Jump to content

Store Rovdyr.


45-70gov

Recommended Posts

Sitter og leser en høringsbrev fra DN vedr. endring av viltloven. Det er snakk om nødverge og regulering av bruk av åte.

 

Så kommer jeg til denne setningen:"Hjemmelen skal ikke nyttes slik at den rammer alminnelig fri ferdsel i utmark og/eller organisert ferdsel for å observere rovvilt, hvor det ikke brukes åte for å lokke dyr til en foringsplass."

 

Hmmm... En fôringsplass hvor det ikke brukes åte?

 

Kan noen vennligst definere "fôringsplass" for meg, og sleng gjerne på en CC til Direktoratet med det samme... :mrgreen:

 

Ligger forresten her (høringsuttalelse fra Bondelaget innfletta i høringsbrevet...)

http://www.bondelaget.no/offentlige-brev/endringer-i-viltloven-og-rovviltforskriften-noedverge-bruk-av-aat-article41708-158.html

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leser en høringsbrev fra DN vedr. endring av viltloven. Det er snakk om nødverge og regulering av bruk av åte.

 

Så kommer jeg til denne setningen:"Hjemmelen skal ikke nyttes slik at den rammer alminnelig fri ferdsel i utmark og/eller organisert ferdsel for å observere rovvilt, hvor det ikke brukes åte for å lokke dyr til en foringsplass."

 

Hmmm... En fôringsplass hvor det ikke brukes åte?

 

Kan noen vennligst definere "fôringsplass" for meg, og sleng gjerne på en CC til Direktoratet med det samme... :mrgreen:

 

Ligger forresten her (høringsuttalelse fra Bondelaget innfletta i høringsbrevet...)

http://www.bondelaget.no/offentlige-brev/endringer-i-viltloven-og-rovviltforskriften-noedverge-bruk-av-aat-article41708-158.html

 

Den har begynt og varer til 15 mars, det blir vel ikke noe fres før vinteren kommer med sporsnø og ditto

Link to comment
Share on other sites

Kødd ikke med katta http://film.jaktjournalen.se/index.php? ... vie&id=365

Innlegget er slettet av meg siden det ikke var forståelig lesning for enkelte. Dette innlegget var bare et utbrudd av sinne og irritasjon over hvorledes folk kan tillate seg å vise total mangel på respekt for dyret som skulle felles.

 

chopper

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Årets ulvejakt har vært en stor dugnad, og jegere fra alle bygdene rundt har vært med. Uten så mange jegere hadde det blitt betraktelig vanskeligere.

 

Takk til alle! :D

 

Ja med en slik dugnad som vi hadde her og det blir en samling av virkelig jaktintresserte blir det effektivt . Takker for noen trivelige dager. :D:D

Link to comment
Share on other sites

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?linkID=95636&storyID=53134

Varg bet man i Norra Österbotten

Ett stort djur, som man misstänker att var en varg, bet en man i armen i Pyhäjärvi i Norra Österbotten på onsdagskvällen.

 

Mannens skador var så pass omfattande att han måste söka vård på hälsocentralen.

 

Skogsmaskinsföraren höll på att reparera sin arbetsmaskin då ett stort djur plötslig angrep honom. Enligt polisen var det av allt att döma en varg.

 

Vargen hängde vid mannens arm, men han lyckades frigöra armen ur vargens grepp.

 

Vargen lommade iväg från platsen och har inte iakttagits sedan dess.

 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer alle sammen. Død ulv = god ulv !

 

Den siste kommentaren er usmakelig... Derimot kan jeg gratulere med en vel gjennomført jakt, på to helt lovlige jaktbare individer. Og etter det jeg har fått med meg, på en forsvarlig og human måte. Det skal respekteres, uansett om vi er pro ulv eller mot ulv.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer alle sammen. Død ulv = god ulv !

Fjernet av mod.

Legebetegnelse

 

I Norge har idiot vært en medisinsk betegnelse brukt av leger i gamle dager, på personer som ble ansett for å være tilbakestående.

Mennesker med lærevansker, skrivevansker, eller lignede former for problemer fikk ofte denne betegnelsen. En idiot ble ansett for å være uhelbredelig, og ble ansett for å være bortkastet å bruke tid og ressurser på. Når de første IQ testene kom på 1930-tallet fikk personer med lavere iq enn 60 den medisinske betegnelse idiot, men en med iq 60-70 ble kalt inbesil osv. Somregel var det psykisk utviklingshemmede som i den katagorien

 

Ordet blir i dag brukt som en nedsettende fornærmelse mot folk som gjør eller sier noe mindre intelligent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dette sier ingenting om bestanden, men om hvor effektivt det er å jakte på sporsnø og med 12 000 mann... Dessuten var motorisert ferdsel lovlig..

 

Vel,

tror ikke at noen veldig stor andel av de 12.000 registrerte lisensjegere i Sverige som er med på ulvejakten i dag?

 

Og motorisert ferdsel lovlig??? Hvor har du det ifra? Tviler f.eks. på at de kan bruke snøscooter på jakt...?

Link to comment
Share on other sites

 

Og motorisert ferdsel lovlig??? Hvor har du det ifra? Tviler f.eks. på at de kan bruke snøscooter på jakt...?

 

:arrow: – Motorfordon får användas och det är mycket tätt i skogsbilsvägnätet. Jakten kan bli vansinnigt effektiv, säger Rovdjursföreningens ordförande Krister Persson.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...