Jump to content

Lage feller selv?


keano

Recommended Posts

Jeg tror de fleste som har prøvd å konstruere ei mårfelle sjøl har alle funnet ut at det er relativt kostbart og tidskrevende. Husk at du får kjøpt ei CB 160 magnum fra Belise for 14 dollar ! Det skal mye til å slå den !!?

 

Men hvis du vil lage ei felle så skal ikke jeg argumentere mot deg :)

Bare husk disse 3 tingene:

 

- Slaget skal slå ovenfra og ned mot dyrets nakke/kranie.

- Slaget må være så hardt at dyret dør umiddelbart.

- Bruker og type godkjenning må foreligge.

 

Hvis du får til disse 3 tingene, så kjøper jeg ei felle eller 10 !!, men det må dokumenteres....

Er vel Norsk Fangstmann eller NJFF som sammen kan godkjenne fella di,- trur jeg :roll:

 

Husk: "En fangstmann skal ALDRI bruke ei felle som ikke er godkjent. Dette vi alle være 100% enige om."

Link to comment
Share on other sites

Høyvendefjærer skulle vel kunne brukes i kopier av de fleste godkjente felletyper - haugen, aasebø, syning etc...

Selv om jeg nok må si meg enig i at du antakelig vil komme vel så godt utav det ved å bruke tida til noe annet og bestille feller istedet...

Link to comment
Share on other sites

Godkjenning av feller i Norge er vel et ganske så forsømt kapittel. Det er meg bekjent ingen som skal godkjenne mår/mink fella utenom fangstmannen selv. Og da ut fra de retningslinjene direktoratet har gitt. (slag ovenfra / sakseslag mot hode/nakke, kraftig nok til å drepe momentant). En annen sak er at veldig mange ikke er i besittelse av kunnskapen som skal til, slik at det kan være hensiktsmessig å søke hjelp i miljø som har kompetansen. f.eks norsk fangstmann. Prøve og feile metoden er ikke måten å gjøre det på!

 

I Sverige er det et helt annet system for godkjenning av feller. Der finnes det også tegninger på godkjente feller. Disse er verdt å ta en kikk på om man vil lage feller selv. http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-och-viltvard/Fallor-for-vilda-djur/

 

 

Åtesakser til rev/grevling er det klare krav til i Norge.

Link to comment
Share on other sites

til mår og mink laga eg "sprøytefeller" (smidd pinner og lagt helle oppå) heller finn ein alltids tak i rundt fangstplassen.. ellers så finn ein oftast gamle fangstplasser med tidlegare brukte heller. treng berre smi pinner.

 

har til og med tatt rev med sprøytefelle.

då medf europalle nedlessa med stein, og bayonneskinke som agn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...