Jump to content

Gaupejakta 2008


Jørgen

Recommended Posts

Til helga blir det arrangert gaupetelling/sporing i mitt område! Dette har jeg ikke deltatt på før i organisert form.

Slik jeg har fått høre er det NJFF som har ansvaret for dette. Fiskeforeninga raporterer til SNO? Fylkesmann? Roviltkontakt? Her er jeg ikke sikker... Men rovviltkontakten skal iallefall være med på tellinga!

 

Tidligere år har vel linjene som er gått opp tidligere år er få og korte.

I år skal det iallefall bli annerledes håper jeg! Håper det blir et stort oppmøte og at vi får dekt hele området, og får registrert flere familiegrupper. Ifjor ble det gjort kun 1 offisiell registrering i min kommune. Selv om det ble varslet om flere observasjoner.

 

Medfører det riktighet at det er jeger og fiskeforeninga som har ansvaret for dette?

 

Hvordan gjøres dette i andre områder?

Link to comment
Share on other sites

Rovviltnemdene setter kvote for regionen.

Det er fylkesmannen som har ansvaret for at stammen forvaltes etter statlig målsetting. Det er krav til gitte antall ynglegrypper i det er i området kvoten skal gjelde for.

SNO/ved rovviltkontaktene har jobben med å dokumentere etter spesielle rapporteringsskjema/-prosedyrer i hvert tillfelle. Det er ganske strenge kriterier for at det kan kalles en sikker observasjon.

Så altså.., fylkesmannen kan organisere foreninger, privat folk eller lignende, han/hun velger det selv hva som passer og hvem som kan og er villige, om dette ønskes. Dette gjøres ofte fordi det er kjent at det er dyr i områdene, og at det kan være store tap av sau, osv. Dette fro å øke dokumentasjonen på ynglegrupper. Det deles ikke ut kvote, i utgangspunktet, uten dokumentasjon.

Ellers vil kvoten settes etter vilkårlige observasjoner som er dokumentert av SNO ved rovviltkontaktene. Mener siste frist for dokumentert ynglegruppe er januar?( Blei veldig usikker på den) Med fler dyr i følge vil det ikke være sikker dokumentasjon på ynglegruppe fordi da nærmer parringstiden seg og enkeltindivider søker sammen.

SNO dokumenterer, og deretter settes kvote etter antal ynglegrupper, om det er innefor statlige forvaltningsmål og rovviltnemdas anbefaling.

Vil du være med i tellinga, ta kontakt med fylkesmannen/viltforvalter, rovviltkontakt osv. Da finner du ut hvem og hvordan. Eller gå inn på websiden til din fylkesmann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...