Jump to content

Store Rovdyr.


45-70gov

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Johan C. Løken vil opprette "ulvepark".

 

Løken påpeker at et eiendomssalg gir en reell mulighet til å oppfylle alle de påståtte målene med (ulvedelen av) rovdyrpolitikken (så får heller de blå bære over med at en høiremann vil gjøre staten til en større grunneier!).

 

Rasmus Hansson fnyser selvfølgelig av forslaget, og avviser det, med diverse formalargumentasjoner.

 

Men som vanlig vil en ikke debattere det prinsippielle:

 

Hva er best, å ha rovdyrene INNAFOR (virkelig) "rovdyrsikre" gjerder, eller at alle med beiterett, eller hvilkensomhelst annen grunn, oppretter slike gjerder, på kryss og tvers i norsk utmark?

 

Skal "rovdyrgjerdene" være virksomme mot rovdyr, kreves store strømstyrker - av den grunn er (til nå) 3 personer drept etter kontakt med slike gjerder i Sverige.

 

Det eneste jeg reagerer på i Løkens forslag, er eventuelt ordet "rovdyrpark". Kall det heller et rovdyrområde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jeg skjønte heller ikke hva forskjellen på disse to artikklene var, som kunne samenligne en fjør å bli til ti høns :?

 

Forskjellen er en nyanse i språket, forskjellen på svensk og norsk gjør at poenget lett kan drukne.

 

Den svenske artikkelen gjør det klart at tallene gjelder antall tilfeller hvor det er misstanke om ulovlig felling av rovdyr, basert på hvor mange meldinger politiet har fått inn i den sammenhengen

Den norske artikkelen er basert på at "anmälningar" oversettes til "anmeldelser" og ikke "meldinger" som i den svenske artikkelen.

 

En annen ting er at det i den svenske artikkelen går klart frem at det ikke bare dreier seg om ulv, men alle store rovdyr.

Lost in the translation..

Link to comment
Share on other sites

b675199804bf75ffb0db58aa12fbb8cc.jpg

 

Ett offer för svensk rovdjurspolitik. Vargen sargade älgen svårt i huvudet och bet bland annat av underkäken som på bilden sitter vid sidan av mulen

 

 

"Vargen bet och bet, men fick inte ihjäl den unga älgtjuren som sökte sig upp på en väg med svåra plågor. Göran Jacobsson, Borlänge, kom av en slump till platsen och tog bilder av den svårt skadade älgen."

 

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=6919&avd1=0

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jägarna vet bäst

Jägare är enligt rapporten de som vet mest om varg. Jägare som bor inom vargrevir har mest djupgående och korrekt kunskap om vargar, därefter följer jägare i allmänhet och sedan den ickejagande allmänheten.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2010/09/Jagarna-har-storst-kunskap-om-varg-1.14378/

http://www.jagareforbundet.se/Global/Svensk%20Jakt%20Nyheter/N-slu-sol-varg.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ett offer för svensk rovdjurspolitik

 

Hadde dette vært et mislykket hodeskudd og bildet hadde vært lagt frem under tittelen "enda ett offer for norsk jaktmoral" da hadde vel kammerfolket våknet :shock: Tendensiøst som vanlig av jaktjournalen. De har jo lagt seg på seoghør-linjen når det gjelder jaktrelatert stoff og virker å spisse profilen sin. Er ikke imponert over slik journalistikk, men det viser jo i og for seg den nakne sannhet i predator/byttedyr relasjonen. Det hadde vel vært ønskelig å felle elgen før man begynner å fotografere med tanke på trøkke saken i trynet på sine meningsmotstandere.

Link to comment
Share on other sites

Artig, artig.

Den russiske bestanden av ulv teller altså rundt 45.000 individer. Inntil ganske nylig trodde altså politikere, statssekretærer og resten av opinionen på rovdyrforkjemperes propaganda om at vi måtte verne siste rest av den norske ulven. Så ble den skandinavisk. Jeg håper inderlig at våre valgte ressurser endelig har tatt inn over seg at det som finnes av ulv her oppe, er russisk - alt i hop.

Allerede på barneskolen på slutten av 1960-tallet lærte vi at den norske ulven var utryddet for 100 år siden. Skulket de den dagen alle sammen?

Link to comment
Share on other sites

Den siste norske ulven ble vel skutt en gang på 70 tallet men det stemmer at det er russisk opphav på den ulven vi har her,og den er jo ikke akkurat utryddingstruet. Men jeg så to ulver på elg posten min i fjor på Finnskogen og må si det at det er fine dyr da.

 

Per.

Link to comment
Share on other sites

Hele den norsk-svenske ulvestammen kommer altså fra tre ulver.
Ja, det er fra eventyret for de blinde, døve og politisk korrekte. Folk som tror 100% på forskernes evangelium og ikke ser muligheten av at lokalbefolkningen har både øyne ører og kan tenke litt selv.
Link to comment
Share on other sites

Den siste norske ulven ble vel skutt en gang på 70 tallet.

 

Hvor har du det fra?

Står noe her:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1106765810.44

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.1588792

 

Linkene du viser til holder ikke som dokumentasjon. At en journalist skriver det, uten kildehenvisning, blir ikke annet enn en løsrevet påstand. At en påstand fremsettes often nok, betyr ikke at det er en sannhet.

 

Jeg mener ikke å kritisere Per eller Småviltjeger. Jeg er bare ute etter holdbar dokumentasjon på at det fantes norsk ulv i Norge så sent som på 1970-tallet, annet enn tilfeldige strefidyr, når vi de facto i den samme perioden hadde lærebøker som opplyste at den norske ulvebestanden ble utryddet flere tiår tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det nærmeste man kommer noen dokumentasjon på at det fantes ulv i Norge sent på -70 tallet måtte være svenskene som hevder at den svenske ulvestammen nedkommer fra individer som trakk inn over grensen fra Norge på tidlig -80 tall... :roll:

Nå snublet jeg over det utsagnet på wikipedia da, så det bør vel taes med en pose salt, men et sted må jo tanken ha dukket opp før noen tastet det inn der..

 

Sjekk:

"under 1950-talet kan stammen uppskattas till omkring 20 djur och när vargen fridlystes 1966 fanns högst ett 10-tal vargar kvar. 1980 var den helt försvunnen men har sedan de första norska vargarna invandrade 1982 tillväxt i antal."

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg_i_Skandinavien

 

Mot dette:

 

"Mot slutten av 1970-tallet dukket det opp flere i Norge/Sverige, blant annet den kjente Vegårdsheiulven (en 46 kg tung hannulv som innvandret østfra og som ble skutt i 1984). Det første ulveparet etablerte seg på svensk side av grensen, like øst for Finnskogen. Mange koblet denne hendelsen med Projekt-VARG, og det ble satt ut rykter om at disse ulvene var satt ut med hensikt."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ulv

 

 

 

Forresten vil vel dette:

"Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[15]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar. En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret."

være et grunnskudd for påstanden om at ulven bare tar syke og svekkede dyr...

Link to comment
Share on other sites

Linkene du viser til holder ikke som dokumentasjon. At en journalist skriver det, uten kildehenvisning, blir ikke annet enn en løsrevet påstand. At en påstand fremsettes often nok, betyr ikke at det er en sannhet.

 

Jeg mener ikke å kritisere Per eller Småviltjeger. Jeg er bare ute etter holdbar dokumentasjon på at det fantes norsk ulv i Norge så sent som på 1970-tallet, annet enn tilfeldige strefidyr, når vi de facto i den samme perioden hadde lærebøker som opplyste at den norske ulvebestanden ble utryddet flere tiår tidligere.

Linkene er bare resultatet av et kjapt søk som jeg brukte 30 sekunder på. Noe mer tid gidder jeg egentlig ikke å bruke på ulven :wink:

I første linken ser jeg at journalisten har laget en referanseliste, med navn som Petter Wabakken osv. Men hva forskere sier stemmer vel ikke alltid...

Selv mener jeg har hørt at siste ulven ble drept på 60-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Jakter elg i Aremark i Østfold og fikk besøk av en enslig voksen ulv på post første morgenen. Jeg satt med vinden i ryggen og ulven hadde full kontroll på meg, allikevel valgte den å gå nærmere...var innpå ca 30 meter før den bestemte seg for å tusle videre. Jeg satt og kikket på den i flere minutter..før jeg etterhvert kom til å tenke på at jeg hadde kamera i sekken. Fikk til nød festet den på film.

Link to comment
Share on other sites

Bjønn skutt på Røros.

 

Og det var en av gutta bak gråhunden strix som ble dens banemann, nå står det iingenting om Strix var med på jakta, men dette er gutter som vet hva dem driver med mht bjørn, Hvorfor i svarte kan ikke SNO bruke disse karene også i andre sammenhenger, man ser hvordan det går da, bjørnen er død-.

 

Det hadde den vært i Løten også oom disse gutta hadde sluppet til, håper penisen til SNO krymper til mindre en ei furukongle etteer dette.

 

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 543180.ece

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...