen i det siste...

Link to comment
Share on other sites

jeg sliter med sprengkulde ner mot 18 minus i flere uker.

Snø har vi ikke sett noe til så det er barfrost rundt en meter ned i bakken nede i byn.

Det er nede ved byn, tenke deg 600-700 m lengre opp i fjellet :evil:

rundt 18 minus har ikke vore problem før, men når snøen uteblir å det er sån kulde over flere uke så er det ikke så rart. Den første uka med skikkeli kulde hadde opkomma ikke noe problem, god vassføring og saksa stod perfekt. reven hadde pasert rett på siå, alt var helt perfekt.

Saksa hadde bare stått ute i 1 uke, så jeg tenkte 2 uka låg den der for da hadde lukta forsvunne 8)

Men neida, sjølv om opkomma har klart tøffe vintre før blei dette i det drøyeste laget :roll:

Reven har plukka lokkerbiskene rundt saksa, hadde ikke bare opkomma frøse :cry:

 

Det renner lit i i kilden, men det er ikke rare greiene :?

Alt som hetter vann er frøse, gode gamle kilder fryser

 

Prøvd meg på lokking og lit forskjellig men den reven er ikke lett å få has på :evil:

Sett den flere ganger men har uflaks, det skal liksom ikke klaffe 100%

Link to comment
Share on other sites

Nei det har vært en kald og tørr seinhøst, der er ikke ideelt for kildene. Bedre med mildt og bløtt vær om høsten for å fylle opp grunnvannet mest mulig.

Angående sand i bunn så er det ment kun som en måte å finne stabile kilder på. Mao tykk kompakt mose som vokser i selve vannet og ofte med et fint (som støpesand) sandlag under, sanden kommer ut med grunnvannet. Det er i selve åpningen av en god oppkomme det ofte ser slik ut, men selve fangstdammen er ikke ideelt å ha for løs grunn i. Bedre å lage fangstdammen litt lenger nedenfor da. Det er som regel ikke uvanlig med ei skikkelig regnbløyte før Jul men i år er det tørt og kaldt ja. God anledning til å skille gode kilder fra dem som har mindre vann, for så å forbedre de beste etter hvert. Det kan lønne seg å sjekke ut lavereliggende deler nedenfor usikre kilder i slikt vær for å se om man finner steder som fremdeles har vann også.

Om store steiner med jordtorv under blir brukt til å demme opp fangstdammen med så trykker vekten av steinene torven sammen og tetter. Det restrerende vannet som passerer må ledes inn på laveste punkt over fangstdammen. Pleide å tette veldig grundig fra innsiden av dammen og det er bare bra om det blir litt slam i bunn av dammen, spesielt leirholdig slam. Det tetter godt.

Får håpe på bedring av forholdene. Uvanlig høst dette.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips mot mus på sakseåta?

 

Har funnet perfekte kilder i bakgården til reven, men hva hjelper det når musjævlene(unnskyld språket) pinadø svømmer ut i kilden og gir seg til å meske seg med åta...? Har sett det flere ganger, tro det eller ei...

Laksen var det bare å glemme, var bare beingrinda igjen etter noen dager, prøvde nå med fordervet elgkjøtt men ser ut som den syns det var nesten like godt...

 

Syns generelt det går litt tregt å få rev, har en teori om at når/hvis jeg får tatt "gammalpeisen" i territoriet, vil det løsne litt når det siger inn rev som ikke er kjent i terrenget og kanskje ikke syns mine relativt ferske kilder er så skumle.

Tiden vil vise... :D

Link to comment
Share on other sites

Noen tips mot mus på sakseåta?

 

Syns generelt det går litt tregt å få rev, har en teori om at når/hvis jeg får tatt "gammalpeisen" i territoriet, vil det løsne litt når det siger inn rev som ikke er kjent i terrenget og kanskje ikke syns mine relativt ferske kilder er så skumle.

Tiden vil vise... :D

 

slik er det med all revejakt....om å gjøre å få tadd ut territorium-hannene (men også alfa tispa).det åpner døren for ungrevene til å kjempe seg i mellom om området.og det igjen resulterer i stor revetraffik!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei revefangere!

 

Har lurt på hvordan det går med revefangsten med åtesaks rundt om nå. Blir det noen rever?

 

Kan ikke huske å ha vært plaget av mus i mine åtesakser så det er ikke så vanlig tror jeg, men i år med mye smågnagere kan det nok skje.

 

EHV: Det er i hovedsak i Tyskland man får tak i disse fellene i tillegg til i Norge, men om det blir billigere etter toll og frakt (de veier en del) er betalt, det vet jeg ikke da jeg kun har kjøpt her i landet:

 

http://www.fallenbau-weisser.de/fuchsfallen.htm

 

Ja du må prøve fangsten etter reven EHV, det er veldig spennende fangst. Man må tenke langsiktig og være tolmodig og nøye, da får man reven. Mange av tingene som står om mine erfaringer er det viktig å ikke hoppe over, spesielt valg av fangstplass og tillaging av en skikkelig kilde. Prøvde selv å slurve med noen disse tingene men det blir bare dobbelt arbeid husker jeg :)

 

Redfox:

I linken over ser man den samme type åtesaks(også kalt slagfelle) som brukes i dag og som er godkjent fangstredskap. Den må ikke være mindre en kravet til bøylehøyde som fangstloven krever, men det er ikke de utgavene som vanligvis selges uansett.

Disse ble produsert av Grell og Co i Tyskland i minst hundre år men det er flere utgaver av disse åtesaksene av flere produsenter. Den på bildet er mange år gammel men er likevel en samme type og mao godkjent i dag.

 

Mvh Vestmann

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
  • 6 years later...

Løfter en , etter min mening, gammel klassiker av en tråd.

 

Flere enn meg som savner fangstinga? Har ikke hatt i nærheten av samme dreisen på jakta siden forbudet kom i 2012.

Prøvde meg med søknad om disp, men fikk til svar at dette ville medføre uthuling av regelverket så det var de ikke interressert i å tillate.

Og ja, jeg vet at denne metoden var omstridt blant folk her inne, men jeg er av den oppfatning at korrekt utført i rette området er ikke dette værre enn mye annet folk driver med. Hadde aldri hunder etc i nærheten av mine feller.

 

Fikk temmelig god dreis på denne fangstinga så jeg skulle ønske jeg kunn hatt disp til en oppi lia, det hadde sauene nok vært glade for.

 Er det foresten noen som vet om Vestmann fremdeles er blant oss?

Edited by Arne Vegar
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...