Jump to content

rimelig big-five jakt?


steffen

Recommended Posts

Synes å erindre at jeg har lest på samme forum - at det ikke har gått så bra også :wink:

Det synes jeg også. For både egenarrangerte turer og "ferdigkjøpte" :wink:

 

Forøvrig er jeg enig med Seawolf her. Det er fullt mulig å ha en helt fortreffelig tur selv om den arrangeres selv. Nøkkelen ligger i planlegging og forberedelser.

 

mvh

Ratel

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men hvordan planlegge/gjøre forberedelser til en reise - i et land som man overhodet ikke har kjennskap til?

Og da tenker jeg på land - hvor alt ikke er på "G" - hvor vi ikke bare kan rette pekefingeren på noe - og si at dette er rettigheten min osv :wink:

 

Jeg er ihvertfall såpass usikker på slike land - at jeg vil ha hjelp av noen som har forutsetning for å undersøke ting bedre enn meg.

 

Men jeg er vel kanskje litt for redd av meg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan planlegge/gjøre forberedelser til en reise - i et land som man overhodet ikke har kjennskap til?

Og da tenker jeg på land - hvor alt ikke er på "G" - hvor vi ikke bare kan rette pekefingeren på noe - og si at dette er rettigheten min osv :wink:

Dette kalles å male fanden på veggen... :wink:

Jeg skjønner at de som lever av å formidle jakt i utlandet har interesse av å skape en masse usikkerhet rundt dette, men en skal ikke glemme at de som lever av dette der en skal reise også har interesse av at kunden får det han er ute etter. Selv om dette skulle være i et land hvor ikke alt er på "G"...

 

Serviceinstilling mangler i mye større grad her hjemme en i afrikanske land. Med endel slark i tidsplanen og en avslappet holdning vil det meste ordne seg, samtidig som en virkelig får opplevd Afrika. :D

 

mvh

Ratel

Link to comment
Share on other sites

Ratel:

 

Jeg formidler ikke reiser til Zim - hvis du hentyder til meg!

Så hvorfor skal jeg male fanden på veggen for de som ønsker å ordne noe selv?

 

Men jeg er realistisk - og muligens skeptisk til alt jeg ikke har full kontroll på.

Og mitt første møte med Zim - var i Murphy`s regelrekke :?

Heldigvis hadde jeg med noen som hadde mye bedre forutsetning enn meg til å "møte" problemene.

 

En bekjent av meg - har ennå ikke fått sine trofèer fra Zim (og det er bare 4 år siden han var der :roll: ).

Og det er jo ikke å lykkes med turen, kan man si :?

 

"Serviceinstilling mangler i mye større grad her hjemme en i afrikanske land"

 

I enkelte av disse landene - er det verre å være hvit enn farget :wink:

 

Bare for å nevne Zim:

Hvis du kommer på kant med noen - og er hvit, og ikke ydmyk nok - holder det med at du blir rapportert og "mistenkt" for noe, og du kan bli varetektsfengslet i 20 dgr.

Og så kan hver enkelt tenke seg hva som kan skje med r... di - iløpet av disse dagene :?

Det kan jo være rene dødsdommen!

 

Og slik tenker jeg som maler div. figurer på veggen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Å reise til Afrika, uansett ærend er noe annet enn å ta en langweekend til Amsterdam eller Dublin, det kan vi vel enes om.

Imidlertid jaktes det på big five andre steder enn hos onkel Bob, så om en er ukomfortabel med Zim, må det da kunne gå an å lete etter den type safari som trådstarter er ute etter andre steder?

 

Bla. tilbyr både Mozambik, Tanzania, RSA, Botswana og Namibia slik jakt.

Om en er heldig å komme over en billig "hoppe på tur", er en annen sak, men følger en med og leter aktivt tviler jeg ikke på at det kan gå bra.

 

Type safari vil vel variere alt etter land, område, vilttetthet, hegn/ikke hegn osv, osv, men å finne seriøse outfittere bør være det minste problemet.

Det er jo hundrevis som har dette som levebrød, og årlig reiser det tusenvis av jegere fra hele verden til Sub-Sahara Afrika på DG jakt...

 

Mye kan gå galt, men jeg er overbevist om at det er de få unntakene vi hører om.

De aller aller fleste jegere reiser hjem fra sine safarier stort sett fornøyd, ihvertfall er dette mitt intrykk.

Leter vi finner vi nok alle eksempel på at ting har gått galt, og det gjelder nok sikker både de som reiser med og uten arrangør.

 

Shadob, den turen du planlegger høres svært interessant ut, keep us posted!

Link to comment
Share on other sites

Den turen - er det ham som jeg har best kontakt med i SA - som skal besørge.

Og det blir kun ham og jeg (bare så det er sagt Ratel :) )

 

Om det blir noe av den - gjenstår å se.

Regelverket med å få med seg håndvåpen inn i Zim - er en kjempevariabel.

Det kommer an på hvem du treffer på.

 

Også kan man selvsagt tro at:

Jamen - det er jo bare å betale noen USD.

 

Hva om jeg treffer på èn som skal ha "karriere"?

 

Da toucher jeg innpå dette med 20 dager`n :?

 

Og jeg drar ikke ned dit med rifle!

Den jakter jeg nok med her hjemme!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at de som lever av å formidle jakt i utlandet har interesse av å skape en masse usikkerhet rundt dette, men en skal ikke glemme at de som lever av dette der en skal reise også har interesse av at kunden får det han er ute etter. Selv om dette skulle være i et land hvor ikke alt er på "G"...

 

Tvertimot Ratel :!: Ville ikke vært særlig lurt å skape mye usikkerhet rundt noe en vil promotere. Husk bare å planlegge nøye før avreise ( Når reisen har startet er det forseint, ha et kontaktpunkt hjemme under reisen og beregn god tid. )

 

Serviceinstilling mangler i mye større grad her hjemme en i afrikanske land. Med endel slark i tidsplanen og en avslappet holdning vil det meste ordne seg, samtidig som en virkelig får opplevd Afrika. :D

 

Velvel.........har reist med væpnede vakter gjenom Nigere, opplevd portforbud i Gabon, sittet i husarrest på Elfenbenkysten og vært omringet av tusenvis av FN soldater i Libera. Følte ikke akkurat gjestfriheten og serviceinnstillinga veldig på kroppen da. ( Alt dette på jobb oppdrag i oljebransjen. ) Zimbawbe har dessverre også bevegget seg i feil retning de siste tiårene. Dette er dessverre tørre fakta og kan selvfølgelig virke skremmende, men storbyer verden rundt på nattes tid kan være vel så farlig og skremmende, hvis en ikke kjenner nabolaget og strøkka en bør unngå. Poenget er at lokal kunnskap eliminer masse risiko. Avslappet holdning og romslig tidsplan er vel og bra, men les dere opp sørg for å ha kontroll på så mange omliggende faktorer som overhode mulig. Dette er ment som et velmennede råd og er slettes ikke et forsøk på å skremme de som har "guts og stå på holdninger" og vil fikse turene sine selv. Tvertimot vil jeg ønske dere alle lykke til og skitt jakt :!:

 

DS.: Bare for å ha nevnt det, det finnes enklere alternativer en Zimbabwe for de som planlegger sin første " gjør det selv" utenlandsjakt. På den annen side så er Zimbabwe en av afrikas virkelige store jaktjuveler, og urolighetene holder jo prisene på et fortsatt levelig nivå.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mye kan gå galt, men jeg er overbevist om at det er de få unntakene vi hører om. De aller aller fleste jegere reiser hjem fra sine safarier stort sett fornøyd, ihvertfall er dette mitt intrykk. Leter vi finner vi nok alle eksempel på at ting har gått galt, og det gjelder nok sikker både de som reiser med og uten arrangør.

 

+1

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Og mitt første møte med Zim - var i Murphy`s regelrekke :?

Heldigvis hadde jeg med noen som hadde mye bedre forutsetning enn meg til å "møte" problemene.

Det er vel nettopp det en har i en dyktig PH og outfitter. Noe som jeg selvfølgelig ser på som en forutsetning hvis det er Zim som er målet

 

"Serviceinstilling mangler i mye større grad her hjemme en i afrikanske land"

 

I enkelte av disse landene - er det verre å være hvit enn farget :wink:

Joa, dette vet jeg ganske mye om. :wink:

Poenget er allikevel at de er veldig klar over at du er en betalende kunde som de ønsker skal komme igjen. Hvis den personen som du snakker med skulle vise seg å være inkompetent (skjer ofte...), og ikke skjønner dette, har han/hun alltid en overordnet som gjør det.

 

Bare for å nevne Zim:

Hvis du kommer på kant med noen - og er hvit, og ikke ydmyk nok - holder det med at du blir rapportert og "mistenkt" for noe...

Nå er vel noe av kunsten å ikke "komme på kant med noen". Respekt, høflighet og lang lunte kommer en veldig langt med i afrika.

 

Hjelper ikke å være høytforlangende hvit mann alltid :?
Det hjelper stort sett aldri... :wink:

 

Den turen - er det ham som jeg har best kontakt med i SA - som skal besørge.

Og det blir kun ham og jeg (bare så det er sagt Ratel :) )

:shock: ..viske vekk bilder fra Brokeback Mountain... :mrgreen:

 

 

Nå var vel ikke Zimbabwe det som jeg ville valgt som egenarrangert førstetur til afrika. Det fins jo veldig gode alternativer.

 

Poenget mitt er at afrika har veldig mye å gi for den som ikke er "høytforlangende" og kan ta ting som de kommer. Mange av disse utfordringen ser jeg på som noe av sjarmen med kontinentet, og dette går man glipp av hvis en får andre til å ta seg av alt.

 

Ratel

Link to comment
Share on other sites

Husk bare å planlegge nøye før avreise ( Når reisen har startet er det forseint, ha et kontaktpunkt hjemme under reisen og beregn god tid. )
My point exactly.

 

Serviceinstilling mangler i mye større grad her hjemme en i afrikanske land. Med endel slark i tidsplanen og en avslappet holdning vil det meste ordne seg, samtidig som en virkelig får opplevd Afrika. :D

Velvel.........har reist med væpnede vakter gjenom Nigere, opplevd portforbud i Gabon, sittet i husarrest på Elfenbenkysten og vært omringet av tusenvis av FN soldater i Libera. Følte ikke akkurat gjestfriheten og serviceinnstillinga veldig på kroppen da. ( Alt dette på jobb oppdrag i oljebransjen. ) Zimbawbe har dessverre også bevegget seg i feil retning de siste tiårene. Dette er dessverre tørre fakta og kan selvfølgelig virke skremmende, men storbyer verden rundt på nattes tid kan være vel så farlig og skremmende, hvis en ikke kjenner nabolaget og strøkka en bør unngå.

Nå er vel ingen av disse landene særlig aktuelle som egenarrangerte jaktmål da. Jeg tar det også som en selvfølge at man planlegger endel hvis en skal overnatte i noen av storbyene på egenhånd.

 

Poenget er at lokal kunnskap eliminer masse risiko. Avslappet holdning og romslig tidsplan er vel og bra, men les dere opp sørg for å ha kontroll på så mange omliggende faktorer som overhode mulig. Dette er ment som et velmennede råd og er slettes ikke et forsøk på å skremme de som har "guts og stå på holdninger" og vil fikse turene sine selv. Tvertimot vil jeg ønske dere alle lykke til og skitt jakt :!:
Helt enig. Tar dette som en selvfølge selv, så bær over med meg hvis jeg glemmer å nevne slike ting.

 

DS.: Bare for å ha nevnt det, det finnes enklere alternativer en Zimbabwe for de som planlegger sin første " gjør det selv" utenlandsjakt. På den annen side så er Zimbabwe en av afrikas virkelige store jaktjuveler, og urolighetene holder jo prisene på et fortsatt levelig nivå. Nils-Ole
My point exactly. Regner allikevel Zimbabwe for viderekomne i afrikajakt. Første turen bør være en plains game safari til Sør-Afrika eller Namibia hvis jeg skal komme med råd. Big 5 er egentlig noe man bør "gå gradene" før man begir seg ut på, men det er allikevel fullt mulig å arrangere dette selv. :wink:

 

mvh

Ratel

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å tråkke noen på tærne vil jeg personlig for eksempel heller støtte meg til hva en vel ansett outfitter i Zimbabwe (for eksempel Ivan Carter, Buzz Charlton, Dave Fulson eller til og med kanskje skribenten Craig Boddington som alle kan treffes på AR) eller jegere som har drøssevis av safarier i Zimbabwe bak seg, og med det god erfaring, kan fortelle enn hva nordmenn (som meg selv) med begrenset erfaring har å fortelle om nettopp Zimbabwe.

 

Dette er rett og slett udiskutabelt Rino. Det er det som skjer frem til møtestedet og det som skjer etter, takk for en super safari, som kan skape problemer hvis du ikke er forbredt.

 

Men husk at her snakker vi også om mange uforusette variabler og erfaring i disse landene er ferskvare. Den erfaringa du hadde i fjor den gjelder nødvendigvis ikke lenger i år :!:

 

Hva Craig Boddingtion opplevde i fjor behøver nødvendigvis ikke å gjelde i år :!:

 

Sluttsummen blir vel at du bør bruke hodet, spørre og grave, samt lytte til de rådene du får av de som har erfaring fra de steder du ønsker å reise. Gjør du dette så er sjansen for å få en opplevelse for livet stor.

 

+1

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Eg trur nok det er mulig å få storviltjakt i Afrika til "billigpris". Men dette avhenger av mange ting. Eg hadde aldri i verden reist til afrika for å jakte til ein pris som virkar for god til å vere sann om eg ikkje personlig kjente Outfitter/PH eller denne hadde meget gode referansar. Sjølv ei "billigjakt" kostar mykje pengar og ikkje minst kan skuffelsen bli stor om ikkje alt går etter planen. Skulle eg reist på mi første jakt i Afrika hadde eg ikkje tatt sjangsen på anna enn eit 100% seriøst opplegg. Min første tur til Afrika på jakt gjekk med Shadob, og her fridde alt til forventningane (og meir til) frå planlegging her heime i Norge til gjennomføring av jakta og til slutt heimsendelse av trofe. Litt snikreklame for Shadob dette kanskje, men synest det er viktig å dele gode erfaringar med Afrikajakt då ein desverre ser frå tid til anna at enkelte føler seg meir eller mindre "lurt"!

 

No har det seg slik at eg har ein venn som er PH i RSA og som i tillegg jaktar eindel i Namibia og Botswana. Han driv kun med jakt sjølv og guidar normalt sett ikkje andre jegerar. Eg hadde sjølv ei fin veke på jakt med han i fjor i Namibia der eg fekk sjå og oppleve jakta slik lokalbefolkinga bedriver den, og ikkje som typisk "turistjakt". Denne jakta kosta meg svært lite i forhold til typisk "turistjakt" men gav meg minst like gode opplevingar. Eg har jevnlig kontakt med denne karen då vi prøver å få til ein jakttur på nyåret, og som den nordmannen eg er er selvfølgelig pris ein gjengangar som samtaleemne. Det er til tider eit stort sprik mellom prisen på ein lisens kostar og det ein må belage seg på å betale som "turistjeger". Dette er jo og bere rett og rimelig, dei som driv med dette skal tross alt leve av det og.

 

Men om ein som i mitt tilfelle har kontaktar heilt ned på "bakkeplan" dvs utan fordyrande mellomledd som outfitter, reisebyrå osv kan ein få jakt i Afrika til reine fantasiprisar i forhold til det ein må betale på organiserte turar. Eg har fått fleire tilbod om jakt på problemdyr (elefant, bøffel og løve) og prisane her ligg på 15-20000 Rand pr. Dyr. Då min venn stort sett kjøper dyr "på rot" for so å skyte desse og selge kjøtet har han til tider ganske store mengder dyr å ta av. Sist vi snakkast hadde han 45 Blue/Black wildebeest, 70 Blesbok og eit ganske høgt anntal impala som skulle skytast. Prisen på å skyte alle 45 Wildebeest var den samme for meg som for han, mao meget rimelig. Slik han ser det er det det samme om eg eller han skyt dyra, det er uansett kjøtet han tenar pengar på. Prisen på denne jakta hadde for meg blitt omlag det samme som det eg ser turoperatørar opererar med for ei vekes typisk jakt på div plainsgame. Mat/ losji utgjer ikkje rare utgifta med ein hundrelapp eller 2 for dag.

 

Flybillett kjem i tillegg, men for oss som reiser mykje i jobben passar ein selvfølgelig på å alltid ha nok bonuspoeng på kontoen hos Star Alliance og Skyteam til ein gratistur eller 2 til Afrika :lol:

 

No er dette jakt som vert arrangert 100% i privat regi, og eg har heller ikkje ambisjonar om å lokke med meg folk eg ikkje kjenner for å tene pengar på dette. Men eg tar gjerne med ein kamerat eller 2 for ein uhøgtideleg og ikkje minst rimelig jakttur :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Magnumlars,

 

Anner ikke helt hva du sikter til når never turistjakt og ekte afrikakajakt :cry:

 

Har jaktet i afrika noen ganger nå, både aleine uten guide, aleine med guide og med større grupper med flere guider:!: Alla norsk elgejakt, bukkejakt eller for den sakens skyld rypejakt. ( Jaktlag på elg, aleine på bukkejakt til en par tre stykker på rypejakt )

 

Prisene du referer til er heller ikke spesielt billig, hvis det reine "trofeepris" på PAC jakter du referer til :?:

 

Ellers skjønner jeg at du er blitt bit av bassilen og elsker afrikajakta du også :D:D:D

 

Skitt jakt i 2010 :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Eg har fått fleire tilbod om jakt på problemdyr (elefant, bøffel og løve) og prisane her ligg på 15-20000 Rand pr. Dyr.Mat/ losji utgjer ikkje rare utgifta med ein hundrelapp eller 2 for dag.
Hei Magnumlars,Prisene du referer til er heller ikke spesielt billig, hvis det reine "trofeepris" på PAC jakter du referer til :?:

Jeg kjenner ikke så godt til prisene men det Magnumlars refererer til har jeg aldri sett og får vel desverre aldri oppleve selv..... Jeg mener nå det er billig :D

Jeg jakter gjerne til den prisen :D Blir gjerne med på en sånn tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Magnumlars,

 

Anner ikke helt hva du sikter til når never turistjakt og ekte afrikakajakt :cry:

 

Har jaktet i afrika noen ganger nå, både aleine uten guide, aleine med guide og med større grupper med flere guider:!: Alla norsk elgejakt, bukkejakt eller for den sakens skyld rypejakt. ( Jaktlag på elg, aleine på bukkejakt til en par tre stykker på rypejakt )

 

Prisene du referer til er heller ikke spesielt billig, hvis det reine "trofeepris" på PAC jakter du referer til :?:

 

Ellers skjønner jeg at du er blitt bit av bassilen og elsker afrikajakta du også :D:D:D

 

Skitt jakt i 2010 :!:

 

Nils-Ole

 

Med turistjakt meinar eg komersiell jakt gjennom reiseoperatør slik dei fleste får sine jaktopplevelsar i Afrika. No har eg vel ikkje brukt uttrykket "ekte afrikajakt" men det eg meinte var som eg skreiv å oppleve jakta slik lokalbefolkninga her nede opplever den.

 

Meget mulig at prisane eg refererte til ikkje er spesielt rimelig, men når det snakkast om prisar på 50-100000,- for å ta livet av ein bøffel eller elefant synest i alle fal eg det virkar rimelig om ein får skyte det samme dyret for 10-15000,-. Men det er no bere mitt syn :D

Link to comment
Share on other sites

Kjempehyggelig at du skriver at du var fornøyd :) .

Det er det ikke mange andre som gjør - selv om de blir med år etter år :D .

 

Selv om jeg i utgangspunktet bare jakter med håndvåpen - har jeg våpentyper til det meste :) :

Hvis jeg kan dra til Namibia sammen med deg - og skyte en elefant, bøffel og løve for

kr R 40-60000,- inkl. dagrater - er det noe jeg blir med på.

 

Jeg synes - som Puma - at det er gode priser.

 

PAC er helt ok for meg - da jeg ikke har plass til mer på veggen allikevel :?

 

Men jeg har ikke anledning til å sitte der nede og "vente på seilet".

Prisene må være innenfor en 10 dgr. jakt.

 

Og da kan det kanskje bli litt annerledes prismessig - uten at jeg vet det.

 

Hvis jeg kan få den prisen som forhåndsbestilling - er jeg med!'

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

Men husk at her snakker vi også om mange uforusette variabler og erfaring i disse landene er ferskvare. Den erfaringa du hadde i fjor den gjelder nødvendigvis ikke lenger i år :!:

 

Hva Craig Boddingtion opplevde i fjor behøver nødvendigvis ikke å gjelde i år :!:

 

Men kjære deg da.

 

Det er jo NETTOPP DERFOR JEG ANBEFALER folk å bruke nettsteder som Accuraterealoading og NitroExpress. Du får FERSKE opplysninger og oppdateringer fortløpende...

Dette blir nesten som å forklare kjærringa noe dette!!!

 

Og når det gjelder Craig Boddington så er han nok mer i afrika for tiden enn både du og jeg er i Norge..

 

 

Selv er jeg NØDT til å oppdatere meg da jeg faktisk har et jaktterreng i Natal selv der det for første gang var norske jegere på besøk i august. Og jeg vil gjerne ha fler på besøk og ønsker ikke at de skal havne i trøbbel med noe som helst.

 

Men dette blir så OT i forhold til tråden at jeg melder meg ut av diskusjonen..

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan dra til Namibia sammen med deg - og skyte en elefant, bøffel og løve for

kr R 40-60000,- inkl. dagrater - er det noe jeg blir med på.

 

Denne vil jeg også være med på :P

Melder meg på uten videre informasjon.

 

 

Melder deg på kva for noko? Har eg nevnt noko om at eg skal arrangere tur?Som eg skreiv i mitt første innlegg tar eg gjerne med ein kamerat eller 2. For meg er ikkje definisjonen på kamerat ein person som skriv på eit diskusjonsforum og som eg aldri har møtt i virkeligheta :D

 

Kanskje egoistisk, men eg føler det ikkje som ei plikt å måtte ta med meg "gud og kvarmann" på min private ferie(jakttur) bere fordi denne er rimelig. Innlegget mitt var meint som eit innspel i diskusjonen om rimelig Big 5-jakt. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan dra til Namibia sammen med deg - og skyte en elefant, bøffel og løve for

kr R 40-60000,- inkl. dagrater - er det noe jeg blir med på.

 

Denne vil jeg også være med på :P

Melder meg på uten videre informasjon.

 

 

Tror ikke du skal ta det bokstavelig, men den prisen du oppga er så billig at det dumt å ikke benytte seg av den, men skal du ha med trofeet (løvepelsen og skallen hjem) ja da må du bla opp så det holder sånn ca 12 - 14000 euro

 

Den wildebeastjakta du snakker om er vel også uten trofeer går jeg ut i fra, dette er det som kalles biltongjakt i RSA, da skal det tas ut dyr som ikke holder krav til trofeer osv skadete horn ol.

Link to comment
Share on other sites

Villreinjegeren:

 

Den jakta eg snakka om på bøffel og snabeldyr er nok uten trofe ja. For meg betyr det svært lite då eg ikkje er int i å betale for eit trofe.

 

Når det gjeld wildebeestjakt etc er det nok ikkje heilt slik du nevner. Det er riktig som du skriv at dette er kjøttjakt, men ikkje slik at det er kun dyr uten trofe som skal skytast. Her vert dyra skote uavhengig av trofestørrelse, og det er ingen garanti for eit stort trofe. Samtidig betalar eg heller ikkje ekstra om ein skyt store trofedyr.

 

Når eg var med på jakt I Namibia betalte eg ein fast pris uansett størrelse på trofe. Egentlig veldig avslappande. Betal nokre slantar for nokre kudu, oryx og springbook og reis ut og skyt kva du vil og so mykje du vil.

 

Eg skaut 1 oryx, 2 kudu og eindel springbok (huksar ikkje kor mange).Nokre av dyra var av trofestørrelse. For dette betalte eg ca det samme som det kostar for eit bukkeløyve på hjort mange plassar her i landet og då var alt inkludert (mat,opphold transport etc)

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i trådstarters spørsmål har vel jakt hos kompiser / bekjente i RSA svært lite med saken å gjøre.

 

En fersk afrikajeger må bare lete, søke, spørre og grave.

Før eller siden må han/hun ta en beslutning basert på den info som foreligger

Om en til slutt reiser med ett selskap, eller hopper ut i det på egen hånd, må jegeren sjøl bestemme.

 

Det finnes utrolig mye info på nett, og jeg personlig ville ikke hatt problemer i det hele tatt å arrangere min egen safari med feks en av de Rino referert til.

Om dette hadde blitt en billig tur er en helt annen sak, men poenget mitt er at det utmerket går an.

Link to comment
Share on other sites

 

Får nokk fint iallefall en stor hannløve billigere enn dette her. Regner med eg skal nedover i februar igjen...

Gjelder bare å finne gode plaser med topp service og priser, de finst nokk...

 

En stor hannløve for under 12-14000 euro?

Da bør du vite hva du drar ut på.

 

Ingen selger hundrelapper for femti kroner

Link to comment
Share on other sites

 

Får nokk fint iallefall en stor hannløve billigere enn dette her. Regner med eg skal nedover i februar igjen...

Gjelder bare å finne gode plaser med topp service og priser, de finst nokk...

 

En stor hannløve for under 12-14000 euro?

Da bør du vite hva du drar ut på.

 

Ingen selger hundrelapper for femti kroner

 

Fikk tilbud om dette da vi var i Namibia i April, flere farmere rundt Etosha Nationalpark får skadedyrsløyver på katter, disse kan du som jeger være med på å jakte på, du betaler en sum for å jakte og skyte ei Løve 3-4000 Euro så betaler du 12000 Euro for dokumentasjonen og Citespapirene og det andre for å få exportlisens på dyret. Så kommer pack & dip og frakt.

 

Var også på jakt etter en leopard som jeg fikk tilbud om å jakte på dette var åtejakt, jeg skulle betale 5000 Euro hvis jeg skjøt den, da var katten min med klør og hår og alle papirer i orden, desverre kom ikke denne leoparden mens vi var der på jakt, den hadde vært der før vi kom og den kom etter at vi dro, dette er sykluser hos leoparden den etter litt sjekker reviret sitt er kanskje borte ei ukes tid og kommer tilbake igjen, dessverre var vi på stedet til feil tid for oss

 

Dette tilbudet har jeg konkret i Namibia og ja faktisk flere farmere rundt Etosha tilbyr dette, ville mye heller jaktet ei løve i Namibia fremfor i RSA der de er avlet for å skytes (Canned Hunting, noe som heldigvis er på vei til å bli forbudt om det ikke alt er blitt forbudt) da må jo disse dyrene gå på billigsalg for å få omsatt de. dette er dog bare min personlige syn på denne saken. for meg er det ikke noe tema heller å jakte på disse løvene i RSA,

For min del drar jeg på jakt i Afrika for først og fremst trofeene, kjøttet fra dyrene jeg skyter vet jeg går til konsum av forskjellige bla. lokalbefolkningen, campen og solgt til oppkjøpere eller restauranter, det holder for meg. Jakter her hjemme for kjøttet og i andre rekke trofeet, Skulle jeg skyte ett dyr som gjør skade det være seg elefant eller noe annet skal dette være jævla billig skal det være noe interessant, vi som jegere hjelper dem med ett problem ikke sant, skal vi da betale for å hjelpe dem med ett problem? betaler da ikke 35000 for en fluesmikker av elefantrompa

Link to comment
Share on other sites

Eg har fått fleire tilbod om jakt på problemdyr (elefant, bøffel og løve) og prisane her ligg på 15-20000 Rand pr. Dyr.Mat/ losji utgjer ikkje rare utgifta med ein hundrelapp eller 2 for dag.
Hei Magnumlars,Prisene du referer til er heller ikke spesielt billig, hvis det reine "trofeepris" på PAC jakter du referer til :?:

Jeg kjenner ikke så godt til prisene men det Magnumlars refererer til har jeg aldri sett og får vel desverre aldri oppleve selv..... Jeg mener nå det er billig :D

Jeg jakter gjerne til den prisen :D Blir gjerne med på en sånn tur :wink:

 

:oops::oops::oops::oops:

 

BEKLAGER TENKT DOLLAR HER.

 

Dette var jo rett og slett grisebillig.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Men husk at her snakker vi også om mange uforusette variabler og erfaring i disse landene er ferskvare. Den erfaringa du hadde i fjor den gjelder nødvendigvis ikke lenger i år :!:

 

Hva Craig Boddingtion opplevde i fjor behøver nødvendigvis ikke å gjelde i år :!:

 

Men kjære deg da.

 

Det er jo NETTOPP DERFOR JEG ANBEFALER folk å bruke nettsteder som Accuraterealoading og NitroExpress. Du får FERSKE opplysninger og oppdateringer fortløpende...

Dette blir nesten som å forklare kjærringa noe dette!!!

 

Og når det gjelder Craig Boddington så er han nok mer i afrika for tiden enn både du og jeg er i Norge..

 

 

Selv er jeg NØDT til å oppdatere meg da jeg faktisk har et jaktterreng i Natal selv der det for første gang var norske jegere på besøk i august. Og jeg vil gjerne ha fler på besøk og ønsker ikke at de skal havne i trøbbel med noe som helst.

 

Men dette blir så OT i forhold til tråden at jeg melder meg ut av diskusjonen..

 

Helt enig med deg i dette RINO :!::!::!: Gode råd kan ikke gjentas for ofte :wink:

 

Og beklager hvis det blei noe OT, og er litt tunghørt innimellom :mrgreen:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbud om dette da vi var i Namibia i April, flere farmere rundt Etosha Nationalpark får skadedyrsløyver på katter, disse kan du som jeger være med på å jakte på, du betaler en sum for å jakte og skyte ei Løve 3-4000 Euro så betaler du 12000 Euro for dokumentasjonen og Citespapirene og det andre for å få exportlisens på dyret. Så kommer pack & dip og frakt.

 

Var også på jakt etter en leopard som jeg fikk tilbud om å jakte på dette var åtejakt, jeg skulle betale 5000 Euro hvis jeg skjøt den, da var katten min med klør og hår og alle papirer i orden, desverre kom ikke denne leoparden mens vi var der på jakt, den hadde vært der før vi kom og den kom etter at vi dro, dette er sykluser hos leoparden den etter litt sjekker reviret sitt er kanskje borte ei ukes tid og kommer tilbake igjen, dessverre var vi på stedet til feil tid for oss

 

Dette tilbudet har jeg konkret i Namibia og ja faktisk flere farmere rundt Etosha tilbyr dette, ville mye heller jaktet ei løve i Namibia fremfor i RSA der de er avlet for å skytes (Canned Hunting, noe som heldigvis er på vei til å bli forbudt om det ikke alt er blitt forbudt) da må jo disse dyrene gå på billigsalg for å få omsatt de. dette er dog bare min personlige syn på denne saken. for meg er det ikke noe tema heller å jakte på disse løvene i RSA,

For min del drar jeg på jakt i Afrika for først og fremst trofeene, kjøttet fra dyrene jeg skyter vet jeg går til konsum av forskjellige bla. lokalbefolkningen, campen og solgt til oppkjøpere eller restauranter, det holder for meg. Jakter her hjemme for kjøttet og i andre rekke trofeet, Skulle jeg skyte ett dyr som gjør skade det være seg elefant eller noe annet skal dette være jævla billig skal det være noe interessant, vi som jegere hjelper dem med ett problem ikke sant, skal vi da betale for å hjelpe dem med ett problem? betaler da ikke 35000 for en fluesmikker av elefantrompa

 

 

Ble mye sitering her.

Nå var eg nede og jaktet løve i fjor og prisen blir som avtalt på førehand.

Løve jakta med all service, guiding, osv for meg kom på 25000 rand for holøva eg skjøt.

Reiser sansynligvis nedigjen no i februar for å jakte hannløve og leopard, og prisene er langt under det som dere skriver.

Og servicen kan eg garantere er minst på høgde med det noen annen gir.

 

Har jaktet med samme folka i flere år nå.

Om noen er interisert, så send en pm, så kan dere få snakke me de eg jakter hos.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Her er det ett eksempel på hva en PAChunt på elefant kan koste fra Norge.

Jakt på skadeelefant i Zimbabwe. PAC - problem animal control

10 dagers jakt på skadeelefant syd i Zimbabwe. NB! Ikke utførsel. Kr 56000,-

 

 

Også bøffelpakker i Sør Afrika og Zambia for ca kr 70000,-

 

 

For å kunne samenligne priser er det helt essensiellt å få vite hva som er inkludert å ikke.. :?

 

Siden AR er nevnt ofte i denne tråden, kan jeg bare vise til kravene saeed setter til de som annonserer der.. det er ett eksempel for etterfølgelse spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Annonsering på forumet er jo ikke tillatt, så det er vel et ikke tema.

Dette var ikke noen annonsering av noe som helst, bare ett utkast for å vise hva en slik jakt kan koste, men siden du spør så er denne prisen inkl alt untatt fly

 

Det er sikkert andre som har kontakter i Zim eller andre plasser for den sakens skyld som kan matche prisene

 

En trofe elefant med tusks på ca 45 lbs ligger på ca 25000 USD i Zim det er en viss forskjell

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Annonsering på forumet er jo ikke tillatt, så det er vel et ikke tema.

Dette var ikke noen annonsering av noe som helst, bare ett utkast for å vise hva en slik jakt kan koste, men siden du spør så er denne prisen inkl alt untatt fly

 

Det er sikkert andre som har kontakter i Zim eller andre plasser for den sakens skyld som kan matche prisene

 

En trofe elefant med tusks på ca 45 lbs ligger på ca 25000 USD i Zim det er en viss forskjell

 

Jeg forsto at dette ikke var en ment som en annonse, men for at det skulle gi opplysninger til tråden ang pris på rimelig big-5 jakt så er det jo nødt til å være med :D

 

Kan jo plutselig komme på air-charter og trophyfee.

 

Ikke for å være vrang altså :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå selges det bøffel i Tanzania alt inkl. for ca 12500 dollar. DET ser ut som en flott tur. Med Pierre Van Tonder eller noe slikt. Rino, du har vel jaktet med han?

 

Her inkluderes også charterfly inn til campen som en ekstra bonus. Denne jakten omtales endel på accurate.

 

 

oi. Det er vel muligens denne Rino omtaler.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...