Jump to content

Hvordan tilbereder dere elgtunge?


sirhitalot

Recommended Posts

Jeg har kokt og skrelt (og fryst ned) elgtungen etter alle kunstens regler, men lurer nå på hvordan beste måten å fortære den er... Har søkt på nettet (og kammeret) og det virker som det er to leirer,

-en som spiser den på skiva (med hvilket tilbehør)

-og en som steker den (i skiver), serverers med poteter og grønsaker...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en oppskrift som brukes hver gang. Den fungerer like godt på tunge fra elg, hjort, villrein og rådyr. Kan med fordel også brukes på hjerte, og andre organer fra ville dyr.

 

1. Skjær tunge ut av det felte dyret med nennsom hånd.

 

2. Forvar den kjølig, og ikke for fuktig, under transporten fra jaktmarkene til hjemmets lune..

 

3. Gni inn tunga med salt og pepper, og sett den i kjøleskap når du kommer hjem.

 

4. Les i kokebøker og på nettet om lekre måter å tilberede tunge på, og fortelle din utkårde hva for slags fornem kost som er under oppseiling i kjøleskapet.

 

5. Utsett videre tilbereding til du har glemt hele tunga. Det tar vanligvis mellom fem og 15 døgn.

 

6. Etter en tid vil din utkårede se strengt på deg og si at du gjør best i å fjerne den illeluktende kjøttkladden fra kjøleskapet umiddelbart. Dette vil hun si i et tonefall som ikke innbyr til diskusjon. Og dessuten vil hun ha helt rett.

 

7. Gi den nå stinkende tunga til bikkja. Den vil som vanlig slafse den i seg med stor begeistring og takknemmlighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Eit tungetips: Når du tar opp den kokte tunga for å bruke den som pålegg, bør du ha klar ein saltlake til lagring. Salt / vatn i forholdet 1 til 10 held i massevis. Legg tunga i laken, sett kaldt i kjøleskapet. Dette forlengar ikkje berre holdbarheita, men smaken blir mykje betre.

Link to comment
Share on other sites

og ikke faen om noen skal få i meg tunge.Tenk dere alle plassene den harsleika inni og på :Blææææææææh. :mrgreen: .
Spiser du pølser? De er stappa i tarmer, og tarminnholdet er det som blir til dritt. Spiser du skinke? Det er ræva på grisen. Spiser du egg? Det er høneaborter. Spiser du indrefilét? Den ligger rett over tarmene, og vi har allerede diskutert hva tarm er. Dessuten blir tunga kokt ( :arrow: desinfisert) og deretter flådd for det skinnet som har sleika både her og der.

 

Jeg skjønner ikke hva problemet skulle være med tunge 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en oppskrift som brukes hver gang. Den fungerer like godt på tunge fra elg, hjort, villrein og rådyr. Kan med fordel også brukes på hjerte, og andre organer fra ville dyr.

 

1. Skjær tunge ut av det felte dyret med nennsom hånd.

 

2. Forvar den kjølig, og ikke for fuktig, under transporten fra jaktmarkene til hjemmets lune..

 

3. Gni inn tunga med salt og pepper, og sett den i kjøleskap når du kommer hjem.

 

4. Les i kokebøker og på nettet om lekre måter å tilberede tunge på, og fortelle din utkårde hva for slags fornem kost som er under oppseiling i kjøleskapet.

 

5. Utsett videre tilbereding til du har glemt hele tunga. Det tar vanligvis mellom fem og 15 døgn.

 

6. Etter en tid vil din utkårede se strengt på deg og si at du gjør best i å fjerne den illeluktende kjøttkladden fra kjøleskapet umiddelbart. Dette vil hun si i et tonefall som ikke innbyr til diskusjon. Og dessuten vil hun ha helt rett.

 

7. Gi den nå stinkende tunga til bikkja. Den vil som vanlig slafse den i seg med stor begeistring og takknemmlighet.

 

 

Denne oppskriften hørtes veldig kjent ut :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg har en oppskrift som brukes hver gang. Den fungerer like godt på tunge fra elg, hjort, villrein og rådyr. Kan med fordel også brukes på hjerte, og andre organer fra ville dyr.

 

1. Skjær tunge ut av det felte dyret med nennsom hånd.

 

2. Forvar den kjølig, og ikke for fuktig, under transporten fra jaktmarkene til hjemmets lune..

 

3. Gni inn tunga med salt og pepper, og sett den i kjøleskap når du kommer hjem.

 

4. Les i kokebøker og på nettet om lekre måter å tilberede tunge på, og fortelle din utkårde hva for slags fornem kost som er under oppseiling i kjøleskapet.

 

5. Utsett videre tilbereding til du har glemt hele tunga. Det tar vanligvis mellom fem og 15 døgn.

 

6. Etter en tid vil din utkårede se strengt på deg og si at du gjør best i å fjerne den illeluktende kjøttkladden fra kjøleskapet umiddelbart. Dette vil hun si i et tonefall som ikke innbyr til diskusjon. Og dessuten vil hun ha helt rett.

 

7. Gi den nå stinkende tunga til bikkja. Den vil som vanlig slafse den i seg med stor begeistring og takknemmlighet.

 

Fantastisk bra. Akkurat slik har jeg gjort det ved et par anledninger. Rekorden er 2 år gammelt hjerte som ble glemt på aller øverste hylle i kjølerommet etter at jeg hadde lagt det i grovsalt. Da vi siden gjorde et makabert funn, så hadde det hele krystalistert seg og blitt en eneste hard klomp med masse spennene krysteller pekende i alle retninger. Fine farger hadde den også. Blå, grønn, orange, men mest brunt...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...