Jump to content

Store Rovdyr.


45-70gov

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Synes ikke noe om ulvejakta slik det blir gjort her i Norge. Vi må opprette en sunn ulvestamme og nekte folk som ikke har noe med ulven å gjøre ellers å jakte de få som er. Gi heller bønder og folk som er avhengig av husdyra sine retten til å forsvare seg og sine. Slik det er i dag der ett hundretallspersoner samler seg for å skyte en stakkars omstreifer som en ser her på sørlandet har jeg lite til overs for.

Link to comment
Share on other sites

Vi må opprette en sunn ulvestamme og nekte folk som ikke har noe med ulven å gjøre ellers å jakte de få som er. .

 

Kan du gi meg EN god grunn til det?

 

Ulven vi bruker milioner på å forvalte i Norge i dag er RUSSISK, og der borte er det 700 rubler i skuddpremie på disse dyrene. I tillegg har myndighetene i Baikalområdet måtte ty til giftåter for å redusere skadene dyrene påfører folk og busetning i dette området.

 

Ulven er på ingen måte rødlistet globalt sett, og dagens forvaltning med en ulvesone påfører en liten folkegruppe på indre østlandet store tap i forhold til bruk av utmarka og tapt livskvalitet.

 

Samtlige ordførere i Hedmark fylke er enstemmig. Ulvesonen må oppheves, og reduksjon i ulvebestand må iverksettes.

 

Dette er et av de største politiske overgrep mot en folkegruppe i nyere historie.

Link to comment
Share on other sites

Ulven hører hjemme i norsk fauna. Den har sin historie i Norge som de fleste andre dyr.

Hovedargumentet mitt er at menneskebefolkningen har tatt helt av siden 2.verdens krig. Hvis vi ikke klarer oss med en liten ulvestamme som er levedyktig, så er vi rett og slett for mange folk.

Jeg er sauebonde selv og mener det er mitt ansvar sammen med resten av skattebetalerne å bevare ett biologisk mangfold, men samtidig gjøre det vi kan for å forhindre for mye tap. Som jeg har sagt flere ganger så er jeg for retten til folk som lever med ulvene og dems konsekvens å forhindre at dem går til angrep, men at byfiser skal leke troféjegere har jeg ingenting til overs for. Så det her på sørlandet sist vi hadde ulv der flere hundre bare i vår lilleregion som meldte seg opp.

Link to comment
Share on other sites

Trofejegere er en avsporing. Det er ikke disse det handler om.

 

Har vel ikke akkurat eksplodert denne befolkningsutviklingen etter krigen.

 

Ref SSB og deres analyse fra 1950 og inn i framtiden til 2100: http://www.ssb.no/emner/02/03/folkfram/ ... -20-01.gif

 

Synes også du bør ta med i vurderingen din at vi har hatt omfattende urbanisering så folketallet i "grisgrendte" strøk er ikke akkurat sterkt voksende. Blir stadig flere ødegårder.

 

 

Ulven hører like mye hjemme i norsk fauna som sibirtiger etter min mening. Greit nok hvis den fikk være i strøk hvor den ikke kom i konflikt med mennesker og buskap men det er ikke greit at den er på østlandet og i nærkontakt med folk. Ulven må jaktes på for å fortsette å være sky. Når den er fredet mister den etterhvert sin skyhet. At folk skal gå i angst for ungene sine når de er ute rundt huset eller på skoleveien synes jeg ikke er greit. Våre venner i Sverige har lengre erfaring med ulv enn vi og det er ikke noe moro nord i Sverige når de bygger ulvesikre skur på busstoppene.

 

Hvorfor skal vi ha ulv i norsk fauna, eller bedre, i kulturlandskapet? Ulven er ikke på noen rødliste såvidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8317881

 

 

Dette bildet ble tatt 9. september.

Dette bildet ble tatt 14. august.

 

 

I løpet av tre uker har Kjell Hansen foreviget to forskjellige bjørner på kamera 50 meter fra hytta. – Det må jo være flere bjørn i området enn det myndighetene mener, sier han.

 

Nei det er da ikke muli. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sikker observasjon av gaupe i går kveld her hjemme. Jeg var ute og kikket etter hjort, da jeg fikk se gaupa. Den var 50 m fra låven og la på sprang ned i skogen. Fulgte den med lyskaster til den var vekk. Dette var et voksent kraftig dyr. Spennende med slike observasjoner, selv om det går litt ut over hjorteviltstammen i området. Og muligens ut over kaninen som går løs rundt låven.....

Dette er på "nordsida" i Rauma kommune.

 

Skal ut og kikke etter spor nå. Det går en traktorvei omtrent der den forsvant. Mulig spor kan finnes i gjørma der.

Link to comment
Share on other sites

Ulven hører hjemme i norsk fauna. Den har sin historie i Norge som de fleste andre dyr.

Hovedargumentet mitt er at menneskebefolkningen har tatt helt av siden 2.verdens krig. Hvis vi ikke klarer oss med en liten ulvestamme som er levedyktig, så er vi rett og slett for mange folk.

Jeg er sauebonde selv og mener det er mitt ansvar sammen med resten av skattebetalerne å bevare ett biologisk mangfold, men samtidig gjøre det vi kan for å forhindre for mye tap. Som jeg har sagt flere ganger så er jeg for retten til folk som lever med ulvene og dems konsekvens å forhindre at dem går til angrep, men at byfiser skal leke troféjegere har jeg ingenting til overs for. Så det her på sørlandet sist vi hadde ulv der flere hundre bare i vår lilleregion som meldte seg opp.

 

Si meg, hvor er det du har gården/småbruket ditt? Det er også ganske vesentlig siden dusynes det er helt greit med ulvestamme i Hedmark?

Link to comment
Share on other sites

Ulvejakta stoppet med umiddelbar virkning, i påvente av behandling av klagen fra Naturvernforbundet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.8350337" target="_blank

 

«Miljøverndepartementet har vedtatt at lisensfelling av ulv skal avsluttes med umiddelbar virkning, fram til klagene er behandlet i departementet. All videre jakt på ulv må avsluttes umiddelbart»

Link to comment
Share on other sites

WTF :twisted: Dette er grunnen til at jeg startet tråden, Vi blir holt for narr, Har en ulv eller bjørn blitt oppservert flere dager etterverandre på forskjellig vald- kommune-Fylke så har vi hele tiden fått høre at dette er samme dyr. Men vi som ferdes ivår skog mye på jakt og på tur har vel skjønt dette lenge. Har ikke hatt tiltro til noen som styrer denne statestikken noen gang. :sick:

Link to comment
Share on other sites

Ulveforsker Wabakken har heller ikke kontroll: http://www.ostlendingen.no/rovdyr/kan-ha-oversett-ulvepar-1.7591061

 

Var i Kynndalen i vår (utrolig fint område forresten) og ble fortalt at forrige alfahanne forsvant plutselig, rare greier 8) Men nå har Kynna-tispa fått ny hann, så da kan vi vente yngling til våren.

 

Edit: Pass på blodtrykket ditt 45-70gov :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ett dyr som ikke kan hoppe :overrasket:

 

– Vi har dokumentert mange og det er all grunn til å tro at de fleste har blitt tatt av ulv, sier Thomas Rødstøl i Statens naturoppsyn. Han legger til slutt til at dette dyret nå har lært seg å hoppe over gjerder. Det er ikke ofte ulven våger det fordi han har mentale sperrer for slike hindringer.

 

 

 

:thumbup: Idiot

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...