Jump to content

Store Rovdyr.


45-70gov

Recommended Posts

1 time siden, Gillen skrev:

Har også merka meg diverse betegnelser fra "motparten" på de av oss som mener ulven har en plass i norsk natur..

Vi som er imot at ulven får statlig hjelp til å formere seg ukontrollert er ikke nødvendigvis uenige i at den har en plass i naturen. Ulven skal ikke overta naturen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, asterix skrev:

Her er det neppe likevekt, og jeg du overdriver en smule, ..🙄

Kanskje ikke, og kanskje jeg overdriver litt.. jeg vet ikke, men jeg liker å ha litt kritiske briller på når Jegermeistern trykker inn capslock og skriver om ulv 🙂 (hilsen lisensjeger på ulv)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 14.3.2019 den 20.09, Cruiser skrev:

 - når Jegermeistern trykker inn capslock og skriver om ulv 🙂  -  

 

Jeg bruker ikke capslock, jeg bruker lillefingeren, jeg lærte touch-skriving for vel 56 år siden! Men nå skal jeg hvertfall legge inn større bokstaver:

 

Ulvestuen & Co bommet på bestandsmålet - igjen!!!!!

 

Det norske "bestandsmålet" for ulv er 4 - 6 årlige ynglinger (1 eller 10 valper pr. kull er likestilt?!?), der minst 3 skal være "heilnorske", dvs. ulvene skal kun tråkke på norsk jord. Ynglinger fra flokker der noen i flokken har satt en pote på svensk side av grensen, skal reduseres med faktoren 0,5.

 

Nå er de foreløpige minimums-tallene presentert. De viser 5 heilnorske kull, 3 "halvnorske", og 2 som har "uklar" status. Dersom vi regner begge de sistnevnte som "halvnorske", blir altså summen 7,5 ynglinger, dvs. man har bommet på bestandsmålet med 1,5 - 3,5 ynglinger (0,5 - 1,0 mer, dersom de to uklare kullene er "heilnorske").

 

https://www.nrk.no/ho/det-er-pavist-rundt-100-ulver-i-norge-1.14495537

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 - og i samme slengen kan vi jo lese at Mattilsynet "står uten verktøy" til å ivareta beitedyrene ved rovviltangrep.

 

https://www.nationen.no/landbruk/mattilsynet-vi-star-uten-verktoy-for-a-ivareta-velferden-for-beitedyra-ved-rovviltangrep/

 

Det er vel heller ikke meningen at Mattilsynet skal ha slikt verktøy? Dette verktøyet heter nemlig "gevær", og det er blant annet fellingslaga som har, og bærer med seg, dette verktøyet. Mattilsynets oppgave blir å etterspørre flere fellingstillatelser, slik at den todelte målsettingen i rovviltforliket kan ivaretas.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gladnyhet fra regjeringen:

 

Setter ut

genmodifisert ulv!

 - kan ikke spise sau!

På en pressekonferanse nå kl. 1300 lanserte miljøminister Ulvestuen og landbruksminister Bolledeig regjeringens nye tiltak i ulve-saken.

 

Regjeringen vil erstatte dagens norske ulvestamme med ulver som er genmodifisert til ikke å kunne spise sau.

 

"Ved at ulvene ikke kan spise sau, kan vi ha et betydelig høyere antall ulv i Norge", sier minister Ulvestuen. "Da kan også ulvesonen utvides til å gjelde alle kommuner i landet, med unntak av Utsira, Værøy og Røst", legger ministeren til.

 

"Denne saken viser at det er en avgjørende forskjell at Venstre er i regjering", sier Ulvestuen.

 

"For Kristelig Folkeparti er det en gledens dag at vi kan oppfylle Bibelens ord om at ulven og lammet skal beite side om side", sier landbruksminister Bolledeig. "KrF er riktignok i mot alle former for bioteknologi, men vi har fått gjennomslag for at den nye ulvestammen skal ha forbud mot homofile ekteskap, og at den skal omfattes av abortloven, og forbudet mot fosterreduksjon. Denne utvidingen av abortloven viser at KrF har vunnet fram med en av sine viktigste hjertesaker", avslutter landbruksminister Bolledeig.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Da er det gått et år siden man konstaterte minimustallet for ulv i 2018:

 

 

På 29.3.2019 den 11.55, Jegermeistern skrev:

Ulvestuen & Co bommet på bestandsmålet - igjen!!!!!

 

Det norske "bestandsmålet" for ulv er 4 - 6 årlige ynglinger (1 eller 10 valper pr. kull er likestilt?!?), der minst 3 skal være "heilnorske", dvs. ulvene skal kun tråkke på norsk jord. Ynglinger fra flokker der noen i flokken har satt en pote på svensk side av grensen, skal reduseres med faktoren 0,5.

 

Nå er de foreløpige minimums-tallene presentert. De viser 5 heilnorske kull, 3 "halvnorske", og 2 som har "uklar" status. Dersom vi regner begge de sistnevnte som "halvnorske", blir altså summen 7,5 ynglinger, dvs. man har bommet på bestandsmålet med 1,5 - 3,5 ynglinger (0,5 - 1,0 mer, dersom de to uklare kullene er "heilnorske").

 

https://www.nrk.no/ho/det-er-pavist-rundt-100-ulver-i-norge-1.14495537

 

For de fleste av dere kommer det vel ikke som noen kjempeoverraskelse at man har bommet omtrent like mye på bestandsmålet i 2019 også:

 

https://www.nationen.no/nyhet/opp-mot-100-ulv-pavist-i-norge/

 

Det er født minimum 6 "heilnorske", og 5 "grensekull", dvs. 8,5 kull etter den vedtatte reknemåten.

 

Bommen er, merkelig nok, på samme "side av målet" som i 2018, og 2017, og 2016, og  - og. For de av "kammer"-folkene som sysler med skyting, vil det kanskje være naturlig å stille på siktet, etter en slik vedvarende bom-serie?

 

Bommen på minimums-målet var altså 4,5 kull, på "pluss"-siden. Skulle man bommet tilsvarende på "minus"-siden, måtte det ikke bli født et eneste verken "heilnorsk-" eller "grense-kull", og likevel ville bommen ikke vært så stor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...