Jump to content

lading av 222 rem


cabboy25

Recommended Posts

Tok meg friheten og se på noen innlegg du har skrevet. Du stiller mange "basic" ladespørsmål, og det ser ut til at din primære kilde til ladedata er spørsmål på Kammeret - dette er ganske enkelt farlig i lengden. LAngt de fleste her inne har ikke trykkmåleutstyr.

Mange er uerfarne selv, noen lader brennhardt, noen ikke. De færrste svarer på det du burde ha spurt om.

 

Hjemmelading er et mer alvorlig tema enn at man helt enkelt spør på et nettforum hver gang man skal lade noe, eller lurer på noe. Skal du drive med det bør du sette deg inn i det SELV. En god start er LAdeboken. http://www.ladeboken.no/. Der står alt du trenger å vite, og alt du ikke visste at du trengte å vite - les den, og så leser du den om igjen.

 

Bruker du Vithavuori krutt: http://www.lapua.com/index.php?id=850, Norma har også en ladebok, med data for Norma krutt.

 

hva slags hetter skaman bruke

Jeg blir selvfølgelig uthengt for mobbing når jeg sier dette, men min oppriktig mening er rett og slett: Finn det ut selv.

 

K

 

PS 222 bruker "Small Rifle"

Link to comment
Share on other sites

Støtter M67 100%. Jeg hadde selv lest om hjemmelading i mange år, da jeg startet selv. Det var ingen norske ladebøker den gang, men US utgaver fantes og selvfølgelig data fra Norma og Vithavuori. Var heldigvis ikke noen net "guruer" som kunne gi meg farlige råd heller. Farlige situasjoner klarte jeg imidlertid å skape, men etter hvert har nok kunnskapen blitt over middels. Tar skjelden i mot råd om ladedata uten at jeg kan sjekke dem mot sikre kilder. Lykke til som hjemmelader i den nye året.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst minne om kjøreregler for "Ladekammeret":

 

Forumet skal være en kilde til god og trygg informasjon, til glede for alle deltakere.

 

I Ladebua skal vi skal ha fokus på sikkerhet først og sist. Derfor gjelder noen absolutte regler:

 

Det skal alltid oppgis kilde for ladedata! Dersom kilden er egen utvikling skal det komme klart frem.

 

Vær forsiktig med å oppgi egenutviklede data, det skal kun formidles data på forumet som er helt trygge. Bajasladninger tar vi på PM!

 

Bare brukere som forstår og kan tolke trykktegn bør bruke ladedata som ikke er publisert i en ladebok eller fra en produsent. For dem som ikke kan (eller ikke ønsker!) å sette seg inn i, og ta arbeidet med, hvordan man vurderer trykk anbefales på det sterkeste at man holder seg til publiserte data og ligger unna maksladningene.

 

Husk at ladedata består av nøyaktig angivelse av hver enkelt komponent, dvs.

 

- hylsefabrikat

 

- tennhettefabrikat og -type

 

- kulefabrikat, -type og -vekt

 

i tillegg til nøyaktig identifikasjon av kruttype og ladevekt.

 

Vil hjemmeladeren endre på bare én eneste komponent — f.eks. bruke en annen hylse eller kule — har man en ny og ukjent ladning, og man må begynne med startladningen for det aktuelle kruttet og utvikle ladningen derfra. Forskjellige serier (lot-er) av samme kruttsort kan gi forskjellig trykk; igjen skal man begynne på start. Husk at skytterlagskrutt er billige fordi lot`ene varierer til dels mye.

 

Disse sikkerhetsreglene er ikke uttømmende!

 

Med de beste ønsker om gode og trygge opplevelser med egenprodusert kvalitetsammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen.. var ikke ladedata jeg var ute etter.. d finner jeg tak i selv når jeg finner ut åssen krutt jeg skal bruke... var hva slags krutt typer man kan bruke jeg var ute etter..... er lovå komme med kritikk d tåler jeg.. ladeboken nr 6 har jeg.. har ladet mest 6,5*55 å 308 win så lading generelt kan jeg.. ville bare få tips til hva slags krutt sorter enkelte bruker sånn at man kan lettere ta en avgjørelse.. finnes jo et hav av krutt til hvert enkelt kaliber så derfor jeg spør.. på forhånd takk for svar...

 

 

mvh tom

Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår,

Jeg har ladet 222 Rem fra midten av 1970-tallet, og har brukt Norma 200 bak Normas 50 grs blyspiss og helmantel. Blyspissen har vært brukt på vilt opp til bever og rådyr med godt resultat. De siste årene har jeg også brukt Vithavuori N 130 bak 55 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du blar opp på side 154 i Ladeboken nr 6 så står det jo en hel haug med forskjellige kruttsorter og ladedata med disse kruttsortene :wink:

Jeg nevner: N-120, N-130, Norma 201, N-135, H-335, N-140, N-540, Norma 202, Varget, og ett krutt som ikke står der, Norma 200, har jeg brukt litt av. Selv har jeg brukt stort sett bare N-120 og N-130

Link to comment
Share on other sites

Da jeg hadde 222 brukte jeg 23,5 gr N140 til 55 gr FMJ og 55 gr varmintkuler. Så lenge du ikke legger kula langt inn i bommene er det omtrent umulig å skade deg selv eller børsa med N140 og 55 gr eller lettere kuler. Jeg var bare ute etter to ting. God presisjon og moderat fart. Det fikk jeg :) Skal du ha god fart bør du prøve raskere kruttsorter. I alle fall hvis du bruker 60 gr eller lettere kuler.

Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår!

Jeg har best erfaring med Vv N133 til .222Rem. Det er (etter min mening) universalkruttet til dette kalibret. Gode resultat og billigere enn Norma.

N130 er litt kjapt til de tyngste kulene, og N135 er litt for tregt til de letteste. Jeg har ladet alt fra 34grs til 69grs kuler med N133.

På de letteste blir det full hylse og litt komprimering, og til tyngre kuler blir fyllingsgraden tilfredstillende. Gode samlinger og liten ES på farta.

Når det gjelder Ladeboka er jeg nå på 3. gjennomlesing og oppdager fremdeles noe nytt og lærerikt; uten tvil et must om du ikke har den ennå!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spør meg om krutt til 222Rem så vil jeg anbefale N130 til de lette kulene og N140 til de på 55grains og opp.

 

Selv har jeg prøvd hele serien fra N110 til N150 + 540 og Normakruttene 200, 201 og 202.. + Reloder 15.

 

Alt har fungert, men N140 er et rimelig krutt med god hylsefylling og akseptable resultater i mitt våpen, det er standardkruttet mitt til jaktladninger/trening.

Til lette varmintkuler som 35 grains vmax har N130 vært ok, men N120 gav mer fart.

Til spesialladninger (rypejakt) er N110 kjekt å ha...

 

edit: og et lite råd til slutt - tennhetter, ta å kjøp inn 1000 stk av en type, ikke tull med masse sorter. Selv benytter jeg CCI, fordi det er det den lokale shappa har!!

Link to comment
Share on other sites

Hjeeelp!!! jeg får fnatt av skriveformen til cabboy25. Jeg mener det seriøst. Når man skriver ett innlegg som andre skal lese, så skriv det på en generelt lettforståelig måte med normale gramatiske kjøreregler. Det er faktisk et tegn på omtanke og respekt for de sosiale rom man beveger seg i som i dette tilfellet "kammeret".

 

Håper du tar det sånn passe ille opp. Når det er sagt, .222 rem er en yppelig patron og de fleste svarene du har fått virker velmenende og gode. Lykke til videre i arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl N-110 i skapet til bruk for 30 grs Berger. Ikke umulig at jeg kommer til å prøve det på 40 grs Vmax og. Bruker N-130 til 55 grs kuler (har for øvrig noen Vmax 40 som er ladet med N-130 i kjelleren et sted og. Gikk knallfint i kombien de). Bruker Lapua fmj og sp. Skal prøve meg frem med Partizan 55 grs fmj for å se hvordan den går. Billig treningsammo i det minste. Blir N-130 på disse og.

 

Har for øvrig også Norma 201 i skapet. Den er/var påtenkt Normakuler. Ladedata for de kulene finner man på www.norma.cc , og der bruker man jo Normakrutt og. Ladet for øvrig Lapua 55 fmj med Norma 201 for en tid tilbake. De gikk veldig fint i kombien.

 

Er ganske fersk på ladefronten sjøl, og har jo rotet litt rundt med forskjellige ting, men har bestemt meg for å gjøre det så enkelt som mulig, N-110 til de lette, raske, og N-130 til det jeg skal spise! :)

Link to comment
Share on other sites

siden vi er inne på temaet ladninger,og kuler,så lurer jeg på ei helmantelkule,som går sånn passe likt med 55gr v-max...?og høvelig samme bc?skal lade meg ca 20 patroner til rypa.

 

foresten,så bruker jeg:cci 400 small rifle primers..hetter...er det jeg sitter og gjør nå,litt innimellom tasting på kammeret.no.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk prøvd litt forskjellig i dag, på 70 meters hold:

 

Berger 30 grs hp: N-110, 17 grs: Samling på 35 og 45 mm (35 mm med to skudd - en skivebom...). Ikke fornøyd.

V-max 40 grs: N-130, 22 grs: Samling på 17 og 35 mm. Bra fornøyd.

Lapua 55 grs fmj: N-130, 19,5 grs: Samling på 35 mm to ganger. I første treskuddsserie satt to kuler hull i hull, mens skudd nr tre satt 35 mm unna. Ikke helt fornøyd, men tror skytteren får ta litt skylda her.

Lapua 55 grs sp: N-130, 19,5 grs: Samling på 15 og 25 mm. Bra fornøyd.

Partizan 55 grs fmjbt: N-130, 19,5 grs: Samling på 50 og 85 mm (!) (2 femskuddsserier). Det kan virke som om denne kula er like ræva som jeg har lest... Får dra på litt mer fart på dem til neste test. Enkelte rifler stabiliserer visst disse dårlig hører jeg. De er betydelig lengre enn de andre. Ingen bombe at de spredte da.

 

Hadde ikke skikkelig støtte, så tar det meste med en klype salt.

 

Får vel kjøpe meg skytestøtte, så jeg får seriøst anlegg i stedet for å vingle meg inn på blinken, og et ANNET KIKKERSIKTE! Helsikes dritt... Sava Sporter 3-9x40 i motlys gir uklart bilde for å si det sånn... Gjettet meg litt frem til blinken et par ganger... Den ene Bergeren fant aldri skiva engang. Vondt å få fokus og. Huff... :?

Link to comment
Share on other sites

Sitter og grubler litt på kuler jeg...

 

Har så langt fått testa litt med Remingtons 55grs fmj og den er lovende.. Føler likevel at jeg kan oppnå litt lavere fart ved å gå til 62grs fmj, og samtidig kanskje finne ei ladning som har likt treffpunkt med 60grs Nosler eller 64grs Win.PP..

 

Ser Hjemmelading.no har fmj fra både Partizan og Armscor i den kulevekta. Det jeg har hørt og lest om Partizankula er ikke oppløftende så langt, men er det noen som har testa Armscor'en? Ser den får bra omtale på en del utenlandske fora..

Link to comment
Share on other sites

@ Mr Redneck.

Har en liten pose Partizan 62grs FMJBT.

Tenkte å bestille noe Hornadygreier, men amerikanern brukte kapasiteten sin på ammo til sine styrker i Tyrannistanland på den tiden, så jeg fikk Trond til å sendt meg 100 russiske smaksprøver istede...

Vil du ha noen til testing? Send meg en PM.

2vhysqq.jpg

Vakre kruttpiler! Men det er et MEN.

Så billige, så lite brukt og så dårlig rykte for sin presisjon. Jeg har bare skutt noen små serier for å finne max - og fant ikke godladninga underveis.

Formmessig ser de ganske like ut, lengden varierer ganske lite (et lite utvalg viser 20,40mm til 20,82mm), fyllingsgraden ser lik ut, men manteltykkelsen varierer. Dermed blir nok blymengden som får plass inni kula høyst variabel. Vekta viser alt fra 60,86 til 62,86grs!!! 3%!

Dette har jo litt å si - men hvor mye varierer andre kuler?

 

Har et parti Federal 55grs FMJBT (nok ei billigkule) som jeg ikke fikk tyna noe som helst presisjon ut av 8) . Fram med vekt og skyvelær.

n1osqc.jpg

Her er vektfordelingen, pluss noen "flygere" på utsiden av boksene. Vekta varierte fra 54,36 til 55,72grs, og godt spredd som en ganske flat kurve. 2,4%.

Altså mindre vektforskjell enn Partizanen. Men Federalkulene er SYNLIG forskjellige i formen, særlig på spissen.

Lengda varierte med en god millimeter og fyllingsgraden bak var synlig ulik.

 

Begge disse går nok greit nok til avtrekkstrening og stående plinking på korte hold, men noen BR-kuler blir de aldri. :mrgreen:

 

Edit: Vektfordelingskurven på partizankulene er mye spissere enn federal sin, så ytterpunktene er mer for "utskudd" å regne (i forhold til federal sine jevnt ujevne kuler). Med litt sortering og kasting mener jeg det er håp. Dessuten fikk jeg opp STORE hastigheter på disse i forhold til vekta, og 1/12-twisten i Star-spettet takler kulelengden greit på de hold jeg normalt skyter på.

Skal prøve å finne godladninga, og evt teste den på litt lengre hold for å se om de kommer sidelengs. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har nå i kveld prøvd å lade til min nyanskaffede sako vixen. alt gikk bra med pressinga i mitt fabrikknye Lyman diesett. Forøvrig samme type diesett jeg bruker på min 358 NM. alt vel så langt.

 

Problemet er når jeg skal sette i kula, da gir hylsa etter og kula nekter plent å nedi halsen, hylsa blir bare trykt sammen, se bilde under:

 

1405201011417259046df8454df5b5.jpg?92

 

er det noen som har vært borti det samme? har prøvd både norma hylser og federal hylser, begge kun skutt en gang. Norma skuddene var av gamle typen, ladet med 50grains fmj. Federal skuddene var kjøpt på butikken i vår.

 

Har prøvd brukt gradfjerner, for å få en liten skråkant innvendig i halsen, ingen suksess. prøvd smurt skikkelig, ingen suksess. Kula som er prøvd er 50 grains v-max, disse har boattail, dette skal i prinsippet gjøre det lettere for kula å entre halsen...

 

 

Håper noen kan hjelpe meg her.

 

EDIT: skrifeleifer her, er hornady diesett, pressa er lyman, var seint på dag det ble skrevet, trøste seg med det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at expanderen i sizerdia di er i god form? Lymandiene er jeg ikke blitt så glad i. Har et sånt sett selv (fullsizerdie med decap og expander + en seaterdie) Når jeg skulle presse en normahylse (som jo er rimelig faens stive), så var det svinetungt å dra den over expanderen på vei ned igjen. Etterpå prøvde jeg en S&B hylse som hadde ligget i guds natur litt for lenge, og der brakk decap-pinnen og bøyde hele stanga inni :roll:

 

Hvertfall så var expanderen helt sprekt og ødelagt. Vet ikke om det kom av normahylsa eller s&b hylsa. Måtte bestille ny fra USA :evil:

 

MEN, jeg har funnet godladninga med 40grs V-max i dag :mrgreen:

Endte opp på maxladninga i tabellen på 23,3grs med N-130 og smekkfulle hylser. Samling: 23,4mm!! 8) Fikk også likt treffpunkt som all annen ammo jeg har. Den ladninga gidder jeg ikke tulle noe mer med nei.. Til sammenlikning så sleit jeg med samlinger over 10cm og treffpunkt 25cm under normalen når jeg dreiv å pusla med 21 og 22 grs. Det skal sies at det var endel vind den dagen da, oppi 6-7 m/s..

Link to comment
Share on other sites

Juster opp seaterdien, og juster isetter"pinnen" (hva heter den på fagspråket mon tro?!) ned om det trengs. Ser ut som om du presser halsen før kulebunnen treffer der den skal. Ser ut som om du har brukt ganske my makt her siden halsen er helt klemt ned. Det trenger du i utgangspunktet ikke. Hos meg går det som "smør" å sette i kula (RCBS diesett). Merker du stor motstand når du skal sette i kula, er det noe som ikke stemmer. Da treffer kanskje oppå kanten av hylsa i stedet for i hullet. Det kan jo være noe feil med dien og om det skjer hver gang.

 

 

Off topic: Godladning? Berger 30 grs, 17,2 grs N-110 = 8 mm samling siste gang. Sikkert flaks, men jeg ble en smule fornøyd... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

skal prøve juster opp og ned og hit og dit i ettermiddag, se om det blir bedre. alt har gått som smurt når jeg har brukt samme type diesett til 358nm og 7mmrm......kjedelig.

Skal komme med rapporten når jeg har prøvd igjen i ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Ynstee:

 

Har du sjekket at det ikke er grader på innsiden av hylsen? Ofte kan slike grader gjør at det blir for tungt å presse i kula og hylsa gir etter. Oftest å finne på nickelhylser, nye hylser eller etter at de er trimmet.

 

Men jeg setter en knapp på at du ikke har greid å justere inn dia riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har så langt fått testa litt med Remingtons 55grs fmj og den er lovende..

(...)er det noen som har testa Armscor'en?

 

Har ladd disse i .223.

Bra at du fikk til Remingtonen, jeg ble bare måtelig fornøyd, og hadde bare måtelige forventninger; den varierer mye på lengde og ogival.

Armscor'en hadde så stor diameter (.2244) at jeg nesten fikk vondt på løpet sine vegne. Samla ikkeno særlig.

Link to comment
Share on other sites

var selvfølgelig sjåfør feil som var grunnen til at hylsa ble klemt, lenge siden jeg har stilt inn diesett tydeligvis.

Da blir det jobb med å finne mat som denne vixen rifla liker, har 30 grains Berger, 40 grains v-max og 50 grains v-max tilgjengelig så langt. Har bare n140 og norma 200 krutt enda, prøve om det går å få bra presisjon noen av disse kombinasjonene, blir spennende teste :)

Link to comment
Share on other sites

Bra det løser seg da. :)

 

Kulene du nevner er kjent for god presisjon, så detta blir bra! 8)

 

Har dessverre ladet vekk alle kulene mine omtrent, og har ca 150 stk patroner klare for avskyting. Med andre ord har jeg ingenting foran ladebenken å gjøre for tiden! Akk så kjedelig... Kan kanskje få vekk noen brukte tennhetter og trimme hylsene, men det er det kjedelige arbeidet... :roll:

 

har igjen 80 Partizan 55 grs bt-kuler, men de tror jeg egner seg bedre som søkke til fiske enn å skyte på blink med... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått prøvd noen ladninger og kombinasjoner nå ikveld, 3 skudds grupper på 70m:

 

-50grains v-max m/ 23 grain N140 samling: 13mm

-40grains v-max m/ 23,5 grain N140 samling: 20mm

-50grains v-max m/ 19,5 grain Norma 200 samling: 9mm

 

 

Skal forhåpentligvis få testet mere i morgen, men må si jeg er meget fornøyd med det rifla presterer, spesielt på bakgrunn av hva eg har hørt om vixen med mikroriffla piper. Så langt så godt, spesielt spennende forske videre på ladninga med Norma 200 krutt, her var det faktisk litt ulik friflukt på alle 3 skudda, prøve ny serie i morgen der alle er 100% like lange. To be continued..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Halla folks

Bruker denne tråden litt :-P

 

Lurer på å fyre igang 222`n.

Har gått til innkjøp av: 30 grn. berger, 35grn V-max til den.

Så sp.målet er: har N130 krutt som jeg tenkte sku bruke. Er d noen som sitter på noen gode ladninger til de kulene?

Er ute etter gode samlinger.

Så send de på PM.

 

Gjerne i 223 rem ladninger også.

Helst ikke hassard ladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Han forrige som prøvde og ta opp tråden fekk ikkje store responsen men eg prøve for da. Har da mykje for seg og skifta krutt når ein lade? Eg har lada ein del i 222. Slitt med for dårlig presisjon med lapua sp 55 gr samt sierra gameking 55 gr. Hadde vore greit med ei rådyrkula. Har målt snurren i løpet virka som 1:13 eller deromkring,  kulene blir stabelisert. Men tilbake til mitt spm har da noke for seg og prøva eks vis Vv 133 til desse 55 gr kulene eller er da penga ut glaset og eg bør slå meg til ro med 40 og 50 gr V Max samt 52 gr matchking.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke .222rem, og skal ikke si at jeg sitter med fasiten her. Men jeg lader mye forskjellige ladninger, og bruker mange forskjellige krutt. Mitt inntrykk er at det oftest ikke er så mye å hente på å bytte krutt (unntak finnes selvsagt), forutsatt at du bruker et krutt som gir god hylsefylning. Jeg tror det vanligvis er bedre anvendte penger å evt prøve en annen kule. Men; hvis kruttet du bruker er i den raske enden av skalaen for kulevekt (som i dette tilfellet f.eks n120) kan det være meningsfylt å prøve med et litt senere krutt som gir bortimot full hylse

Link to comment
Share on other sites

Det kan skje store ting både med å bytte krutt og bytte kule. Egentlig er jeg ikke sikker på hva som er mest "kritisk", eller som oftest hjelper. Men når jeg sliter med å få ei pipe til å gå, så bytter jeg vanligvis kule før jeg bytter krutt.
At det er noen sammenheng mellom presisjon og hvor full hylsa er tviler jeg sterkt på. Jeg har sett topp presisjon med både fulle og "halvfulle" hylser, og elendig med samme. 

 

Men når ei kule ikke går, i et løp, med et krutt. Bytt en eller flere av delene. Strengt tatt har jeg best erfaring med å bytte løp... Og om det ikke er helt spesielle kuler jeg har prøvd, (eller utskutte løp) , så har jeg egentlig aldri sett noen dramatisk forbedring av bytte av hverken kule eller krutt. Men kruttladning og hastighet kan bety enormt mye, ei kule kan gå fantastisk i ei hastighet, og elendig i ei anna, og elendig i alle, eller fantastisk i alle...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Test av presisjon i 222rem kan gjøres med Sierra 52gr MK foran 19,5gr VV N120 eller Norma N200 i Normahylser. Ladningen emulerer den gamle 50gr Norma Jaktmatch med bedre kule og har vært i bruk til internasjonal viltmålskyting siden begynnelsen av 70-tallet. Hvis denne ladningen ikke skyter pleier det som regel å være noe feil med rifla. 

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, ja har teste børså med den ladning di Torf, eg bruke 19,4 gr eg då. Då samle ho 3 skudd på ca 15 mm, 100m. Tyder jo på at potensiale er der, gjelde og få da fram. Noke presisjonsunderverk er ho vel neppe, lett børsa med tynt løp men skulle nå vore greit og sett kva ho var god for. Litt meir bakgrunnsfakta 50 gr V Max der var da 19,7 gr som gjekk best, går i gjennomsnitt på ca 1 Moa ( er ikkje da 29,1 mm på 100 m). 40 gr Vmax der går ho litt bedre ca 20 mm. Alle landinga er Vv 120 krutt og alltid 3 skot på 100 m ( samlingene her er gjennomsnitt av fleire 3 skudds sammlingar) men ellers litt meir bobbob har som sagt prøvd lapua 55 sp, sierra 55 gr gameking, sierra (1340) ingen av desse har vore noke og skriva heim om. 222 er jo kjent for god presisjon så tenkte kanskje at eg kunne kramma ut litt meir av ho med og byta krutt. Anngåande byta løp har noken tankar om da og men no må eg ta ei ferja.

Link to comment
Share on other sites

Ja altså byta løp eventuelt, da blir vel ganske dyrt blir hos Rafdal siå eg sokne til han. Sikkert 6000 med gjenging, når rifla berre er verdt ca 1500 (brno fox) så har eg mest lyst til å ha da eg har, er lite skutt med og, veit jo ikkje heilt om da blir bedre då heller men vil jo tru da. For og spinna litt vidare så like eg rifla, ho har bra avtrekk og er lett like kaliberet og lite smell og lite rekyl. Kjøpte ho fyrst og fremst til å jakta gås med og noken har ho fått. Like jo litt og skyta eg då og har ei i 6,5x55 og. Er fordelar med begge men like best og skyta med 222, mindre smell, mindre rekyl, mindre krutt og lettare og hendigare våpen. Så har lyst på ei i ett mindre kaliber enn 6,5x55 og. Da som eg har merka har ein del og sei for meg, kanskje mest er at rifla har lett avtrekk, begge mine har snellert som eg synest er da besta med begge riflene, så viss eg skulle hatt ei ny så trur eg nesten ho må ha da. Då er konklusjonen ganske enkel synes eg: enten slå meg til ro med brno foxen min, prøva og finna ladninger som går bra, har jo ein ladning til blink som er bra 52 gr mk, ein som er ganske bra 40 gr V Max ( men utsatt for vind) og ein halvbra 50 gr V Max, men mangla rådyrladning. Alt 2 er og skifta løp til brno foxen hos Rafdal og satsa på at brnoen tar seg samen da. Alt 3 er og kjøpa ei ny/ nyare rifla, siå eg like snellert så må da vel bli CZ 527 i enten 222 eller kanskje 223. Trur ikkje dei kamra i 222 lengre. Eg har vore og hørt på pris på ny 527 american i 223 med  1:9 snurr på løpet, skulle ha 11500 så da var nett nok synes eg. Veit ikkje heilt om eg vil ha 223 heller, kanskje eg er meir 222 type. 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, can skrev:

Hei igjen, ja har teste børså med den ladning di Torf, eg bruke 19,4 gr eg då. Då samle ho 3 skudd på ca 15 mm, 100m. Tyder jo på at potensiale er der, gjelde og få da fram. Noke presisjonsunderverk er ho vel neppe, lett børsa med tynt løp men skulle nå vore greit og sett kva ho var god for. Litt meir bakgrunnsfakta 50 gr V Max der var da 19,7 gr som gjekk best, går i gjennomsnitt på ca 1 Moa ( er ikkje da 29,1 mm på 100 m). 40 gr Vmax der går ho litt bedre ca 20 mm. Alle landinga er Vv 120 krutt og alltid 3 skot på 100 m ( samlingene her er gjennomsnitt av fleire 3 skudds sammlingar) men ellers litt meir bobbob har som sagt prøvd lapua 55 sp, sierra 55 gr gameking, sierra (1340) ingen av desse har vore noke og skriva heim om. 222 er jo kjent for god presisjon så tenkte kanskje at eg kunne kramma ut litt meir av ho med og byta krutt. Anngåande byta løp har noken tankar om da og men no må eg ta ei ferja.

Er det mulig å oversette dette til norsk ?

Jeg skjønner ingenting av det du har skrevet .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...