Jump to content

Store Rovdyr.


45-70gov

Recommended Posts

Slik saken framstilles i media så anses det som bevist at disse ulvene er ofre for illegal jakt. Wabakken tar forbeholdene men det blir ikke vektlagt. Det som hamres inn er illegal jakt.

 

Du forsto virkelig ikke ironien med usannsynlige årsaksforklaringer.

 

"Er det noen som er uskyldig dømt for ulovlig jakt/fangst på ulv mener du?". Det vedkommer ikke diskusjonen eller saken. Jeg sier at slike ikke beviste påstander fra en autoritetsperson er innledningen på en heksejakt. Det vitenskapelige er å si hva som beviselig har skjedd, nemlig at 8 ulver er forsvunnet fra bestanden uten at de finner noen årsak. Så får man la leseren trekke slutningen selv istedenfor å nok en gang å hisse opp stemningen og skape hets mot jegere generelt i kommentarfeltene.

 

Observasjoner og interpolering av data er ikke bevis, det er indisier. Av 41 registrerte døde ulver i skandinavia i fjor var det tre som beviselig ble tatt under illegal jakt. En av de døde ulvene de fant skrotten til hadde merket fra ei ku i magen og den døde som følge av komplikasjoner etter å ha svelget dette merket. Hvis de ikke hadde funnet denne skrotten hadde det sikkert blitt påstått at 9 ulver ble tatt pga. illegal jakt da ulven var sporløst forsvunnet og ulv forsvinner ikke sporløst.

 

 

Desverre har jeg ikke funnet grunnlagsdataene for forskningen. Dermed går det heller ikke an å argumentere mot Wabakken m.fl. når de interpolerer dataene og presenterer sine konklusjoner.

 

Vil lige linke til denne serie på youtube, og håpe at jægere er fornuftige nok til at se at dette er veldig dårlig reklame for vores interesse. Og personligt blir jeg både lei meg og kvalm ved at se sådan hat. Men folket får selv vurdere.

 

Er første gang jeg forsøger at legge en link her på forum, så hvis ikke det lykkes, tar jeg gerne mot litt hjælp.

 

Hilsen speikey

Link to comment
Share on other sites

Å finne kadavere er egentlig ganske vanskelig. Det er mange som er interessert i å spise de opp fort. Det er ikke noe unntak for rovdyr og kanskje heller regelen da de gjerne spiser sine egne. Når ulv da blir "sporløst" borte i et revir er sjansen for naturlig dødelighet svært så mange ganger større enn ulovlig jakt. Hva skjer med en ungulv om våren? Den blir jaget vekk fra flokken. Hva skjer dersom alfahannen bestemmer seg for å avlegge naboreviret en visitt? Det er store muligheter for at den blir drept og spist opp av naboene....

Link to comment
Share on other sites

Har lite med telling å gjør...Hva er hundrevis? Kan likegjerne være 100, ikke sant? En ulv kan glatt drepe 100-150 sau på en sesong. Og hvis du innbiller deg at den spiser noe særlig av dette har du misforstått. Kanskje den spiser 10% av byttet før den dreper en ny sau. Den kan også drepe 10-15 på et døgn og spise litt av et kadaver før den trekker videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

7 døde, flere er savnet.. http://www.tk.no/nyheter/article6667292.ece

 

Det er på tide noe blir gjort nå, la oss foreslå en stor innhengning hvor ulven plasseres, på statens eiendom slik at ingen som ikke ønsker det forstyrres. Så kan jo "ulveaktivistene" få fritt inpass for å se på ulven, sannsynligvis hadde staten da sluppet unna utgiftene det ellers ville vært å matet denne ulven. Gjerne ha bjørn, jerv og gaupe i samme innhengning også.

 

 

 

PS: Det med matutgiftene var ikke seriøst ment, tell til tre og kjenn pulsen synke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bjørn nummer to sett i Fåvangfjellet i dag, :cry::cry::cry::cry::cry::cry:

 

Det må da være noen som har noe å si eller kan være med og bestemme som skjønner at dette ikke går, enten så får det være Rovdyr Norge eller så får vi stakkars idioter som vill drive med jord bruk ( er der selv) få dommen at jord bruk i Norge skall det ikke være.

Men til opplysning vi produserer mat til dere. :?:

Hva skall vi gjøre vi har blitt holt for narr i mange år men nå viser det seg hvor mye rovdyr det finnest i Norge.

Men idiotene blirvell gjennvalgt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er desverre redd for at det er vi som ønsker å produsere mat i Norge som er idiotene.... Har sendt mine sauer og kjøttfe på slakteriet fordi jeg ikke orket maset fra mattilsynet om at rovdyrtap var min skyld lenger....Når jeg da i tillegg ble nektet erstatning for kalver drept av bjørn, rant det over for meg. Når folk flest heller vil ha rovdyr, får de sulte for meg i en krisesituasjon..... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Fra dyreposisjoner.no

 

Seneste posisjon User Jerv J1303:

Hann, 14 mnd gml. (29.5.2013 kl.22:1 - Lat: 63.8812596 / Long: 11.5008946 UTM: E 622819 N 7086189 )

 

500m fra samletrøa der jeg slapp rundt 40 sau + lam i den tida jerven var der.

 

Med 2 ukers forsinkelse får man jo se galskapen i det man driver med. Men ironisk nok, til tross for mye ekstra tilsyn er det ingenting enda som tyder på at den har forsynt seg... Enda.

 

En av ankepunktene ved jervjakta er at den har vært utilgjengelig ettersom jerven holder langt til fjells. Ser ut som om løsningen kan bli å la bestanden øke såpass at jerven tar i bruk lavlandet - da har vi vel en god sjans til å få tatt den...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...