Jump to content

Glassfiberkolbe - prosjekt


Henrik123

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Da har det gått litt tid og jeg har puslet litt videre. Har gjort ferdig leppene som holder om låskassa. Dette har vært møysomt arbeid, men nå sitter den som ett skudd. Låter som ett ”klakk” når den skyves på plass.

 

42wyb.jpg

 

Neste steg nå er å lage gjennomføring og feste til festeskruen til låskassa Har en kompis som er i ferd med å dreie en hylse i aluminium som låseskruen skal gå gjennom. Denne hylsa støpes inn i rett plassering. Blir igjen litt tankevirksomhet for å finne ut eksakt hvordan jeg skal gå frem for å få til dette. Om noen har noen gode ideer om fremgangsmåte så takker jeg for tips :wink:

 

Nå føler jeg meg ganske så sikker på at dette kommer til å tåle rekylen til en 6,5x55 med lyddemper. Leppene rundt låskassa er minst like stive som de på synthkolben min. Her er ett bilde av hele bakstokken.

 

2bbsec.jpg

 

Gjenstår mye pussing, men dette kommer jeg ikke til å gjøre før jeg har fått testskutt noen runder.

Link to comment
Share on other sites

Da var det dags for prøveskyting med galssfiber bakskjefte. Hele rifla:

 

2ziv4o4.jpg

 

Bakre del:

 

2luripl.jpg

 

Bakkappa er bare en sak jeg hadde liggende som jeg har teipet på. Nå som jeg har sjekket at den tåler rekyl blir det å søke etter en lett sak som tilpasses.

 

Det gikk veldig bra. Kolben ble noe høy så jeg må ta av den mellom 0,5 og 1 cm. Blir å pusse av og kle inn med glassfiber på nytt. Mere pussing med andre ord. Høyden kom av att det fikk herde en tanke skjeft når låseskure ble støpt inn. Ble 20 skudd i benk og 20 sittende med lyddemper. Deretter 10 uten demper stående. Merket av det ble noe mer rekyl av lettere bakskjefte. Merkes sikkert mer når det lette fremskeftet er på. Arbeidet med fremskjefte har så vidt tatt til og tankene rundt ett nytt prosjekt i carbon har begynt å forme seg i hodet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Den ble ferdig og skutt noe med, men jeg synes ikke det ble stabilt nok. Det tok dessuten for lang tid. Siden den gang har jeg laget ett i karbon. Driver nå og ferdig stiller ett classic/sporter bakskjefte som skal støpes i karbon. Kommer nok bilder her om det blir som jeg ønsker.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Etter mye om og men har det blitt brukanes kolbe ut av dette. Endte med å lage en kolbe i tre slik jeg ville ha den. Den ble pusset, vokset og påført slippmiddel. Deretter ble kom en delt to på langs med en glassfiberplate. Gelcoat ble påført før flere lag m glassfiber. Når dette hadde herdet ble prosessen gjentatt på motsatt side. Jeg fikk dermed en eksakt kopi av lol en i tre. I disse 2 halvparter ble det lagt inn karbonduk. Under vakum ble det slipt inn Epoxy. Dette fikk herde under varme før delene ble finskåret. De to gal delene ble limt sammen før limfugene ble forsterket fra innsiden med karbontape på 25 mm. Deretter ble skruen til kolben støpt inn sammen med ett alurør. Kolben ble fyllt m 2 komponent polyurethan skum. Kolben ble lukket i bakkant og under kolben av en karbonplate. Deretter var det masse puss. Kolben ble til slutt lakkert i duracoat clear. I tre stikken støpte jeg inn ett tofot feste.

 

4qn21g.jpg

 

Beklager dårlig bildekvalitet, men man ser vel noe. Tilpasning for kolbekappen er ikke utført på bildet.

 

Totalvekt Komplett stokk m tofot feste: ca 450 gram.

 

Stikken har fått prøvd seg på en liten uke på elgjakt og fungerte slik den var tengt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Henrik123

Mine kolbeprosjekter er dessverre havnet på vent :cry: . Jeg har skaffet meg et restaureringsprosjekt (hus), og har havnet i den berykta tidsklemma :? . Når jeg har ledig tid, blir det prioritert skyting og jakt :wink:, men jeg har store planer om å fullføre når tiden begynner å strekke til igjen. Hadde tenkt å lage en tråd om; Hvordan enkelt bygge syntetkolbe - et hjemme på benken prosjekt. Så langt har jeg tatt rikelig med bilder for og dokumenter hele prosessen.

Når jeg ser den ferdige kolben din, kjenner jeg at det begynner å klø i fingra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant tråd. jeg har ogsåtenkt litt i de baner på å lage en syntet kolbe på en av mauserne, men kunne vært artig å å prøvd å få til en kolbe med pistolgrep siden jeg føler et slikt ligger bedre i avtrekkerhånden min... men som Bly er jeg også litt klemt av tiden... holder fortsatt på med tegningene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...